Verwijderd

Topicstarter
De laatste jaren is het in nederland in de mode gekomen om over van alles en nog wat stille tochten te houden. Is dat nou allemaal echt nodig ?? Per dag overlijden honderdduizenden mensen aan oorlog, ondervoeding, al dan niet vermijdbare ziektes, verkeersongelukken , criminaliteit, natuurrampen, door de mens geschapen rampen enz.
De gemiddelde nederlander leeft ca 70 a 80 jaar. 100 jaar geleden mocht je blij zijn als je 50 werd Herdenken wij omdat wij de dood ontwend zijn ??

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 22:02
Ik denk dat dit onderwerp nu op het moment niet echt goed valt ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat mensen over dit soort dingen moeten nadenken ongeacht of het uit komt.
De dood hoort bij het leven. De dood komt altijd onverwacht. Nog niet zo heel lang geleden had iedereen een jonger broetje of zusje dat overleden was . Overlijden was toen begrijpelijk voor mensen. Overledenen werden thuis opgebaard en de buurt kwam langs kijken. En zoals ergens anders in dit forum staat, de begrafenis werd aangegrepen als aanleiding voor het overdenken van het leven en de zin van het leven. Men was toen gewend aan overlijden, het was een familie en buurt gebeuren.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 22:02
Maar om toch antwoord te geven: ik denk dat het ook wel overdreven is en vrij nutteloos.

Verwijderd

Ten eerste vind ik dit op dit moment even een hele foute post.

Ik ben het op zich wel met je eens, maar aan de andere kant vind ik ook dat mensen die zo'n persoon gekend hebben zich mogen uitten.
Een stille tocht vind ik een goed initiatief, zo lang niet heel Nederland met iedere tocht mee gaat lopen. Dat heeft absoluut geen zin. Ik vind dat stille tochten niet erg, en misschien zelfs goed zijn, zolang niet iedereen (dus mensen die er eigenlijk niets mee te maken hebben) meeloopt.

Een stille tocht moet volgens mij een bericht van de nabestaanden aan de rest van het land zijn, dat iets eigenlijk niet had mogen gebeuren. En daarom vind ik iets dergelijks alleen op zijn plaats als het iets betreft wat eigenlijk niet zou mogen gebeuren!!

Verwijderd

Ik twijfel tussen moven of een slotje. Het is het 1e geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Ow??? Bespeur ik hier censuur ??

Verwijderd

Nee, denk eerder aan fatsoen en respect.

(Nothing personal BSE)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ondanks de enig sinds zeer ongepaste timing van het topic zal ik toch reageren.

Door de huidige media en de overvloed van nieuws en beelden, voelen mensen zich veel meer betrokken bij rampen zoals in Volendam. Vroeger las je daar enkel over in de krant. Echter door de TV lijkt het gewoon veel dichterbij en mensen voelen zich veel meer betrokken.

En dat is juist heel goed. Zeker met de toenemende aggressie in onze maatschappij (het doodschoppen van mensen op straat schijnt nu dood normaal te zijn) kan een hectere band in de samenleving echt geen kwaad.

Ik ga me pas echt zorgen maken als er weer veel slachtoffers vallen bij een ramp........en niemand geeft er om. Dat is pas erg.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• AIKANE
  • Laatst online: 18-03-2025

AIKANE

Grrrrr

Op zaterdag 27 januari 2001 08:09 schreef tazzman het volgende:
Ondanks de enig sinds zeer ongepaste timing van het topic zal ik toch reageren.

Door de huidige media en de overvloed van nieuws en beelden, voelen mensen zich veel meer betrokken bij rampen zoals in Volendam. Vroeger las je daar enkel over in de krant. Echter door de TV lijkt het gewoon veel dichterbij en mensen voelen zich veel meer betrokken.

En dat is juist heel goed. Zeker met de toenemende aggressie in onze maatschappij (het doodschoppen van mensen op straat schijnt nu dood normaal te zijn) kan een hectere band in de samenleving echt geen kwaad.

Ik ga me pas echt zorgen maken als er weer veel slachtoffers vallen bij een ramp........en niemand geeft er om. Dat is pas erg.
Ik sluit me helemaal aan bij Tazzman!

What the heart requires may never be understood by the mind!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik denk dat BSE gelijk heeft, maar ik vind het onderwerp ook ongepast op dit moment.

Iedereen moet echter het recht hebben zijn of haar verdriet te delen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Beetje ongepast, vindt je niet?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Ik geloof niet dat de agressie in de maatschappij is toegenomen, het is alleen duidelijker onder de ogen gebracht (soms gaan ze een beetje ver bij zenders als sbs6 enzo).

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
ik laat hem voorlopig open, hou het netjes aub.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De dood mag bij het leven horen, maar je vergeet nog 1 ding: onze banden met de naasten. Die is er nog aanwezig.
Zodra iemand onverwacht overlijdt en je hebt sterke band met die persoon, dus je kent hem/haar goed, dat kan pijn doen. Het is net of er iets moois verdwenen is.
Vandaar dat je even je kop omlaag doet en om treurt, en uiteraard afscheid nemen.

Je gaat niet bij begrafenis zonder excuus zeggen: "Waarom huilen jullie? De dood hoort gewoon bij het leven. Stop ermee en ga wat anders doen dan huilen."
Als je dat zegt, spot je dus ermee en kun je anderen kwaad maken. Je hebt geen respect voor en houdt geen rekening mee met anderen. Je weet niet hoe het is om iemand te verliezen. Wacht maar totdat je je dierbare verliest. Dat doet pas wel pijn. Kop omhoog en weglopen. Sorry, ze is dood, pech voor haar. Kan ik niks aan doen. Dat is echt arrogante houdig. Niet doen dus!!! :(

Zolang je jong bent snap je niet meteen waarom iemand huilt om overleden persoon. Maar zodra je ouder wordt maak je ook kennis met dood en weet je meer dat het geen leuke ervaring is.

Dit geldt net zo goed voor de dieren. Ook ze kunnen sterven. Vooral hondenbezitters kunnen erg veel van hun hond houden. Overlijdt ie, dan zal de bezitter ook om treuren. Je hebt mooie gedachten met de dier en nu is ie er niet meer. Je kan niet meer eten geven of verzorgen. Het is opeens verdwenen.

Verwijderd

Dat mensen die hem goed kende huilen cq. het moeilijk hebben met het verlies van hem snap ik wel, dat is ook normaal. Maar in veel van de reacties hier kan je lezen 'ja ik ken hem niet, maar ik heb wel een brok in mijn keel' of ik 'ik ken hem niet, maar ik tril wel helemaal'. Dit soort reacties snap ik niet, je gaat toch ook niet huilen omdat er in Afrika een kindje is omgekomen aan hongersnood (wat ik btw. erger vind).

• ronaz
  • Laatst online: 18-01 18:56

ronaz

Wishmaster

Op zaterdag 27 januari 2001 03:55 schreef Sius het volgende:
Ten eerste vind ik dit op dit moment even een hele foute post.

Ik ben het op zich wel met je eens, maar aan de andere kant vind ik ook dat mensen die zo'n persoon gekend hebben zich mogen uitten.
Een stille tocht vind ik een goed initiatief, zo lang niet heel Nederland met iedere tocht mee gaat lopen. Dat heeft absoluut geen zin. Ik vind dat stille tochten niet erg, en misschien zelfs goed zijn, zolang niet iedereen (dus mensen die er eigenlijk niets mee te maken hebben) meeloopt.

Een stille tocht moet volgens mij een bericht van de nabestaanden aan de rest van het land zijn, dat iets eigenlijk niet had mogen gebeuren. En daarom vind ik iets dergelijks alleen op zijn plaats als het iets betreft wat eigenlijk niet zou mogen gebeuren!!
Inderdaad niet zo'n geweldige timing voor zo'n post. Maar, zo'n stille tocht is een goede manier van collectieve verwerking voor familie, vrienden en kennissen van de overleden(en). Het feit dat het tegenwoordig vaker voorkomt is volgens mij vanwege het gegeven dat mensen zich meer emotioneel aan het ontwikkelen en bewust aan het worden zijn. Hollanders zijn niet meer zo'n binnenvetters.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• ronaz
  • Laatst online: 18-01 18:56

ronaz

Wishmaster

Op zaterdag 27 januari 2001 16:10 schreef wVm het volgende:
Dat mensen die hem goed kende huilen cq. het moeilijk hebben met het verlies van hem snap ik wel, dat is ook normaal. Maar in veel van de reacties hier kan je lezen 'ja ik ken hem niet, maar ik heb wel een brok in mijn keel' of ik 'ik ken hem niet, maar ik tril wel helemaal'. Dit soort reacties snap ik niet, je gaat toch ook niet huilen omdat er in Afrika een kindje is omgekomen aan hongersnood (wat ik btw. erger vind).
B.S. Het is jouw goed recht dit soort reacties niet te snappen, maar laat mensen die dit soort reacties wel in hun waarde. Als je de laatste post leest met de daarin "zij die sterven gaan, groeten u", en vervolgens blijkt dit ook bij Irrelevant gebeurd te zijn, dan trekt er toch wel een koude rilling over je rug.
je gaat toch ook niet huilen omdat er in Afrika een kindje is omgekomen aan hongersnood (wat ik btw. erger vind).
Elk verloren leven is erg. Om wat voor reden dan ook. Je kunt dus niet spreken van erger.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

Ik ben het wel met BSE eens en niet met de mensen die zeggen dat dit een ongepast moment is om met dit thema aan te komen zetten, want we zijn met zijn allen natuurlijk wel een beetje hypocriet bezig, daar elke dag duizenden omkomen in alle landen van de wereld.
Natuurlijk is het erg wat er in Volendam gebeurd is.
Ik zal de laatste zijn die dat ontkent, maar we maken tegelijkertijd met zijn allen wel grappen over rampen die in bijvoorbeeld Venezuela of Afrika gebeuren.

En inderdaad om het minste of geringste wordt er tegenwoordig al een stille tocht gehouden, waardoor de "waarde" en de geloofwaardigheid van zo'n stille tocht natuurlijk wel afneemt.

Ik vind dat we juist nu het er over moeten kunnen hebben en ons hoofd niet in de grond moeten steken onder het mom van "Het valt nu wel erg ongelukkig".

Sorry, maar dat moest me echt even van het hart.

Verwijderd

Ik wil niets bagatellizeren, elk verlies is heel erg.

Maar toch denk ik dat de media zich toch teveel bezig houdt met zaken die 'goed tot de verbeelding spreken' en die 'makkelijk uit te leggen zijn', zoals grote rampen waar ineens veel levens verloren gaan. Persoonlijk leed dat goed in beeld te brengen valt heeft jammer genoeg de prioriteit...

Niemand heeft meer oog voor structurele problemen, zoals de situatie op de Molukken...

Betrokkenheid is goed, maar wel in proportie, zodat belangrijkere zaken niet ondergesneeuwd raken.

Afstand vind ik eigelijk alleen belangrijk als je mensen kent (of mensen kent die mensen kennen). Kortom als je er in je eigen omgeving er iets van merkt.

Ik ken net zoveel mensen uit Volendam als van De Molukken, geen enkele. Afstand is niet belangrijk in dit geval vind ik...

Verwijderd

Niemand heeft meer oog voor structurele problemen, zoals de situatie op de Molukken...
Sluit ik me helemaal bij aan. Het gaat meer om emoties tegenwoordig. Zaken als de vader van Maxima of idd de situatie op de Molukken wordt over gezwegen, omdat niemand daar zijn handen aan wil branden en het doorschuift naar zijn opvolgers.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik vind het goed voor het groepsgevoel, respect voor de overledenen en tevens support voor de nabestaanden.

Misschien door het zien van deze dingen dat iemand de volgende keer wat relaxter is in het cafe of veiliger op de weg.

Ik denk ook dat zulk soort dingen een positieve werking heeft op onze mentaliteit...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Een stille tocht is op zich een manier om het te verwerken. Maar in NL wordt er veel te snel media aandacht aangegeven en stille tochten gehouden. Mensen lopen dan met een stille tocht mee om "gezien" te worden (bekende NLers) en niet om verdriet te uiten.

Daarnaast vindt ik het opvallend dat er alleen stille tochten worden gehouden bij ongelukken die de media halen.

Voorbeeld:
In Volendam vallen 10 doden, wekenlang in het nieuws en een stille tocht.

Een paar dagen na de brand verongelukken er vele door de ijzel en er vallen 7 doden, nx van gehoort, geen stille tocht.

de media wilt een begin,midden,eind hebben en met een stille tocht verlies je alle aandacht van de media, zodat mensen zichzelf weer kunnen zijn. Dit is volgens mij de enige reden tot stille tocht.

Ik vindt het onzin om te zeggen dat dit geen gepast moment is, want het is nodig om van tijd tot tijd bij jezelf na te gaan of het allemaal wel nodig is.
Pagina: 1