[SATA-BOOT]schijf start niet snel genoeg voor mobo

Pagina: 1
Acties:

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
ik ben benieuwd of iemand anders dit probleem herkent..

heb een voeding van antec, het asrock dual-sata S939 bordje, met daaraan vast 2 western digital 200gb SATA-schijven

wanneer ik XP op deze pc draai vanaf een ide-schijf start windows netjes op, 2 sata schijven die erbij hangen worden ook netjes gevonden en zijn goed te benaderen

nu wil ik xp gaan draaien vanaf mn sata-schijf, omdat de ide-schijf een rammelbak is, ik schoon alles netjes op, haal de IDE-schijf helemaal uit de kast, in de bios stel ik de sata-schijf in als primary boot device, enz enz

ik start op en installeer vanaf cd, gaat ook nog goed, windows draait lekker snel, mooizo

zodra de eerste keer gestart word als de pc UIT is geweest (dus geen warme herstart tijdens installatie) geeft het moederbord: no boot device.. alsof de schijf niet snel genoeg is opgestart om gevonden te worden door het moederbord.. als ik daarna namelijk een reset geef wordt de schijf wél meteen gevonden, en start windows ook probleemloos op..

het lijkt er dus op alsof óf
- de sata chip nog aan het initialiseren is terwijl het mobo al veel verder wil
- de schijf niet snel genoeg opspint, of laat weten dat ie er is

heeft dus niks te maken met boot.ini of voorkeur voor scsi/ide, wat ik in andere posts met een soortgelijke foutomschrijving heb gelezen.. ook op google krijg ik niks specifieks gevonden..

en dan de vraag: is hier een oplossing voor te bedenken? ik vind in de bios geen optie om de opstartsnelheid terug te brengen, of iets met de voeding om de schijven eerder stroom te geven dan het moederbord.. een nieuwere bios verhelpt dit probleem ook niet voor me.. heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
- de sata chip nog aan het initialiseren is terwijl het mobo al veel verder wil
Windows wil in ieder geval prima booten van mijn SATA-II schijf aan ditzelfde bordje.
Probeer je schijfje eens aan deze poort te hangen?

Verder staat de RAID-mode voor je SATA-1 poorten in het BIOS natuurlijk uit?

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 27-06-2006 14:18 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:46
laat BIOS eerst de optische drive zoeken.
Dan heeft de HD meer tijd om op te spinnen.

gewaarwordingshorizon

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik heb exact hetzelfde moederbord, en exact hetzelfde probleem :) Wat ik gedaan heb, is in het bios de Raid controller op RAID zetten, dus niet op SATA. Vervolgens doe je net alsof je neus bloed, en je computer start trager op, omdat hij ook het bios van de raid controller gaat laden. Aangezien je echter helemaal geen raid set gedefinieerd hebt, start ie daarna gewoon vrolijk op van je enkele sata schijf :)

Succes.
frickY schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:16:
[...]

Verder staat de RAID-mode voor je SATA-1 poorten in het BIOS natuurlijk uit?
De grap is dus juist om die aan te hebben staan.
Zolang je geen raid set definieert op de controller, gaat alles perfect, en gaat het opstarten trager, omdat ie zijn raid bios moet laden :)

[ Voor 33% gewijzigd door Sparhawk op 27-06-2006 14:46 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik had het ook, maxline 3 op dual sata van asrock. Uiteindelijk maar laten zitten want het was toch een servertje die altijd aan is. Hij deed het ook alleen maar bij een koude start, wat logisch is.

specs

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
bedankt voor de reacties, ik zal die raid-setting eens proberen :)
Pagina: 1