Rijbewijs C handig?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Al enige tijd ben ik in het bezit van Rijbewijs B. Gaat allemaal prima, wat ik wel grappig vind is dat ik best wel wat opmerkingen van mensen krijg over mijn (volgens hen) goede rijstijl. Verder ook nog geen aanrijdingen oid gehad verder.

Wat me wel eens stoort is vaak als ik mee help bij een evenement oid dat er altijd vervoer nodig is en veelal echt een chronisch tekort aan mensen met een (geschikt) rijbewijs. Omdat ik op zich autorijden best leuk vind (ben gelukkig niet dagelijks tig km in de auto aan het forensen) zat ik te denken om Rijbewijs C te gaan halen (vrachtauto dus). Niet dat ik daarna op dagelijkse basis in een vrachtwagen ga rijden, maar het lijkt me handig voor in de toekomst als er situaties voor doen dat ik dan van dienst kan zijn.

Ik heb wel eens reacties van mensen gelezen: "meteen na het halen van B, BE, A en C gedaan wil ze allemaal!". Naar die mensen ben ik eigenlijk op zoek. Dus iemand die ook rijbewijs C heeft gehaald (of iets vergelijkbaars) meer voor de "handigheid" dan echt noodzaak (ivm met werk e.d.). Is achteraf gebleken dat het inderdaad handig was, of zijn er alweer mensen die het wel hebben gehaald maar in geen 5 jaar met Rijbewijs C gereden hebben :P .

Dit topic ben ik expres los van het algemene rijbewijzen topic gestart, omdat daar de hoofdmoot vooral Rijbewijs-B is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rijbewijs C lijkt mij een stuk duurder dan rijbewijs B... ga je dat terugverdienen als je het meer voor de lol hebt, en af en toe een klusje opknapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb zelf mijn C rijbewijs 10 jaar geleden gehaald in het leger, en na mijn dienstijd nooit meer gebruikt. Ook is het verlengen van een C rijbewijs in mijn gemeente een stuk duurder dan een normaal B rijbewijs i.v.m. medische keuring :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ga het leger in en haal het daar. Sowieso is het denk ik lastig om even een bus te huren als particulier dus daar sta je dan met je rijbewijs C. Voor het geld van je rijbewijs kun je best wel een aantal keer een bus huren lijkt me. Als je met 20 mensen gaat is een bus best te huren denk ik zo

[ Voor 35% gewijzigd door TrailBlazer op 27-06-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Psst, een bus is rijbewijs D! M'n pa heeft heel heel heel erg lang geleden z'n rijbewijs E gedaan met een minibusje :p in die tijd kreeg je in België dan nog alle "onderliggende" rijbewijzen erbij.
Hij rijdt regelmatig met een vrachtwagen, en heel af en toe met een autocar. (wel zonder inzittenden, want dan heb je een andere medische keuring)

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 12:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, het staat bij mij ook nog op de nominatie... Maar eerst (volgende week) m'n BE halen.... Ben ook bezig voor A momenteel...

Lijkt mij gewoon grappig om eens in de zoveel tijd een vrachtwagen te huren ofzo... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:10:
Tsjah, het staat bij mij ook nog op de nominatie... Maar eerst (volgende week) m'n BE halen.... Ben ook bezig voor A momenteel...

Lijkt mij gewoon grappig om eens in de zoveel tijd een vrachtwagen te huren ofzo... :D
grappig ? :? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jajoh, beetje cruisen met zo'n groot ding, om niet áls de situatie zich voordoet voor lul te staan omdat je nooit in zo'n vrachtwagen rijdt... Je rijvaardigheid moet wel een beetje op peil blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ja waarom niet :? Ik ken mensen welke hun Porsche de deur uit hebben gedaan voor een bus. Ze vinden dat leuker rijden, wie zijn wij om over hun voorkeur te oordelen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 20:46

MBV

Mijn oom is ermee bezig geweest. Hij is USA-gestoord (heeft 10-15 auto's) en wilde een USA-style camper kopen. Zo'n ding wat 5 ton weegt ofzo. Hij is dus bezig, kan alles goed genoeg volgens zijn instructeur, en krijgt vervolgens van zijn examinator te horen dat hij prima rijdt maar dat hij toch gaat zakken. Die examinator vond dat er te veel rijkelui 'voor de lol' rijbewijs C hadden :(
Een andere oom wilde vrachtwagenchauffeur worden, maar is daarmee gestopt omdat hij de lessen techniek niet onder de knie kreeg. WTF? Ook voor vrachtwagens heb je toch een ANWB? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 06:53

Just_I

What did you just say?

MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:14:
Jajoh, beetje cruisen met zo'n groot ding, om niet áls de situatie zich voordoet voor lul te staan omdat je nooit in zo'n vrachtwagen rijdt... Je rijvaardigheid moet wel een beetje op peil blijven...
Je bedoeld dat je in een real life actiefilm moment komt en dat je dan wel een bus kan besturen (bijvoorbeeld als bij Sandra Bullock in Speed) :? .

Maar even serieus, als het echt voor een incidenteel moment is zou ik echt niet zo'n rijbewijs gaan halen. Als jij van plan bent dat wel te gaan doen, kan je wellicht nog overwegen om het (vrijwilligers) vervoer werk te gaan doen (ouderen zorg etc.)

[ Voor 4% gewijzigd door Just_I op 27-06-2006 19:55 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Just_I schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:53:
[...]

Je bedoeld dat je in een real life actiefilm moment komt en dat je dan wel een bus kan besturen (bijvoorbeeld als bij Sandra Bullock in Speed) :? .

Maar even serieus, als het echt voor een incidenteel moment is zou ik echt niet zo'n rijbewijs gaan halen. Als jij van plan bent dat wel te gaan doen, kan je wellicht nog overwegen om het (vrijwilligers) vervoer werk te gaan doen (ouderen zorg etc.)
Nouja, dingen als verhuizingen ofzo... Maar ik heb ook nog de droom om ooit een keer een echte big-ass camper te gaan bouwen... Dus dan heb ik hem ook nodig...

In de eerste plaats wil ik gewoon m'n rijbewijs volhebben voor de lol van het rijden... Vind het gewoon leuk om met veel verschillende dingen te rijden, of het nou een fiat panda uit 1930 of een nieuwe xf105 is... De kans is jammergenoeg vrij groot dat ik niet echt tijd over heb voor dingen als vrijwilligerswerk... Maar het is inderdaad een idee...

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 27-06-2006 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Vrijwilligerswerk voel ik ook wel wat voor, zo eens per maand oid wat zooi gaan rondtijden door heel NL en dan nog lekker zonder navigatie :Y) . Dát is pas genieten :7 .

Ouderenvervoer is ook een idee, al hoewel je daar geen C maar D nodig hebt. Maar ook dan voel ik er meer voor om in zo'n grote bus te gaan rijden oid :D .

Kijk direct terug verdienen zal het nooit worden (het is wel te verrekenen met je loon geloof ik?), maar het is gewoon ieder zijn ding natuurlijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09
Als je geen serieuze intensies hebt om iets met een vrachtwagen- (vanaf 18 jaar) of busrijbewijs (pas vanaf 21 jaar) te gaan doen is het in mijn opinie zonde om het te halen vanwege de hoge kosten. Ik denk dat je al gauw een 2500 euro kwijt ben voor 3 theoriecursussen met examen, praktijkopleiding en praktijkexamen. Klopt niet helemaal, want in principe heb je aan uitsluitend aan het theorievak verkeer voldoende om na het behalen van het praktijkexamen te mogen rijden. Echter je bent dan geen "volwaardig" chauffeur in de zin dat er een aantal beperkingen gelden. Welke dat zijn weet ik niet precies, maar ik dacht het maximale aantal uren dat je mag rijden er een van is. Aangezien theorie lang niet de grootste kostenpost is in de opleiding is het verstandig het chauffeursdiploma te halen door de vakken voertuigtechniek en administratie te halen.

Het bovenstaande is bedoeld om je een idee te geven over wat voor kosten je praat, ik weet waarover ik praat, want ik ben in het bezig van de categorieen: B, C, D en E en ik ben dan ook parttime op een bus of vrachtwagen te vinden. Ik vindt het prachtig om het parttime te doen, maar het is een behoorlijke aderlating en ik heb nog de "mazzel" gehad dat ik alles in een keer heb weten te behalen.

Als je incidenteel toch wat groters nodig hebt om spullen te vervoeren, zou ik gaan voor E achter B, omdat niets meer omvat dan een stukje praktijkopleiding met een examen zijn de kosten een stuk lager. Op de weg zijn ook steeds meer BE trekker-oplegger combinaties te vinden en zal waarschijnlijk niet zo lang meer duren totdat deze hun weg vinden naar verhuurbedrijven en met deze voertuigen heb je een zeer behoorlijke laadruimte en zijn makkelijker in gebruik binnen de bebouwde kom dan een vrachtwagen.

Zoals al gezegd bij het verlengen van een rijbewijs met de categorie vrachtwagen en/of bus moet je een medische keuring ondergaan, die ergens tussen 50 en 100 euro kost. Ik geloof dat ze dit zelfs naar elke 5 jaar willen brengen.

Overigens is het wel zo dat het behalen van een vrachtwagen- en/of busrijbewijs gezien wordt als een beroepsopleiding en als zodanig als aftrekpost mag worden opgevoerd. Let wel ik heb geen idee of er voorwaarden aan gesteld zijn om het te mogen aftrekken, bij mij was dat geen probleem aangezien ik parttime chauffeur ben!

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Van die beperking van 12 uur per week heb ik gelezen, daar heb ik geen problemen mee. Als ik ga rijden dan zal het incidenteel zijn. CE lijkt me idd overkill en is ook buiten budget wat ik er voor over heb. Bij de rijschool waar ik ook mijn Rijbewijs-B heb gedaan had ik alvast wat prijzen opgevraagd en als ik even uit ga van een gemiddeld pakket kost me Rijbewijs C (dan welleswaar met alle 3 de certificaten, dus zonder beperkingen) een 1650 euro. Dat vind ik nog wel te overzien, hierbij moet je wel zelf dus de studie doen zegmar voor die certificaten. Maar ik vraag me af wat hier de moeilijkheidsgraad van is want ik heb me echt gek gelachen (nfi) om dat theorie-examen voor rijbewijs B (niet dat ik alles goed had, maar sommige vragen slaan gewoon nergens op).

Rijbewijs BE wilde ik sowieso gaan halen en zal ik natuuriljk ook veel meer gaan gebruiken dan C. Je moet zoals je aan geeft er absoluut feeling voor hebben. Voor rijbewijs B ben ik in 1 keer geslaagd (ook voor theorie) met een gemiddeld pakket (had absoluut geen rijervaring, wel veel verkeersinzicht volgens de instructeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Chevy454 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:14:
[...]

Ja waarom niet :? Ik ken mensen welke hun Porsche de deur uit hebben gedaan voor een bus. Ze vinden dat leuker rijden, wie zijn wij om over hun voorkeur te oordelen?
idd bij mij in het dorp woont een groot fan van amerikaanse trucks, volgensmij heeft hij een peterbilt truck (iig wel z'n big-ass truck) en een aanhanger, doet ook mee aan 'toertochten' ;)

maar het lijkt mij dat je er erg weinig aan zult hebben (puur functioneel) of je moet al met een vereniging ofzo waar ze een vrachtwagentje hebben ermee in contact komen lijkt mij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb mijn A (incl voortgezette opleiding), B, C en E rijbewijs ooit gehaald en ik moet zeggen dat het erg makkelijk is voor die ene verhuizing in de zoveel jaar en om het feit dat ik niet hoef na te denken _of_ ik in een wagen mag rijden :P (mag op bus na toch altijd)

Vrijwilligers werk en "lekker trucken" door Nederland heen is al lang geen pretje meer. Het verkeer is zo druk geworden dat het inhalen met een vrachtwagen al meteen een file oplevert.
ook is het niet mijn hobby om met 80KM/u over de baan te sukkelen :P

Mijn advies:
Als je het C rijbewijs niet nodig hebt, niet halen. Het kost veel geld en je gebruikt het bijna niet. Een E achter B rijbewijs daar in tegen is altijd makkelijk :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
LauPro schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:31:
Van die beperking van 12 uur per week heb ik gelezen, daar heb ik geen problemen mee. Als ik ga rijden dan zal het incidenteel zijn. CE lijkt me idd overkill en is ook buiten budget wat ik er voor over heb. Bij de rijschool waar ik ook mijn Rijbewijs-B heb gedaan had ik alvast wat prijzen opgevraagd en als ik even uit ga van een gemiddeld pakket kost me Rijbewijs C (dan welleswaar met alle 3 de certificaten, dus zonder beperkingen) een 1650 euro. Dat vind ik nog wel te overzien, hierbij moet je wel zelf dus de studie doen zegmar voor die certificaten. Maar ik vraag me af wat hier de moeilijkheidsgraad van is want ik heb me echt gek gelachen (nfi) om dat theorie-examen voor rijbewijs B (niet dat ik alles goed had, maar sommige vragen slaan gewoon nergens op).

Rijbewijs BE wilde ik sowieso gaan halen en zal ik natuuriljk ook veel meer gaan gebruiken dan C. Je moet zoals je aan geeft er absoluut feeling voor hebben. Voor rijbewijs B ben ik in 1 keer geslaagd (ook voor theorie) met een gemiddeld pakket (had absoluut geen rijervaring, wel veel verkeersinzicht volgens de instructeur).
De moeilijksheidsgraad van de theorie voor vrachtwagen of bus ligt wel iets hoger dan bij de personenauto, maar het is zeker geen "rocketscience". Persoonlijk vond ik administratie het lastigste omdat je behoorlijk wat verschillende getallen moet onthouden.

Dat geeft vaak wel een positief effect op het uiteindelijke prijskaartje het hebben van feeling en inzicht. De meeste rijscholen bieden de mogelijkheid voor een intest, waarin een schatting gemaakt wordt hoeveel praktijkuren nodig is om jouw op examen niveau te krijgen. Heb je meer inzicht in het uiteindelijke prijskaartje.

En uiteraard de tip dat als je je rijbewijs haalt dat je met name in het begin regelmatig vrachtwagen rijdt om ervaring op de bouwen, immers het echte rijden begint na het behalen van het papiertje.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Met een B rijbewijs kun je ook al een aardig vrachtwagentje huren. Als je groter wilt dan dat kun je warschijnlijk beter een vervoersbedrijf inhuren om je spullen te vervoeren.

Een C rijbewijs is weggegooid geld. Als je niet vaakt rijd met een grote vrachtwagen is het sowieso geen porum om er mee naar een evenement te rijden. Je zal nooit heel veel plek hebben daar om met je vrachtwagen te parkeren, achteruit te steken etc. Als je geen ervaring hebt daarmee (en die kan je dus niet opbouwen) gaat je dat echt niet lukken.

En een D rijbewijs zou ik al helemaal nooit aan beginnen tenzij je buschaufeur wilt worden. Je kan niet 'even' met een volle bus rond gaan rijden. Je bent dan totaal niet ervaren, rijd met een mega groot ding en bent ook nog eens verantwoordelijk voor de levens van een hoop mensen. Niet echt een relaxte manier van rijden en dan gebeuren net de ongelukken.

Daarom houd het bij je B(E) en huur voor het grote werk de pro's in.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

squaddie schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:34:
[...]

De moeilijksheidsgraad van de theorie voor vrachtwagen of bus ligt wel iets hoger dan bij de personenauto, maar het is zeker geen "rocketscience". Persoonlijk vond ik administratie het lastigste omdat je behoorlijk wat verschillende getallen moet onthouden.

Dat geeft vaak wel een positief effect op het uiteindelijke prijskaartje het hebben van feeling en inzicht. De meeste rijscholen bieden de mogelijkheid voor een intest, waarin een schatting gemaakt wordt hoeveel praktijkuren nodig is om jouw op examen niveau te krijgen. Heb je meer inzicht in het uiteindelijke prijskaartje.

En uiteraard de tip dat als je je rijbewijs haalt dat je met name in het begin regelmatig vrachtwagen rijdt om ervaring op de bouwen, immers het echte rijden begint na het behalen van het papiertje.
Tsjah... Heb m'n VWO en het grootste gedeelte van m'n bachelor ook gehaald, die theorie moet dus wel lukken, lijkt me... Vind ik juist ook wel leuk, die uitgebreide theorie en de technische aspecten...

In het begin veel rijden lijkt me logisch... Ook de reden dat ik het voorlopig bij A, B en BE hou... Heb voorlopig het geld niet over voor de overige rijbewijzen en het huren van bijbehorend materieel op z'n tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
ShadowLord schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:36:
Met een B rijbewijs kun je ook al een aardig vrachtwagentje huren. Als je groter wilt dan dat kun je warschijnlijk beter een vervoersbedrijf inhuren om je spullen te vervoeren.

Een C rijbewijs is weggegooid geld. Als je niet vaakt rijd met een grote vrachtwagen is het sowieso geen porum om er mee naar een evenement te rijden. Je zal nooit heel veel plek hebben daar om met je vrachtwagen te parkeren, achteruit te steken etc. Als je geen ervaring hebt daarmee (en die kan je dus niet opbouwen) gaat je dat echt niet lukken.

En een D rijbewijs zou ik al helemaal nooit aan beginnen tenzij je buschaufeur wilt worden. Je kan niet 'even' met een volle bus rond gaan rijden. Je bent dan totaal niet ervaren, rijd met een mega groot ding en bent ook nog eens verantwoordelijk voor de levens van een hoop mensen. Niet echt een relaxte manier van rijden en dan gebeuren net de ongelukken.

Daarom houd het bij je B(E) en huur voor het grote werk de pro's in.
Bus- en vrachtwagenchauffeur worden niet geboren met 5 of meer jaren rijervaring, iedereen heeft het moeten leren en in het algemeen gaat dat goed. Toen ik nog nat was achter de oren deed ik op zaterdag vrachtwagens laden met groente en fruit en die business is het vrij gebruikelijk om pallets voor collegas mee te nemen. Ik had het eerste klusje van mijzelf erin staan en ik bel de planner en die stuurt me naar een kwekerij om een paar palletjes voor een collega op te pikken. Ik rij er vrolijk heen en aangekomen op het adres, wat aan een redelijk smalle dijk was, loop naar binnen om te vragen waar ik moet wezen. Hij loopt met mee en buiten ziet hij mijn trekker-oplegger combinatie en zegt: "Meestal komen ze met een city oplegger of motorwagen". Ik voelde meteen nattigheid :+ en dat bleek te kloppen, want aan de ene zijde van het pad waar ik op moest stond een huis en aan de andere zijde een betonnen paal van een halve meter dik. Met behulp van aanwijzigen van die kweker, heb ik zonder schade de oplegger achteruit erop gekregen, maar het zweet stond over mn hele lichaam te minste 1 cm dik en dat op een koude winterdag en met het raam open.
MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:31:
[...]

Tsjah... Heb m'n VWO en het grootste gedeelte van m'n bachelor ook gehaald, die theorie moet dus wel lukken, lijkt me... Vind ik juist ook wel leuk, die uitgebreide theorie en de technische aspecten...

In het begin veel rijden lijkt me logisch... Ook de reden dat ik het voorlopig bij A, B en BE hou... Heb voorlopig het geld niet over voor de overige rijbewijzen en het huren van bijbehorend materieel op z'n tijd...
Niveau zegt (gelukkig) niet alles, er zijn mensen met hoge niveaus die meerdere malen over hun techniek doen vanwege gebrek aan technisch inzicht, maar administratie op hun sloffen halen door simpelweg het erin te stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

squaddie schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:19:

[...]

Niveau zegt (gelukkig) niet alles, er zijn mensen met hoge niveaus die meerdere malen over hun techniek doen vanwege gebrek aan technisch inzicht, maar administratie op hun sloffen halen door simpelweg het erin te stampen.
Ook dat zit (gelukkig!) wel goed... Tot nu toe dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:45

Theimon

Snapte!?

Techniek stelt nie veel voor, in principe een basis idee van wat zo'n apparaat ongeveer doet. Vroeger was hetnamelijk de bedoeling dat je de meeste storingen zelf kon verhelpen. Tegenwoordig is het techniek deel alleen handig om aan de telefoon uit te leggen wat je denkt dat er stuk is, en dan wachten op de versterking. Weinig chauffeurs die tegenwoordig nog zelf de wagen maken.

C-rijbewijs is een te grote investering om "zomaar voor de lol" te halen. Ff een paar duizend euro stuk slaan om het papiertje eens in de twee jaar ofzo te gebruiken is gewoon niet rendabel. Zelfde geld voor je D. In het leger halen is ook niet meer gratis tegenwoordig dus das ook geen optie lijkt me.
Ik heb mn C gehaald via een transportbedrijf, moet e contractueel wel langer blijven (of afkopen), maar dat vond ik geen probleem. Het betekent namelijk dat je ook meteen kilometers gaat maken: win-win situatie voor beide partijen.

@squaddie: Dat soort krappe steeksituaties vind ik wel de krenten in de pap van het rijden. Snelweg kan iedereen wel. Misschien zijn die situaties op dat moment wat minder maar als je m goed afrond geeft het wel dikke voldoening :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Theimon2 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 01:27:
C-rijbewijs is een te grote investering om "zomaar voor de lol" te halen. Ff een paar duizend euro stuk slaan om het papiertje eens in de twee jaar ofzo te gebruiken is gewoon niet rendabel. Zelfde geld voor je D. In het leger halen is ook niet meer gratis tegenwoordig dus das ook geen optie lijkt me.
Wat is een te grote investering? Lijkt me nogal relatief begrip. Ik zie het meer als een investering in mijzelf, beetje vergelijkbaar met een opleiding. Moet me natuurlijk wel voornemen om voldoende klusjes te hebben dat ik elke maand wel eens op een vrachtwagen zit. Zie het meer als een luxeprobleem denk ik ;) .
Ik heb mn C gehaald via een transportbedrijf, moet e contractueel wel langer blijven (of afkopen), maar dat vond ik geen probleem. Het betekent namelijk dat je ook meteen kilometers gaat maken: win-win situatie voor beide partijen.
Dat is zeker interessant. Met name omdat je als transportbedrijf dan ook leuke contracten af kan sluiten met rijscholen wat de kosten weer wat drukt.
@squaddie: Dat soort krappe steeksituaties vind ik wel de krenten in de pap van het rijden. Snelweg kan iedereen wel. Misschien zijn die situaties op dat moment wat minder maar als je m goed afrond geeft het wel dikke voldoening :)
Helemaal mee eens. Een tijdje terug bij een evenement moest ik met een Ford Transit wat dingen vervoeren, op een gegeven moment moesten we in Amsterdam ergens wat afleveren. Dat was echt zo'n inrit (steegje) waar ik uiteindelijk aan de achterkant aan weerszijden krap 10 cm over had door de geparkeerde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
Theimon2 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 01:27:

Er lopen hier ook tweakers rond die honderden en wellicht duizenden euros stuk gooien aan top of the line pc hardware. Ieder zijn ding zeg ik maar...

Nu ik wat meer ervaring hebt zijn die krappe situaties die leuke uitdagingen, maar als onervaren chauffeur wordt je dan wel behoorlijk in het diepe gegooit. Het is uiteindelijk wel een leuke boost voor je zelfvertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ik heb ff proberen op te zoeken wat het voor m n baas ongeveer heeft gekost om mij mn C te bezorgen. Prijzen komen van de site van mn rijschool (Kees van Iersel in Heesch).
Waarschijnlijk heeft mn baas wel een andere prijs bedongen, maar ff voor de indicatie:
CCV-B (verplicht om te halen sinds 2003): 3x €375 (ex.BTW, in. boeken en examen)= €1125

Praktijkopleiding, 28 uur (7x4) in 10 werkdagen: (ex. BTW, in. examen) €1995

Eigen Verklaring: €18

Dus reken zeker op zo'n €3000 (ex BTW), vind ik voor een particulier niet iets wat ie zomaar uit zn mouw schudt. Tuurlijk, je B-rijbewijs kost ook bakken met geld tegenwoordig maar dat gebruik je veel meer dan een particulier C-rijbewijs. Dus in verhouding is het een dikke investering die zich nie zo makkelijk terugbetaalt (imho).

Alles in 1 keer gehaald, dat scheelt dan weer wel, een (ondertussen ex-) collega heeft 3 maal examen Techniek gedaan met 3 extra dagdelen cursus erbij, hij kreeg het er maar niet in gestampt. Hij kreeg ook multiple choice, in de tijd van de mondelingen (die ik nog wel had) had ie het waarschijnlijk wel in 1 keer gered.

Als je er nu je werk van wil maken dan zou ik het zeker doen. De transport sector heeft veel mensen nodig dus je kan zo ergens aan de bak.

[ Voor 24% gewijzigd door Theimon op 28-06-2006 10:19 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, als ik het niet kan betalen is het natuurlijk een nutteloze investering... Maar als het financieel haalbaar is; waarom niet...

Ieder z'n hobby...

En daarnaast; ik weet niet hoelang je moet tekenen om je baas de opleiding te laten betalen, maar daar ben ik na m'n school eventueel ook nog wel gek genoeg voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

ik heb ook het C-rijbewijs gehaald. Baas (van weekend baantje) 50% en ik 50%.
En ik moet zeggen, het is toch verrekte handig om te hebben. Rij nu gemiddeld ieder weekend een keer of 2.

Verder wil ik zeker nog E achter B halen, maar zit er over te denken om gewoon E achter C te halen. Is wat duurder, maar dan heb ik ze allebei. Weet echter nog niet of ik ooit iets aan E achter C heb. Maar het idee dat het halen van E achter B al 50% van E achter C is zorgt ervoor dat ik toch maar voor E achter C ga :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
"Wat duurder" is dan wel een understatement, ik had daar ook toevallig prijzen voor gevraagd en CE is iets duurder dan rijbewijs C zelf (pakket zit op 1750 ong dan). Overigens heb ik bij de rijschool waar ik dus B heb gehaald van die pakketprijzen. Je hebt eerst een intake, ze schatten je in op een bepaald pakket en voor die prijs haal je het dan gewoon (incl 1 herkansing). En wat ik al aan gaf, ik ben niet iemand die 4 keer nodig heeft gehad om zijn rijbewijs B te halen.

Volgens mij is er in de transportsector helemaal geen werk voorlopig, daar grote bedrijven nu al de policy hebben om alleen mensen uit lagelonen landen te halen. Dus je zal het dan echt in de kleinere bedrijfjes moeten gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Nou Laupro......misschien internationaal.....nationaal rijden is echt heel veel werk te vinden. Bijv. waar ik werk rijden nu per dag 6 charterwagens plus zijn er nu 3 in opleiding plus nog 4 huurwagens. Ik spreek per dag ook veel andere chauffeurs en die vertellen me allemaal hetzelfde verhaal. Economie trekt een beetje aan en in de transport is dat als eerste te merken. Mensen willen weer spullen kopen en die spullen moeten dan toch eerst van A naar B (zeer simpel gesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
squaddie schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:19:
[...]

Bus- en vrachtwagenchauffeur worden niet geboren met 5 of meer jaren rijervaring, iedereen heeft het moeten leren en in het algemeen gaat dat goed.
Ja, maar die gaan gelijk best intensief met die dingen rijden. Dan bouw je zo wat ervaring op. Als jij 1 keer per maand gebruik maakt van je rijbewijs kun je die ervaring gewoonweg niet opgebouwd krijgen.
Toen ik nog nat was achter de oren deed ik op zaterdag vrachtwagens laden met groente en fruit en die business is het vrij gebruikelijk om pallets voor collegas mee te nemen. Ik had het eerste klusje van mijzelf erin staan en ik bel de planner en die stuurt me naar een kwekerij om een paar palletjes voor een collega op te pikken. Ik rij er vrolijk heen en aangekomen op het adres, wat aan een redelijk smalle dijk was, loop naar binnen om te vragen waar ik moet wezen. Hij loopt met mee en buiten ziet hij mijn trekker-oplegger combinatie en zegt: "Meestal komen ze met een city oplegger of motorwagen". Ik voelde meteen nattigheid :+ en dat bleek te kloppen, want aan de ene zijde van het pad waar ik op moest stond een huis en aan de andere zijde een betonnen paal van een halve meter dik. Met behulp van aanwijzigen van die kweker, heb ik zonder schade de oplegger achteruit erop gekregen, maar het zweet stond over mn hele lichaam te minste 1 cm dik en dat op een koude winterdag en met het raam open.
Het kan dus wel, maar zoals je zelf zegt is het niet echt relaxed. En bij een druk evenement staan ze niet te wachten tot jij eindelijk dat ding uit de weg hebt of kan beginnen met lossen. Als je dat dus iedere keer hebt dat je gaat reiden, gaat het een keer mis met alle gevolgen van dien.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In de TU/e hangt een vacature waarin ze studenten vragen een busrijbewijs te halen en 3 jaar parttime te werken als buschauffeur. Misschien kan je daar op internet wat over vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Ga als student zijnde bij een busmaatschappij werken. Gratis rijbewijs en moet je voor hun ~1000 uur rijden. Zeggen wel 3 jaar aan contract vast, maar in de praktijk komt t op 1000 uur busrijden voor ze en kun je vluchten. Of als je leuk vindt blijf je het gewoon, in t weekend ofzo.

En vaak kun je zelfs een bus mee krijgen als je die ergens voor nodig hebt, voor scouting oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 19:45
Hier hetzelfde dillema!

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik na mijn school, als ik vast werk heb (ooit :+) ook ga lessen.
Gezien de brance waar ik in wil is het ook goed voor op je cv. Volgens mij is het voor ieder zijn marktpositie wel OK om een C rijbewijs te hebben gezien de transportsector niet de moeilijkste is. Zie maar bijvoorbeeld de afvalvervoeders, altijd opzoek naar chaffies.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

chaffies, is dat net zoiets als sjonnies? :+
@spatje: dat zeg ik toch net? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37
Je D rijbewijs kan je ook halen via http://www.recruitastudent.nl/student/index.htm (klikken op "wat doen wij", chaufferusdientsten)
moet je geloof ik wel 2 jaar als bijbaantje blijven chauffeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat ook veel mensen doen is gewoon 40 uur bij hun gewone baas werken, en dan op zaterdag(ochtend) een ritje doen met de vrachtwagen :)
Voor dat soort werk is alleen C vaak voldoende, maar als je het goed wil doen haal je natuurlijk CE, dat is veel leuker :)

Mijn vader bijvoorbeeld, die zit in het onderwijs en gaat weleens op vrijdagmiddag als 2e chauffeur mee op een bloemen/plantenrit.
Vorige week is hij bv op zondagochtend weer teruggevlogen (vliegtuig ja ;) ) vanuit Milaan. De andere chauffeur werkt dan gewoon de rest van de adressen verder af inclusief terugladen.
De reden dat er op de heenweg een 2e chauffeur meegaat is vanwege de rijtijdenwet.

Even een werkplek showen ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/11914/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Een paar jaartjes moeten rijden om terug te betalen is geen ramp. Ik heb een opleiding gehad via mijn werk van ca. 10k euri en daarvoor hoef ik maar 2 jaar in dienst te blijven, en anders een percentage af te kopen. Het gaat uiteindelijk toch om het commerciele resultaat en het staat extra goed op je CV/ rijbewijs.
Ik zou willen dat ik tijdens mijn studie als buschauffeur was gaan rijden. Het is hartstikke makkelijk werk op zich en je komt nog es ergens. Had een collegastudent die na het halen van zijn rijbewijs D direct iedere week 2x op en neer ging naar Rome, Praag, Barcelona, noem maar op.. Het addertje onder het gras is vaak de leeftijd die ze minimaal willen zien (21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Scaniaatje V8 Virus.NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat een foeilelijke nephouten plakplastic paneeltjes en stuur :X 't is maar waar je van houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Yep, 530 King of the Road-editie :)
MBV schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 21:17:
wat een foeilelijke nephouten plakplastic paneeltjes en stuur :X 't is maar waar je van houdt :P
Valt best mee, ziet er nu alleen zo nep uit door de flits.

Containertje halen bij de ECT:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d61c7b946378da8c96f0740058e1392d/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 17:05

Martijn02

/* No Comment */

Het lijkt me wel leuk om een keer een rijles te nemen op een vrachtwagen. Het lijkt me een gaaf idee om een keer in zo'n wagen te rijden.

Alle theorie en kosten van een echt rijbewijs C is me te veel, ik denk toch dat ik het nooit zal gebruiken. Toch lijkt het me wel gaaf om een keer gedaan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

MBV schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 20:19:
chaffies, is dat net zoiets als sjonnies? :+
@spatje: dat zeg ik toch net? :?
Ja had gepost zonder de rest eigenlijk te lezen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Virus.NL schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 21:31:
[...]

Yep, 530 King of the Road-editie :)
Nice 8) We hebben hier helaas niet van zulke dikke Scania's, moet ik mn baas toch eens op aanspreken, want het smoelt en rijdt natuurlijk fantastisch. Alleen begrijp ik niet altijd de "open pijp" die sommige mannen er onder hangen........heel de dag wel errug veel lawaai als je aan het rijden bent.

Vanwege de drukte hebben we wel een eigen rijder als charter rijden voor ons (ouwe bekende van nde zaak). Die rijdt hiermee:
Afbeeldingslocatie: http://www.truckfotosnl.nl/tcgallary/fotos/08012006113220_2.jpg

Volvo FH12 610 \o/ (met stille pijp :P)

Anyways, raken een beetje offtopic.......deze wagens liggen zeker niet in het budget van de TS :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik begrijp dat je het leuk vindt om vanalles te rijden, waarom niet in geval van veel mensen vervoeren met meerdere 9-persoonsbusjes rijden? Scheelt je dikke knaken en rij je toch nog iets dat groter is dan die Fiat Panda. :Y)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
Martijn02 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:16:
Het lijkt me wel leuk om een keer een rijles te nemen op een vrachtwagen. Het lijkt me een gaaf idee om een keer in zo'n wagen te rijden.

Alle theorie en kosten van een echt rijbewijs C is me te veel, ik denk toch dat ik het nooit zal gebruiken. Toch lijkt het me wel gaaf om een keer gedaan te hebben.
Gewoon doen, rijscholen kijken echt niet op van dit soort verzoeken. Naast dat het erg leuk is is het ook erg leerzaam. Sommige automobilisten zouden verplicht moeten lessen op een vrachtwagen of bus. :X

Voor je verjaardag krijgen is natuurlijk ook erg leuk, na (enkele) tactische hints... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Positron schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 08:20:
Ik begrijp dat je het leuk vindt om vanalles te rijden, waarom niet in geval van veel mensen vervoeren met meerdere 9-persoonsbusjes rijden? Scheelt je dikke knaken en rij je toch nog iets dat groter is dan die Fiat Panda. :Y)
Vaak kom je dan op van die gehuurde Ford Transits uit oid met 1.4L diesel. Heb daar een keer in mogen rijden en dat was gewoon huilen met de pet op, was ook begrenst op 3k5 rpm en dan nog was het met krap 90 km/u op de snelweg invoegen. Dan wil ik liever ook meteen iets fatsoenlijks ;) . Heb wel zo'n hekel aan van die busjes :r , roetfilters kennen ze niet en ze zijn niet vooruit te branden, nee daar ga ik echt niet voor de lol in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Toen ik in dienst zat heb ik mijn C gehaald; dat was erg leuk natuurlijk :) . Ik heb meteen daarna privé C-E gedaan (met oplegger) onder het mom baat het niet, het schaadt ook niet. Ik dacht het kan altijd van pas komen, en je krijgt meteen voor hetzelfde geld B-E erbij. Het heeft wel wat gekost, zeker omdat ik meteen CCVB erbij heb gedaan, zodat ik alle vrachtwagens met oplegger/aanhanger kon rijden zonder beperkingen (gevaarlijke stoffen daargelaten). Bij mij was het dus niet dat ik het deed om het werk, alhoewel ik het leuk genoeg vond om ook echt te gaan gebruiken, daar is het echter niet van gekomen.

De enige keer dat ik het heb kunnen gebruiken was voor een verhuizing, toen een grote vrachtwagen gehuurd en daarmee verhuisd. Dat is wel even wat anders dan zo'n 3,5 tons vrachtwagentje wat je max kan huren met rijbewijs B.

Dus, had het zin? Nee misschien niet, maar ik vond het leuk om te doen, het geeft toch een kick dat je weet dat je in feite alles mag rijden, en je hebt ook veel meer begrip voor truckers.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb alleen de laatste stap die de TS noemt (C dus) niet gedaan. Na mijn B heb ik mijn BE gehaald, en toen ik 21 werd ben ik ook voor A gegaan. Dit is voor mij de perfecte combinatie. BE heb ik nog niet per se nodig gehad (had ook met alleen het B rijbewijs gemogen), maar roch is het wel erg prettig dat je een beetje weet van hoe je met een aanhanger dient te rijden.

C & D lijken me vreselijk leuk om te halen, maar totaal niet nuttig. Als ik al zie hoe weinig ik mijn BE nodig heb gehad (tot nu toe, ben 24, heb 5 jaar BE), dan weet ik genoeg voor C & D.

Maar wie weet, als ik ooit nog eens geld teveel heb... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

LauPro schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:07:
[...]
Vaak kom je dan op van die gehuurde Ford Transits uit oid met 1.4L diesel. Heb daar een keer in mogen rijden en dat was gewoon huilen met de pet op, was ook begrenst op 3k5 rpm en dan nog was het met krap 90 km/u op de snelweg invoegen. Dan wil ik liever ook meteen iets fatsoenlijks ;) . Heb wel zo'n hekel aan van die busjes :r , roetfilters kennen ze niet en ze zijn niet vooruit te branden, nee daar ga ik echt niet voor de lol in rijden.
Oh, nouja mijn ervaring is anders. Ik werk bij Defensie en over het algemeen zijn busjes van de baas uitgerust met 2.0L TD, of iets vergelijkbaars. Over het algemeen rijd ik dan met lege busjes. Als de brandweer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Positron schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:43:
Oh, nouja mijn ervaring is anders. Ik werk bij Defensie en over het algemeen zijn busjes van de baas uitgerust met 2.0L TD, of iets vergelijkbaars. Over het algemeen rijd ik dan met lege busjes. Als de brandweer. :D
Dat zijn dan ook geen huurauto's neem ik aan? Bij Defensie zijn de zaken meestal wel altijd goed voor elkaar is ook mijn ervaring :) .

Overigens heb ik voor mezelf besloten om het C-rijbewijs ff uit stellen, kan ik me op dit moment nuttigere dingen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

MBV schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:36:
Mijn oom is ermee bezig geweest. Hij is USA-gestoord (heeft 10-15 auto's) en wilde een USA-style camper kopen. Zo'n ding wat 5 ton weegt ofzo. Hij is dus bezig, kan alles goed genoeg volgens zijn instructeur, en krijgt vervolgens van zijn examinator te horen dat hij prima rijdt maar dat hij toch gaat zakken. Die examinator vond dat er te veel rijkelui 'voor de lol' rijbewijs C hadden :(
Een andere oom wilde vrachtwagenchauffeur worden, maar is daarmee gestopt omdat hij de lessen techniek niet onder de knie kreeg. WTF? Ook voor vrachtwagens heb je toch een ANWB? 8)7
wtf :? hij laat hem zakken omdat hij het voor zijn eigen gebruik haalt ??. Aangeven die mensen en ontslaan! Slaat echt nergens op :/

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 83168 op 12-07-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

LauPro schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:18:
[...]
Dat zijn dan ook geen huurauto's neem ik aan? Bij Defensie zijn de zaken meestal wel altijd goed voor elkaar is ook mijn ervaring :) .

Overigens heb ik voor mezelf besloten om het C-rijbewijs ff uit stellen, kan ik me op dit moment nuttigere dingen bedenken.
Meestal zijn het wagens van defensie zelf, maar bij tekort (meer vervoer nodig dan dagelijks gebruik, best vaak) worden er busjes of auto's gehuurd bij Budget. Over het algemeen prima wagens ook en verre van traag. Vaak Renault Traffic of diezelfde busjes, maar dan van Ford.

Ach, als je graag groot wil rijden moet je het zeker doen, maar ik vrees dat je net zoals bij de meeste hobby's gewoon zal moeten investeren. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 18-05 01:17
MBV schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:36:
Jup alleen een vrachtwagen zit wel iets anders in elkaar, zo doe je iets vaker de lampen controleren en kom je veel meer technische dingen tegen, zo dacht ik dat het invullen van bijv. een tacho ook onder techniek viel. In ieder geval komt er bij een vrachtwagen meer kijken als bij een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

M@rijn schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 21:40:
[...]

Jup alleen een vrachtwagen zit wel iets anders in elkaar, zo doe je iets vaker de lampen controleren en kom je veel meer technische dingen tegen, zo dacht ik dat het invullen van bijv. een tacho ook onder techniek viel. In ieder geval komt er bij een vrachtwagen meer kijken als bij een auto.
Het luchtsysteem alleen al..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Anoniem: 83168 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:02:
[...]

wtf :? hij laat hem zakken omdat hij het voor zijn eigen gebruik haalt ??. Aangeven die mensen en ontslaan! Slaat echt nergens op :/
Was ook mijn eerste idee. Als je daarover een klacht indient bij het CBR kan die man waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe baan. Je oom heeft z'n rijbewijs er niet mee, hij zal nog een keer examen moeten doen, maar misschien krijg je ook nog een compensatie van het CBR. Weet niet precies hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 25-04 13:11
Ik geloof er ook niets van dat dat echt gebeurd is, waarschijnlijk heeft die oom het niet gehaald omdat zijn vaardigheden niet op peil waren en heeft hij er toen maar een sterk verhaal van gemaakt om zijn gezicht te redden :p

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:47

Sick Nick

Drop the top!

Positron schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:35:
[...]

Meestal zijn het wagens van defensie zelf, maar bij tekort (meer vervoer nodig dan dagelijks gebruik, best vaak) worden er busjes of auto's gehuurd bij Budget. Over het algemeen prima wagens ook en verre van traag. Vaak Renault Traffic of diezelfde busjes, maar dan van Ford.

Ach, als je graag groot wil rijden moet je het zeker doen, maar ik vrees dat je net zoals bij de meeste hobby's gewoon zal moeten investeren. :Y)
Goh, dan heb je kans dat ik wel eens een busje bij jullie heb gebracht dan :p Van de mogelijke busjes is de transit toch zeker wel sneller dan de renault traffic/opel vivaro. Het zijn niet de allertraagste uitvoeringen maar ook weer niet de snelste, vooral de traffic/vivaro is wat minder ruim bedeeld met iets van 80 pk ofzo die bovenin de toeren heel snel z'n puf kwijt is.

Overigens voor de TS, als je graag wilt vervoeren/verhuizen kan je met je B rijbewijs ook gewoon met een flinke bestelbus aan de gang. Iets als een iveco daily 40C13 of mercedes sprinter, van die wagens met een grote laadbak achter (vierkante hokken) evt in combinatie met een laadklep. Kan je behoorlijk wat troep in kwijt en je hoeft er geen duur rijbewijs voor te halen. Toch wat praktischer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Probleem met die 16-cupers is dat je daar vaak als enkel B-rijbewijs bezittende niet zomaar van de eigenaar in mag rijden. Vaak zat dat mensen zonder ervaring van een vrachtauto zo'n ding even onder een brug van 2,1m-hoog willen rijden met alle gevolgen van dien.

Het is zeker een mogelijkheid. Ware het niet dat die dingen zelf vaak al 2000 KG wegen zodat er krap 1600 KG voor lading over blijft wil je het nog mogen besturen. Een pallet frisdrank erin en wat andere meuk en je bent snel te zwaar hor. Ik blijf het zien als een beetje noodoplossing. Ideaal als je bijvoorbeeld meubels of andere grote objecten (relatief lichte) moet vervoeren maar voor het zwaardere werk imo niet voldoende. Naar mijn idee zouden ze de 3600 KG limiet wel mogen verlagen naar 3000 KG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LauPro schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:50:
Probleem met die 16-cupers is dat je daar vaak als enkel B-rijbewijs bezittende niet zomaar van de eigenaar in mag rijden. Vaak zat dat mensen zonder ervaring van een vrachtauto zo'n ding even onder een brug van 2,1m-hoog willen rijden met alle gevolgen van dien.

Het is zeker een mogelijkheid. Ware het niet dat die dingen zelf vaak al 2000 KG wegen zodat er krap 1600 KG voor lading over blijft wil je het nog mogen besturen. Een pallet frisdrank erin en wat andere meuk en je bent snel te zwaar hor. Ik blijf het zien als een beetje noodoplossing. Ideaal als je bijvoorbeeld meubels of andere grote objecten (relatief lichte) moet vervoeren maar voor het zwaardere werk imo niet voldoende. Naar mijn idee zouden ze de 3600 KG limiet wel mogen verlagen naar 3000 KG.
Nouja... Ze zitten al een tijdje op de 3500 kilo... Dus er zit schot in de zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het is 3500 idd, dus nog maar 1500 KG voor lading :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LauPro schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:31:
Het is 3500 idd, dus nog maar 1500 KG voor lading :P .
Zolang je niet met stenen of vloeistoffen gaat rijden, is dat best een hoop...

Daarnaast; ik heb vorige week m'n BE gehaald, dus er mag zoveel achter als de auto aankan ;)

Kan trouwens nergens info vinden over die kleine opleggertjes waar je met BE ook in mag rijden... Ik noem een Daily/Sprinter/LT... Iemand enig idee wat die dingen mogen trekken?

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 21-07-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Die kleine opleggertjes mag je idd met BE berijden ('maas' in de wet). Echter ook dan moet je weer erg oppassen met het gewicht... Hoe je het wendt of keert, met BE mag de totale combinatie niet meer dan 3500 KG wegen. Dus als je hele voertuig 3000 KG weegt, heb je nog maar 500 KG over voor lading.

Maar ook met die opleggers is het handig om even een cursus (particulier) te volgen wat het sturen e.d. is toch ff wat anders en de techniek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LauPro schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:26:
Die kleine opleggertjes mag je idd met BE berijden ('maas' in de wet). Echter ook dan moet je weer erg oppassen met het gewicht... Hoe je het wendt of keert, met BE mag de totale combinatie niet meer dan 3500 KG wegen. Dus als je hele voertuig 3000 KG weegt, heb je nog maar 500 KG over voor lading.

Maar ook met die opleggers is het handig om even een cursus (particulier) te volgen wat het sturen e.d. is toch ff wat anders en de techniek etc.
Neehoor, je mag zwaarder zijn dan 3500 kilo totaal... Daar is dat hele BE rijbewijs voor... Niks geen maas in de wet...

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130

En cursus volgen... Tsjah... Ik heb wel gevoel voor alles wat zich motorisch voortbeweegt... Denk dat ik er wel uitkom... Gewoon voorzichtig doen...

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 21-07-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Je mag inderdaad maximaal 7000 kg wegen met BE. 3500kg max voor de bus en 3500kg max voor de aanhanger (als je bus die mag trekken, etc. etc.)
Op mijn werk hebben we ook van die bakbusjes rijden (zelf 2,5 jaar gedaan voor distributie). Geloof me dat alle busjes overbeladen zijn ;) We rijden Sprinters 411CDI met volledige bakopbouw en laadklep...uiteindelijk gewicht: 3080kg. Heb je dus nog 420kg laadvermogen :P Sta je dan met je plusminus 18kuub :D

Ff tussen neus en lippen door: * Theimon gaat waarschijnlijk in de loop van week 40 beginnen met CE \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

RobertJ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 22:07:
Ik geloof er ook niets van dat dat echt gebeurd is, waarschijnlijk heeft die oom het niet gehaald omdat zijn vaardigheden niet op peil waren en heeft hij er toen maar een sterk verhaal van gemaakt om zijn gezicht te redden :p
Bij anderen zou ik je daar gelijk in geven, maar bij deze oom niet. Deze heeft het gepresteerd om een over-the-top caravan achter een amerikaanse cabrio (1964 Impala) een paar honderd meter achteruit door een bochtige tunnel te rijden. Grootste bezwaar: de vrachtwagen die dat noodzakelijk maakte verdomde het om zijn lichten uit te zetten, want Fransen zijn doof en achterlijk zodra ze door hebben dat je geen Frans spreekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Ik werk al 5 jaar bij transportbedrijf, en rijd sinds 2 jaar rond (ben 20) in een wat hun een "teruggekeurde vrachtwagen" noemen? Wat vroeger als vrachtwagen telde, maar nu als auto zeiden ze.

Ik principe zouden zij mijn vrachtwagenrijbewijs wel willen sponsoren. Ware het niet dat ik geneeskunde studeer en dat mijn toekomst dus niet bij hun bedrijf licht...

Het frapante is dat ik op het terrein van het bedrijf in kwestie regelmatig in vrachtwagens en opleggers rijd. En deze ook nog eens erg goed achteruit kan zetten tegen de laadmuur. In iniedergeval beter als menig pool en rus die daar langskomt :p. Daarom denk ik dat ik inprincipe niet heel veel tijd nodig zal hebben om mn rijbewijs te halen omdat ik al een hele hoop onder knie heb en al veel rij-ervaring heb met een vrachtwagentje van 7 meter lang.

Echter als blijkt dat het een beroepsopleiding is en dus aftrekbaar is, zou het dan niet toch mogelijk zijn voor hun om mij zonder kosten aan een vrachtwagenrijbewijs te helpen? Of interpreteer ik dat dan verkeerd en zijn er voor hun wel degelijk kosten aan? Want net als TS, vind ik het erg leuk, en kan ik er vrij veel geld mee verdienen in vakanties. En chauffeursdiploma is niet zon probleem om te halen voor mij denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Theorie zal niet het probleem zijn verwacht ik maar het zit hem toch wel wat meer in de praktijkervaring op de weg. Achteruit inparkeren e.d. is allemaal leuk, maar volgens mij gaat het er tijdens de rijlessen meer om dat je ook in het verkeer goed de bochten e.d. weet te nemen.

Maar als je echt veel ervaring hebt zou het best kunnen dat je voor onder de 1000 euro je C-rijbewijs haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
Diverse bedrijven kennen een regeling dat je een x aantal jaren / uren moet blijven werken bij dat bedrijf, indien je voortijdig vertrekt dan moet je het resterende gedeelte afkopen. Of je wel of niet interessant bent voor zo'n regeling hangt af of ze het geinvesteerde terug kunnen verdienen. Het voordeel van zo'n regeling is dat je niet in het bezit moet zijn van een grote zak met geld.

Overigens vergis je niet in het feit dat het rijden op de openbare weg wel wat anders is dan op een bedrijfsterrein, je hebt natuurlijk wel een voordeel boven personen die nog nooit een vrachtwagen van binnen hebben gezien, ook nadeel in de zin van slechte gewoontes.

Aftrekken wil niet zeggen dat het dan gratis wordt, je betaald aan het einde van jaar ietsje minder belasting.

Chauffeurs worden redelijk tot goed betaald, maar als je echt geld wilt harken dan moet je 6 dagen per week van huis zijn en in het bezit zijn van CE. Wel oppassen sommige bedrijven degraderen je tot sjouwfeur voor een hongerloontje als je niet uitkijkt :+

[ Voor 4% gewijzigd door squaddie op 24-07-2006 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

ach een 7tonner valt best te rijden zonder vrachtwagenrijbewijs hoor O-)
offtopic:
maar ik zat wel flink te zweten toen ik met zo'n ding over de M4 reed, toch een van de drukste snelwegen van Engeland :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Ik ga t er maar eens met mn baas over hebben denk ik. Ik kan goed met hem op schieten en de sfeer in t bedrijf is erg goed. Dus ik kan t altijd proberen lijkt me!

Al verwacht ik niet dat het rendabel is voor hun, daar er in de nabije toekomst een moment komt dat ik geen tijd meer heb om doordeweeks voor hun te werken ivm mijn studie.

Maar, vrachtwagen rijden is tot nu toe het leukste werk wat ik gedaan heb. 1x per week lekker vroeg mn nest uit en dan op naar friesland. Lekker 3fm luisteren! Niemand die aan mn kop zeurt, gewoon rlxen! En t betaalt nog goed ook; voor 20 jarige student tenminste dan :p.
Pagina: 1