Referenties tijdens sollicitatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik zit met het volgende: momenteel ben ik aan het solliciteren en de werkgever waar ik a.s. vrijdag een gesprek mee heb, vraagt om referenties.
Voor mijn huidige baan heb ik gewerkt bij een organisatie met een zeer groot verloop, daar werkt niemand meer van mijn toenmalige leidinggevenden, en voor zover ik weet zelfs niemand meer van mijn toenmalige team.
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik aan het solliciteren ben en ik voel er dan ook niet veel voor om hen op te geven als referentie.
Oudere werkgevers heb ik niet, dit is mijn tweede baan.

Hoe kan ik dit het beste brengen tijdens mijn sollicitatiegesprek? Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 27-06-2006 10:39 . Reden: foutje in topic titel door verspringen cursor ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:44

André

Analytics dude

Gewoon vertellen zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Ardana schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:38:
Ik zit met het volgende: momenteel ben ik aan het solliciteren en de werkgever waar ik a.s. vrijdag een gesprek mee heb, vraagt om referenties.
Voor mijn huidige baan heb ik gewerkt bij een organisatie met een zeer groot verloop, daar werkt niemand meer van mijn toenmalige leidinggevenden, en voor zover ik weet zelfs niemand meer van mijn toenmalige team.
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik aan het solliciteren ben en ik voel er dan ook niet veel voor om hen op te geven als referentie.
Oudere werkgevers heb ik niet, dit is mijn tweede baan.

Hoe kan ik dit het beste brengen tijdens mijn sollicitatiegesprek? Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kunt een klant of een collega opgeven als referentie.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik heb de topictitel aangepast.

Inhoudelijk reactie: je kunt op zich ook een oude leidinggevende vermelden die inmiddels zelf ook een andere baan heeft mits je dat erbij vermeldt. Verder zou ik gewoon de argumenten aanvoeren zoals je die hierboven schetst.

[ Voor 80% gewijzigd door Rukapul op 27-06-2006 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Wordt er ooit naar referenties gekeken dan, laat staan contact mee op genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 10:25
Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:34:
Wordt er ooit naar referenties gekeken dan, laat staan contact mee op genomen?
Jazeker. Voor mijn carriere bij DE bank werkte ik bij een uitzendorganisatie....reken maar dat er veel gekeken wordt naar referenties. Vooral bij twijfel natuurlijk

Bij veel bedrijven is het een verplicht onderdeel van de sollicitatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat verschilt per sector maar je ziet toch wel dat het belangrijk is. Mijn huidige werkgever vroeg er niet expliciet naar maar je treft ook wel eens op websites aan dat je minstens twee referenties móet overleggen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

xxxMaverick schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:32:
[...]

Jazeker. Voor mijn carriere bij DE bank werkte ik bij een uitzendorganisatie....reken maar dat er veel gekeken wordt naar referenties. Vooral bij twijfel natuurlijk

Bij veel bedrijven is het een verplicht onderdeel van de sollicitatie
Meestal willen solicitanten helemaal niet hebben dat hun baas weet dat ze solliciteren.
En als ik werkgever was zou ik ook niet te positief zijn over mijn huidige werknemers qua referentie, anders help je zelf mee aan het vertrek van je personeel.

Ik zou mijn huidige werkgever nooit als referentie opgeven.

ik vraag me af wat voor sector dat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Je moet wel van tevoren even vragen aan diegene die je als referentie opgeeft of hij/zij dat ook wil doen. Staat anders een beetje lullig als je toekomstige werknemer diegene opbelt en te horen krijgt dat hij/zij je niet meer kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
Je moet inderdaad altijd toestemming vragen aan diegene die je als referentie wil opvoeren. Van eerdere solicitaties weet ik wel dat referenties inderdaad af en toe opgebeld worden. Zo had ik bijvoorbeeld een docent als referentie opgegeven en een stage begeleider bij een bedrijf waar ik stage liep. Toen ik in 2003 een stuk of 40 solicitatie briefen schreef werden deze totaal 3 keer opgebeld.

3/40 lijkt weinig, maar vergeet niet dat er in 2003 veel nep-vacatures in de kranten stonden (dwz, die bedrijven waren helemaal niet op zoek naar personeel en gaan dus zeker geen referenties opbellen).

Het is een beetje het zelfde als met je school/universiteits diploma. Soms vragen bedrijven er na, maar meestal niet. Een vriend van me heeft wel ge-job hopped op redelijk hoog niveau en men heeft nog NOOIT naar zijn diploma gevraagt. Hij had het net zo goed kunnen zeggen dat ie cum laude universiteit had gedaan (hij deed de HES), want om een bewijs werd simpelweg niet gevraagt.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nou, dat formulier waarop o.a. die referenties ingevuld moesten worden dus (op donderdagavond, alles op 't laatste moment) ingevuld, toen bleek de printer-inkt op te zijn. Dus formulier gemailt, op USB stick én op CD meegenomen. Alles moest eigenlijk op 't laatste moment: paspoort kwijt, geen aanwezige kopieeen van m'n diploma's, kleding bleek zoom van los te zijn dus moest nog genaaid worden. Uiteindelijk om half 2 in bed, terwijl 't gesprek om half 10 zou zijn.

Zeer goed gesprek, ze hebben helemaal niet gevraagd naar referenties. M'n vorige werkgever is goed genoeg bekend om te weten wat voor vlees ze in huis halen, en van m'n werkgever ervoor is bekend dat 't managment 4x per jaar wisselt en dat ze daar dus ook geen referenties van hoeven te verwachten (zoiets kwam tenminste ter sprake).

Van een >10% loonsverhoging gingen ze niet eens met hun ogen knipperen en 't einde van 't verhaal: kun je morgen beginnen? Nee, natuurlijk niet, en ik weet ook nog niet of ik 't doe. Ik ruil nl. wel m'n contract voor onbepaalde tijd in voor 'n jaarcontract (in hun bestuur vastgelegd dat ze nooit meteen OBT's geven). Maar aangezien ik toch niet veel te verliezen heb (geen familie die van me afhankelijk is, geen onbetaalbaar koophuis, maar 'n goedkoop huurhuis), denk ik dat ik 't wel ga doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 10:25
Anoniem: 15354 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:19:
[...]

Meestal willen solicitanten helemaal niet hebben dat hun baas weet dat ze solliciteren.
En als ik werkgever was zou ik ook niet te positief zijn over mijn huidige werknemers qua referentie, anders help je zelf mee aan het vertrek van je personeel.

Ik zou mijn huidige werkgever nooit als referentie opgeven.

ik vraag me af wat voor sector dat vraagt.
volgens de wet MAG je als werkgever geen eens een slechte referentie afgeven...... O-)

Je mag hoogstens melden: geen commentaar }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Het is goed om een stuk of 2 referenties achter de hand te hebben maar zet ze niet gelijk op je CV. Als het bedrijf om referenties vraagt moet je vragen of je die referenties op een later tijdstip mag doorgeven omdat je eerst je referenties op de hoogte wilt stellen dat ze gebelt zouden kunnen worden.

Het is een beetje onzin om mensen om een referentie te vragen als ze pas een jaar later opgebelt zouden kunnen worden door een of ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:26

SeatRider

Hips don't lie

flowerp schreef op zondag 02 juli 2006 @ 18:20:
maar vergeet niet dat er in 2003 veel nep-vacatures in de kranten stonden (dwz, die bedrijven waren helemaal niet op zoek naar personeel en gaan dus zeker geen referenties opbellen).
Wat deden die advertenties daar dan? :?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
SeatRider schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:04:
[...]

Public relations.

Op carrierebeurzen staan ook wel recruiters/stands van bedrijven tegen die intern een absolute personeelsstop hebben. Deze bedrijven willen hun image en externe visibility hoog houden voor als betere tijden aanbreken. KPN in 2001/2002 was hier een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
SeatRider schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:04:
[...]

Precies wat Rukapul zegt dus. Bedrijven zette vacatures om voor de buitenwereld de schijn op te houden dat het goed met het bedrijf ging. Ik heb in 2003 vacatures gezien van bedrijf terwijl ik via een vriend die daar werkte hoorde dat er een totale vacature stop was. Naderhand hoorde ik dat dit in die tijd (vanaf 2001 tot +- 2004) veel vaker voorkwam.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Pagina: 1