static route zorgt voor verwarring?

Pagina: 1
Acties:

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik probeer een printer toe te voegen maar ik krijg hem niet gevonden. Als ik in mijn arp tabel kijk zie ik de fout al:

in de tabel staat namelijk dat de computer " Maat" op 10.0.0.3 zit. Dit is echter niet het geval. Ik heb namelijk via mijn router bepaald dat die computer 10.0.0.4 krijgt.
Het gevolg is dat hij op 10.0.0.3 denkt de computer "Maat" te zien terwijl in werkelijkheid "Seth" te vinden is. Waarschijnlijk komt dit door het toedoen van statische routes in OS X.

wat heb ik gedaan:
- Proberen met arp -d die regel te verwijderen( dus sudo arp -d maat) --> hij komt meteen terug.
- route -n flush --> alles werkt niet meer
gezocht op internet op remove static route, static route en del static route--> alleen maar gevonden hoe ik ze toevoeg.
- hier nog even gezocht --> ook geen informatie er over.

Ik vraag me af hoe ik kan zien welke statische routes ik heb toegevoegd zodat ik weet welke ik moet verwijderen.

alvast bedankt:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Waarom een static route ? Kan je dit niet eenvoudiger oplossen met de printer setup utility ?

Als je toch een route wilt toevoegen: route add ... (zie man route voor juiste syntax).

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

JaQ

Ik ken het probleem en heb het met de commandline niet weten op te lossen (wat meer aan mijn kennis dan de shell lag). Wat wel prima werkte was via finder naar netwerk gaan en daar de desbetreffende computer aanklikken. De route werd vervolgens automagisch gefixt ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
In finder zie ik beide computers met de goede computer naam. Helaas is de arp tabel nog steeds fout. Als ik dan de printer dan wil toevoegen via de print wizard blijft hij zijken over een foute login. Ik heb de login van bedie computers geprobeerd met en zonder hoofdletter. Deze blijven fout.

[ Voor 93% gewijzigd door wvdburgt op 27-06-2006 22:37 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• JaQ

JaQ

computer "maat" of je printer? (overigens is mijn ervaring met "netwerk" in finder dat het nogal traag is. Wel even geduld hebben dus ;) )

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgelost. Het stond in de hostfile. Wat ik me nog wel af vraag is dat als je in terminal een route toevoegd , wordt die dan toevoegd aan de host file ?

• JaQ

JaQ

lammmetak schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:21:
Ik heb het inmiddels opgelost. Het stond in de hostfile. Wat ik me nog wel af vraag is dat als je in terminal een route toevoegd , wordt die dan toevoegd aan de host file ?
lijkt me niet...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

lammmetak schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:21:
Nee. De hosts file is alleen voor een mapping IP -> naam en vice versa. Er is geen geautomatiseerde manier om statische routes op te slaan in osx waar ik van weet. (En aangezien ik die dus nu in /etc/rc.local heb staan hoor ik graag of ik 't mis heb :P)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1