Toon posts:

[2000] Mailserver problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
We hebben de laatste tijd steeds meer problemen met onze mail. De server waar het op draait is een win2kserver met exchange 2000, deze server is ook de DC.Daarnaast hebben we een mailgateway (mailmarshal) op een win2kpro machine, hierop draait ook wingate op en is dus ook een proxy server. Het komt steeds meer voor dat er geen email verzonden kan worden of ontvangen worden, maar na een paar uur kan er weer gemaild worden. Als ik in de eventlog kijk staan daar ook geen rare dingen in. Bij ons op de organisatie zijn er mensen die soms in het weekend vanuit huis werken, en gebruiken de webmail dus die constateren dat. De server vertikt het ook te rebooten in een geplande taak. Ik heb het met shutdown.exe geprobeerd maar ook met devcon, mocht allemaal niet baten. Ik weet niet hoe ik dit het beste kan onderzoeken om te kijken waar het probleem zit, dus vandaar deze post.
Verder heb ik gezocht naar een programma die de mailserver monitort en een melding stuurt wanneer de server uit de lucht is bijvoorbeeld, maar ook hier heb ik niks voor kunnne vinden, dus als iemand iets weet liefst freeware/opensource dan hoor ik het graag. Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en me een beetje op weg kan helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 18:37 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Met deze informatie ("Doet het niet") kan natuurlijk niemand iets - je zal heel wat meer informatie moeten geven :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:41:
Met deze informatie ("Doet het niet") kan natuurlijk niemand iets - je zal heel wat meer informatie moeten geven :)
Excuses voor de info, mischien kun je me een voorbeeld geven wat voor info zoal nodig is bij zo'n storing?

sorry ik ben hier niet helemaal thuis op het gebied van mailservers, ik loop stage bij een organisatie waar ik met deze probleem word geconfroneerd. Natuurlijk kan ik het uitbesteden maar ik dacht ik doe eerst zelf een poging, wellicht leer ik ook een paar dingen tijdens het proces. Is een keer wat anders dan een ghost images maken en office installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 22:58 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:46
wat voor een protocollen gebruiken de mensen om te connecten naar je mail server :?

Draaien de protocollen wel (POP3 / SMPT / IMAP) :?

En dat je server niet wil rebooten kan ook verschillende oorzaken hebben.
start het script wel :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 08:43:
wat voor een protocollen gebruiken de mensen om te connecten naar je mail server :?

Draaien de protocollen wel (POP3 / SMPT / IMAP) :?

En dat je server niet wil rebooten kan ook verschillende oorzaken hebben.
start het script wel :?
Het protocol is smtp. En het script wordt volgens mij niet gestart want hij doet helemaal niks. Ik heb het ook ff geprobeerd met winsscheduler, zelfde verhaal.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:46
draait de smtp service dan wel :?
en een telnet op poortje 25 werkt dat :?
Een restart van de SMTP service, helpt dat :?

Als je het script met de hand uitvoert, werkt het dan wel :?
Kloppen je "logon credentials" wel van je scheduler :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Grolsch schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:20:
draait de smtp service dan wel :?
en een telnet op poortje 25 werkt dat :?
Een restart van de SMTP service, helpt dat :?

Als je het script met de hand uitvoert, werkt het dan wel :?
Kloppen je "logon credentials" wel van je scheduler :?
- smtp draait dan wel
- Een restart van de smtp service helpt niet
- Ik moet nog wel ff proberen of ik kan telnetten op poortje 25

Het script handmatig wordt niet gestart, echter wanneer ik de server ga rebooten via start\afsluiten\opnieuw opstarten dan gaat ie normaal rebooten. Dus ik snap er niks meer van.

Verwijderd

mailmarshal is toch geen mailserver? volgens mij is dit een mailrelay/gateway (spam filtering).
Hoe zin de queues eruit als de mail "hangt". Hoe is mailmarshal ingesteld? (wordt dit inderdaad geforward naar een mailserver, hoe doet tie dit? alles naar 1 server? via round robin naar meerdere? via een ad plugin? etc etc).

onder welke user draai je het reboot script en staan er error 1000 in je eventlog omstreeks je geschedulede boottime (unable to unload profile....)?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:39:
mailmarshal is toch geen mailserver? volgens mij is dit een mailrelay/gateway (spam filtering).
Hoe zin de queues eruit als de mail "hangt". Hoe is mailmarshal ingesteld? (wordt dit inderdaad geforward naar een mailserver, hoe doet tie dit? alles naar 1 server? via round robin naar meerdere? via een ad plugin? etc etc).

onder welke user draai je het reboot script en staan er error 1000 in je eventlog omstreeks je geschedulede boottime (unable to unload profile....)?
je hebt helemaal gelijk. Mailmarshal is geen mailserver maar een mail gateway /spamfilter, wat stom van mij. Ik zie dat ik ook vergeten ben te vermelden dat de server waar mailmarshal op draait ook de proxy server is (wingate), zal meteen het begin topic aanpassen.
En ja het mail wordt geforward naar de exchange server die tegelijkertijd ook domaincontroller is.
Het script draait onder de user 'administrator'. Verder ben ik de error 1000 of unable to load profile tegengekomen in de logs.
Ik zal de volgende keer op de queues letten. Het probleem is dat ik er niet altijd bij ben, ik loop er zelf nooit tegenaan. Het probleem treedt vaak 'savonds op of in het weekend, en dat wordt gemeld door gebruikers die 'savonds nog via webmail hun e-mail willen bekijken. Vandaar ook dat ik ook opzoek was naar monitor tool, maar ik heb helaas niks kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand?
Pagina: 1