BIOS herkend oude HD niet, Linux (Ubuntu) wel

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Hoi,
Ik zit met een lastig probleem. Ik heb een oud HDD'tje gekregen van iemand WDC.... 6.4GB. Leuk HDD'tje om mee te klooien voor Linux. Ik heb nu Ubuntu 6.06 gedownload werkt perfect enzo HDD installatie gedaan werkt perfect maar de hardeschijf wordt niet herkend in de BIOS waardoor ik dus een error krijg dat er geen bootschijf is gevonden :X . Dit is een lastig probleem omdat de HDD niet kapot is maar gewoon langzaam wordt herkend door de BIOS.

Nogmaals voor de duidelijkheid: De hardeschijf is dus niet kapot, hij wordt alleen niet goed gedetecteerd door m'n BIOS. Hij doet het perfect in Linux!

Hier dus mijn vraag: wat kan ik hier tegen doen?

Bedankt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2006 15:21 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe staat het ding gejumperd? WDs hebben namelijk de vervelende eigenschap dat ze een verschil hebben tussen de Master en Single stand. Als je hem als master hebt staan, maar verder geen hdd aangesloten wordt hij niet herkend. Zet je hem dan als single werkt het wel :)

• ThinkPad
Ik zal zo even kijken, denk dat hij staat ingesteld als Master. Hij zit trouwens in z'n eentje op de Primary IDE aansluiting

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:24:
Ik zal zo even kijken, denk dat hij staat ingesteld als Master. Hij zit trouwens in z'n eentje op de Primary IDE aansluiting
Dan moet hij echt als single gejumperd worden.

• ThinkPad
Ok ik zal het vanavond ofzo wel even proberen (ga nu eerst modden bij een vriend). Je hoort het nog wel Terw_dan.

Bedankt alvast ;)

• ThinkPad
Terw_Dan schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:25:
[...]

Dan moet hij echt als single gejumperd worden.
Ik dank u zeer _/-\o_ hij doet het direct!

:>

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
Hier ook een soort gelijk probleem, op mijn laptop Pentium 4 2,53GHz Medion MD5400 word de laptop hardeschijf ook niet herkend.

Ik heb eerst een externe behuizing gekocht om de hardeschijf te testen en deze doet het gewoon,
een andere hardeschijf in de laptop gedaan en deze word ook niet herkend,
de hardeschijven zijn beide als master ingesteld.

Het rare is dat wanneer ik een live Ubuntu cd laat booten de hardeschijf wel herkend wordt.

Ik heb veel gezocht maar kan niet vinden wat het probleem is.

Weet iemand toevallig hoe ik dit probleem kan oplossen?

Update:

Ik heb ook nog even Ubuntu gewoon geprobeerd te installeren,
dit gaat helemaal goed tot dat de laptop opnieuw moet worden opgestart dan knippert er de heletijd een cursor in beeld na de POST en doet hij verder niets meer.

Als ik vanaf verschillende cd's van windows xp wil booten heb ik hetzelfde probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door exempt op 16-09-2006 18:30 ]

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• exempt
Schopje

• ThinkPad
HUH! dat cursor in beeld gedoe heb ik nu ook met mijn laptop!

Precies hetzelfde! OS installeren, alles gaat goed, rebooten >> Cursor in beeld en er gebeurt niks meer :?

Verwijderd

hebben jullie een bootsector protection aanstaan?

• ThinkPad
URL naar andere topic van mij over dat cursor probleem:

\[98SE]Knipperende cursor na de reboot van de installatie

Heb je al geprobeerd om de "Virus beveiling" in de BIOS uit te schakelen? (Ik weet helaas niet helemaal hoe die setting heet). Wat je ook nog zou kunnen proberen is om ergens dingen zoals "Shadow BIOS" etc. Op "WriteTrough" in te stellen. Dat wordt hier: Computer Hangs When You Restart for the First Time During Setup ook aangeraden. Ik heb dat al geprobeerd, bij mij werkte het niet

• exempt
Ik ben zo juist eens in de bios aan het kijken geweest en heb niets kunnen vinden wat verkeerd stond,
Load Setup Defaults gedaan en zo ineens kan de laptop gewoon booten en word de Hdd herkend.

Waar het aan ligt weet ik niet aangezien ik in de bios niet kan zien dat er iets is veranderd maar het werkt iig weer :*)

• ThinkPad
exempt schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:35:
Ik ben zo juist eens in de bios aan het kijken geweest en heb niets kunnen vinden wat verkeerd stond,
Load Setup Defaults gedaan en zo ineens kan de laptop gewoon booten en word de Hdd herkend.

Waar het aan ligt weet ik niet aangezien ik in de bios niet kan zien dat er iets is veranderd maar het werkt iig weer :*)
Zal ik ook maar even proberen dan. Wat voor waardes staan er bij jouw bij dingen zoals "Shadow BIOS" enzo ?
Pagina: 1