Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schatting voor belastingaangifte ondernemers

Pagina: 1
Acties:
  • 3.203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ben sinds 01-01-2006 een eigen eenmanszaak begonnen naast mijn full time baan. Heb zelf de aanmelding bij Belastingdienst geregeld en doe ook netjes aangifte omzetbelasting per kwartaal. Op zich niet heel moeilijk, dit lukt allemaal prima, zonder accountant.

Nu kreeg ik vandeweek een Schatting voor ondernemers (inkomstenbelasting/Premie volksverzekeringen/premie ziekenfondsverzekering) waar ik niet zo makkelijk uitkom.
Wellicht kunnen jullie mij antwoord geven op wat vragen:

Vraag 9a: Als u in 2006 in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek, kruis aan.
-Kom ik niet voor in aanmerking dus vink het niet aan

Vraag 9b: Schatting van uw belastbare winst uit onderneming in 2006
-Winst is ongeveer 3000 euro

Vraag 9c: Loon,uitkering Ziektewet en andere inkomsten van uzelf uit tegenwoordige dienstbetrekking in 2006 die onder de loonheffing vallen
-Neem aan dat dit mijn salaris van mijn full-time baan is + OMZET onderneming???

Vraag 9d: Pension, AOW, WIA, WW, bijstand en andere inkomsten
-Niets??

Vraag 9e: Inkomsten uit overige werkzaamheden in 2006
-Niets??

Vraag 9f: Periodieke uitkeringen
-Niets??

Vraag 9g: Saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning
-Niets??

Ook bij de Box1 nog wat vraagjes: Aftrekposten en te verrekenen verliezen in 2006
Vraag 10a: aftrekposten box 1 in 2006, zoals reisaftrek openbaar vervoer en premies lijfrenten
-Niets??

Vraag 10b: Persoonsgebonden aftrek in 2006, zoals betaalde alimentatie, ziektekosten
-Niets??

Ook bij de overige vragen 11 t/m 15 zie ik niets waar ik wat ik kan/moet vullen?

Dus alleen bij een paar vragen van 9 iets invullen? Ik snap het niet meer :'(

Website van belastingdienst zegt hier ook niet veel meer over....

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
9c: ik vermoed dat ze hier alles bedoelen waar loonbelasting over zal worden geheven. Loonbelasting dient als voorheffing op de inkomstenbelasting, dus dit kun je weer in aftrek brengen op de uiteindelijk te betalen premie inkomstenbelasting. Hier dus alleen dingen invullen waarover loonheffing geheven zal worden, waarschijnlijk dus alleen de inkomsten uit je fulltime baan.
9d: niets
9e: niets, tenzij je erg veel verhandelt via marktplaats, je erg actief met aandelen bezighoudt, etc
9f: niets
9g: hypotheekrenteaftrek wellicht
10ab: zie hier

Dit lijkt overigens veel op een P-biljet dat ik ooit als toets heb gemaakt. Hier zat een bijlage bij, met uitleg bij elke vraag. Als je iets niet zeker weet, kun je altijd bellen met de belastingdienst.

Disclaimer: bovenstaand is slechts wat ik zelf vermoed. Verantwoordelijk wil ik er niet voor zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 26-06-2006 22:01 . Reden: typo ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Weet wel dat als je daar al winst invult je daar ook meteen een aanslag voor krijgt en dus inkomstenbelasting mag afdragen. Je kunt ook gewoon overal nihil invullen en het gewoon bij je echte aanslag betalen. Schattingsformulieren zijn zo, maar dan ook zo, kansloos.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
Volgens mij zijn ze niet verplicht om in te vullen. Dat zou ik eerst maar eens navragen. Als het niet nodig is zou ik het ook niet doen. Stel je vult nu in een winst van 3.000 en je betaald hier 1.000 belasting over dan kan je dat bij de definitieve aanslag weer aangeven. Net als bij je werk, daar betaal je elke maand wat belasting en gaat dat vol automatisch. Bij een eigen bedrijf is dat niet het geval, van daar het SO formulier.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OzBoz schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 01:19:
Weet wel dat als je daar al winst invult je daar ook meteen een aanslag voor krijgt en dus inkomstenbelasting mag afdragen. Je kunt ook gewoon overal nihil invullen en het gewoon bij je echte aanslag betalen. Schattingsformulieren zijn zo, maar dan ook zo, kansloos.
mee eens, je kan achteraf altijd aanpassen, en op de schaal waar de belastingdienst mee rekent is 3k jaarlijks redelijk nihil (250 euro per maand is schattig maar niet spannend). Gewoon nihil invullen en aan't eind van het jaar je werkelijke gegevens opsturen. Word je ook niet genaaid als je het niet haalt.

Ik moet 'm morgen ook maar weer invullen voor over 2006, en kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het ook in de catagorie nihil valt. Geen vooraangifte dus. Gezien mijn bizznizz ook niet zo gek daar ik het redelijk van 'daghandel' achtige activiteiten moet hebben.

Zorg ervoor dat je snapt dat belastbare winst uit eenmanszaak == bruto loon. Oftewel, als jij kunt verrekenen etc, en kosten hebt gemaakt met je bedrijf, gaat dat af van je belastbare winst. Als jij een kleurenlaser van 10k koopt als investering, en die afschrijft over 3 jaar (niet gek voor zo'n waarde) heb je dus 3 jaar geen belastbaar inkomen, maar wel cashflow in je bedrijf. (en een kleurenlaser ;))

[ Voor 42% gewijzigd door HunterPro op 27-06-2006 07:29 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
simsi000 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 20:38:
Ben sinds 01-01-2006 een eigen eenmanszaak begonnen naast mijn full time baan. Heb zelf de aanmelding bij Belastingdienst geregeld en doe ook netjes aangifte omzetbelasting per kwartaal. Op zich niet heel moeilijk, dit lukt allemaal prima, zonder accountant.

Nu kreeg ik vandeweek een Schatting voor ondernemers (inkomstenbelasting/Premie volksverzekeringen/premie ziekenfondsverzekering) waar ik niet zo makkelijk uitkom.
Wellicht kunnen jullie mij antwoord geven op wat vragen:

Vraag 9a: Als u in 2006 in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek, kruis aan.
-Kom ik niet voor in aanmerking dus vink het niet aan

Vraag 9b: Schatting van uw belastbare winst uit onderneming in 2006
-Winst is ongeveer 3000 euro
Ze vragen hier wel je belastbare winst, hè ? Dus na aftrek van kosten, afschrijvingen en na bijtellingen van dat wat bijgeteld moet worden.
Vraag 9c: Loon,uitkering Ziektewet en andere inkomsten van uzelf uit tegenwoordige dienstbetrekking in 2006 die onder de loonheffing vallen
-Neem aan dat dit mijn salaris van mijn full-time baan is + OMZET onderneming???
Alleen je loon, niet je omzet.
Dus alleen bij een paar vragen van 9 iets invullen? Ik snap het niet meer :'(
Daar komt het kennelijk wel ongeveer op neer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vul ze nooit in, en krijg er al 6 jaar lang geen commentaar op. Absolute verspilling van mijn tijd en van een eventuele ambtenaar die er naar moet kijken. Zou voor een eenmanszaak moeten worden afgeschaft. Laat ze eerst de reguliere formulieren eens binnen een fatsoenlijke tijd behandelen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
superduper schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:19:
Ik vul ze nooit in, en krijg er al 6 jaar lang geen commentaar op.
De schattingsformulieren zijn er om te voorkomen dat er een onjuiste voorlopige aanslag opgelegd wordt. Dat heeft niets met 'commentaar' of 'extra werk' te maken, behalve dat ze er juist een stroom aan bezwaarschriften tegen de voorlopige aanslag mee voorkomen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

StevenK schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:21:
[...]

De schattingsformulieren zijn er om te voorkomen dat er een onjuiste voorlopige aanslag opgelegd wordt. Dat heeft niets met 'commentaar' of 'extra werk' te maken, behalve dat ze er juist een stroom aan bezwaarschriften tegen de voorlopige aanslag mee voorkomen.
Evenzo heb ik nog nooit een voorlopige aanslag gehad. Waarschijnlijk omdat ik toch nog steeds wat terugkrijg aan het einde van de rit.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik het de titel ontdaan van de tag. Zie Werk & Inkomen - Policy .
Pagina: 1