Toon posts:

[Linux] Simpele mailserver

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik heb een servertje staan in de kast en daar wil ik graag een mailserver op draaien, zodat ik ook emailaccount aan kan maken en kan mailen/ontvangen. Ik heb nog niet zo heel veel verstand van Linux, dus een makkelijke installatie zou heel fijn zijn. Weet iemand, een simpel, fijn programma om een mailserver op te zetten? Ik draai btw slackware.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 18:04 ]

Verwijderd

kijk eens naar iets als clarkconnect ofzo

Verwijderd

Ik snap eigenlijk niet waarom iemand een eigen mailserver zou willen draaien. Bijna iedereen tegenwoordig heeft toch wel 'n pop3-adresje ergens?

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 23:33
Om een mailserver te draaien moet je wel een aantal dingen onthouden;

Als jou internet verbindin eruit ligt kan er niemand mailen.
Als je server down is kan er niemand mailen.
Je moet een domein naam hebben en mx record naar jou ip.
Je moet een vast ip hebben.

Bekende mailserver voor Linux is qmail, zoek daar eens op. Succes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:10:
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand een eigen mailserver zou willen draaien. Bijna iedereen tegenwoordig heeft toch wel 'n pop3-adresje ergens?
Wat dacht je van die te pop'en met je servertje thuis en er een imap progje naast te zetten zodat je je eigen mailboxen makkelijk van verschillende pc's in huis kan accessen ?

Verwijderd

of kijk eens naar SME server . Complete web/mail/ftp server in een. Alles te regelen via een webinterface.

toppakket

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:10:
Hee, we zitten hier toch op tweakers.net :Y)

Toch zit in dit relaas een bron van waarheid, het draaien van een eigen mailserver is wel leuk maar je moet het toch wel goed voorbereiden en regelmatig bijhouden om ddos en spam tegen te gaan. Eigenlijk is het veel makkelijker om een reseller account bij een provider te nemen, dan heb je ook alle controle, en kun je zelf je domeinen beheren.

Maar desalniettemin het is erg leerzaam om er zelf mee aan de slag te gaan, als je de tijd ervoor hebt. Het pakket qmail lijkt mij de simpelste optie om een goed dichtgespijkerde mailserver te bouwen (aangevuld met courier voor de virtual domains).

Verwijderd

enveekaa schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:13:
Om een mailserver te draaien moet je wel een aantal dingen onthouden;

Als jou internet verbindin eruit ligt kan er niemand mailen.
euh, fallback bij provider/kennis ?
Als je server down is kan er niemand mailen.
euh, fallback bij provider/kennis ?
Je moet een domein naam hebben en mx record naar jou ip.
domeinnaampje kost niks
Je moet een vast ip hebben.
bijna allemaal tegenwoordig via kabel/adsl
(desnoods via iets als noip)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 16:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tja alle mailservers zijn wel aan de praat te krijgen als je bereid bent er wat tijd in te stoppen. Zelfs mij is het gelukt om exim icm met LDAP te laten werken. Meerdere domeinen en een imap server om het er af te halen met ThunderBird

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oja, en als je mailserver eenmaal draait, test 'm allereerst op onbedoeld relayen. Stel dat je net iets teveel open hebt staan (een SMTP die gebruikers zonder wachtwoord vanuit niet-specifieke locaties toelaat, een CGI script of PHP applicatie op dezelfde server die geen validatie toepast op het verzendadres van een webformulier) dan wordt je server op een gegeven moment door de botjes gegrepen en ben je flink de klos (je server staat binnen een dag miljoenen mailtjes te spammen).

Je kunt zelf testen door mail via je SMTP server te verzenden vanuit andere netwerken, en je webformulieren te controleren en uit te proberen met gespoofte email-adressen. Ook kun je de service van abuse.net gebruiken. Daarnaast moet je de clients die via jouw server mail versturen ook redelijk kunnen vertrouwen, en in geval dat daar een mailvirus op actief wordt de boel tijdig kunnen blokkeren.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 22:40

alm

Is slackware niet een lastige distributie?

Als mailserver kan ik Postfix aanbevelen, is mij goed bevallen. Sendmail raad ik af, dat zit er vaak wel standaard bij, maar is een vreselijk lastig te configureren mailserver (vanwege compileren van de config file enzo).

Als je de server grafisch wilt beheren kun je Webmin gebruiken, dan kun je 'alles' via een browser beheren.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 08:50

blizt

Wannabe-geek

Denk dat [rml][ ervaringen] mailservers[/rml] en Mailserver ofzo? wel leuk leesvoer zijn voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door blizt op 27-06-2006 22:43 . Reden: duidelijkere zin ]

United we stand, and divided we fall

Pagina: 1