Momenteel heb ik volgende netwerkconfiguratie opgebouwd.

De bedoeling hierbij is dat de wireless clients zonder problemen moeten kunnen surfen (eenvoudig op te lossen en werkt perfect) en, gebruik makend van openvpn, op het interne netwerk moeten geraken (10.0.1.0/24). Op zich is dit ook geen probleem, maar ik wil meer.
De openvpn server zou ook bereikbaar moeten zijn vanuit het WAN. Maar ik wil niet telkens mijn configuratie file aanpassen om de juiste hostname / het juiste ip in te vullen.
Een mogelijke oplossing hiervoor is om een dns server op te zetten in het interne netwerk en de hostname op deze dns server naar het interne ip te laten resolven, en extern naar het wan ip. Maar dit doe ik liever niet.
De manier waarop ik het dacht op te lossen is gebruik te maken van de loopback interface mogelijkheden van de cisco router. De configuratie is momenteel:
Als ik nu probeer om de loopback interface het ip address van de dialer mee te geven met
krijg ik volgende error
Ik dacht echter dat Dialer 0 een Point-to-point interface was (ppp over atm)? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke setup? Ik kom er niet meteen uit.

De bedoeling hierbij is dat de wireless clients zonder problemen moeten kunnen surfen (eenvoudig op te lossen en werkt perfect) en, gebruik makend van openvpn, op het interne netwerk moeten geraken (10.0.1.0/24). Op zich is dit ook geen probleem, maar ik wil meer.
De openvpn server zou ook bereikbaar moeten zijn vanuit het WAN. Maar ik wil niet telkens mijn configuratie file aanpassen om de juiste hostname / het juiste ip in te vullen.
Een mogelijke oplossing hiervoor is om een dns server op te zetten in het interne netwerk en de hostname op deze dns server naar het interne ip te laten resolven, en extern naar het wan ip. Maar dit doe ik liever niet.
De manier waarop ik het dacht op te lossen is gebruik te maken van de loopback interface mogelijkheden van de cisco router. De configuratie is momenteel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| interface Loopback0 no ip address ! interface ATM0/0 no ip address no ip mroute-cache no atm ilmi-keepalive dsl operating-mode auto hold-queue 224 in pvc 8/35 encapsulation aal5mux ppp dialer dialer pool-member 1 ! ! interface FastEthernet0/0 ip address 10.0.2.254 255.255.255.252 ip nat inside ip inspect vpn out no ip route-cache cef no ip route-cache no ip mroute-cache duplex auto speed auto ! interface FastEthernet0/1 ip address 10.0.1.254 255.255.255.0 ip nat inside no ip route-cache cef no ip route-cache no ip mroute-cache duplex auto speed auto ! interface Dialer0 ip address negotiated previous ip nat outside encapsulation ppp dialer pool 1 dialer-group 1 ppp authentication chap callin ppp chap hostname [username] ppp chap password 7 [password] ! |
Als ik nu probeer om de loopback interface het ip address van de dialer mee te geven met
code:
1
| ip unnumbered Dialer 0 |
krijg ik volgende error
code:
1
| Point-to-point (non-multi-access) interfaces only |
Ik dacht echter dat Dialer 0 een Point-to-point interface was (ppp over atm)? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke setup? Ik kom er niet meteen uit.