Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ruis in geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn auto heb ik mijn PDA welke TomT runned. Aangezien wat uit die pda komt te blikkerig is en te zacht gebruik ik externe boxen (philips BA109 extern gevoed).

Het volgende probleem doet zich voor:
Er is zeer storende ruis op de boxen als ik deze op de volgende wijze heb aangesloten:

De PDA en de boxen zijn beide op de auto voeding aangesloten.
De pda heeft met de boxen alleen een connectie dmv de jack plug.

De ruis is weg op het moment dat ik de voeding van de pda eruit trek of dat ik de boxen met batterijen voed.

Zelf heb ik id dat het een zwevende 0 is? Maar zeker ben ik er niet van en heb ook geen id wat ik er aan moet doen?

Iemand id?

BVD

Verwijderd

Die ruis kan komen van de motor of van elektrische gebruikers met motor (ventilatoren, ruitenwissers,...).
Dit kan je dan oplossen door een voedingsfilter op te nemen tussen de voeding en de pda.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Tussen de voeding en de boxen want het is ook weg als hij de boxen met batterijen voedt.. Laagdoorlaatfiltertje should do the trick..

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
insan1ty schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:42:
Tussen de voeding en de boxen want het is ook weg als hij de boxen met batterijen voedt.. Laagdoorlaatfiltertje should do the trick..
En wat dacht je dat er met je signaal gebeurd als je een laagdoorlaat filter pakt? Het komt doordat de rommel in de voeding wordt doorgegeven naar de output.

Marchano heeft goede tip, probeer eens een elco (1000uF ofzo) en een condensatortje (100nF) parallel over je voeding van je PDA.

[ Voor 8% gewijzigd door JuuL20 op 27-06-2006 07:53 ]

• florisje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om je boxen heel zacht te zetten en je pda heel hard? of anders je boxen hard en je pda zacht?
dat wil soms de ruis verminderen.

Verwijderd

JuuL20 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 07:52:
[...]

En wat dacht je dat er met je signaal gebeurd als je een laagdoorlaat filter pakt? Het komt doordat de rommel in de voeding wordt doorgegeven naar de output.
LPF tussen de accu en de voeding van je boxen natuurlijk een LPF tussen je PDA en je boxen gaat idd niet werken maar dat was ook niet de bedoeling van insan1ty als je zijn post goed leest.

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 07:52:
[...]

Marchano heeft goede tip, probeer eens een elco (1000uF ofzo) en een condensatortje (100nF) parallel over je voeding van je PDA.
Als ik het dus goed begrijp moet ik die elco en die condensator over de + & - van mijn pda zetten?

• JuuL20
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:33:
[...]

Als ik het dus goed begrijp moet ik die elco en die condensator over de + & - van mijn pda zetten?
Ja en je elco goed om ;)

• JuuL20
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 08:19:
[...]

LPF tussen de accu en de voeding van je boxen natuurlijk een LPF tussen je PDA en je boxen gaat idd niet werken maar dat was ook niet de bedoeling van insan1ty als je zijn post goed leest.
Sorry, mijn fout

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Het probleem is niet je PDA, maar je boxen. De elco's moeten dus over die voeding heen.

Je PDA heeft zelf al genoeg aan spanningsregeling (en een batterij als ultime backup) om enige ruis te voorkomen. Je zegt zelf ook al dat als je de boxen van batterijen laat draaien het wel goed werkt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• JuuL20
Als ik dat zo lees denk ik dat het eerder aan verkeerde aarding ligt. Hoe heb je je boxen geaard?

[ Voor 17% gewijzigd door JuuL20 op 27-06-2006 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn boxen zijn niet geaard. Maar wordt dat niet automatisch gedaan op het moment dat ik deze aan mijn autovoeding heb gekoppeld?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
boxen aarden? waar heb jij het over?

oh, het zijn actieve boxen...

Is je kabel wel goed? als de massa niet goed verbonden is, wil een versterken nog wel eens gaan ruisen.
hoe zijn ze "extern" gevoed?

krijg je die ruis ook als je PDA in aangesloten is? Aangezien de spanning van je autoaccu helemaal niet stabiel is, zou het van een ander component kunnen komen... Vaak sluiten mensen een (heel) grote condensator aan om spanning naar versterkers te stabiliseren/onstoren.

Als dat allemaal goed is, kan je proberen de massa van het audiosignaal (uit pda naar boxen) met de massa van de accu te verbinden.Doe maar niet trouwens... beter misschien een ontkoppelspoel te gebruiken en die te aarden...

[ Voor 132% gewijzigd door MeMoRy op 27-06-2006 17:00 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• JuuL20
Ik bedoel, hoe heb je de massa (min, ground zeg het maar) van je boxen lopen? Toch niet aan het chassis van je auto of wel?

• MeMoRy
uhm... hoe heb je die boxen aangesloten? Ik zie in de specificaties dat ze op 6 V werken... er komt ~12 V uit autoaccu's....

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 27-06-2006 16:58 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

JuuL20 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:54:
Ik bedoel, hoe heb je de massa (min, ground zeg het maar) van je boxen lopen? Toch niet aan het chassis van je auto of wel?
Via chassis is toch wel de meest standaard oplossing hoor :?

• JuuL20
En de meest slechte, alle storing van je chassis pik je dan ook op en dat kan heel wat zijn.

[ Voor 149% gewijzigd door JuuL20 op 27-06-2006 17:25 ]

• JuuL20
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door JuuL20 op 27-06-2006 17:50 ]

Verwijderd

Die condensator gaat wel een beetje helpen maar je kan hem niet blijven vergroten hé

Als het weg is als een van de 2 op batterijen werkt is het waarschijnlijk een aardlus. Een potentiaalverschil tussen de beide grounds.
Kan je eens proberen met de Groundgeleider van je verbindingskabel tussen geluidsbron en versterker los te maken langs 1 kant.
Er bestaan toestelletjes voor ook hoor.

rap een linkje met wat info http://www.radionics.demon.nl/aardlus/aardingslus.html

• MeMoRy
gezien hij volgens mij maar één ground heeft, lijkt me dat niet het geval.

Leuk linkje trouwens, interessant verhaal, behalve dat een potentiaalverschil op de aarde iets anders is dan een aardlus. Een aardlus is een resonatie die versterkt wordt in de aarde als er een lus gecreerd wordt. Kost me teveel tijd om dat allemaal hier op te schrijven.

Ook wordt een galvanische scheiding in de audiokabel afgeraden... ik ben het absoluut niets met de argumenten eens. Er zijn kleine, betaalbare (5 euro) duplex spoelen verkrijgbaar, die een goede overdrachtskarakteristiek hebben.

Volgens mij is zijn spanning gewoonweg niet stabiel...

p.s.
Door dit potentiaalverschil ontstaat een 50 Hertz bromtoon in de installatie die op beide aardpotentialen is aangesloten.
8)7
Door de samensteller wordt geen enkele aansprakelijkheid aanvaard ten aanzien van de juistheid van de informatie
ah...

edit: overigens hebben we het over Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.be/f/normal/14749660.jpg auto-condensatoren, hè ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 28-06-2006 00:11 ]

• JuuL20
Dat resonantieverhaal klopt ook niet, in een auto zul je ook niet zo'n 50Hz brom aantreffen als thuis. Je pikt veel sneller storing op, de stromen hebben niet een goed gedefinieerde retourweg.

De kabels / chassis hebben een weerstand, de stromen die hierdoor gaan wekken een spanning op die overgebracht wordt naar de storende kabel.

Als letalis nou eerst aangeeft hou hij de boel nou precies heeft aangesloten en dan met name de gnd van de speakers (chassis??) dan kijken we dan wel verder.

[ Voor 33% gewijzigd door JuuL20 op 28-06-2006 00:22 ]

• MeMoRy
'k zeg ook niet dat dat verhaal hier van toepassing is... ;)

'm goed hij mag idd wel weer eens reageren... of misschien is hij (of zij?) geschrokken van al die termen ;)

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:58:
uhm... hoe heb je die boxen aangesloten? Ik zie in de specificaties dat ze op 6 V werken... er komt ~12 V uit autoaccu's....
Ik heb een omvormertje gekocht. Deze kan je verschillende soorten voltages afstellen.

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:18:
Dat resonantieverhaal klopt ook niet, in een auto zul je ook niet zo'n 50Hz brom aantreffen als thuis. Je pikt veel sneller storing op, de stromen hebben niet een goed gedefinieerde retourweg.

De kabels / chassis hebben een weerstand, de stromen die hierdoor gaan wekken een spanning op die overgebracht wordt naar de storende kabel.

Als letalis nou eerst aangeeft hou hij de boel nou precies heeft aangesloten en dan met name de gnd van de speakers (chassis??) dan kijken we dan wel verder.
Zie plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.lightningchess.nl/auto.JPG

De blauwe blokjes zijn dus de spannings omvormers. Bij de pda zat er zo'n auto voeder (die zet hem ook om naar x V)

Voor de rest ik heb niets geaard. Ik was er vanuit gegaan dat de autoaccu de gezamelijk 0 was omdat ze daar beide op aangesloten zaten.

Moet ik nu de 0 van de boxen onderbreken? Of die aan de deur van de auto hangen?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

JuuL20 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:19:
En de meest slechte, alle storing van je chassis pik je dan ook op en dat kan heel wat zijn.
Ik heb dan een behoorlijk goede versterker (ding van een meter), maar heb nergens last van. Ik heb wel het punt waar de kabel is aangesloten volledig glasgevijld met een dremel.

• JuuL20
Hoe heb je de gnd van de boxen aangesloten? Of zijn de rode draden de + en gnd?
Leg in dat geval de voedingskabel van je PDA langs de signaalkabel van je pda en vervolgens langs de voeding van de boxen. Zo heb je de oppervlakte van je aardlus verkleint en pik je zo min mogelijk storing op.
Als je dat hebt gedaan kan je nog wat doen om het te verbeteren, maar doe dat maar eerst.

[ Voor 49% gewijzigd door JuuL20 op 28-06-2006 14:40 ]

• MeMoRy
Zo als JuuL20 al aangeeft is je tekening niet goed... je moet precies aangeven hoe het aangesloten is... op welke afstanden de verbindingen zitten, wat voor een verbindingen het zijn en ja, je moet alle kabels aangeven... maakt (vaak) allemaal uit bij ruis...

Verwijderd

Topicstarter
De rode draden zijn zowel + & -

De pda is aangesloten met zo'n standaard autovoeding (zo'n peer ding).De afstand is niet groter dan 30cm, de afstand van de boxen is -+ het zelfde.

Wel is het zo dat de autokabel verlengt is met 1,5meter. Ik test de sugrestie van Juul20 morgen uit als ik in de auto zit.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Uit je topicstart is te zien dat je gewoon een lus hebt. Probeer eens de aarding van zowel je speakers als je PDA naar 1 punt te brengen.

Een fout die ik veelal gezien heb is dat een van de polen van de speakers of uitgangen op een of andere manier aan het chassis gelegd wordt. 0V is niet gelijk aan de - pool van je batterij is niet gelijk aan aarding.

Een goedkoop speakersetje heeft hetzelfde probleem bijvoorbeeld op computers omdat ze de zwarte draad van de speakers gewoon doorlussen naar de aarding bij het binnenkomen en het potentiaalverschil van aarding <-> rode draad gebruiken wat dus voor rare problemen zorgt als je nu net geen aarding hebt.

Wat je ook kunt doen is (indien je audiokabel afgeschermd is) de afscherming van je speakerkabel doorsnijden aan 1 kant. Dat kan ook een probleem zijn omdat je dan gewoon een lus creert tussen je 2 apparaten en je snijdt die dan gewoon door.

Waarom heb je actieve speakers gebruikt? Kun je die van je autoradio niet gebruiken (aux-in) of een
FM-zendertje?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik die speakers omdat als ik tomtom wil horen ik mijn radio over moet schakelen.

Ik vrees trouwens dat mijn audio kabel niet afgeschermd is.

• JuuL20
Pak daar dan maar een afgeschermde kabel voor en doe ook ff wat ik in mijn vorige post zei.

Verwijderd

Topicstarter
net gekeken, ff de kabel opengesneden. Er zit gewoon een witte & een rode in met een blote kabel in het midden. Dat is die ik moet door snijden?

• JuuL20
Als dat de audiokabel is, vervang die eerst maar eens voor een afgeschermde kabel (en de mantel verbinden met gnd). Als je geluk hebt zijn alle problemen dan al voorbij.

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 29-06-2006 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
betekent dat dat ik een nieuwe kabel moet kopen en die vervolgens aan mijn boxen moet solderen?

• JuuL20
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/even-snippert/Got.JPG
Zo moet je het aansluiten.
Vergeet dat gnd aan elkaar maar voorlopig, doe eerst de rest. Begin met het afschermen van je onversterkte AUDIO kabel, niet die van je boxen.
Voeding van je pda hoef je op zich ook niet af te schermen.

[ Voor 63% gewijzigd door JuuL20 op 29-06-2006 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ter info (wat ik dacht dat eerst niet zo belangrijk was)

Die pda daar kan ik ook mee bellen en er zit dus tussen die boxen en mijn pda een microfoon. Die heb ik er eens tussen uit gehaald en zover mogelijk van de rest afgehouden. Nu was de ruis, laten we zeggen daar kan ik goed mee leven.

Op het moment dat ik die mic er weer tussen donder dan komt dus dat brakke geluid. Die mic was vroeger gewoon een head set van die pda, maar daar heb ik de koptelefoon speakertjes afgeknipt en een connectortje aangemaakt zodat ik daar mijn boxjes in kan prikken. En als ik het dus juist begrijp....dan moet daar dus de ruis zitten...

Maar is dat dan aan mijn mic te danken, slechte kabel of aan mijn soldeer kunsten?

• MeMoRy
dat kan ik vanaf hier niet zien...

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45
misschien alle3 een beetje? je kan eens proberen om zo'n schakelaartje te zoeken dat ervoor bestemd is (zo'n omvormer van pda nar een audio jack aansluiting) en kijken of het daarmee opgelost is, die dingen die je zelf fabriceert geven meestal slechte verbinding als je het niet echt deftig doet (heb ik ervaring mee-
Pagina: 1