Toon posts:

game pc met core 2 duo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
Ik moet voor een van men vrienden een game pc samenstellen maar omdat ik nog wat bedenkingen had post ik het hier maar even.
Het budget bedraagt €3000 jullie zullen zeggen ik ben met veel minder klaar en heb veel beter maar scherm toetsenbord souround enz... moet er ook allemaal in.
De pc zal dienen als game pc, videobewerkings pc en waarschijnlijk over 2 jaar dev pc.
Hij moet het ook wel tijdje uithouden in deze taken. natuurlijk niet met alles ultra high maar med zonder AA en AF zou leuk zijn.
Eerst maak ik lijstje met de onderdelen dan de bedenkingen en vragen.

De onderdelen

Abit Moederbord AW8D
Deze was compatible met de core 2 duo, heb ook altijd goeie moederborden van abit gehad dus wordt het deze.

Intel Core 2 Extreme X6800 2.93 MHz, 1066 MHz, Boxed
core 2 omdat intel nu aan de winnende hand is, denk ik. de extreme omdat ik denk dat je geen cpu power genoeg kan hebben aangezien deze wat langer meegaat dan een graka bv.
Ook zou hij willen gaan overclocken en dan is flexible multi wel lekker.

Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
goeie ervaringen gehad met de artic freezer voor de AMD altijd. + hij houdt een prescot koel een core 2 (domme naam eig core 2) dus zeker :)

x1900xtx
snelle kaart van ati en niet zoveel slechte verhalen van gehoord zoals bij de 7900gtx dat wel het geval is :o

Mushkin DDR2 XP2-6400 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4
ben ik totaal niet zeker van. Maar staat bekend als een goed merk.

2* WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 in raid 0
In raid 0 voor snelle transfer snelheden en raptors voor snelle acces times het budget is er toch dus waarom niet. (geen probleem voor dataverlies komt back up schijf bij)

AeroCool AeroEngine II Zwart, Geen Voeding, 2
gewoon mooie kast

Antec Voeding NeoHE Power 430 Watt , Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
iemand heeft me deze aangeraden en heeft 1 uur de voeding zitten aanprijzen :> . Vind hem wel lekker en is geen sweex of q-tec rommel :Y)

verder nog randapparatuur van geen belang.

vragen.
het moederbord
is er uberhaupt een sli moederbord voor de core 2? heb er geen gevonden in het core 2 moederborden topic. en ook niet op internet. wel crossfire

de cpu
nuja een betere is er niet. dus veel valt er niet op aan te merken, denk ik.
Maar is het geen overkill en zal een nu computer leek iets doen met de flexibele multi

de GPU
ik zou gaan voor de 7950 gx2 maar hier had je een sli moederbord voor nodig heb ik begrepen.

het ram
zou ik totaal niet weten komen goed naar voor en zijn compatibel. ook zijn ze pc 6400 ( wat een must is voor core2).

De hd's
het word raid 0 en volgens de benchmarks zie je wel degelijk verschil maar voel je het ook.
want daar word meestal niet op ingegaan in de benchmarks

dit was het dan. en bedankt voor jullie aandacht :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 22:29 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:04
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:17:
hallo,
Graag gedaan, lees dit eerst eens door :) CSL FAQ

[ Voor 20% gewijzigd door MoiZie op 26-06-2006 22:19 . Reden: foutje in url :') ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:17:
vragen.
het moederbord
is er geen sli moederbord voor de core 2 heb er geen gevonden. Want de 7950 gx2 zie ik wel zitten maar daar heb je dan weer sli voor nodig?
Nee, daarvoor heb je geen SLI nodig, maar een mobo met SLI wat je niet gebruikt maakt in principe toch niets uit.
de cpu
nuja een betere is er niet. dus veel valt er niet op aan te merken, denk ik.
Nee, dit is inderdaad wel een goede.. Maar wat is je vraag? :+
de GPU
ik zou gaan voor de 7950 gx2 maarjah dat sli mobo.
Daarnet nog een x1900xtx?? Ik zou voor twee x1900xt's gaan bijvoorbeeld, dan wordt je SLI goed benut, en het scheelt toch in warmte enzo.. x1900xt's kunnen over het algemeen ook wel op de snelheid van x1900xtx'en draaien..
het ram
wat denken jullie van de keuze hebben julie ervaringen met dit ram die goed zijn? ben echt niet zeker van deze keuze.
Geen flauw idee. Als hij gaat overklokken zal het dus wel goed zijn, maar als hij niet gaat overklokken is het natuurlijk gewoon niet nodig..
De hd's
het word raid 0 en volgens de benchmarks zie je wel degelijk verschil maar voel je het ook.

Dat raid 0 zou ik dan dus met bijvoorbeeld twee raptors maken, en een 250Gb schijf erbij, want raid 0 is niet echt veilig voor je data enzo.. :)

Verwijderd

p5b (deluxe) van asus is voor de core2duo. (p965)
gigabytes p965 mobo's schijnen ook in trek te zijn.

Voeding lijkt me wat aan de lage kant.. antec neohe 550 ofzo..
Maar of ie compatible is met de extreme editions van intel.. geen idee..
niet allemaal namelijk.

geheugen zit wel snor...

Raid 0 is net zo onveilig als een losse 250 gb erbij hoor.
Ze noemen het onveilig omdat je bij andere raid configs wel een harde schijf uit kan laten vallen.
Een losse 250gb hd is dus ook onveilig -> in die zin dat wanneer hij kapot gaat, ook je gegevens verloren gaan,.. net als bij raid 0 :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 22:29 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Maar met raid 0 heb je meer kans op corruptie :) (toch, of praat ik nu poep??)

Verwijderd

Topicstarter
Er komt een back up disk.
En de echt belangerijke documenten passen altijd op dvd's. Hij heeft de gewoonte altijd alles mooi te backuppen dus dat zit wel snor.

[quote]Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:26:

Voeding lijkt me wat aan de lage kant.. antec neohe 550 ofzo..
Maar of ie compatible is met de extreme editions van intel.. geen idee..
niet allemaal namelijk.

/quote]
zal me eens gaan orienteren maar denk dat het dan idd gwn die antec neohe 550 gaat worden dan.

En voor de graffische kaart had ik inderdaad graag de 7950 gx2 maar die paste niet op dit moederbord de abit doet namelijk crossfire. Voor het idee van twee kaarten is hij minder denkt dat het dan te duur gaat uitkomen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 22:36 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:32:
mja.. zou kunnen..
Ik lees dat gegeven altijd ten opzichte van andere raid configs.

raid 0 t.o.v. een enkele schijf... hmm..

misschien had ik t toch mis

edit.. er zijn wel meer goede voedingen hoor.
http://www.tomshardware.c...uice_treatment/index.html

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 22:40 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 20:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TheZeroorez schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:26:
[...]
Daarnet nog een x1900xtx?? Ik zou voor twee x1900xt's gaan bijvoorbeeld, dan wordt je SLI goed benut, en het scheelt toch in warmte enzo.. x1900xt's kunnen over het algemeen ook wel op de snelheid van x1900xtx'en draaien..
Hier maak je een kleine foutje. De x1900 XTX is een ATI kaart, SLI is van Nvidia. Om twee ATI kaarten samen te laten werken heb je CF (CrossFire) nodig, dat is de tegenhanger van Nvidia's SLI. SLI moederborden ondersteunen geen CrossFire en anders om ook niet.
TheZeroorez schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:32:
Dit klopt wel. Eigenlijk is RAID0 helemaal geen RAID, omdat het geen redundancy met zich mee brengt. In een RAID0 opstelling heb je twee schijven die stuk kunnen gaan waarbij je alle data verliest. Ten opzichte van een enkele schijf heb je eigenlijk tweemaal zoveel kans dat je data verliest door een schijf crash. (en dat past dus geheel niet bij RAID waar de R staat voor redundancy)

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 26-06-2006 22:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Het mobo zou ik absoluut niet nemen, ik zou voor een nieuwe Asus gaan. Echter moet je hierop even wachten.

Jouw gekozen videokaart zou ik niet nemen, voor de komende games kan je af met een mindere kaart en de X1900XTX is ook absoluut niet snel genoeg voor de komende games zelfs niet in crossfire!
Dus trap er tijdelijk een goedkoper kaartje in waarmee hij de huidige games kan spelen en zodra de nieuwe ATi uitkomt die gelijk kopen.

Mushkin geheugen: Vervangen door TwinMos speedpremium geheugen en doe dan gelijk 4 reepjes van 1GB erin. My bad, dit is DDR1 niet DDR2. Mushkin is wel een mooi merk, maar Corsair, OCZ, Twinmis zijn ook erg goed en een stuk goedkoper. Een goede keuze: 1GB PC4200 DDR2 CL3 (OCZ, OCZ25331024ELGE) € 92,50

Die Antec voeding is absoluut een verkeerde keuze: vervangen door de Seasonic S12 600W

HDD: zet een Raptor erin voor en OS en programma's en aparte partitie voor de pagefile. Zet daarbij nog een grote schijf bv Seagate 7200.10 x GB voor alle data

[ Voor 16% gewijzigd door n00bs op 26-06-2006 23:42 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 17:53
Los van je budget is de meerprijs voor een extreme processor buitenverhouding hoog.
-veel meer geld
-iets betere prestatie

dus ik zou één stapje terug zetten en voor de
Intel Core 2 Duo E6700 (S775, 2,67GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 523,09
of zelfs nog één lichtere kiezen.

Voor het verschil in geld kun je veel bereiken op het gebied van de look & feel. (Mooie schermen, mooi toetsenbord, mooie stille elegante behuizing). Dit geeft bij de meeste personen een hogere waarde en snelheidsperceptie.

• TheZeroorez
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:38:
[...]

Hier maak je een kleine foutje. De x1900 XTX is een ATI kaart, SLI is van Nvidia. Om twee ATI kaarten samen te laten werken heb je CF (CrossFire) nodig, dat is de tegenhanger van Nvidia's SLI. SLI moederborden ondersteunen geen CrossFire en anders om ook niet.
:X Je hebt gelijk, een typisch gevalletje van teveel tegelijk doen en niet opletten met wat je schrijft.. :o (Bedankt voor je uitleg, maar dit wist ik dus gewoon al.. :) )

Nuja, kijk dan eens voor twee 7900GT's (zonder X!!!) of gewoon een Crossfire bordje.. :)

[ Voor 76% gewijzigd door TheZeroorez op 26-06-2006 22:46 ]

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
[b][message=26026517,noline]The_Zeroorez schreef op maandag 26 juni 2006 @quote]n00bs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:42:
Het mobo zou ik absoluut niet nemen, ik zou voor een nieuwe Asus gaan. Echter moet je hierop even wachten.
En waarom zou hij die niet moeten nemen als je iets zegt ondersteun je verheel dan een beetje.

Jouw gekozen videokaart zou ik niet nemen, voor de komende games kan je af met een mindere kaart en de X1900XTX is ook absoluut niet snel genoeg voor de komende games zelfs niet in crossfire!
Dus trap er tijdelijk een goedkoper kaartje in waarmee hij de huidige games kan spelen en zodra de nieuwe ATi uitkomt die gelijk kopen.[/quote]

hierin spreek je je eigen tegen. En zoals jij het zegt dan kun je altijd wel blijven wachten op een nieuwe kaart.

Mushkin geheugen: Vervangen door TwinMos speedpremium geheugen en doe dan gelijk 4 reepjes van 1GB erin.[/quote]

waarom zou je die in hemelsnaam veranderen van geheugen mushkin staat bekend om z'n goede geheugen en overklok capaciteiten

Die Antec voeding is absoluut een verkeerde keuze: vervangen door de Seasonic S12 600W[/quote]

En waarom dan?

HDD: zet een Raptor erin voor en OS en programma's en aparte partitie voor de pagefile. Zet daarbij nog een grote schijf bv Seagate 7200.10 x GB voor alle data[/quote]

hier ben ik het enigzins mee eens.

Waarom pak je de E6700 niet als je toch gaat overklokken scheelt toch dik 400 euro, en ik denk dat deze net zogoed overklokt als de x6800 alleen je kunt de multiplier inderdaad niet veranderen. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind 400 euro toch veel voor 260Mhz meer.

maar voor de rest ziet het er goed uit alleen ik zou idd dat van de voeding ff nachecken

[ Voor 255% gewijzigd door Jazekerrrrr op 26-06-2006 23:18 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06

RvV

n00bs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:42:

Dus trap er tijdelijk een goedkoper kaartje in waarmee hij de huidige games kan spelen en zodra de nieuwe ATi uitkomt die gelijk kopen.

Mushkin geheugen: Vervangen door TwinMos speedpremium geheugen en doe dan gelijk 4 reepjes van 1GB erin.

Die Antec voeding is absoluut een verkeerde keuze: vervangen door de Seasonic S12 600W

HDD: zet een Raptor erin voor en OS en programma's en aparte partitie voor de pagefile. Zet daarbij nog een grote schijf bv Seagate 7200.10 x GB voor alle data
Klein vraagje mbt de voeding: Afgelopen week heb ik mij flink zitten verdiepen in de Antec HE en Coolermaster Igreen vanwege hun goede efficiency. Waarom zou de Antec absoluut verkeerd zijn? Toch niet vanwege de: "veel watt is goed" hype?
Mijn pc vreet idle 80 watt, full load 140 watt.

Y'24

• Jazekerrrrr
RvV schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:53:
[...]

Klein vraagje mbt de voeding: Afgelopen week heb ik mij flink zitten verdiepen in de Antec HE en Coolermaster Igreen vanwege hun goede efficiency. Waarom zou de Antec absoluut verkeerd zijn? Toch niet vanwege de: "veel watt is goed" hype?
Mijn pc vreet idle 80 watt, full load 140 watt.
dit is eigenlijk niet de goede plaats hier maar toch een kleine reactie dan. al snap ik niet helemaal wat je vraag is.

Wie zegt dat de antec verkeerd is zo hebben alleen compatible problemen met bepaalde moederborden dacht ik. En dat watts die je systeem gebruikt geeft de voeding dus wat ie over gebruikt ie ook niet dus dan heb je altijd wat ruimte over zodat je langer met je voeding kunt doen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jouw gekozen videokaart zou ik niet nemen, voor de huidige games kan je af met een mindere kaart en de X1900XTX is ook absoluut niet snel genoeg voor de komende games zelfs niet in crossfire!
Ik denk dat je dit bedoelt. :)

Maar dat je beweert dat de x1900 xtx niet snel genoeg zou zijn, lijkt mij onzin, het is één van de snelste kaarten welke op dit moment verkocht wordt. Op een enkele Nvidia kaart na misschien, welke 2 GPU's aan boord heeft. Zijn Nvidia tegenhanger is toch de 7900 serie, welke zover ik weet niet veel sneller is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Mushkin geheugen: Vervangen door TwinMos speedpremium geheugen en doe dan gelijk 4 reepjes van 1GB erin.

Oh my, oh my, where to start..

TwinMOS Speedpremium:
1: is DDR! (Winbond UTT),
2: is er niet in 1GB reepjes
3: geen DDR2.
4: Dat mushkin is keigoed geheugen.

De voeding trekt het makkelijk, Antec is goed.

Die ATi kaart is zeker snel genoeg.

Er is niks mis met Abit.

En 2 raptors in RAID 0 zijn sneller dan 1.

Kortom, je praat poep.

Oja, @iedereen, voor een 7950gx2 heb je _wel_ een SLI board nodig, lees het t.net nieuwsbericht maar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:19 ]

Verwijderd

volgen mij lul je maar wat raak ofzo :S

ik mis onderbouwing
wat is er mis met die abit, zolang hij rond de 965 chipset of hoger is gebouwd is er nix mis mee

graphische kaart: waarom zou hij volgende games niet aankunnen, door de vele shaders(48) is hij juist de meest toekomstgerichte kaart, en dat zeg ik zelfs als nvidia fanboy.

geheugen: er is geen 32 bit OS dat meer dan 3.2 gig kan adresseren dus heeft ook weinig nut, tenzij je op XP 64 overstapt maar dan krijg je allemaal gedoe met niet werkende programma's ed. daarbij is 2 gig voor een gamesysteem meer dan genoeg, alleen zwaar professioneel bewerken heeft meer nodig.

voeding: zelfs het testsysteem van tweakers.net komt met een x1900XTX niet boven de 350 watt uit met load. dus 600 watt krijg je alleen maar ineffieciente voeding van.

wow was weer eens laat, maar ik had betere onderbouwing :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:19 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

De Seasonic S12: http://www.tomshardware.com/2005/07/11/stress_test/
(betere performance, stabieler, meer efficient en dus lagere stroomrekening, de stilste voeding met fan)

Dat een crossfire niet genoeg is voor de komende games, bewijst Oblivion. Ik neem aan dat wanneer je een nieuwe computer koopt alles op native resolutie wilt kunnen spelen met alle eye candy aan...

http://www.tomshardware.c...goes_for_four/page18.html
http://www.twitchguru.com..._over_the_edge/page3.html
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:18:
[...]

volgen mij lul je maar wat raak ofzo :S

ik mis onderbouwing
wat is er mis met die abit, zolang hij rond de 965 chipset of hoger is gebouwd is er nix mis mee

graphische kaart: waarom zou hij volgende games niet aankunnen, door de vele shaders(48) is hij juist de meest toekomstgerichte kaart, en dat zeg ik zelfs als nvidia fanboy.

geheugen: er is geen 32 bit OS dat meer dan 3.2 gig kan adresseren dus heeft ook weinig nut, tenzij je op XP 64 overstapt maar dan krijg je allemaal gedoe met niet werkende programma's ed. daarbij is 2 gig voor een gamesysteem meer dan genoeg, alleen zwaar professioneel bewerken heeft meer nodig.

voeding: zelfs het testsysteem van tweakers.net komt met een x1900XTX niet boven de 350 watt uit met load. dus 600 watt krijg je alleen maar ineffieciente voeding van.

wow was weer eens laat, maar ik had betere onderbouwing :Y)
ik "lul" niet.
Abit is al een tijdje niet meer 1 van de top spelers en ook nooit geweest. Als je veel geld neerlegd speel dan ook zeker en koop een mooi Asus deluxe mobo met heatpipes erop of een DFI.

Grafische kaart: X1900XTX is op dit moment snel genoeg, maar al niet meer Oblivion en ik verwacht dat Far Cry 2 en andere games ook niet goed zullen draaien.

Toch knap dat MS zelf wel adverteert dat er maximaal 4GB ondersteund wordt en als jij een nieuwe pc koopt neem ik ook aan dat er binnenkort een nieuw OS op gaat komen... maar goed, met 2GB heeft hij op dit moment genoeg.

Voeding: zie de THG test. Natuurlijk kan hij ook minder nemen, maar het kost geen drol meer om een 600W versie te nemen. Onder de 500W zou ik niet gaan aangezien die niet voorzien is van 2 PCI-e aansluitingen

[ Voor 64% gewijzigd door n00bs op 26-06-2006 23:25 ]

• Jazekerrrrr
[quote]TheZeroorez schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:26:
[...]
Nee, daarvoor heb je geen SLI nodig, maar een mobo met SLI wat je niet gebruikt maakt in principe toch niets uit.

je hebt daarvoor wel SLI nodig hier een stukje:

De twee delen van de GeForce 7950 GX2 zijn met elkaar verbonden door een stukje PCB waarover een 32x PCI Express-verbinding loopt. Om de kaart te gebruiken is een moederbord nodig met SLI-ondersteuning. De kaart ziet er namelijk niet alleen voor ons uit als twee kaarten, de computer denkt er precies hetzelfde over. De Sparkle SPPX79GX2 GeForce 7950 GX2 is uitgerust met twee DVI-uitgangen en een tv-out. Beide DVI-uitgangen zijn dual-link wat betekent dat er twee schermen aangesloten kunnen worden met een maximale resolutie van 2560x1600.

Verwijderd

Het is altijd zo geweest dat de nieuwste games, de nieuwste videokaarten er onder kregen.
Dat de seasonic efficient is op 600w, betekent niet dat ie efficient is met ~350w wat ie ongeveer te verwerken krijgt.

@Twixxie, ik had betere onderbouwing t.o.v. het RAM :9

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:20:
(betere performance, stabieler, meer efficient en dus lagere stroomrekening, de stilste voeding met fan)

Dat een crossfire niet genoeg is voor de komende games, bewijst Oblivion. Ik neem aan dat wanneer je een nieuwe computer koopt alles op native resolutie wilt kunnen spelen met alle eye candy aan...

maar hij heeft de power toch niet nodig, en die efficientsie is als ie op zijn max zit, bij een verbruik van meer dan 200 watt minder is die efficientie wel wat minder.

verder is dat oblivion met HDR aan, weet niet of je dat gezien hebt, maar dat duurt nog wel ff voordat dat echt goedkomt
en daarbij is 40 FPS prima te spelen en anders zet je HDR uit, en AA en AF aan he :)

we zijn aan elkaar gewaagd bluecold, maar jij typt zkr met 10 vingers :P ik maar met 2 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:27 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

twixxie>

zie mijn aangepaste posting mbt de voeding (wel erg beknopt) n00bs in "game pc met core 2 duo"

Zie verder: http://www.seasonicusa.com/s12.htm

• Jazekerrrrr

http://www.twitchguru.com..._over_the_edge/page3.html.
dan heb je niet goed gelezen of gekeken want in de tabel staat toch duidelijk dat de antec phantem de stilste is en hij is net zo efficient als de seasonic.

linkje kijk maar is in de tabel http://www.tomshardware.c...11/stress_test/page7.html

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:17:
[...]

Oh my, oh my, where to start..

TwinMOS Speedpremium:
1: is DDR! (Winbond UTT),
2: is er niet in 1GB reepjes
3: geen DDR2.
4: Dat mushkin is keigoed geheugen.

De voeding trekt het makkelijk, Antec is goed.

Die ATi kaart is zeker snel genoeg.

Er is niks mis met Abit.

En 2 raptors in RAID 0 zijn sneller dan 1.

Kortom, je praat poep.

Oja, @iedereen, voor een 7950gx2 heb je _wel_ een SLI board nodig, lees het t.net nieuwsbericht maar.
My bad, ik wist niet dat de TwinMos Speedpremium er niet in DDR2 was.
Dat er niets mis is met de Abit betekent niet dat er niets beter te krijgen is.

De ATi kaart is niet snel genoeg voor de toekomst. Waarom niet in het begin een goedkopere kaart die snel genoeg is kopen en dan tzt een snellere kaart erin trappen en die oude verkopen :O

Ik heb nergens gezegd om geen RAID 0 te gebruiken :O

"praat poep" kan je misschien ook normaal praten en het gezellig houden.

Verwijderd

om op je vorige te reageren:
abit heeft juist een flinke investering gedaan het op de rails te krijgen en daarbij kan je weinig fout doen als mobo maker omdat ze van intel een referentiemoederbord krijgen :)

die XTX kan oblivion draaien, wat zou anders het nut van de game zijn als geen enkele pc hem aankan?

geheugen: gaat over de 64 bit versie
het is theoretisch gewoon niet mogelijk met een 32 bit systeem meer dan 3.2 gig te adresseren, dat is gewoon een vaststaand feit

en die 600 watter: het kost wel meer want hij verbruikt meer terwijl hij hetzelfde levert door te ver onder zijn vermogen zitten, zeg ik al de hele tijd.
en die connectoren kan je ook verdelen, dat hoeft niet eens perse in 1x.
en denk je daarbij niet dat een site heel erg subjectief is over zijn eigen product?

edit: hou nu echt op met hier discussieren, vooral om onze modjes een plezier te doen en het topic beetje rustig te houden nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:34 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, Voeding... 600 Watt is gewoon belachelijk veel, dat is absoluut niet nodig. Een goede voeding (A-merk) van 480 Watt zal het ook nog met gemak trekken. Hier draait namelijk het volgende op een Enermax 480Watt:

Athlon MP 2800+ (2x)
2GB PC2100 DDR SDRAM
ATI Radeon 9800 Pro 128MB (256-bit)
RAIDcore BC4852 RAID5 controller
8x 200GB Maxtor Diamondmax 7200rpm S-ATA150
1x DVD speler
1x DVDRW
Audigy II ZS
PCI to USB2.0 kaartje
L.I.S. premium 2 (Display+fan controller)
3x 12cm fan
2x 9cm fan

Het is een wat verouderd systeem. Het spul van tegenwoordig is wel sneller, maar hoeft niet meer vermogen te trekken. Helemaal met mijn RAID5 array van 8 schijven is het een leuke vergelijk.

En nu CrossFire, Oblivion bewijst helemaal niets. Dat is één game. Wanneer je met meerdere games kunt komen dan kun je misschien spreken over te weinig performance, maar nu kan het inprincipe ook slechte programmering zijn van deze game of is hij geoptimaliseerd voor SLI opstellingen.

De ATI X1900 xtx is voor als nog juist een van de betere kaarten voor de toekomst. Wat jij zegt, nu een kaart kopen die het "ook wel kan", daar zeg je eigenlijk mee dat je niet op de hoogste resolutie gaat spelen met alle eye-candy aan. Vervolgens wil ja dan op kortere termijn weer een andere kaart kopen. Als je nu met het argument komt koop nu eerst een redelijke kaart welke niet te duur is en toch de games goed draait en vervang deze wanneer de DirectX 10 kaarten op de markt komen, daar kan ik mij iets meer bij voorstellen.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 26-06-2006 23:39 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:32:
om op je vorige te reageren:
abit heeft juist een flinke investering gedaan het op de rails te krijgen en daarbij kan je weinig fout doen als mobo maker omdat ze van intel een referentiemoederbord krijgen :)

die XTX kan oblivion draaien, wat zou anders het nut van de game zijn als geen enkele pc hem aankan?

geheugen: gaat over de 64 bit versie
het is theoretisch gewoon niet mogelijk met een 32 bit systeem meer dan 3.2 gig te adresseren, dat is gewoon een vaststaand feit

en die 600 watter: het kost wel meer want hij verbruikt meer terwijl hij hetzelfde levert door te ver onder zijn vermogen zitten, zeg ik al de hele tijd.
en die connectoren kan je ook verdelen, dat hoeft niet eens perse in 1x.
en denk je daarbij niet dat een site heel erg subjectief is over zijn eigen product?

edit: hou nu echt op met hier discussieren, vooral om onze modjes een plezier te doen en het topic beetje rustig te houden nog.
lol, een voeding met een hoger wattage verbruikt niets meer. Het verbruik hangt af van wat er gevraagd wordt.

De stroomopname kan echter wel hoger zijn dan een rating van de voeding, afhankelijk van de efficientie en te zien aan de stress test dat de S12 toch beter is.
offtopic:
Ik snap alleen 1 ding niet waarom je mij aanvalt op andere adviezen?! ik laat de topicstarter zien dat er ook andere mogelijkheden zijn, maar het lijkt wel of jij het gelijk persoonlijk opvat.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

_Dune_ schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:32:
[...]

Oke, Voeding... 600 Watt is gewoon belachelijk veel, dat is absoluut niet nodig. Een goede voeding (A-merk) van 480 Watt zal het ook nog met gemak trekken. Hier draait namelijk het volgende op een Enermax 480Watt:

Athlon MP 2800+ (2x)
2GB PC2100 DDR SDRAM
ATI Radeon 9800 Pro 128MB (256-bit)
RAIDcore BC4852 RAID5 controller
8x 200GB Maxtor Diamondmax 7200rpm S-ATA150
1x DVD speler
1x DVDRW
Audigy II ZS
PCI to USB2.0 kaartje
L.I.S. premium 2 (Display+fan controller)
3x 12cm fan
2x 9cm fan

Het is een wat verouderd systeem. Het spul van tegenwoordig is wel sneller, maar hoeft niet meer vermogen te trekken. Helemaal met mijn RAID5 array van 8 schijven is het een leuke vergelijk.

En nu CrossFire, Oblivion bewijst helemaal niets. Dat is één game. Wanneer je met meerdere games op de proppen kunt komen dan kun je misschien spreken over te weinig performance, maar nu kan het inprincipe ook slechte programmering zijn van deze game of is hij geoptimaliseerd voor SLI opstellingen.
Ik zeg ook nergens dat je 600Watt nodig hebt, maar beter een voeding die makkelijk de pieken kan verdragen en zeer stabiel is met weinig afwijkingen op de verschillende voltlijnen...
En mocht je de X1900XTX in crossfire gaan zetten of eventueel een voeding die nog meer verbruikt, dan zou het toch erg vervelend zijn wanneer je dure pc vastloopt bij wat pieken.

En Oblivion mag dan wel 1 game zijn, maar ik weet niet wat de game keuze is van de topicstarter. Daarnaast verwacht ik niet dat toekomstige games zoals Far Cry 2 e.d. "lichter lopen"

Verwijderd

ik val je niet persoonlijk aan, maar dat van die voeding moet je echt begrijpen
die test is op een systeem wat die 600 watt goed benut
dat doet dit systeem niet, daardoor kan de voeding veel meer dan hem continu gevraagd wordt

hier is de voeding niet op afgesteld waardoor er meer electriciteit vergaat.

en als ik je wel persoon aan heb gevallen spijt dat me, dat was dan niet mijn bedoeling.

en nu is het tijd op te slapen :Z

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
n00bs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:36:
[...]

lol, een voeding met een hoger wattage verbruikt niets meer. Het verbruik hangt af van wat er gevraagd wordt.

De stroomopname kan echter wel hoger zijn dan een rating van de voeding, afhankelijk van de efficientie en te zien aan de stress test dat de S12 toch beter is.
offtopic:
Ik snap alleen 1 ding niet waarom je mij aanvalt op andere adviezen?! ik laat de topicstarter zien dat er ook andere mogelijkheden zijn, maar het lijkt wel of jij het gelijk persoonlijk opvat.
Kan wel. De meeste voedingen gebruiken al iets van 10 watt als ze uitstaan. Goede voedingen minder dan 5. Zelfs dure antec voedingen hadden daar al 10 watt. En de ene voeding is efficienter dan de andere. 600 Watt is wel een aanrader. Mijn 550 Watt heeft het soms best zwaar met een X2 4600+ cpu en 2x X1900 XT in CF.

BTW Intel 965 Chipset heeft geen CF support de 975 krijgt dat wel. ATi komt ook met een RD600 met CF Support. Tot nu toe is er geen SLi support voor het nieuwe Core 2 Duo Platform. Alleen met een NF4 chipset.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:40:
ik val je niet persoonlijk aan, maar dat van die voeding moet je echt begrijpen
die test is op een systeem wat die 600 watt goed benut
dat doet dit systeem niet, daardoor kan de voeding veel meer dan hem continu gevraagd wordt

hier is de voeding niet op afgesteld waardoor er meer electriciteit vergaat.

en als ik je wel persoon aan heb gevallen spijt dat me, dat was dan niet mijn bedoeling.

en nu is het tijd op te slapen :Z
Ahum
What all this means to the end user is that the S12-500 and S12-600 should be >80% efficient at all power loads above 100W and 125W respectively. In SPCR's test rig, the S12-430 achieved the requisite >80% efficiency between 90W and 250W load but fell shy of it at maximum load. The 500 and 600 shouild fare better.
Verder nog zei iemand dat de Antec evenveel geluid produceert. Echter is er wel een verschil in het soort geluid van een 80mm fan of 120mm

ps: hier staat nog wat over de nieuwe chipsets van Intel, ATi en NVidia voor de Core2Duo nieuws: Intel en nVidia kondigen Core 2-chipsets aan

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 26-06-2006 23:48 ]

Verwijderd

Opzich is het scherm dat je neemt ook wel belangrijk, de muis ook, de boxen ook... En oja, de GELUIDSKAART(...?) opzich ook wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:50 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je maat een gamer is en een LCD scherm wilt en vooral in het donker gamed, dan raad ik zelf de Nec MultiSync LCD20WGX2 aan. Het scherm heeft een glossy coating waardoor hij met een lichte omgeving bij donkere games kan reflecteren wat irritant kan zijn. Verder is het wel het snelste wat je kan krijgen met de meest natuurgetrouwe kleuren.

Verder raad ik aan om dit topic door te lezen wanneer hij een breedbeeld LCD scherm wilt: [rml][ 20" en groter] Snelle TFT schermen - Deel 7[/rml]

Geluidskaart zou ik zelf ook een ander erin trappen ivm onboard. Maar sommigen vinden dat al genoeg. Echter belast je de CPU wel extra met die onboard troep. Een SB Audigy 2ZS kost niets, maar de software is echt gaar. Bij een standaard installatie is het geluid gewoon klote, je zal achteraf een aantal instellingen moeten doen (ongebruikte bronnen moeten disablen evenals CMSS).

Ik vind persoonlijk alle speakersetjes die je kan kopen voor pc's echt nergens naar klinken. En voor hetzelfde geld kan je ook wat leuke gewone speakers kopen (zonder sub) en deze aan een versterker hangen (al hebben de meesten dit al).

[ Voor 13% gewijzigd door n00bs op 27-06-2006 00:00 ]

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:38:
[...]

Ik zeg ook nergens dat je 600Watt nodig hebt, maar beter een voeding die makkelijk de pieken kan verdragen en zeer stabiel is met weinig afwijkingen op de verschillende voltlijnen...
En mocht je de X1900XTX in crossfire gaan zetten of eventueel een voeding die nog meer verbruikt, dan zou het toch erg vervelend zijn wanneer je dure pc vastloopt bij wat pieken.

En Oblivion mag dan wel 1 game zijn, maar ik weet niet wat de game keuze is van de topicstarter. Daarnaast verwacht ik niet dat toekomstige games zoals Far Cry 2 e.d. "lichter lopen"
Moet je wel rekening houden dat Oblivion zeer slecht geoptimaliseerd is ;)
Ik denk dat gamez zoals UT2007 en Crysis wel beter zullen draaien (@ DX9)
Met Oblivion zijn de makers van spellen ook wel dat een ''te zware game maken'' een hap uit hun eigen fans is. Waardoor ze waarschijnlijk veel mensen uitsluiten om het spel te kopen.
Voor een ontwikkelaar geld 1 ding , winst maken en geld verdiene ! ;)
Ik denk dat zoals de X1900XTX , 7900GTX , 7950GX2 nog een jaartje of 2 zullen meegaan.
Om op deftige reso's te spelen. De ene kaart wat langer dan de andere.
Nu kunnen we natuurlijk nog maar raden , maar uit wat ik gelezen heb is UT2007 draaibaar op een 6600GT op low , en high op een 6800GT , antialising is voor een 7800GTX SLI.
En de gamez zoals Crysis worden op een 7900GTX SLI gedraaid via een emulatie naar DX10 en uit de filmpjes die ik zag , zag het er wel vloeiend uit.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Iedereen geeft tips over de meest bekende onderdelen, dus nu ga ik even wat vertellen over de kast :P

Volgens Newegg Is de Aerocool wel goed en stil, je moet alleen voorzichtig zijn met de voorkant omdat die van plastic is. Er kunnen nog 2 extra 120mm fans erin, dat zal ik je zeker aanraden vooral om de videokaart koel te houden in de zomer, laat ze naar binnen blazen.

Er kunnen 6 harde schijven en een diskette station erin, maar je kan het beste de WD Raptor bij de ventilator plaatsen laat wel een 3,5" plaats over tussen de 2 schijven. Kijk wel even uit met de plaatsing van de schijven en de videokaart, want die is vrij lang.

Het is wel erg lastig om de front connectoren in de moederbord te pluggen, want alle pinnen zijn los (ik heb bij mijn moederbord ook 1 uur moeten priegelen om firewire aan het werk te krijgen :r)

AeroCool Masstige and AeroEngine II ATX Case Reviews

Cluboverclocker review

Randapperatuur:
Laat je vriend de muis en toetsenbord kiezen. Ik raad de G5 of Razor Copperhead aan, ligt er maar net aan welke je fijner vind. Als toetsenbord Logitech G15, Logitech UltraX of een simpele toetsenbord van Microsoft.

Speakers:
Het is leuk om zeer goeie boxen te kopen en te zeggen hoe hard die kan, maar als de buren vlakbij wonen krijg je gedonder :+. Een goeie Sennheiser PC165 (sommige hebben zelfs inclusief usb geluidskaart) een draadloze is misschien handiger, maar ook duurder en die zal telkens opgeladen moeten worden.

Webcam:
Als hij nog een webcam nodig heeft: Philips Webcam SPC900NC is zeer goed, is zelfs geschikt om simpele astrologie foto's te nemen door een telescoop. Review moet ik nog even opzoeken.

Winkel:
Bij welke winkel ga je alles kopen? Kopen van verschillende winkels uit de pricewatch is niet aan te bevelen en we kunnen wel allerlei dingen adviseren, maar als dat niet verkrijgbaar is moet er weer gezocht worden.

Verder wie zet de systeem in elkaar?

Garantie:
Ga je voor de standaard 1 jaar garantie op het systeem (de onderdelen hebben wel langer garantie, behalve ATI die geeft nu 1 jaar garantie) of 2 jaar?

Is er al aan een windows Licentie gedacht?

Nog 1 vraag: als hij wilt overclocken moet hij als het goed is wel wat weten over hardware, waarom post hij het bericht niet?

note: alle onderdelen die ik in dit bericht heb geplaatst zijn aanbevelingen en ook de inrichting van de kast is een advies.

[ Voor 16% gewijzigd door Archimond op 27-06-2006 01:10 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Archimond>

Speakers: ik weet niet wat de TS wil, maar hard kan voor iedereen een ander begrip zijn. Voor mij is zuiver het belangrijkste en niet iedereen woont in een rijtjeshuis oid, dus misschien heeft hij geen problemen met de geluidssterkte ;)

Webcam: ik zie nergens dat hij een cam zoekt, maar waar ik echt over val is het woord "astrologische foto's". Dit heet nog altijd astrofotografie (deep space fotografie, planetaire fotografie etc... afgeleid van astronomie niet astrologie).

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:46:
[...]

Ahum

[...]

Verder nog zei iemand dat de Antec evenveel geluid produceert. Echter is er wel een verschil in het soort geluid van een 80mm fan of 120mm

ps: hier staat nog wat over de nieuwe chipsets van Intel, ATi en NVidia voor de Core2Duo nieuws: Intel en nVidia kondigen Core 2-chipsets aan
en vervolgens quote ik ook wat:
uit het welke voeding heb ik nodig topic deel 15
De efficiëntie stijgt naarmate de belasting van de voeding zwaarder wordt, maar ook naarmate de temperatuur van de voeding oploopt. (onafhankelijk van elkaar, hoewel een hogere belasting een hogere temperatuur impliceert)
het blijft elkaar tegenspreken, maar eerlijk gezegd vertrouw ik meer op een tweaker die aan zijn 15e topic hierover begint en er nog nooit op is verbeterd dan tom's hardware. maar het blijft twisten

wist trouwens niet dat er al voedingen met 80% efficientie waren :? d8 dat 70-75 de max was.
want las laatst nog dat philips een chip uit had gevonden die het mogelijk maakte 80% efficientie te behalen, maar die is nog niet in productie.

oh en om on topic te gaan :7
er komen wel SLi moederborden, de fabrikanten hebben ze alleen nog niet gepresenteerd, maar een mobo met de 590 chipset zou mooi zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 09:53 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

twixxie >

Het verhaal over de S12 die ook bij lagere belasting ruim boven de 80% effecientie blijft zitten kwam niet van THG, maar van andere review sites. De S12 is op meer sites getest met elke keer dezelfde conclusie. Dus blijf jij maar lekker vasthouden aan een enkele tweaker en dat zet ik mijn geld wel in op verschillende reviewers ;) (ik had trouwens die link van je naar het topic in de eerste instantie niet gezien :> )

Dus topicstarter: S12 is een zeer goede keuze en beter dan de Antec. De S12 komt in verschillende smaken en als je nooit crossfire/SLI gaat gebruiken. Dan kan je ook de S12 430W nemen, alhoewel je aan de 500W en 600W meer hebt qua aansluitingen en specs (voor een eventuele groei).

Die mobo's komen er idd nog allemaal aan, daarom moet de topicstarter even wachten (gaf ik al eerder aan). Er komt nog veel mooi spul en ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de Asus mobo's met heatpipes en een zeer stabiele spanning voor de cpu.

ps: de 590 chipset is er al alleen dan wel voor AM2 http://www.asus.com/produ...=0&model=1163&modelmenu=1

[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 27-06-2006 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
mhh jullie hebben lekker doorgedaan.

De mushkin set mag dus blijven.

de raptors in raid mogen blijven als er backup disk is (die komt er ook).

qua geluid en randapperatuur gaan we binnekort eens naar de mediamarkt in brussel. Kunnen we rustig eens alle souround sets beluisteren, alle tobo's bekijken alle muizen bekijken. enz...

scherm word een benq of een 940BF beiden 2ms reactietijd. Binnekort gaan we eens kijken van welke het beeld ons het best bevalt. Maar er zit dezelfde display in dus veel verschil zal er niet opzitten. Ook kunnen we eventueel terplaatse is kijken naar andere display's heb toen mijn scherm ook gekocht zo en ben er nog altijd niet op beu gekeken :)

verder is het helemaal ook niet zo'n audiofiel. Hij hoort dan ook helemaal het verschil niet tussen men creative box'jes (cheap ass) en een goede logitec set. maar ik zal een €100 voorzien voor het souround setje.

verder heb ik de voeding eens berekend met een psu calculator en met een cossfire set met de x1900xtx kom ik op 453 watt. Maar er komt er maar 1 in en dan had ik 325 watt. waarom dan een voeding die makkelijk het dubbele kan leveren? Daarmee dat ik in gedachten een 430 watt voeding had. ivm met later eventueel overclocken

Het moederbord zou voorlopig een asus kunnen worden maar ik wacht nog even af me deze keuze tot ik alles mooi heb doorspit.

videokaart dat zal ik nog moeten bespreken aangezien ik dat niet van hier kan beslissen word het mid end met upgrade of high end zonder upgrade

dit zou het ongeveer worden
Asus P5W DH Deluxe €215.00
Intel Core 2 Extreme X6800 2.93 MHz, 1066 MHz, Boxed €989
15712 Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper €29.19
HIS VGA Radeon X1900XTX ViVo 512 MB €478.74
Mushkin DDR2 XP2-6400 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4 €296
2* WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 €331.16
AeroCool AeroEngine II Zwart, Geen Voeding, 2 €78
Sea Sonic Voeding S12-600 EPS 600 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins €144.49
BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe €40
BenQ TFT FP93GX 19 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart €317.69
souround setje +/- €100
Razer Mouse Gaming Copperhead USB, Zwart / Groen €54.19
zoals jullie zien zit ik een stukje over men budget dus zou ik graag weten is het echt nodig om naar die duurdere voeding uit te wijken. Aangezien ik op 325 watt kom als ik hem laat berekenen op 100 % tdp.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Had je dit topic mbt monitoren al gezien:
[rml][ 20" en groter] Snelle TFT schermen - Deel 7[/rml]
[rml][ 19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 19[/rml]

Ik moet wel zeggen dat een breedbeeld scherm zeer relaxed is voor gaming en films. Aangezien je blikveld natuurlijk horizontaal gericht is, daarnaast zie je net wat meer dan je tegenstander.
Echter is die Nec die ik had gemeld wel een stuk duurder dan die BenQ, maar je hebt dan ook wel een superieur beeld.
De schermen die jij opnoemt, hebben beiden een TN paneel en die zijn doorgaans erg geschikt voor gaming vanwege hun snelheid. Maar ze hebben ook veel nadelen en missen conrtrast in donkere scenes; Ze hebben namelijk maar 6bits aan grijstinten per kanaal. Als je bv die Nec (met overdrived IPS) bekijkt en daarnaast die BenQ of Samsung zet, dan zal je zien dat je op die Nec veel meer details ziet.
Laat je ook niet misleiden door die responsetijden. Dat zijn niets anders dan marketingwaarden. De Nec die ik noemde is op dit moment het meest gewaardeerde game scherm en is net zo snel als die 2ms TN paneeltjes. Maar het beste is gewoon zelf kijken en beoordelen (helaas zijn alle schermen in winkels niet goed afgesteld).

Let met je geheugen ook een beetje op de latency, het maakt niet veel uit, maar een lagere latency is toch net even iets sneller. En voor DD2 is CAS3 (zover ik weet) het snelste op dit moment.

Om wat van het budget af te halen, zou je natuurlijk ook een stapje lager kunnen kiezen qua CPU. Voor de snelste CPU's betaal je altijd een verschrikkelijk hoog bedrag. Ik zou zelf hooguit de E6700 erin doen, die bijna de helft van de prijs is. En het verschil in clocksnelheid kan je natuurlijk gewoon bijclocken.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:08:
verder heb ik de voeding eens berekend met een psu calculator en met een cossfire set met de x1900xtx kom ik op 453 watt. Maar er komt er maar 1 in en dan had ik 325 watt. waarom dan een voeding die makkelijk het dubbele kan leveren? Daarmee dat ik in gedachten een 430 watt voeding had. ivm met later eventueel overclocken
Daar gaan veel mensen de fout in, laat een voeding nooit op zijn maximale draaien en helemaal niet wanneer de voeding hete lucht moet afvoeren. Voedingen hebben meestal de neiging om slechter te presteren wanneer die heet wordt (kunnen minder watt geven en de zomer komt er aan) en de efficiency gaat daarbij ook nog eens omlaag. Bij sweex voedingen is het erger dan met de kwaliteitsvoedingen.

Bekijk deze review van Silentpcreview
Zij testen de onderdelen heel grondig. Helaas is de Antec NeoHE niet echt stil zoals de Antec Phantom (daar wordt je alleen gek van als de ventilator telkens aan en afslaat).
De seasonic is ook beter in het afvoeren van hete lucht door de honinggraat aan de achterkant en de 12cm fan (ik heb zelfs een Superflower 14cm fan met honinggraat structuur, dat koelt veel beter dan mijn oude Silverstone met 2x80mm fan).

Je bestelt bij Sallandautomatisering zie ik, maar kijk ook eens bij azerty of dat goedkoper is. De Seasonic voeding is daar in ieder geval wel goedkoper.
De Seasonic 500watt kan ook nog wel, die heeft precies dezelfde kabels als de 600watt http://www.seasonicusa.com/s12.htm

Ook belangrijk: wil hij een aardig stil systeem of mag het zoveel geluid maken als een vliegtuig?

[ Voor 6% gewijzigd door Archimond op 27-06-2006 16:18 ]

Verwijderd

_Dune_ schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:38:
[...]

[...]

Dit klopt wel. Eigenlijk is RAID0 helemaal geen RAID, omdat het geen redundancy met zich mee brengt. In een RAID0 opstelling heb je twee schijven die stuk kunnen gaan waarbij je alle data verliest. Ten opzichte van een enkele schijf heb je eigenlijk tweemaal zoveel kans dat je data verliest door een schijf crash. (en dat past dus geheel niet bij RAID waar de R staat voor redundancy)
de kans dat 1 schijf net zo snel kapot gaat als 1 van de 2 schijven is even groot,..
Dus als 1 schijf na 3 jaar kapot zou gaan...
Zal 1 van de 2 waarschijnlijk ook na 3 jaar kapot gaan.
In beide gevallen levert dit verlies op.
Dus 2 x zoveel kans lijkt me wat overdreven.

Of denk ik nou echt krom?

Verwijderd

Ja.
Als je van 2 dezelfde schijven 1 schijf maakt, wat RAID0 eigenlijk is, dan heb je 2x zoveel kans dat die schijf uitvalt.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij azerty kom je 10 euro goedkoper uit :P. De processor is daar nog niet leverbaar en in bestelling.
Samengesteld bij sallandautomatisering:

Asus P5W DH Deluxe €215.00
Leuk moederbord met o.a. mp3 support zelfs als de pc uit staat 8), helaas duurt het nog even voordat de DFI te koop is die misschien nog beter over te clocken is.
Conroe (Core 2 Duo) moederborden Bekijk de post van Dreamer-1982 S-ata schijven worden niet meer herkent als boven de 220 of 230mhz FSB wordt overgeclockt.
Misschien heeft het moederbord daar geen last van als de PCI clock synchronization op 33.33mhz en PCI Express Frequency op 100mhz gezet wordt. Als hij wilt overclocken zet NOS uit en vul zelf de waarden in.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed € 325,00
€989 is wel erg veel geld voor een processor, daarvan kan je beter een grote scherm of een 2e computer voor kopen.

Scythe CPU Koeler Katana 775 € 20,05
Is zeer stil zelfs onder load en koelt goed volgens de Madshrimp review (klik op de naam Scythe CPU koeler). Eigenlijk kan je met een budget van 3000 euro ook waterkoeling nemen ipv luchtkoeling.

HIS VGA Radeon X1900XTX IceQ3 512 MB € 507,00

Mushkin DDR2 XP2-6400 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4 € 296,00
Bij de review van Pureoverclock komt de Mushkin aardig goed eruit, de andere geheugen modules zijn niet bij Salland verkrijgbaar.

2* WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 €331.16

AeroCool AeroEngine II Zwart, Geen Voeding, 2 €72,99
De €78 is de zilvere uitvoering.

Sea Sonic Voeding S12-600 EPS 600 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins € 144,49

BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe € 38,00

2x ViewSonic TFT VX922 19 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver € 373,49 (prijs per stuk)
Heeft snelle respons tijden en mooie kleuren en contrast. 2x omdat 1 voor andere dingen gebruikt kan worden en het staat mooi :)
Of je kan misschien deze nemen, maar dan moet de gamer wel steeds heen en weer kijken: ViewSonic TFT VP2030b 20.1 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zwart € 576,01

Logitech Speakerset Z-5450 Draadloos 5.1, Zwart € 241,18 of Sennheiser Headset PC 165 Stereo, Zwart € 129,41 (heeft ook een USB geluidskaart) of hij kan een sennheiser nemen zonder draad.
De speakerset is misschien overkill, maar is wel mooi en handig omdat de achtergrond speakers geen draden hebben.

Logitech Mouse G5 Laser Special Edition USB, Zilver € 45,54
Er kunnen gewichten in de muis en heeft teflon voetjes om goed te glijden op de meeste oppervlakken.
Er is ook een firmware gekomen voor de muis die de laser versterkt zodat alle muismatten gebruikt kunnen worden. Als je de Razor neemt, koop 2-4 hyperglide voetjes erbij

Steelpad S&S € 23,32 Ik heb professionele gamers zien spelen met goedkope en simpele muizen, maar geen enkele professionele speelt zonder een muismat omdat de muis soepel en zonder haperingen op elke oppervlak kan bewegen, zeer sterk aan te raden.

Logitech Keyboard G15 Gaming USB, Zwart / Zilver, Qwerty € 56,00 Moeilijk te krijgen en bij salland zal je even moeten mailen over de levertijd. Het is wel een mooi toetsenbord met LCD scherm en verlichte toetsenbord.
Als alternatief kan is Logitech Keyboard UltraX Media USB, Zilver / Zwart, Qwerty € 20,00 of een simpele Microsoft toetsenbord geschikt.

Q-Tec Netvoedingskabel 950PW 3 Pole, Zwart, 1.50 M € 2,34
Volgens mij levert Aerocool bij de kast geen stroomkabel mee, dus het is wel handig om een aan te schaffen.

Mitsumi FDD 7-in-1 Media Drive Cardreader, Zwart € 17,81
Alleen aanschaffen als je het gaat gebruiken.

Vantec Rounded Cable FDD 45cm Zilver € 5,55
Voor de FDD en ziet mooier uit.

AC Ryan Rounded IDE Kabel Blue Neon IDE, IDE, 45 Cm € 8,00
Voor de Dvd Brander, geeft tevens licht en de ronde kabels bevorderen de airflow.

Akasa HDD Kabel EL String Blauw SATA, SATA, 45 Cm € 10,00 (per stuk)
Als alles toch al blauw is waarom de normale rode S-ata kabels gebruiken?

2x Revoltec Bubble Light 16.4 Cm, Blauw €15,54 (bij elkaar)
Een beetje pimpen is mooi 8)

2xSunbeam Silent Anodized Led Fan SALF-12-B 120 Mm, Blauw € 6,00 (prijs per stuk)
Voor extra koeling en zijn mooie fans om aan de window geschroeft te worden.

Zoals je ziet heb ik de ruim €500 besparing op de processor gebruikt voor een 2e scherm en extra accessoires waardoor je een veel mooier geheel krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Archimond op 27-06-2006 19:27 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

http://www.tomshardware.c...md_processors/page21.html

Die Zalman is ook zeer goed, maar wel voor AMD. Ik weet niet of hij ook geschikt gemaakt kan worden voor de Conroe?

Q-Tec Netvoedingskabel :? over wat voor stroomkabel hebben we het nu? je mag toch verwachten dat er een kabel naar de powerknop bij een kast geleverd wordt ;)

Al die rounded cables etc zou ik allemaal niet nemen, zonde van je geld en zie je toch niet wanneer de kast dicht zit ;) verder nog weet je niet wat voor kabels er al standaard bij het dure mobo geleverd worden of wel?

FDD zet ik zelf nooit in computers, alles kan ook op cd en voor RAID kan je de drivers ook inbakken op een XP CD

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

@ n00bs:
Ik dacht vroeger ook dat de Zalman CNPS9500 beter was, maar dat is die alleen op full speed en dan maakt die aardig wat lawaai. De koeling van de Scythe Katana kan je nog verhogen door een andere snellere fan erop te schroeven.
De Zalman CPU Koeler CNPS9500 AT Koper is voor de S775 verschenen en is samen met de Scythe Katana bij Madshrimps gereviewed.

Voedingskabel moet je even navragen of dat al bij de kast is bijgeleverd.
Als je de winkel in elkaar laat zetten hoef je dat niet erbij te kopen volgens mij.

Ik heb uitvoerig de reviews van de kast bekeken, jij duidelijk niet
Hier staan de bijgeleverde accessoires: http://www.ocworkbench.co.../P5W%20DH%20Deluxe/g1.htm

Ik zie daar doorzichtige oranje S-ata kabels, een lichtgroene en de standaard zwarte IDE en FDD kabels. De zwarte kabels blokkeren de airflow als die los in de kast hangen.
Ik denk dat het heel onwaarschijnlijk is dat niemand de kabels ziet als de kast dicht is kijk hier maar: http://www.hw-center.com/...tikel.php?id=614&test=145

[ Voor 6% gewijzigd door Archimond op 27-06-2006 19:47 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ah een raam ;) hou ik niet zo van :p

Maar goed, dan ben ik het wel met je eens dat je het netjes moet afwerken: dus rounded cables etc
Pagina: 1