Toon posts:

Upgrade van pc met als eerste mobo??

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal dit is mijn eerste post en ik hoop dat ik het goed doe.

Ik wil graag mijn pc upgraden vanwege de lage setttings in games die nodig zijn om nog een normale fps te krijgen.

Dit is de lijst met wat ik nu heb

Mobo msi k8tneo fisr2 socket 939
Proc amd 64 3000
Kaart radeon 9800pro 128 mb
geheugen 1 gig OCZ EL DDR PC-3200 met volgens cpuz 200 mhz 2.5-3-2-5-11-2t-16 clocks

Ik wil graag later of snel :) een nieuwe vidoekaart kopen maar omdat de nieuwere goede meestal pci-e zijn zal ik eerst mijn moederboord moeten upgraden.
Waarschijnlijk neem ik gewoon hetgene want in de bestbuy guide staat van tweakers.net en dan de recenste best buy guide. Mijn vraag is is dit een goede optie of een nutteloze keuze om een nieuw moederbord te kopen? En heeft dat ook al effect op de 'snelheid' van mijn computer? Of zijn er andere zaken die ik eerst moet upgraden?
Dank je wel :) O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:15 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Er zijn maar weinig opties als je nu eerst alleen je moederbord wilt vervangen.
Om dan je huidige videokaart te kunnen blijven gebruiken kom je al snel uit op borden waar en AGP, en PCI-Express op zit. Dat zijn er niet zo heel veel (AsRock heeft er eentje, geen idee hoe hij heet).

Als je dus overstapt naar een ander moederbord met PCI-Express, zou ik als ik jou was, meteen ook overstappen op AM2 en DDR2. Kost wat meer, maar dan loop je minder snel weer tegen upgradeproblemen aan. Als het budget daarvoor er niet is:
Ga voor dat Asrock Dual bordje, en koop er zodra je weer budget hebt, een 7600GT of nog beter een 7900GT bij...

Verwijderd

Topicstarter
hmm. wat mischien is een stomme vraag maar wat is am2?
Maar u zegt dus dat als ik een mobo neem met pci-e dat ik dan niet meer mijn huidige videokaart kan gebruiken vanwege agp ondersteuning? Maar kan ik nog wel mijn geheugen gebruiken? De processor wel. Want dan kan ik een mobo + kaart tegelijk moeten kopen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BredeP schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:18:
Er zijn maar weinig opties als je nu eerst alleen je moederbord wilt vervangen.
Om dan je huidige videokaart te kunnen blijven gebruiken kom je al snel uit op borden waar en AGP, en PCI-Express op zit. Dat zijn er niet zo heel veel (AsRock heeft er eentje, geen idee hoe hij heet).
Dat is de Asrock 939Dual-SATA2 ;)
Als je dus overstapt naar een ander moederbord met PCI-Express, zou ik als ik jou was, meteen ook overstappen op AM2 en DDR2. Kost wat meer, maar dan loop je minder snel weer tegen upgradeproblemen aan. Als het budget daarvoor er niet is:
Ga voor dat Asrock Dual bordje, en koop er zodra je weer budget hebt, een 7600GT of nog beter een 7900GT bij...
Het schijnt dat AM2 CPU's niet zo goed presteren, als in er is niet veel performance winst. Ik denk zelfs dat het voor AMD een achteruitgang betekend, doordat DDR2 met hoge latencies zit...

Kan je denk ik beter wat langer wachten en dan dus doorsparen voor een Intel Conroe systeempje, dat is namelijk wat ik ook ga doen, heb nu (mijn desktop althans) een AMD Athlon XP-M 2400+ @ 2100MHz geloof ik. 512MB Kingston Value RAM (CL2.5) op een (momenteel dode) nForce 2 bordje van Abit (NF7-s rev2)... :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 26-06-2006 23:24 ]

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zeg alsjeblieft geen u, dan voel ik me zo oud (wordt morgen 28...)
Bijna alle moederborden met PCI-Express hebben geen AGP slot meer, dus dan past inderdaad je huidige kaart niet meer. Je kan als je gewoon weer een S939 moederbord neemt, de rest blijven gebruiken. Vandaar mijn optie voor dat Asrock bordje, die heeft als een van de weinige bordjes op de markt EN AGP, EN PCI-Express. Dan kun je beginnen met eerst een ander moederbord.

AM2 is de nieuwe generatie processoren van AMD, nou ja, in ieder geval de nieuwe socket waarop ze alles uitbrengen. Deze heeft o.a. DDR2 ondersteuning als een van de belangrijkste verschillen op dit moment. Nadeel van nu overschakelen naar AM2 is dat je behalve een ander moederbord en een andere videokaart, ook je processor moet vervangen, en je geheugen. In feite vervang je dan dus zo ongeveer de helft van je PC. Kost een stuk meer ook natuurlijk.

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:20:
hmm. wat mischien is een stomme vraag maar wat is am2?
Maar u zegt dus dat als ik een mobo neem met pci-e dat ik dan niet meer mijn huidige videokaart kan gebruiken vanwege agp ondersteuning? Maar kan ik nog wel mijn geheugen gebruiken? De processor wel. Want dan kan ik een mobo + kaart tegelijk moeten kopen.
AM2 is de nieuwe socket. (dus ipv de 939 die je nu hebt).
Nee idd. als je een PCI-e mobo hebt kan je er geen AGP kaart meer instoppen. (Tenzij je zo'n asrock mobo neemt, maar persoonlijk zou ik dat niet doen). Op een AM2 kan je je processor dus ook niet gebruiken, daarnaast zal je je DDR ook niet meer kunnen gebruiken (denk ik, misschien dat er AM2 mobo's zijn die het wel ondersteunen) en zul je dus ook DDR2 moeten kopen.

Als je een socket 939 mobo koopt kan je je geheugen en processor nog wel gebruiken.Maar omdat AMD stopt met 939 processoren is het misschien handiger om het hele zooitje in één keer te upgraden. Je zal er misschien even voor moeten sparen, maar als je nu een 939 mobo koopt zonder processor heb je straks een probleem omdat er niet zoveel 939 processors meer te krijgen zijn

EDIT: sneller typen Rigi...sneller typen..

[ Voor 4% gewijzigd door Rigi op 26-06-2006 23:30 ]

Verwijderd

Ik zou er eerlijk gezegd gewoon een ander AGP kaartje tegenaan gooien, meer niet. En dan later een compleet nieuwe upgrade. Het lijkt me dat je dan voorlopig uit de voeten kunt.

Verwijderd

wat hebben sommige mensen toch tegen ASRock???

ik heb al 4x een mobo van hun gehad en nog NOOIT problemen mee gehad... zelf heb ik nu een Asrock 939Dual-Sata2 met 2gb ocz plat en een Opteron 165 (@180 speeds, oftewel: 2,4GHz). ik heb deze toen gekocht vanwege de upgradebaarheid... eerst hiermee de overstap gemaakt van socket A naar S939 zodat ik mijn Geforce6800 AGP niet hoefte te vervangen, nu heb ik een 7900GTX PCIe erin hangen. en mocht ik ooit zoiets hebben van, 't wordt tijd voor een nieuwe Proc, is de ASRock ook nog uit te breiden met een speciale processorkaart waarop je dan een AM2 met DDR2 geheugen kan plaatsen.

daarnaast schijnen er wel wat problemen te zijn geweest met het geheugen op 1T en dan plakken in paint... maar ik heb zelf nog nooit last van deze bug gehad + als je op 2T draait heb je er zowiso geen last van. (misschien geen last gehad omdat ik meteen de nieuwste bios erin heb geflashed)

bij mij is de asrock AS ROCK ;) 100% stabiel (ook buiten de specificaties) en nu het allermooiste hij is ook echt heerlijk goedkoop :)

voor meer specs zie sig

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je nu wilt upgraden:

Koop een snelle AGP kaart en een snelle processor, je bent ongeveer 420 euro kwijt voor een 7800GS + Athlon64 4000+ processor.
Dit is zonder inruil van je huidige hardware.

Wil je het goed aanpakken; wacht totdat de Intel Core 2 goed verkrijgbaar is en upgrade naar:
-Intel Core 2 E6400 of E6600 (respectievelijk 2,13 en 2,4 GHz.)
-2x 1GB PC5300 of PC6400 geheugen
-Goed moederbord met ondersteuning voor bovenstaande twee
-nVidia 7900GT kaart

Vergeet vooral de voeding niet, die moet dit rekenkracht-geweld ook aankunnen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 27-06-2006 05:29 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? en kijk ook rond in Complete Systemen & Laptops. Neem tot slot ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van GoT :)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 27-06-2006 06:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.