computer weigert OS

Pagina: 1
Acties:

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
hallo,

ik heb een probleem met een (oude) computer: AMD athlon 1000Mhz
256 MB RAM pc 4700
mobo ultra (MS 6561) ver:10
als ik op deze pc windows XP , windows 2000, ... wil installeren dan geeft hij altijd fouten bij de installatie, bij XP en 2000 is dit een bluescreen met een stopfout tijdens het kopieren van bestanden.
bij oudere is dit soms kernel 32. ik heb ondertussen de RAM module al 3 keer vervangen zonder resultaat. Onlangs probeerde ik eens een MEMtest, ik kreeg 13 fouten als uitslag (zie bijlage).
ik hoop dat iemand weet wat het probleem is, is mijn cache kapot, mijn cpu, mijn mobo ,... ??
Afbeeldingslocatie: http://users.fulladsl.be/spb333/IMAG0022.JPG
sorry van de grote afbeelding maar anders wordt de tekst onleesbaar
alvast bedankt
Modbreak:WTF gebruik je een plaatje om text weer te geven :?

Gewoon platte text gebruiken, dan heb je hier geen last van :o

Iig is alles boven de 600 pixels breed layoutverneukend, dus ik heb het verkleind...

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 27-06-2006 16:35 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Je plaatje doet ut nie >:)

als je memtest fouten hebt, krijg je van die errors met het installeren van windows, dat kan ik zo wel zeggen.

De oorzaak is dan (meestal) het geheugen. Als je je ram al 3 x hebt vervangen moet je toch eens wat anders proberen. Als je het geheugen, wat in je athlon fouten geeft met memtest, in een andere pc stopt en dan memtest draait, zijn de fouten dan weg? Zo ja dan weer in de athlon, en als er dan fouten zijn, light het mischien aan je mobo (ramsloten goed schoon, maakt alles contact?) en anders weet ik het zo ook niet.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
dat is nu juist het probleem ik heb geen andere pc waar ik het ramlatje in kan testen, maar ik ben er 3 maal mee terug naar de winkel geweest en daar hebben ze me weer een gloednieuw gegeven, misschien is het omdat het moederbord op ddr200 draait.
maar in de winkel zeiden ze dat het normaal geen probleem zou zijn

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 09:43
Ik heb dit vroeger ook aan de hand gehad. Dacht dat het iets te maken had met antivirus wat in de bios aan stond. Gewoon uitzetten. Of je moet je pc overclockt hebben, dan kan je die het beste even in originele staat zetten. Windows is daar erg gevoelig voor.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
in de stopfout zegt windows om het cache en het bios cache uit te zetten, k heb dit geprobeerd maar
  1. de installatie verloopt zeer traag
  2. hij loopt tijdens het installeren vast met dezelfde fout
de fout is meestal IRQ_IS_MORE_OR_LESS of zoiets

ik heb de cmos al meermaals gereset

[ Voor 7% gewijzigd door pm1 op 27-06-2006 15:00 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Heb je je ramgeheugen al in de verschillende bankjes op het moederbord getest? Soms wil het nog wel eens zo zijn dat 1 bankje kapot is en de rest nog wel werkt.

En kijk dan gelijk even of de condensatoren op je moederbord niet toevallig lekken of bol staan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
de condensatoren zijn volledig in orde , ik heb het net geprobeerd door het ramlatje in een andere sleuf te steken ,zonder resultaat.

ik heb ook al eens geprobeerd om de computer te booten met een voorgeïnstalleerde hdd met windows xp, ik zie dan zeer kort een bleuscreen waarna de computer weer opnieuw opstart.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

[b][message=26030859,noline]ik heb ook al eens geprobeerd om de computer te booten met een voorgeïnstalleerde hdd met windows xp, ik zie dan zeer kort een bleuscreen waarna de computer weer opnieuw opstart.
Dit werkt bijna nooit behalve als je exact dezelfde hardware hebt.

Waarom laat je het geheugen niet door een kennis of de pc-boer testen ?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
dat kan ik mss nog eens proberen maar ik denk niet dat het geheugen stuk is, na 3 nieuwe latjes ???

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

pm1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:12:
dat kan ik mss nog eens proberen maar ik denk niet dat het geheugen stuk is, na 3 nieuwe latjes ???
3 latjes van het zelfde merk en type ?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Polsbandje gebruikt bij verwisselen geheugen of andere componenten? Misschien is je MB naar de k#$te door ESD.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

wim-bart schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:19:
Polsbandje gebruikt bij verwisselen geheugen of andere componenten? Misschien is je MB naar de k#$te door ESD.
Die dingen gaan niet zo snel kapot door ESD. Brakke geheugen controler of CPU behoren tot goede mogelijkheden. Heb je geen ander MOBO waarmee je kan testen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
had ik er maar een :( ik wil met dit pc'tje een ietsje snellere pc door hem uit oud materiaal te bouwen maar hij wil niet werken dusja

[ Voor 7% gewijzigd door pm1 op 27-06-2006 15:31 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

pm1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:42:
[afbeelding]
sorry van de grote afbeelding maar anders wordt de tekst onleesbaar
offtopic:
Dude, anders haal je de zwarte randen er van af?

Al eens gebrobeerd om met een live cd-tje op te starten?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
live cd-tje hoe maak je dat :D dat ken ik niet

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 08:17
Die kun je downloaden op www.knoppix.com hier bijvoorbeeld. Dit moet je vervolgens op een cd branden met Nero oid. (Deepburner is een gratis goed alternatief). Dit moet je doen met de functie image naar cd schrijven.

De cd kun je dan voordat je hem opstart erin doen, en dan boot hij van deze cd.

Verwijderd

pm1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:58:
in de stopfout zegt windows om het cache en het bios cache uit te zetten, k heb dit geprobeerd maar

IRQ not less or equal ;)

dat is een algemene hardware fout kan aan alles liggen, maar aangezien je met memtest fouten krijgt is dus je geheugen brak.

een live cd is van linux bijvoorbeeld knoppix.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Kies er maar 1 uit, download 'm en brand 'm. Ik zou voor DSL of Puppy Linux gaan, omdat dat geen ISO's zijn van 600+ MB.

offtopic:
Als je er een download en er dan van opstart, zul je waarschijnlijk een kernel panic krijgen. Dit geeft ook aan dat je geheugen niet helemaal lekker is.

[ Voor 29% gewijzigd door Rhannie op 27-06-2006 16:24 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

pm1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:58:

Videokaart in ander slot (wanneer het PCI is), in de BIOS een IQR aanwijzen of juist niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:20:
[...]

IRQ not less or equal ;)

dat is een algemene hardware fout kan aan alles liggen, maar aangezien je met memtest fouten krijgt is dus je geheugen brak.

een live cd is van linux bijvoorbeeld knoppix.
Als het te moeilijk wordt ren naar de boekhandel daar zit ie nu bij Chip pc magazine en een hele handleiding om problemen op te lossen, ideaal voor de beginneling.

Welk merk ram heb je, als je een A-merk heb kan het nog altijd zijn dat je geheugen niet helemaal compitabel is (ookal lijkt het vreemd). En vertel maar even welke chipset je hebt misschien helpt het ons.

verdwaalde ict'er op elektro!

• 5mebibyte
PcDealer schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:22:
[...]

Videokaart in ander slot (wanneer het PCI is), in de BIOS een IQR aanwijzen of juist niet.
Dan kun je netzo goed even je BIOS resetten, dan ben heb je alle standaard instellingen misschien scheelt het een hoop misconfiguratie.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
dit is dus gewoon een bootable cd-rom maar wat helpt dit om mijn windows xp op de hdd te krijgen, want ik zou in eerste instantie graag willen weten wat er nu eigenlijk fout is , het geheugen lijkt me toch onwaarschijnlijk aangezien het 3 maal is vervangen, dus ik vermoed dat het cachegeheugen kapot is maar kan je dit vervangen door je cpu te vervangen of zit dat op het moederbord ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Ik zie dat volgens memtest je CPU op 1050Mhz loopt.
Heb je hem overgeclocked?

En heb je al geprobeerd om de CAS settings van het geheugen omlaag tezetten?
bv. van cas 2 naar cas 3?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 00:25
Wanneer ander geheugen niet helpt en een ander geheugenslot proberen ook niet werkt, is er nog maar 1 oplossing denk ik: computer bij grof vuil zetten (of een nieuw/2e hands mobo aanschaffen). Van een livebootdisc starten gaat je problemen in ieder geval niet oplossen. Ik heb overigens ook wel eens een dergelijk probleem gehad, maar toen bleek er één geheugenbank verrot te zijn.

edit: ik ga er hierbij wel vanuit dat je alles op standaard/veilige instellingen hebt staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Atomsk op 27-06-2006 16:33 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

pm1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:28:
dit is dus gewoon een bootable cd-rom maar wat helpt dit om mijn windows xp op de hdd te krijgen, want ik zou in eerste instantie graag willen weten wat er nu eigenlijk fout is , het geheugen lijkt me toch onwaarschijnlijk aangezien het 3 maal is vervangen, dus ik vermoed dat het cachegeheugen kapot is maar kan je dit vervangen door je cpu te vervangen of zit dat op het moederbord ?
Probleem ligt dus bij het geheugen.
Wat voor geheugen heb je er nu in? (merk)
Grootte van de memchips
Waren de andere modules van hetzelfde merk?
En inderdaad zet de timings van het geheugen wat trager.

Verwijderd

Ik zou er gewoon eens pc 2100 of pc 133 in stoppen --> denk dat het dan wel werkt, dit omdat pc4700 michien wel backwards compatible moet zijn, maar het levert toch een hoop fouten op in je systeem.
Mobo onderstent alleen DDR geheugen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 16:39 . Reden: zie quote ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

pm1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:28:
De kans dat je cachegeheugen kapot is, acht ik niet zo groot. En je gaf zelf ook al aan dat het niet uit maakt of je het aan of uit zet. Het cachegeheugen zit in de processor zelf en is dus alleen te vervangen door een andere processor te kopen.

Het ramgeheugen kan dus nog steeds de boosdoener zijn. Ik zou toch nog maar eens terug gaan naar de winkel waar je je geheugen hebt geruild en vragen of je geen ander merk/snelheid kan krijgen. Mocht het geheugen daarna nog steeds fouten geven, dan zou ik de memorycontroller op het moederbord gaan verdenken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:34:
Ik zou er gewoon eens pc 100 of pc 133 in stoppen denk dat het dan wel werkt, dit omdat pc4700 michien wel backwards compatible moet zijn, maar het levert toch een hoop fouten op in je systeem.
Mobo ondersteund alleen DDR geheugen

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Memory controller moederbord verdenk ik ook.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Het geheugen kan ook gewoon niet compatible zijn met het bord. Heb je elke keer een reepje van hetzelfde merk meegekregen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

5mebibyte schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:26:
[...]

Dan kun je netzo goed even je BIOS resetten, dan ben heb je alle standaard instellingen misschien scheelt het een hoop misconfiguratie.
Werkt niet altijd. Ik had een keer een dualchannel Gigabyte moederbord die niet wilde doorstarten met twee reepjes. Toen met een geprobeerd en BIOS gereset, daarna tweede erbij en toen deed ie het wel goed.

LinkedIn WoT Cash Converter

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
neen , ik had er een van V-Data 256 MB pc 4700
ik heb nog tegen de verkoper gezegd dat het ddr200 is maar hij zie dat het normaal zou werken

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
de memory controller zou het probleem kunnen zijn, kent iemand software om uit te testen wat er nu juist stuk is zodat ik kan weten wat ik nu eigenlijk kan en/of moet vervangen

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Welke versie bios heb je ? op de site van MSI kun je lezen dat ze o.a. bij v1.4 een geheugen probleem hebben opgelost.

-Hidden Load High Performance Defaults item to prevent some memory compatibility issue

http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=13&kind=1

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
ja het zou mss opgelost kunnen zijn met een bios flash maar ik probeer dit liever niet , mijn laatste poging mislukte een beetje :D :'(

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Fixed memory count fail when quick boot set as disabled

dit is de bios flash die je me aanraad, maar ik heb quick boot al eens enabled gezet en disabled, dit geeft ook geen verschil |:(

edit: ik ga eens vragen aan een vriend om me te helpen bij zo een bios flash want voor een beginneling als mij is dit nog een beetje te riskant (ik ken de gevolgen als het mislukt :'( )

Tenzij iemand mij in geuren en kleuren kan uitleggen hoe het moet want wat er in de FAQ staat begrijp ik niet zo goed

[ Voor 50% gewijzigd door pm1 op 28-06-2006 11:50 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Waarschijnlijk trekt het geheugen (PC4700=300Mhz) de lage snelheid niet.
Dus ruil hem om voor een module die eventueel wel trekt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• 5mebibyte
Die nieuwe reepjes heeft de pc winkel die al eens getest of ze op een andere computer wel goed zijn. Als we dat zouden weten zijn we al een heel eind veder denk ik dat kunnen we het geheugen uitsluiten en de geheugen controller de "schult" kunnen geven.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

BHQ

Als ik het goed zie doen test 5 en 8 moeilijk? Bij mijn weten is dat de test waarop Athlon-based systemen moeilijk doen, zoiets stond op de memtest-site...

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Yapser schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:12:
Als ik het goed zie doen test 5 en 8 moeilijk? Bij mijn weten is dat de test waarop Athlon-based systemen moeilijk doen, zoiets stond op de memtest-site...
als dit zo is dan is mijn geheugen niet stuk maar wat is dan het echte probleem :?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• 5mebibyte
Zorg eens dat je kunt testen in de winkel of bij iemand anders of je geheugen daar wel goed werkt, werkt het dan weet je al bijna zeker dat je geheugen goed is en mobo met controller niet helemaal in leven is.

Pagina: 1