Nagios geeft rare resultaten

Pagina: 1
Acties:

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:01
Hoi,

Momenteel hebben we hier een testservertje met nagios draaien om onze servers en netwerkapparatuur te monitoren. Dit liep allemaal goed tot ik vandaag merkte dat er bij een refresh of gewoon het bekijken van een pagina soms oude of onvolledige informatie getoond word, net alsof er ergens iets gecached word. Ik heb al eens een paar verschillende browsers (op verschillende PC's) geprobeerd en allemaal geven ze deze rare resultaten :

- Bij het disablen van de notifications van een hostcheck wordt dit 5 van de 10 keer als enabled weergegeven in zowel de tactical overview als de hostinformatie.
- Bij het tonen van de hostgroup grid wordt soms maar een halve hostlijst getoond en na een paar keer refreshen staat ineens de hele lijst er.

De configuratie :
- Suse Linux Enterprise Server 9.3
- Apache 2.0.49
- Nagios 2.0b5 + de standaard plugins

Kan het zijn dat apache ergens cgi output cached en dit soms opnieuw weergeeft en kan dit eventueel afgezet worden? Of is er iets anders aan de hand?

Verwijderd

Tja... gebruik je de proxy-module in apache misschien? Of op eoa menier een andere proxy?
Wat als je je browser-cache leeg gooit?

• Bylie
De server is door iemand anders geconfigureerd maar bij mijn weten wordt er geen gebruik gemaakt van de proxy-module. Hoe kan ik dit snel checken? Browsercache heb ik al meerdere malen geprobeerd maar helpt niet.
Ik begin eigenlijk te vermoeden dat het toch iets van nagios zelf is. Ik heb op één host de notifications op disabled gezet maar blijf toch mails ontvangen dat deze down is (is ook wel hoor maar is op dit moment niet belangrijk en wil er op dit moment dan ook geen mails over krijgen). Precies of hij reset het disablen van die notifications na een tijdje, heel vreemd.
Alhoewel dat dit nog altijd niet verklaard waarom ik zo'n rare resultaten krijg bij het browsen in de nagiosinterface.

• Bylie
Ok ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Blijkbaar worden niet alle nagios processen gestopt wanneer er een "/etc/init.d/nagios stop" uitgevoerd word. Na deze stop draaiden er nog steeds een aantal nagios processen die constant bezig waren in de objects.cache, status.dat en retention.dat files zodat de hele boel inconsistent werd als nagios opnieuw gestart werd. Dit is nu opgelost door een stop te doen, alle overblijvende processen te killen en de bestanden te verwijderen zodat er met een schone cache begonnen kan worden. Alles draait nu weer als een zonnetje. Sorry voor het lastig vallen hiervoor...

Verwijderd

kijk eens naar monitor one, http://www.fineconnection.nl/

Verwijderd

Dat is niet gratis... en Nagios wel

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:57:
[...]

Dat is niet gratis... en Nagios wel
Niet alleen dat, dat monitor one pakket lijkt ook beperkt te zijn tot snmp... Niet echt handig in vergelijking met nagios, daar je onder nagios alles waarvoor je een check kunt schrijven kunt monitoren ;)
Pagina: 1