Excel negatieve getallen als tekst omzetten in waarden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023
Ik heb een imoprt file (xls) waarin hij de getallen als tekst blijft zien. Bij de postitieve getallen kan je cel*1 doen waarmee je een getal krijgt. Alleen bij de negatieve getallen werkt dit niet. De getalnotatie van de negatieve getallen is in deze file ook getal- ipv -getal.

Wie weet een handigheid waarmee ik deze negatieve getallen snel kan omzetten zodat excel deze getallen niet meer als tekst ziet maar als werkelijke negatieve getallen.

Tx voor evt. reacties.

Frank

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:06
Nieuwe kolom waarin je het -teken weglaat en vervolgens die *-1 doen?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:24

Dido

heforshe

Voor de Engelstalige versie:
=IF(RIGHT(A1,1)="-", VALUE(LEFT(A1,LEN(A1)-1)) * -1, A1 *1)

Afhankelijk van landinstelingen e.d. wellicht even klooien met , of ; en 'of ".

[ Voor 32% gewijzigd door Dido op 27-06-2006 14:07 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Zip
tx

ga de formule proberen

• Zip
niet gelukt.

• Dido

Dido

heforshe

En wat is er dan niet gelukt?

Begrijp je wat de formule zou moeten doen, heb je geprobeerd om hem in delen op te splitsen, wat voor foutmelding of resultaat krijg je?

• QuaQu
  • Laatst online: 18-08-2021
Heb de formule even getest en die werkt gewoon.

Je geeft niet aan waarom het niet lukt, mbv foutmelding oid.

Heb je al goed naar de tip van Dido gekeken met de leestekens (; , . ) dat verschilt nogal per versie
Zitten er ook niet nog per ongeluk verborgen spaties of andere onzichtbare tekens in je string, dat wil de werking van die formule ook verstoren
De wizzard gebruiken doet vaak ook wonderen!

en uiteraard A1 vervangen door de cell waar het om gaat B)

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Zip
Het eerste deel gaat reeds fout. (NL versie)

=ALS (Rechts(A1,1)="-" is ongeldig.

De formule zegt volgens mij als de meest rechtse teken een min is zet een min ervoor (links) en vermenigvuldig met -1. Anders 1.

Frank

ps. ben vrijdag weer bij de opdracht en dan zal ik er weer naar kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Zip op 27-06-2006 20:29 ]

Verwijderd

Men downloade ASAP utilities (ik weet even niet meer precies waar, maar met google kom je een heel end) en installere dit handige progje.

ASAP utilities is freeware en is eigenlijk niets anders dan een hele verzameling macro's omgeven met een laagje GUI. Hier is ook een functie "textnumbers" omzetten naar "numbers".

Wat je dus doet is het volgende:

Selecteeer de range die je wil omzetten en druk op CTRL+1 (cel properties) en zorg dat het format van cellen "value" is met een bepaald aantal decimalen.
Druk op OK en houd de selectie instand. Ga naar het nieuwe menu "ASAP utilities" en dan (uit mijn hoofd) RANGE of NUMBERS en kies "Convert "textnumbers" to numbers" et voila....

Als je een export uit SAP maakt zijn het namelijk ook allemaal text-nummers en daar kun je in Excel geen ene mallemoer mee.

• Dido

Dido

heforshe

Zip schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:29:
Het eerste deel gaat reeds fout. (NL versie)

=ALS (Rechts(A1,1)="-" is ongeldig.
Da's ook geen geldige formul, nee.

Probeer eerst =Rechts(A1,1)
Dan =ALS(Rechts(A1,1)="-", 1, 0)
Als dat niet werkt, probeer =ALS(Rechts(A1,1)='-', 1, 0), enzovoort.
De formule zegt volgens mij als de meest rechtse teken een min is zet een min ervoor (links) en vermenigvuldig met -1. Anders 1.
Bijna.
Als het meest rechtse teken een min is, vermenigvuldig dan de numerieke waarde van het deel zonder de min met -1, anders, vermenigvuldig de hele waarde met 1.

Met een beetje zelf uitproberen, ook met delen van de formule, kom je een heel eind, en je leert er meer van dan simpelweg een formule c/p-en ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:30:
Men downloade ASAP utilities (ik weet even niet meer precies waar, maar met google kom je een heel end) en installere dit handige progje.
[...]et voila....
Helaas werkt dat niet met trailing signs (net ASAP gedownload en geprobeerd).

[ Voor 18% gewijzigd door Dido op 28-06-2006 14:30 ]

Verwijderd

ehm... wat raar allemaal! Je zoekt een nogal vreemde oplossing als je het mij vraagt. Probeer het eens door de oorzaal te verhelpen lijkt me een stuk eenvoudiger!

Dus zorg dat het importeren goed gaat! Geef aan dat die colom getallen bevat!

Verwijderd

Als je het nou eens met de formule die DiDo aangeeft probeert maar dan moet je wel even de , door een ; vervangen. Dus zo iets:

=ALS(RECHTS(A1;1)="-";WAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-1))*-1;A1*1)
(in het nederlands)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 14:35 ]

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:29:
ehm... wat raar allemaal! Je zoekt een nogal vreemde oplossing als je het mij vraagt. Probeer het eens door de oorzaal te verhelpen lijkt me een stuk eenvoudiger!

Dus zorg dat het importeren goed gaat! Geef aan dat die colom getallen bevat!
Ik kan in de gauwigheid geen optie vinden om Excel trailing signs te laten begrijpen, jij wellicht wel?

Zolang trailing signs voor Excel niet numeriek zijn, heb je er bar weinig aan om vol te houden dat het om getallen gaat.

Wat vind je vreemd aan mijn oplossing, trouwens? Zo ingewikkeld is die formule niet, het werkte binnen een minuut. Als je eerst nog moet uitzoeken wat voor leestekens je eigen versie van Excel gebruikt dan ben je wat langer bezig, maar dat heeft niet specifiek met dit probleem te maken :)

Verwijderd

Ik begrijp denk ik de startpost niet want als ik zoiets importeer dan werkt het direct prima hoor.

mijn tekst file met getallen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
-1
2
3
-3
-12
23
34
23
29
-932
23
234
765
56
2

als ik die text file importeer in Excel 2003 dan zijn ook de negatieve getallen gewoon getallen waarmee ik bewerkingen kan doen.

Heb de topic start nu 3x gelezen en zo als ik het lees is dit precies wat TS heeft gedaan.

edit: misschien dat TS even zijn file kan posten als code of zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 15:17 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je goed leest heeft hij alle negatieve getallen met de min achter het getal staan, niet ervoor.
Sorry, je hebt gelijk, bij mij past Excel ze ook automatisch aan... :X

[ Voor 35% gewijzigd door Savantas op 28-06-2006 15:28 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Savantas schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:27:
Als je goed leest heeft hij alle negatieve getallen met de min achter het getal staan, niet ervoor.
met deze tekst file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1
2-
3-
3
12
23
34-
23
29-
932
23-
234-
765
56
2

werkt het ook gewoon prima, direct, zonder iets te hoeven doen!

• Dido

Dido

heforshe

Is me nooit eerdre opgevallen, maar als ik een txt file importeer past excel inderdaad de trailing signs aan... wellicht gaat er dan met de import iets fout, of gebruikt de TS niet de importfunctie van Excel?
Ik heb een imoprt file (xls) waarin hij de getallen als tekst blijft zien.
Dit doet vermoeden dat de bron het xls-bestand aanmaakt, en er daar dus al trailing signs inkomen. Dan gebruik je geen Excel import meer, en blijft Excel het als text zien.

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:36:
Is me nooit eerdre opgevallen, maar als ik een txt file importeer past excel inderdaad de trailing signs aan... wellicht gaat er dan met de import iets fout, of gebruikt de TS niet de importfunctie van Excel?

[...]

Dit doet vermoeden dat de bron het xls-bestand aanmaakt, en er daar dus al trailing signs inkomen. Dan gebruik je geen Excel import meer, en blijft Excel het als text zien.
Ik denk dat TS eerst maar opheldering moet geven en duidelijk de inhoud van zijn file moet posten.

• PDSB0001
  • Niet online
Staat er een apostrof in elke cel met negatieve getallen?

Een apostrof wordt gebruikt om aan te geven dat de cel tekst bevat.
Dit zou kunnen verklaren waarom een '-' niet als eerste teken herkend wordt.

• Dido

Dido

heforshe

PDSB0001: De - is niet het eerste teken, volgens de topicstart, maar het laatste teken.

Verwijderd

Bij het importeren kan je per kolom al aangeven of het text of een getal is.

Niet gezien, dan kan je ook "tekst naar Kolommen"gebruiken, deze zet tekst naar getallen om,

In mijn Engelse versie is de functie "text to columns"in het data menu.

veel success

• Zip
Uiteindelijk gelukt door het bestand te hernoemen naar een txt file en dan doet excel het via de importfunctie. Dat ik hier niet zelf opgekomen was. Met de formule heb ik ook nog even zitten oefenen maar ik kreeg het niet voor elkaar.

Nogmaals tx voor de reacties.
Pagina: 1