Toon posts:

Toegankelijkheid van een image map

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De vraag lijkt me helder: hoe toegankelijk is een image map?

Kunnen zoekmachines en, net zo belangrijk, bijvoorbeeld screen readers hiermee uit de voeten?

Als alternatief heb ik gekeken naar links met background images die absoluut gepositioneerd worden, maar bij bijvoorbeeld een kaart van Nederland overlappen de provincies elkaar dan gedeeltelijk en klik je op de ene en ga je naar de andere. In dit geval wil je misschien ook nog eens dat iedere provincie een hover heeft, en dan zou een CSS gebaseerde oplossing helemaal de voorkeur genieten lijkt me.

Hoe pakken jullie dit normaliter aan?

Verwijderd

Probeer absoluut gepositioneerde list-items met als hover een transparant gifje. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:35:
Probeer absoluut gepositioneerde list-items met als hover een transparant gifje. :)
Dat heb ik geprobeerd uiteraard, maar het probleem is dat ik voor de links als achtergrondafbeelding de afbeelding gebruik die te zien moet zijn, en binnen de link tekst die door CSS verborgen wordt. Dit is wat mij betreft de enige nette manier, omdat de afbeeldingen niet illustratief zijn en dus in de CSS horen. Non-CSS browsers tonen dan dus gewoon een list met namen van de provincies.

Het eerder genoemde probleem hierbij is dus dat de links helemaal klikbaar zijn, en niet alleen de non-transparante delen van de achtergrondafbeelding, waardoor ze elkaar bij een kaart overlappen.

Verwijderd

Als je gewoon een "a href" gebruikt, moet het toegankelijk zijn voor zoekmachines.
Bekijk het anders eens met een textbrowser (bv. lynx).
Als die de linkjes goed weergeeft, dan kan google het ook zien.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 15:50

André

Analytics dude

Een imagemap is prima toegangelijk voor zoekmachines. Die zoeken gewoon naar href en src attributen om links te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 08:42:
Een imagemap is prima toegangelijk voor zoekmachines. Die zoeken gewoon naar href en src attributen om links te vinden.
En de gemiddelde screen reader gaat hier ook goed mee om?

En om de scope van het topic dan maar te verbreden: hoe pakken we hovers op de hospots aan? Dat gaat moeilijk worden met een map, maar absoluut gepositioneerde links (met individuele hovers) gaan elkaar overlappen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:06:
[...]

En om de scope van het topic dan maar te verbreden: hoe pakken we hovers op de hospots aan? Dat gaat moeilijk worden met een map, maar absoluut gepositioneerde links (met individuele hovers) gaan elkaar overlappen.
Als je bij een hover je image vervangt, dan is je probleem toch opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:43:
[...]

Als je bij een hover je image vervangt, dan is je probleem toch opgelost?
Een beetje overkill om een afbeelding van 500x500 pixels helemaal te vervangen omdat een stukje van 50x50 pixels gehighlight moet worden?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:32:
Een beetje overkill om een afbeelding van 500x500 pixels helemaal te vervangen omdat een stukje van 50x50 pixels gehighlight moet worden?
De mouseover images hoeven niet zo lomp groot te zijn, ik heb het wel eens zo gedaan:
- De full colour image als background.
- De mouseover highlights als transparante GIFjes met een beperkt kleurenpalet eroverheen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:32:
[...]

Je kan ook een kleiner plaatje verbergen en pas zichtbaar maakt bij een mouseover ;)

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:06:
[...]

JAWS in ieder geval wel, zie Dive into Accessibility - Day 24: Providing text equivalents for image maps, evenals de tekstbrowsers Links en Lynx. O, IE schijnt ook nog iets goed te doen voor onze lieve immigrant Lilian :+
Pagina: 1