Windows 2003 licenties/ CALs/ TSCALs

Pagina: 1
Acties:

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb het hele web afgestruind en ik zoek nu naar bevestiging van mijn bevindingen ;)

We hebben de volgende situatie:

- Bedrijf A met ERP-systeem 1
- Bedrijf B met ERP-systeem 2
- Nieuw te bouwen kantoor met 15 werkplekken

Nu moeten via het nieuwe kantoor TS verbindingen naar de ERP-systemen van bedrijven A en B opgezet worden.

Hiertoe komen bij zowel bedrijf A als B terminal servers te staan. In het nieuwe kantoor komen ook 2 nieuwe servers (domain controller, file server etc).

Wat heb ik nu nodig aan licenties:

1 x Windows 2003 voor terminal server bedrijf A
1 x Windows 2003 voor terminal server bedrijf B
2 x Windows 2003 voor 2 nieuwe servers nieuwe kantoor
15 x CAL voor bedrijf A
15 x TSCAL voor bedrijf A
15 x CAL voor bedrijf B
15 x TSCAL voor bedrijf B
15 x CAL voor nieuwe kantoor (dus voor beide servers)

Klopt dit? Tel ik iets dubbel? Vergeet ik wellicht iets? Heeft een gebruiker maar 1 CAL nodig om te connecten naar welke server dan ook; dus heb ik in totaal maar 15 CALs nodig ipv 45?

[ Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 27-06-2006 15:29 ]

Groetjes, FaceDown.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ligt ook een beetje aan de domainopzet. Bestaat er een trustpath tussen je Terminal Servers (domain of forest-trust)en TS License server, dan kun je volstaan met één TS license server.

Is er geen trustpath, dan moet je meerdere licenseservers inrichten, en maken de users waarschijnlijk ook gebruik van verschillende accounts. In dit geval heeft elk account een TS User Cal nodig.

Je hebt ook nog de mogelijkheid tot het gebruiken van TS Device Call's ipv. User call's. Ik vraag me alleen af of een Device Call, welke uitgegeven is in andere Forest's, geldig zijn in weer een ander Forest.

Snelste klap is morgen natuurlijk gewoon even bellen met MS.

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 27-06-2006 18:27 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Zo'n trustpath behoort wel tot de mogelijkheden. Kost zoiets eigenlijk bandbreedte of geef je in feite alleen aan dat de domeinen elkaar kunnen 'vertrouwen'.

Groetjes, FaceDown.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FaceDown schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:27:
Zo'n trustpath behoort wel tot de mogelijkheden. Kost zoiets eigenlijk bandbreedte of geef je in feite alleen aan dat de domeinen elkaar kunnen 'vertrouwen'.
Een trust kost geen bandbreedte, tenzij er uiteraard logoninformation overheen gestuurd wordt. In de praktijk is dit te verwaarlozen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B