[Abit AN8 SLI] Probleem met "Fail-Safe Mode"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 20:21
Beste GoT'ers,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw systeem in huis:
Abit AN8 SLI, AMD 64 3500+, 2 x 512mb Kingston HyperX DualChannel, Asus 7900GT

Ik heb echter een probleempje. Het zit namelijk zo:
Als ik m'n pc aanzet krijg ik een melding: "System is running in Fail-Safe Mode." Vervolgens moet ik op F1 klikken om door te gaan en Windows te starten.

Als ik bijvoorbeeld ga overklokken, bijvoorbeeld FSB omhoog van 200 naar 202Mhz, dan werkt dat niet, want na elke reboot heeft ie weer de standaard instellingen ingesteld. |:(

Ik heb al gegoogled en gekeken op andere fora of iemand anders dit probleem ook heeft, maar zonder resultaat. Gister heb ik een mailtje naar Alternate gestuurd met het probleem, maar ik heb nog geen antwoord. Hier de mail die ik naar Alternate gestuurd heb:
Geachte meneer/mevrouw,

Een aantal weken geleden, zaterdag 27 mei om precies te zijn, heb ik bij jullie een compleet systeem gekocht. Alles werkt naar behoren. Echter, ik heb een probleempje met mijn moederbord. Het betreft een Abit AN8 SLI moederbord.

Het probleem is als volgt. Wanneer ik mijn computer opstart krijg ik, voordat ik in Windows ben, een melding. Er staat dat de computer ingesteld staat op 'Fail-Safe Mode'. Ik moet dan F1 klikken om door te gaan. Pas dan start Windows.

Het lijkt mij waarschijnlijk dat dit probleem opgelost kan worden in de BIOS. Echter, ik ben er nog steeds niet achter gekomen hoé ik dat kan doen. Ik heb de boekjes van het moederbord al geraadpleegd en ook heb ik een kijkje genomen in de BIOS. In de boekjes staat niks over het bovegenoemde probleem en in de BIOS heb ik alleen de mogelijkheid om de 'Fail-Safe Defaults' te laden. Dat werkt niet; ik krijg dan nog steeds de bovengenoemde melding, waarna ik op F1 moet klikken om door te gaan.

Graag zou ik willen weten hoe ik dit probleem kan oplossen.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Chris [...]

Klant nummer: [...]
Telefoon nummer: [...]
• Google levert geen goeie resultaten op;
• In de boekjes staat dus niets over Fail-Safe Mode;
• In de BIOS is ook niks te vinden. Ik kan alleen de "Fail-Safe Defaults" laden; ook dat helpt dus niet..
• Van Alternate heb ik tot nu toe nog helemaal niks gehoord. :/

Heeft iemand hetzelfde probleem met een Abit moederbord?
Of misschien dit probleem gehad en opgelost?
Ik stel het zeer op prijs als iemand voor mij een oplossing weet, want ik ben het spoor bijster..

Alvast bedankt! _/-\o_

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Abit KN8 SLI en dat hoort hij inderdaad niet te doen...

Heb je je CMOS al een keertje 'gecleared'? Veel kans dat een BIOS update ook wel wil helpen... (bij mij zag de 'Fullscreen Logo Show' er nogal bagger uit voordat ik de BIOS had geüpdate)

Maar het lijkt er dus op dat hij vanzelf bij iedere boot de 'Fail-Safe' instellingen laadt... Doet hij dit ook als je in de BIOS niets veranderd?

Wel vreemd inderdaad, er is volgens mij ook geen instelling die dit regelt o.i.d. Misschien dat je je hardware nog eens na moet lopen om te kijken of er iets niet goed zit aangesloten, kapot is of whatever... Het kan zijn dat hij als voorzorgsmaatregel hierom de 'Fail-Safe' instellingen laadt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
Beste GoT'ers,

Het kan toch niet zo zijn dat niemand mij kan helpen?! :?

Ik zit met een probleem, ik heb werkelijk alles geprobeerd, en niemand kan mij verder uit de brand helpen?

Alsjeblieft, check de startpost, en als je me kan helpen, dan hoor ik het graag! _/-\o_

Thx :)

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je BIOS nu al ge-update? (en naar welke versie?) Heb je je BIOS al een keer gereset? Staat je 'Clear-CMOS Jumper' toch wel in de goede stand? (Zou verklaren waarom hij steeds de instellingen 'vergeet'... Alleen het vragen om de Fail Safe Defaults kan ik daar niet helemaal mee rijmen) Staan alle andere jumpers ook goed ingesteld?

Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt... Maar wat is alles bij jou? Als je nu eerst eens uitlegt wat je allemaal al geprobeerd hebt dan kunnen er misschien nog zinnige ideeën worden aangedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:05:
Heb je je BIOS nu al ge-update? (en naar welke versie?) Heb je je BIOS al een keer gereset? Staat je 'Clear-CMOS Jumper' toch wel in de goede stand? (Zou verklaren waarom hij steeds de instellingen 'vergeet'... Alleen het vragen om de Fail Safe Defaults kan ik daar niet helemaal mee rijmen) Staan alle andere jumpers ook goed ingesteld?

Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt... Maar wat is alles bij jou? Als je nu eerst eens uitlegt wat je allemaal al geprobeerd hebt dan kunnen er misschien nog zinnige ideeën worden aangedragen.
• Bios ís al de laatste versie (versie 20 is nl. de nieuwste volgens de Abit-website)
• Clear-CMOS Jumper staat in de goede stand

Ik heb btw een Maxtor 80gb IDE schijf in m'n systeem zitten (als enige schijf). Kan het misschien aan die schijf liggen? Ik heb nl. gelezen dat Maxtor schijven nog wel eens voor problemen zorgen bij nForce4-moederborden. :/

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Ik krijg ook een failsafe mode als ik mijn computer opstart na een mislukte overklok sessie (waarna dus de pc niet meer wilde opstarten, de 2e x dat je de pc dan aanzet krijg je failsafe mode, 1x naar de bios alles weer instellen en saven en dan hoort het weer te werken)
(een nforce 2 mobo Asus A7n8x-x)

Het lijkt er dus op dat jouw moederbord denkt dat hij niet goed is opgestart, probeer de instelling "Plug & Play OS" eens uit te zetten in je moederbord. en de ACPI instellingen (je weet wel dat power save gedoe)

En laat anders ook eens de "Failsafe defaults" in je moederbord, save dat en start opnieuw op, blijkt het dat je pc dan wel onthoud is er toch ergens (een waarschijnlijk nietszeggende) optie die vervelend doet.

Hoop dat je hier wat aan hebt! Ik dacht btw dat de problemen met maxtor schijven van andere aard waren maar je kunt het alicht even proberen, het is geen probleem om bij 1 boot dat kabeltje even los te halen, je hd komt toch pas later aan de beurt.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok probeer eerst je HD eens uit (dus wat therat zei: HD loshalen en kijken of ie nog steeds het fail-safe spul wil laden)

Daarnaast kun je een keertje zo kaal mogelijk booten (alleen CPU, Videokaart, RAM) En voor de rest echt alles uitschakelen (ook bijvoorbeeld onboard mobo spul als audio, lan etc), als hij dan niet zeurt om fail-safe mode kun je langszaam onderdelen toevoegen en kijken of er één bepaald onderdeel de schuldige is.

Als je een onderdeel (HD bv) loshaalt, zorg er dan ook voor dat hij in de bios staat uitgeschakeld (of evt. op 'auto' staat)

Misschein dat er op deze manier iets uitkomt :/

• CdD
Ik heb alles geprobeerd om het probleem op te lossen, waaronder "zo kaal mogelijk booten". Alleen processor, videokaart en werkgeheugen dus.

Dat werkte ook niet, omdat ie nog steeds zeurde over "Fail-Safe Mode".

Nou heb ik een vraag:

Is het nu dus al uitgesloten dat de HD (mijn Maxtor) de boosdoener kan zijn? Of moet ik het écht met een totaal andere schijf proberen?

In het laatste geval koop ik deze week een nieuwe harde schijf (Seagate, WD of Samsung. Sata).

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
Hoi, ik zit nog stééds met hetzelfde probleem. Kan iémand mij helpen? Please O+

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je misschien een ander moederbord proberen? Als hij het blijft doen met een zo kaal mogelijke boot lijkt het mobo de boosdoener. Als het kan zou ik proberen al je hardware op een ander mobo aan te sluiten.
CdD schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:58:
Ik heb alles geprobeerd om het probleem op te lossen, waaronder "zo kaal mogelijk booten". Alleen processor, videokaart en werkgeheugen dus.

Dat werkte ook niet, omdat ie nog steeds zeurde over "Fail-Safe Mode".

Nou heb ik een vraag:

Is het nu dus al uitgesloten dat de HD (mijn Maxtor) de boosdoener kan zijn? Of moet ik het écht met een totaal andere schijf proberen?

In het laatste geval koop ik deze week een nieuwe harde schijf (Seagate, WD of Samsung. Sata).
Als hij het blijft zeggen zonder dat de HD is aangesloten kun je voorlopig aannemen dat de HD niet voor de problemen zorgt. Ik zou in ieder geval niet op de gok een nieuwe HD aanschaffen!
Pagina: 1