Bereik draadloos netwerk vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 15:31
Deze vraag zal vast al een paar keer gesteld zijn, maar in de search kon ik niet direct een oplossing vinden.

Het probleem is het volgende: een paar kennissen van mij hebben onlangs draadloos internet aangeschaft. Ze hebben 2 pc's, 1 op het 1ste verdiep en een pc 2 verdiepingen hoger. Er staat een draadloze router op de 1ste verdieping en de PC op het eerste verdiep kan gewoon connectie maken. Maar die pc boven vindt maar soms een draadloos netwerksignaal. Is er een manier om het draadloos netwerk een groter bereik te geven zonder de pc of router te verplaatsen. Ik heb al gehoord van andere antennes op de router te steken, passen deze dan op elke router? Of door middel van een accespoint, hoe gaat dit dan juist in zijn werk?

Ben al naar 2 pc winkels geweest met die vraag in de 1ste kreeg ik een antwoord dat het gewoon niet mogelijk was zonder pc/router te verplaatsen. En de 2de adviseerde mij om een router met 108Mbs te kopen inplaats van de 54Mbs die ze nu hebben, maar dit leek me maar onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Attixx op 27-06-2006 18:08 ]

Verwijderd

Welk merk en type AP's zijn het? Je zou namelijk met WDS en een tweede AP aan de gang kunnen gaan

Verwijderd

Antennes stralen de signalen haaks af. Een antenne moet normaal gesproken horizontaal een zover mogelijk bereik hebben, en je zet de antenne dan dus verticaal. Als je een verticale antenne hebt dan heb je theoretisch onder en boven de antenne geen bereik.

Heb je al geprobeerd de antennes allemaal horizontaal te zetten? Waarschijnlijk lost dat je probleem al grotendeels op. Veel succes er mee.

• Attixx
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:37:
Welk merk en type AP's zijn het? Je zou namelijk met WDS en een tweede AP aan de gang kunnen gaan
Ik neem aan dat je met AP's accespoints bedoeld? Ze hebben geen accespoints enkel de router zelf. Weet het merk niet, want heb enkel via de telefoon contact met ze gehad maar ik zal er binnenkort eens bijgaan. Wat is WDS, en hoe werkt dat dan met die 2de accespoint? Pikt die het draadloos signaal op en stuurt die het weer verder of hoe zit dat in elkaar?
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:47:
Antennes stralen de signalen haaks af. Een antenne moet normaal gesproken horizontaal een zover mogelijk bereik hebben, en je zet de antenne dan dus verticaal. Als je een verticale antenne hebt dan heb je theoretisch onder en boven de antenne geen bereik.

Heb je al geprobeerd de antennes allemaal horizontaal te zetten? Waarschijnlijk lost dat je probleem al grotendeels op. Veel succes er mee.
Bedankt zal ik eens uitproberen overmogen alsik erbij ga.

• Attixx
Oke ik kom dit topic nog even kicken want het heeft allemaal ietsje langer geduurd dan geplanned.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:47:

De antenne ging al horizontaal (router hangt aan de muur vandaar)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:37:
Het is een D-Link 524 Router 54Mbps/802.11G
Is het mogelijk om zo een WDS (Wireless Distribution System) apparaat appart te kopen of is dat altijd in combinatie met een router? En moet dit dan van hetzelfde merk zijn of werkt het met eender welk type samen? Zijn er nog andere (goedkopere) mogelijkheden voor het draadloos netwerk uit te breiden?

Ik heb zonet dit gevonden, een range extender:
http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=B8586
code:
1
Met dit product kunt u het bereik vergroten van een draadloos 11b of 11g netwerk.

Heeft iemand ervaringen met dit product? Moet het draadloze signaal van een D-link router komen of mag dit eender welke fabrikant zijn?

• Attixx
subtiel kickje ;)

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:45
Ik heb ook een Range Extender besteld afgelopen week, aangezien ik ook het bereik wil vergroten in mijn (nieuwbouw) huis. Hopelijk krijg ik dit deze week binnen.

Ik heb het wel van hetzelfde merk besteld (US Robotics), omdat je dan betere resultaten kan halen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Horizontaal en verticaal is wel een mooi verhaal maar plafonds/vloeren zijn nu eenmaal dikker dan normale muren, ook is het beton vaak gewapend.

Draadloos is wel allemaal mooi en prachtig, maar het toch ook zo zijn nadelen. Ook al ga je je bereik proberen te boosten, zal het nog niet optimaal zijn.
Is er geen mogelijkheid om toch een kabel naar de 3e verdieping te leggen?

Actions speak louder than words

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
bolluserectus schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:14:
Horizontaal en verticaal is wel een mooi verhaal maar plafonds/vloeren zijn nu eenmaal dikker dan normale muren, ook is het beton vaak gewapend.

Draadloos is wel allemaal mooi en prachtig, maar het toch ook zo zijn nadelen. Ook al ga je je bereik proberen te boosten, zal het nog niet optimaal zijn.
Totaal off topic:
Wat me opvalt op Tweakers is steeds proberen de eigenlijke vraag van de TS te veranderen. Wanneer de TS vraagt achter een DRAADLOZE oplossing, wordt er ineens aangeraden om met kabels te werken. Wanneer de gebruiker expliciet vraagt om GEEN draadloze oplossing in te bouwen, wordt draadloos aangeraden (vb: [rml][ Villapark]voorzien van internet[/rml])

On Topic:
Ik heb in onze tuin deze geinstalleerd (http://www.telecomwereld.nl/n0000082.htm) in combinatie met de WAP54G. Werk perfect.Kosten momenteel ongeveer 80€.

• Attixx
bolluserectus schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:14:
Enkel als we in de muren beginnen kappen, dus liever niet :)
bartgabriels schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:20:
[...]
On Topic:
Ik heb in onze tuin deze geinstalleerd (http://www.telecomwereld.nl/n0000082.htm) in combinatie met de WAP54G. Werk perfect.Kosten momenteel ongeveer 80€.
Oke, ik ben er nu wel van overtuigd dat zo een range extender wel de beste oplossing is. Enkel zie ik in jouw Linksys artikel een stukje staan, waarin staat dat de router WDS (Wireless Distribution System) moet ondersteunen.
code:
1
2
De Wireless-G Range Expander kunt u te gebruiken in
combinatie met 802.11 b/g netwerkapparatuur die WDS ondersteunen.

Wat ons router dus niet heeft, ik heb gezocht of de D-Link range-extender dit ook nodig had. Maar heb er nergens iets daarover kunnen terugvinden dus ga deze gewoon bestellen en denk wel dat het in orde komt. Bedankt allemaal.

Zo moet het overigens werken:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/attica/got/dlinkextender.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Attixx op 17-07-2006 22:20 ]

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Als die muur waar de router aan hangt van gewapend beton is, zal je heel veel signaal verliezen. De WiFi antennes zijn gemaakt om vertikaal geplaatst te worden. Horizontaal plaatsen geeft IMO alleen maar ellende. De aarde (ja, die grote bol onder je voeten) speelt een grote rol bij de afstraling van een antenne, zeker als er geen kunstmatige ground is in de vorm van radialen.
Twee dingen dus: 1) zet die antenne maar normaal vertikaal. 2) probeer die router eens in de vensterbank te zetten ofzo, of gewoon op tafel. Een range extender op die afstand is echt overkill en zou wel eens nog meer problemen kunnen veroorzaken dan oplossen. Waar ga je die extender plaatsen? Ondersteund de extender WPA, of moet je terug naar WEP, zoals vaak nodig is?

• Attixx
Normaal ondersteund de extender enkel WEP, maar met de laaste firmware update ook WPA-PSK en WPA2-PSK. Ik was van plan om de extender op het verdiep te steken tussen verdiep 0 (waar de router staat) en verdiep 2 (waar de 2de pc staat), verdiep 1 dus :). Het is nietzo gemakkelijk om die router te gaan verplaatsen want er is niet direct een plaats in de buurt waar we hem kunnen opzetten. De muur waar de router aanhangt is inderdaad van "gewapend?" beton

[ Voor 12% gewijzigd door Attixx op 17-07-2006 23:37 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Bereik vergroten kan door:
- Amerikaanse merk nemen (Senao, Avaya) omdat die echt op 100mW werken, met illegale 200 mW output mogelijkheid voor tijdelijke periode.
- Richtantennes nemen, verbeterde rondstraalantennes met hogere gain waarde

Linksys wireless router draait namelijk standaard op kwart vermogen; iets van 25 mW.
Via settings of speciale firmware kan het vergroot worden naar 95 mW.
Dus let ook op of je router niet standaard zachtjes is ingesteld. Kijk of vermogen wel echt maximaal is.

• Attixx
Raden jullie mij nu af om een range extender te kopen? Want ik dacht echt dat het zou helpen, en nu lees ik hier weer berichten met andere suggesties.. Waarom zou een range extender zijn werk niet of minder goed dan, dan bv een nieuwe router? (die ik dan nog met 1 of andere hacked firmware moet gaan flashen)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hoe zit het met je Wireless kaartjes?

Die willen ook nog wel eens te zwak zijn (te weinig zendvermogen terug of te weinig ontvangstgevoeligheid).

D-Link heeft afaik geen alternatieve firmware (alhoewel je wel even op www.openwrt.org kunt kijken), maar je zou idd een (vrij prijzige, dat wel, maar het is het waard) senao PCI adapter kunnen pakken voor je bak bovenin, en evt. later nog een senao router.

Maar kijk eerst eens goed naar je PCI kaartjes en hun antennetjes.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Kijk is naar Ethernet over 230 volt adapters. Erg goed alternatief voor wireless..
Devolo bevalt erg goed.

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:33
Attixx schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:58:
Raden jullie mij nu af om een range extender te kopen? Want ik dacht echt dat het zou helpen, en nu lees ik hier weer berichten met andere suggesties.. Waarom zou een range extender zijn werk niet of minder goed dan, dan bv een nieuwe router? (die ik dan nog met 1 of andere hacked firmware moet gaan flashen)
WDS werkt op zich prima, je moet alleen opletten dat je d-link het wel ondersteunt, dit is een vereiste (logisch).
Wel kost het vaak wat moeite om de boel te configureren, je hebt hier aardig wat kennis van de apparaatjes voor nodig.
Zelf het ik het eens geconfigureerd met een Belkin modem/router (type weet ik niet meer) + een Philips SNR6500, nadat ik het aan de praat had werkte dit perfect :D

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Ik zie net dat je D-Link hebt. Ondersteunt D-Link niet gewoon extending dmv een extra AP?

Ik heb onlangs nog ergens een draadloos netwerk gaan aanleggen bij iemand die 3 gebouwen naast elkaar had. In het hoofdgebouw (middelste), waar telefonie en internet binnekomt een WRT54G geplaats. In de andere 2 gebouwen een WAP54G. De WAP's kunnen ingesteld worden om gewoon als extender te functioneren, zonder dat hiervoor speciale protocollen/toepassingen moeten ingesteld worden. (het was wel Linksys en werkte enkel met AP's van dezelfde fabrikant, dus mss ondersteund D-Link ook dergelijke constructie met zijn producten)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-04 21:39

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wat ik zou doen:
Leen van iemand eens een Linksys, kijk of 't daarmee wel goed gaat (alle versies zijn inmiddels met 3th party firmware te flashen (ook de gewraakte v5), zodat je de zendkracht kan vergroten), en als dat werkt schaf je er dan zo een aan. Ben je 'slechts' € 70 (ongeveer?) kwijt, op marktplaats vind je ze goedkoper, en dan hoef je niet bang te zijn dat een extender niet compatible is met het huidige D-link ding (dat je weer kan verkopen).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Pagina: 1