BIOS herkend oude HD niet, Linux (Ubuntu) wel

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Hoi,
Ik zit met een lastig probleem. Ik heb een oud HDD'tje gekregen van iemand WDC.... 6.4GB. Leuk HDD'tje om mee te klooien voor Linux. Ik heb nu Ubuntu 6.06 gedownload werkt perfect enzo HDD installatie gedaan werkt perfect maar de hardeschijf wordt niet herkend in de BIOS waardoor ik dus een error krijg dat er geen bootschijf is gevonden :X . Dit is een lastig probleem omdat de HDD niet kapot is maar gewoon soms wel of heel langzaam wordt herkend door de BIOS.

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:43:
Hoi,
Ik zit met een lastig probleem. Ik heb een oud HDD'tje gekregen van iemand WDC.... 6.4GB. Leuk HDD'tje om mee te klooien voor Linux. Ik heb nu Ubuntu 6.06 gedownload werkt perfect enzo HDD installatie gedaan werkt perfect maar de hardeschijf wordt niet herkend in de BIOS waardoor ik dus een error krijg dat er geen bootschijf is gevonden :X . Dit is een lastig probleem omdat de HDD niet kapot is maar gewoon soms wel of heel langzaam wordt herkend door de BIOS.
Jumpertje en kabeltjes gechecked? ff alles goed aandrukken en de jumper nog 's nakijken kan meestal geen kwaad :p

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 27-01-2019 22:48 . Reden: oude nick met voor+achternaam ThinkPad vervangen door nieuwe ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Rigi schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:46:
[...]

Jumpertje en kabeltjes gechecked? ff alles goed aandrukken en de jumper nog 's nakijken kan meestal geen kwaad:p
Ja staat goed ingesteld :)
Ik zeg toch: de hardeschijf wordt wel herkend, dus hij doet het wel, maar m'n BIOS herkend hem niet of de wachtperiode om hem te herkennen is te kort :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2006 21:53 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:47:
[...]

Ja staat goed ingesteld :)
Ik zeg toch: de hardeschijf wordt wel herkend, dus hij doet het wel, maar m'n BIOS herkend hem niet of de wachtperiode om hem te herkennen is te kort :)
Het lijkt mij dat als de bios hem niet herkend, Ubuntu hem ook niet kan herkennen. Ubuntu krijgt immers zijn gegevens van de bios....

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 27-01-2019 22:48 . Reden: oude nick met voor+achternaam ThinkPad vervangen door nieuwe ]

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 17:59
Denk het niet, Linux kijkt niet naar de bios maar spreekt het zelf allemaal aan, het is geen Windows 95 !

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:01:
[...]

Het lijkt mij dat als de bios hem niet herkend, Ubuntu hem ook niet kan herkennen. Ubuntu krijgt immers zijn gegevens van de bios....
nope niet bij unix, zelfs als een hdd onherkenbaar is door het bios, dan kan unix hem wel oppakken, kijkt dus helemaal niet naar het bios.

heb het zelf meegenaamkt met een hele brakke elcheapo hddrack, op een oude pc, ding werdt alleen in unix herkend, maar dat was ook de bedoeling dus was geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Dnc1n op 26-06-2006 23:08 ]

Verwijderd

format /mbr ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Ik denk dat je eerder 'FDISK /MBR' bedoelt ? ;)
Dat zal, als ik het zo lees, niet veel uitmaken. Immers is de software prima geïnstalleerd maar weigert het BIOS de schijf te detecteren.

Ik zie verder reacties dat Ubuntu de schijf direct aanspreekt en niet via het BIOS. Kun je in dat geval niet gewoon handmatig een aantal zaken instellen in het BIOS?
Ofwel, niet wachten als er errors optreden en handmatig de waardes in het BIOS instellen.
Dnc1n schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:07:
[...]

nope niet bij unix, zelfs als een hdd onherkenbaar is door het bios, dan kan unix hem wel oppakken, kijkt dus helemaal niet naar het bios.
In dat geval zal het BIOS de schijf niet detecteren waardoor deze op 'Not Installed' komt te staan. Hoe weet het moederbord dan van welke schijf 'ie moet booten?
Immers staan er dan geen schijven in de 'Boot Priority List' ;)
Tenzij je de schijf in het BIOS op 'Not Installed' zet en Unix handmatig opstart m.b.v. een diskette :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit hoort in Opslagmedia & I/O Controllers. Dan nog is het antwoord en achtergrondinfo wel in de FAQ aldaar te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.