Custom scrollbar mogelijk?*

Pagina: 1
Acties:

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-02 13:27
Hey,

Ik ben op het moment druk bezig met het designen van mijn nieuwe website en heb het volgende ontworpen. Zoals je kunt zien passen de kleuren hellemaal niet bij elkaar maar daar gaat het niet om (het is een preview versie).

In het midden van de pagina staat een stukje waar tekst in komt te staan. Daarnaast staan twee balkjes met een blank stuk erin (ik moet nog even bedenken welke de scrollbar wordt, mischien wel alle twee). Zo'n balkje moet dus een scrollbar worden voor de tekst die in het midden komt.

Heeft iemand mischien een idee hoe ik dit kan doen en of dit uberhaubt wel kan?

Groeten,
Nick

http://www.deviantart.com/view/19143782/

[ Voor 5% gewijzigd door Soepstengel op 26-06-2006 22:49 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Verwijderd

Tekst bij je plaatje:

Forbidden

You don't have permission to access the page at http://10.0.0.80/fs7/i/20...te_Idea_by_AidenVenis.jpg. Please consult our help library if you need any assistance.
;)

• Soepstengel
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 17:59:
Tekst bij je plaatje:

Forbidden

You don't have permission to access the page at http://10.0.0.80/fs7/i/20...te_Idea_by_AidenVenis.jpg. Please consult our help library if you need any assistance.
;)
Das vreemd, bij mij werkt ie gewoon! Nou ja dan maar naar een pagina linken, dat moet gewoon lukken ;)

Ik zal de link aanpassen!!!

Verwijderd

ja dat kan

overigens ziet je ontwerp er niet bijster schaalbaar uit, bij 800px breedte valt er toch wel een aardig stuk weg, heb je hier over nagedacht?

Verwijderd

Soepstengel1988 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:47:

Das vreemd, bij mij werkt ie gewoon! Nou ja dan maar naar een pagina linken, dat moet gewoon lukken ;)
Ik gok omdat een adres in de 10.x.x.x range wel eens lokaal zou kunnen zijn ;)

On topic: dit kun je op verschillende manieren aanpakken, bijvoorbeeld een div met 'overflow: hidden' waarbinnen je en div met de tekst zet, waarmee je de tweede div verplaatst binnen de eerste m.b.v. Javascript. Maar er zijn nog redelijk wat andere opties :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 23:42 ]

• Soepstengel
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:52:
ja dat kan

overigens ziet je ontwerp er niet bijster schaalbaar uit, bij 800px breedte valt er toch wel een aardig stuk weg, heb je hier over nagedacht?
Ja dat weet ik. Ik ben overgestapt op een scherm groote van 1024 breed. Ik heb al eens eerder een website gemaakt voor een 800 x 600 resolutie maar vaak had ik hiermee ruimte gebrek. Verder denk ik dat de meeste mensen die mijn website bezoeken toch een groote resolutie hebben. En hoeveel mensen lopen nog op een resolutie van 800 x 600? Maar daar kunnen meningen over verschillen natuurlijk :)

Harstikke bedankt voor de link. Ik hoop dat het gaat lukken met javascript, heb ik het laatste hakf jaar les in gehad dus moet niet zo'n probleem zijn denk ik :)
Ik gok omdat een adres in de 10.x.x.x range wel eens lokaal zou kunnen zijn ;)

On topic: dit kun je op verschillende manieren aanpakken, bijvoorbeeld een div met 'overflow: hidden' waarbinnen je en div met de tekst zet, waarmee je de tweede div verplaatst binnen de eerste m.b.v. Javascript. Maar er zijn nog redelijk wat andere opties :)
Nope dat kan niet want onze IP adressen thuis lopen niet in 10.x.x.x maar op 172.x.x.x Het plaatje is ook gehost op een website die niet bepaald hier thuis staat ;)

Bedankt voor je tips, ik zal eens kijken of ik wat kan vinden!!!
Most common screen resolution is1024 x 768 ffor exploring the internet according to OneStat.com: I’ve got to say I’m a little shocked by this. Fifty four percent? What’s also surprising is to see how far gone the days of 640x480 are — less than one percent.

The screen resolution 1024 x 768 has reached an all time high and has risen from 48.3 percent in June 2003 to 54.02 percent. Users with monitors set to the most common resolution 800 x 600 for web sites have an approximate 24.66 percent global usage share. A year ago this percentage was 31.7 percent.

I’d be interested to know how this translates into browser window area. How many surfers have a sidebar running, or don’t run their browser maximized? I’d like to know the average browser rendering area.
Hier een artikel van een website die ik gevonden heb waarin staat dat de meest gebruikte resolutie toch echt 1024 x 768 is. Er staat ook in dat ongeveer 25 procent nog maar 800 x 600 gebruikt en ook dit percentage zakt elke jaar verder.

Artikel is terug te vinden op http://www.gadgetopia.com/post/2516

[ Voor 55% gewijzigd door Soepstengel op 27-06-2006 00:44 . Reden: Informatie toevoegen ]

Verwijderd

Men kan wel de screen resolutie hebben ingesteld op 1024 x 768. Wat ik echter merk is dat veel mensen juist door die extra ruimte voor een deel niet meer full screen browsen, of de favorieten / history balk naast het browserscherm open laten staan. Uiteindelijk zit je dan toch weer rond de 800 pixels breedte.

Dan nog, je moet niet te veel informatie op een scherm willen proppen. Er is een limiet aan de informatie die je op een scherm kan stoppen voordat het te veel wordt en of het onoverzichtelijk wordt. Wat dat betreft vind ik 800 * 600 een prima maat voor die hoeveelheid. Ik zal niet snel klagen dat er niet genoeg informatie past op een site die ontworpen is op 800*600 kijk maar eens naar news.bbc.co.uk voor een goed voorbeeld.

• Soepstengel
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 01:05:
Men kan wel de screen resolutie hebben ingesteld op 1024 x 768. Wat ik echter merk is dat veel mensen juist door die extra ruimte voor een deel niet meer full screen browsen, of de favorieten / history balk naast het browserscherm open laten staan. Uiteindelijk zit je dan toch weer rond de 800 pixels breedte.

Dan nog, je moet niet te veel informatie op een scherm willen proppen. Er is een limiet aan de informatie die je op een scherm kan stoppen voordat het te veel wordt en of het onoverzichtelijk wordt. Wat dat betreft vind ik 800 * 600 een prima maat voor die hoeveelheid. Ik zal niet snel klagen dat er niet genoeg informatie past op een site die ontworpen is op 800*600 kijk maar eens naar news.bbc.co.uk voor een goed voorbeeld.
Tweakers is ook niet gemaakt voor 800 x 600, die gaat daar ook een stukje overheen ;)

Als je naar mijn design kijkt wil ik niet alle ruimte benutten voor informatie maar meer voor design ruimte. Het bovenste deel wordt bijvoorbeeld een groot plaatje terwijl in de linker en rechter menu links en nieuws komt te staan. Het menu moet ook nog ergens verwerkt worden, mischien doe ik dat wel in een van die zij balken. Waneer er op een menu item geklikt wordt dan verschijnt de informatie in het midden. Deze is zo groot mogelijk gehouden zodat bezoekers geen zinnen voorgeschoteld krijgen van 5 woorden.

Ik zie trouwens ook dat ik een foutje heb gemaakt in de groote. 1000 pixels kan nog steeds tot problemen lijden als er een scrollbar rechts verschijnt. Dus dat moet nog wat ingekort worden.

Dat veel gebruikers niet op volledige scherm groote zitten had ik ook al aan gedacht. De website wordt (waneer die klaar is) gestart door een welkoms pagina. Zodra er op enter wordt gedrukt opent zoch een nieuwe pagina die full screen start of niet in een nieuwe scherm maar gewoon in dezelfde maar dan ook full-screen (of maximized). Heb je dat probleem ook opgelost. En als mensen surfen met hun favorieten open en ze zien dat de website niet hellemaal past sluiten ze meestal de favoriteten om de website beter te bekijken lijkt mij.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Soepstengel1988 (goed bouwjaar overigens ;)), dat kun je beter niet doen. Vooral sinds de opkomst van popupblockers en browsers die kioskmode (fullscreen) blokkeren is dat idee eigenlijk niet echt geweldig meer.
Ook het gebruik van een eigen scrollbar is niet je-van-het, tenzij je het heel goed doet zoals op www.live.com het geval is bij de zoekresultaten. Het beste kun je gewoon de eigen scrollbars van de browser blijven gebruiken, al is jouw design daar niet helemaal voor geschikt...

We are shaping the future

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Soepstengel1988 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 01:16:
[...]
Dat veel gebruikers niet op volledige scherm groote zitten had ik ook al aan gedacht. De website wordt (waneer die klaar is) gestart door een welkoms pagina. Zodra er op enter wordt gedrukt opent zoch een nieuwe pagina die full screen start of niet in een nieuwe scherm maar gewoon in dezelfde maar dan ook full-screen (of maximized). Heb je dat probleem ook opgelost. En als mensen surfen met hun favorieten open en ze zien dat de website niet hellemaal past sluiten ze meestal de favoriteten om de website beter te bekijken lijkt mij.
Fullscreen kan ik niet echt aanraden. Sowieso wil ik zelf beslissen hoe groot m'n browser is, dus kan je sowieso al een hoop FF gebruikers afschrijven, gezien daar valt in te stellen dat je browser niet geresized/gemoved mag worden door een website.

Daarnaast zou ik hier dan op een resolutie van 3360x1050 gaan browsen, wat niet echt prettig is gezien je dan dusdanig lange regels hebt dat je ergens halverwege de regel alweer vergeten bent waar de regel mee begon. ;)

Signature

• Alex)
In IE7 wordt het sowieso onmogelijk om het browserscherm te verplaatsen of te resizen wanneer er meer dan één tab geopend is, of dat instelbaar is weet ik niet.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:14
ja lekker...fullscreen dwingen bij iedereen...
Je spreekt jezelf tegen. Aan de ene kant zeg dat je steeds hogere resoluties gebruikt worden, en aan de andere kant vind je dat die mensen dan maar fullscreen moeten browsen.
Ik heb niet voor niets een breedbeeld... passen er fijn 2 sites naast elkaar op.
niet doen dus.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Soepstengel
Nee nee zo bedoel ik het niet. Full screen shiet inderdaad niet op maar wat ik bedoel is dat het zootje "maximized" start. Dus niet full screen (als in film-mode zeg maar) maar gewoon........ maximized ;)
Ook het gebruik van een eigen scrollbar is niet je-van-het, tenzij je het heel goed doet zoals op www.live.com het geval is bij de zoekresultaten. Het beste kun je gewoon de eigen scrollbars van de browser blijven gebruiken, al is jouw design daar niet helemaal voor geschikt...
Ja zo bedoel ik het ook maar dan aleen binnen het tekst vlak in mijn design. Ik kan het design aanpassen zodat het tekstvlak met de tekst mee kan gaan (dus als er veel tekst staat krijg je een grotere pagina) maar uit vorige ervaringen weet ik dat dit een heel vervelend klusje gaat worden om al die tabellen zo neer te zetten dat niet alles vervormd. Het kan dus wel maar liever niet :)

Ik zit net ook te bedenken over mijn vorige reply's. Hier zei ik dat waneer er gesurfd wordt met een favoriten balk open dat men wel zo verstandig is om deze te sluiten om zo alles beter te kunnen zien. Ik denk dat dit met de website ook zo is. Als men de website bezoekt en ze zien dat deze niet in het venster past dan zullen de meeste mensen denk ik wel alles wat groter maken, tenminste dat doe ik wel altijd...

[ Voor 84% gewijzigd door Soepstengel op 28-06-2006 01:34 . Reden: Informatie toevoegen ]

Verwijderd

Soepstengel1988 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 01:27:
Nee nee zo bedoel ik het niet. Full screen shiet inderdaad niet op maar wat ik bedoel is dat het zootje "maximized" start. Dus niet full screen (als in film-mode zeg maar) maar gewoon........ maximized ;)
Als je dat bij mij flikt is dat een enkeltje Alt+F4 :P

• Alex)
Ehm... tables? :X

Je kunt beter je technieken wat bij gaan spijkeren, zie www.stylesheets.nl voor een uitleg :)

• Soepstengel
Alex schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:43:
Ehm... tables? :X

Je kunt beter je technieken wat bij gaan spijkeren, zie www.stylesheets.nl voor een uitleg :)
Inderdaad! Ik loop een beetje achter geloof ik! Bedankt voor de tip, ben nu meteen bezig om mijn huidige website met CSS te gaan maken. Dan weet ik tenminste hoe het werkt ;) En mischien is het dan wel hellemaal niet nodig om een nieuwe website te maken! :D

Bedankt allemaal!!!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:32:
[...]

Als je dat bij mij flikt is dat een enkeltje Alt+F4 :P
Misschien voor zijn doelgroep niet :)

Maar ik zou inderdaad even je verdiepen in semantiek...

[ Voor 9% gewijzigd door Technicality op 29-06-2006 18:21 ]

Pagina: 1