Toon posts:

startx problemen met ogle en aMSN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De volgende gegevens

Xorg X Window System Version 7.0.0
Fedora Core 5
KDE 3.5

==/etc/inittab===
id:5:initdefault:
=============

Ik heb problemen met Amsn en ogle (DVD player software) wanneer ik mijn laptop normaal opstart.
Mijn default runlevel is 5 dus hij start dan op in X modus, ik krijg dan keurig in X mode mijn inlog scherm.
Ik log in en krijg dan mijn desktop voor me, maar wanneer ik ogle dan opstart, dan vliegt mijn desktop eruit en gaat hij terug naar de console, zeg maar runlevel 3.
En bij gaim krijg ik deze de foutmelding, als ik het opstart

Error in startup script: unknown color name "white"
(processing "-background" option)
invoked from within
"text $window.info -background white -width 60 -height 30 -wrap word -yscrollcommand "$window.ys set""
(procedure "::pluginslog::draw" line 10)
invoked from within
"::pluginslog::draw"
invoked from within
"if { $initialize_amsn == 1 } {
::pluginslog::draw
}"
(file "pluginslog.tcl" line 205)
invoked from within
"source pluginslog.tcl"
(procedure "reload_files" line 25)
invoked from within
"reload_files"
(file "/usr/local/bin/amsn" line 229)

Maar wanneer ik op mijn desktop zit en ik open een terminal en ik type init 3 in en weer terug ga naar de console en daar startx uitvoer, en dus weer uit kom op mijn desktop in dan gaat het uitvoeren van bovengenoemde programma's wel goed.

Iemand enig idee?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:43:
De volgende gegevens

Xorg X Window System Version 7.0.0
Fedora Core 5
KDE 3.5

==/etc/inittab===
=============
Ik weet niet of dit normaal is bij Fedora maar imho mis je hier heel wat. Ter vergelijking, mijn inittab op mijn debianbak is 69 lines.
Ik heb problemen met Amsn en ogle (DVD player software) wanneer ik mijn laptop normaal opstart.
Mijn default runlevel is 5 dus hij start dan op in X modus, ik krijg dan keurig in X mode mijn inlog scherm.
Ik log in en krijg dan mijn desktop voor me, maar wanneer ik ogle dan opstart, dan vliegt mijn desktop eruit en gaat hij terug naar de console, zeg maar runlevel 3.
Als het goed is blijft hij gewoon in runlevel 5 hoor, alleen X crashed er waarschijnlijk uit, maar je blijft nog wel in runlevel 5 hangen.
En bij gaim krijg ik deze de foutmelding, als ik het opstart

Error in startup script: unknown color name "white"
(processing "-background" option)
invoked from within
"text $window.info -background white -width 60 -height 30 -wrap word -yscrollcommand "$window.ys set""
(procedure "::pluginslog::draw" line 10)
invoked from within
"::pluginslog::draw"
invoked from within
"if { $initialize_amsn == 1 } {
::pluginslog::draw
}"
(file "pluginslog.tcl" line 205)
invoked from within
"source pluginslog.tcl"
(procedure "reload_files" line 25)
invoked from within
"reload_files"
(file "/usr/local/bin/amsn" line 229)
En Gaim start verder ook niet door? Dit kan gewoon een bugje zijn.
Kijk eens waar Gaim echt staat, dus de binary van Gaim zelf.. dit kan je vinden door op de console 'which gaim' te tikken. Je ziet dan het pad naar het programmatje wat normaal opstart als je gewoon 'gaim' inramt op de console (terminal). Ga na die dir toe en kijk of er misschien een directere binary staat die je kan uitvoeren. Het lijkt erop dat je nu een script start dat nog voor gaim draait en hem aanroept en dat dat eruit knalt.
Maar wanneer ik op mijn desktop zit en ik open een terminal en ik type init 3 in en weer terug ga naar de console en daar startx uitvoer, en dus weer uit kom op mijn desktop in dan gaat het uitvoeren van bovengenoemde programma's wel goed.

Iemand enig idee?
In dat geval start je X (met je startx commando) in runlevel 3 en blijf je daar ook in. Check maar eens met het commando 'runlevel' op de console in welk runlevel je zit.
Wat ik dus denk is dat de programma's die draaiende zijn in runlevel 5 ervoor zorgen (of één daarvan) dat er iets mis gaat met Gaim of Ogle. Wel vaag want het is een apart iets.
Je zou eens je /etc/inittab kunnen aanpassen en van die
dit kunnen maken:
id:3:initdefault:

Als je nu reboot zal je machine default in runlevel 3 starten en zal X (en dus ook gnome) waarschijnlijk niet meestarten. Probeer nu eens startx te doen en te kijken of het stabiel blijft. Zo ja, dan is het iets wat met het meestarten van runlevel 5 voor problemen zorgt. Nou ja, hoogstwaarschijnlijk dan.

Wat je btw ook nog kan doen is je logs even bekijken en nuttige info daarover hier neerzetten. Die logs vind je in /var/log/**logbestand**
Ik weet niet welke X je draait maar dan zouden we het liefst een van de volgende bestanden willen zien:
/var/log/XFree86.0.log
of:
/var/log/Xorg.0.log

Is je systeem verders ook up-to-date? Zelf ben ik niet erg bekend met Fedora.

:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein