Laptop Li-Ion batterij dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik heb hier een nieuwe Laptop batterij voor mijn Dell l400 liggen. Punt is alleen dat hij in ca. 1-2 jaar niet gebruikt is en volgens mij helemaal is leeggelopen. Op www.batteryuniversity.com vond ik dit:

Some lithium-ion batteries fail due to excessive low discharge. If discharged below 2.5 volts per cell, the internal safety circuit opens and the battery appears dead. A charge with the original charger is no longer possible. Some battery analyzers (Cadex) feature a boost function that reactivates the protection circuit of a failed battery and enables a recharge. However, if the cell voltage has fallen below 1.5V/cell and has remained in that state for a few months, a recharge should be avoided because of safety concerns. To prevent failure, never store the battery fully discharged. Apply some charge before storage, and then charge fully before use.

Iemand enig idee waar ik zo iets kan laten doen (of zelf kan doen).

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

ALS je het zelf doet, moet je de goede lader hebben.

Heb je dit niet, ga dan eens op zoek naar een electronica-zaak, die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• TimmyUt
Ja dat begrijp ik, ik vroeg me meer af of er hier mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben en/of ervaring hebben met het opstarten van zo'n batterij.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 10:43
Probeer hem normaal op te laden. Lukt dat niet kun je hem het beste wegdoen.

Zoals je hier kan lezen branden Lithiom-Ion cellen best goed. Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je maar beter niet zelf gaan rommelen (dus accu openmaken en cellen direct aan een lader hangen).

Overigens als de accu vrij vol was toen je hem weglegde is de kans aardig groot dat je hem nog kan laden. Li-Ion cellen hebben namelijk een zeer lage zelfontlading.

Edit: Normaal laden is dus 'nooit' gevaarlijk bij een Li-Ion cel door het beveiligings-circuit. Het wordt pas risky als je de boel gaat openmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door ShadowLord op 27-06-2006 22:23 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• TimmyUt
>:) >:) jammer was ik nou net van plan om er een lucifer bij te houden.

Normaal opladen lukt niet, zelfs met het speciale BIOS battery gym programma werkt het niet.

De vraag blijft dus kan deze nog door een bekwaam vakman worden gerepareerd? En, zo ja, waar zit ie? ;)

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb laatst voor een laptop van mij zelf de accu gerepareerd omdat een nieuwe via ebay/marktplaats al tussen de 100 a 150 euro zat en dat was me te duur voor een p3-700 :)

Wat ik heb gedaan is de behuizing open gemaakt en kijken welk type batterijen er in zitten en deze via ebay besteld. Mijne bevatte 4 * 1800mAh li-on 3.7 volt accu's. (zien het zelfde er uit als een AA penlite). Via ebay heb ik 4 * 2500mAh accu's gekocht met zelfde voltage voor 23 euro. Deze er ingezet alles goed aangesloten en nu doet hij het weer als een zonnetje :)

Enige waar je rekening mee moet hadden is het solderen van die dingen aangezien er nogal een boem risico is. Daarom heb ik ze allemaal aanelkaar geklemt met een stel veertjes tussen de accu's en dit werkt perfect zonder op de batterijen zelf te solderen.

Succes en voorzichtig iig! Heb filmpjes gezien van die dingen die dwars door een dikke tafel sloegen dus probeer solderen te vermijden!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

eppie schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:25:
Ik heb laatst voor een laptop van mij zelf de accu gerepareerd omdat een nieuwe via ebay/marktplaats al tussen de 100 a 150 euro zat en dat was me te duur voor een p3-700 :)

Wat ik heb gedaan is de behuizing open gemaakt en kijken welk type batterijen er in zitten en deze via ebay besteld. Mijne bevatte 4 * 1800mAh li-on 3.7 volt accu's. (zien het zelfde er uit als een AA penlite). Via ebay heb ik 4 * 2500mAh accu's gekocht met zelfde voltage voor 23 euro. Deze er ingezet alles goed aangesloten en nu doet hij het weer als een zonnetje :)

Enige waar je rekening mee moet hadden is het solderen van die dingen aangezien er nogal een boem risico is. Daarom heb ik ze allemaal aanelkaar geklemt met een stel veertjes tussen de accu's en dit werkt perfect zonder op de batterijen zelf te solderen.

Succes en voorzichtig iig! Heb filmpjes gezien van die dingen die dwars door een dikke tafel sloegen dus probeer solderen te vermijden!
Ik heb dus ook een bijna dode accu in mn Travelmate 201. Hij kan op de volle accu tot het buroblad booten en dan is hij op :'(

Maar die "penlite's" vervangen is idd een handige optie. Zijn daar nog dinge mee waar je op moet letten?
Of heb je hier ook een "gym" programma voor?
Ik zet het liever hier in een topic, dan een aparte

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik heb daarna gewoon het calibratie programma gerunt in de bios van dat ding en nu doet ie wel aardig. Alleen als die bij +- 40% is gaat die uit :P maar goed dat is na ander half uur ofzo dus vind wel best, gebruik hem alleen maar voor beetje msn enzo.

Voor de rest gewoon goed oppassen dat je alles goed aansluit. Ik heb nadat ik hem inelkaar had gezet ook eerst buiten aangesloten en zelf op een afstandje blijven voor de zekerheid :P

Misschien overdreven maar goed na die filmpjes enzo wou ik geen risico lopen :P

Enige waar je volgens mij op moet letten is dat je batterijen koopt met dezelfde voltage enz, meer mAh is alleen maar goed want dan gaan ze langer mee.

Ik heb dus ook gewoon dezelfde merk en type gehaald af gezien van de mAh. En op ebay vind je zat van die dingen! succes

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over laptopbatterijen horen niet in Overige Hardware gedumpt te worden :o

Move PH -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• TimmyUt
woops sorry, dacht meer aan batterij dan aan laptop.

maar goed,

1ste oplossing is dus batterij uit elkaar slopen nieuwe (gelijksoortige) batterijen erin en solderen maar (hopen dat je handen heel blijven)

heeft iemand ervaring met het in de startpost genoemde opstarten van een nieuwe niet gebruikte batterij?

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Gewoon calibreren via het bios, dan laadt en ontlaadt hij hem zelf.

Als het kan zou ik dus iets met veertjes ofzo doen zonder solderen, of je moet van die batterijen kopen met van die soldeer lipjes er aan.

• TimmyUt
Dat Calibreren in de Bios kan dus pas nadat ik de batterij gesloopt heb en er nieuwe in heb gedaan. Op dit moment denkt de laptop namelijk dat er niets in zit. :'(

Niemand die ervaring heeft met het reactiveren van een Li-ion batterij.?

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Misschien is je oplaad / protectie circuit van je accu kapot?

Want volgens mij kijkt de laptop daarna.

• TimmyUt
Jep dat denk ik ook; maar:

Some battery analyzers (Cadex) feature a boost function that reactivates the protection circuit of a failed battery and enables a recharge.

Die zoek ik dus, althans iemand die er een heeft..... :)

• TimmyUt
Niemand ooit gedaan ??? :? :?
Pagina: 1