Toon posts:

ventilator draait alleen voordat xp is opgestart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptopje HP omnibook 2100 (f1600n) en daar loopt xp home op. Xp loopt prima geen foutmeldingen. Ik heb de bios geupdated om xp te ondersteunen (acpi biosversie).
Het probleem: de ventilator stopt met draaien wanneer xp opstart. De hdd wordt erg warm.
(Onder win 98se had ik geen probleem).

Wat ik zelf heb gedaan: xp opnieuw geinstalleerd, speedfan geinstalleerd, ventilator uit hardware profiel verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd, HP gevraagd wat ik moet doen, niets hielp

Ik heb geen mogelijkheid in de bios om de fan te beheren.

Iemand een idee hoe de fan weer te laten draaien in XP??

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 17:58

YellowCube

Wait...what?

je laptop loopt op den duur ook vast omdat de fan niet draait?

mijn laptop doet exact hetzelfde. De fan gaat even aan bij het aanzetten van de laptop, daarna alleen als het nodig is. Waarschijnlijk heeft men in de BIOS update het energiebeheer wat aangepast zodat de fan alleen aangaat als het echt nodig is.
Dat de HDD warm wordt is ook vrij normaal. Zolang de laptop uiteindelijk maar niet vastloopt

[ Voor 19% gewijzigd door YellowCube op 26-06-2006 17:00 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Nou de hdd wordt gloeiend 60 graden volgens speedfan echt te heet dus, de reaktie snelheid neemt erg af. Is op een of andere manier iets te manupileren?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 17:58

YellowCube

Wait...what?

weet je zeker dat je de goede BIOS gebruikt hebt en heb je ook al eens geprobeerd terug te vallen op de oude BIOS?
Hij slaat echt helemaal nooit meer aan? Dus ook niet als je een keer een CPU intensieve actie uithaalt (Photoshop o.i.d).
En als bij jou de fan in je hardwareprofiel staat, staan er dan misschien ook temperatuursensoren tussen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Hee, dat hoort zo ;)

Ofja, van die HDD natuurlijk niet :/
Als de processor iets van 50' wordt slaat de fan meestal aan, wat je kan proberen is om in Windows een van de 3D-screensavers bv te kiezen of even een speldemo te starten.
Na een paar minuten moet de processor toch stevig zijn opgewarmd en je zal de fan horen aanslaan :)

Met SpeedFan is toch vaak van alles te regelen, kijk nog eens goed bij de Speeds... :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja, teminste er staat een acpi thermale zone tussen de systeem aparaten en werkt volgens xp.

Nee ik heb de oude bios niet meer geprobeerd omdat win98se in combinatie met de nieuwe bios de ventilator gewoon op tijd laat aan gaan.
Hoe ik dat cputje ook belast de fan gaat niet aan (alleen in w98se dan) Maar dan blijft ie ook vrijwel altijd aan en da's nou ook weer niet de bedoeling. Vreemd he?
YellowCube schreef op maandag 26 juni 2006 @ 19:43:
weet je zeker dat je de goede BIOS gebruikt hebt en heb je ook al eens geprobeerd terug te vallen op de oude BIOS?
Hij slaat echt helemaal nooit meer aan? Dus ook niet als je een keer een CPU intensieve actie uithaalt (Photoshop o.i.d).
En als bij jou de fan in je hardwareprofiel staat, staan er dan misschien ook temperatuursensoren tussen?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:41
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:47:
Ja, teminste er staat een acpi thermale zone tussen de systeem aparaten en werkt volgens xp.

Nee ik heb de oude bios niet meer geprobeerd omdat win98se in combinatie met de nieuwe bios de ventilator gewoon op tijd laat aan gaan.
Hoe ik dat cputje ook belast de fan gaat niet aan (alleen in w98se dan) Maar dan blijft ie ook vrijwel altijd aan en da's nou ook weer niet de bedoeling. Vreemd he?

[...]
Wat maakt het nou uit zolang de laptop niet uitvalt :? Ik zou de stilte niet erg vinden eigenlijk? :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou de onderkant waar de hdd zit wordt zo warm dat je hem bijna niet meer opschoot kan houden, bovendien verwacht ik dat de hdd met zo'n hoge temp niet lang mee zal gaan!
MoiZie schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:50:
[...]

Wat maakt het nou uit zolang de laptop niet uitvalt :? Ik zou de stilte niet erg vinden eigenlijk? :P

• MoiZie
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:57:
Nou de onderkant waar de hdd zit wordt zo warm dat je hem bijna niet meer opschoot kan houden, bovendien verwacht ik dat de hdd met zo'n hoge temp niet lang mee zal gaan!

[...]
Och, als ik nu naar mijn temperaturen kijk.., HD 57, cpu core 59, cpu mobo 39 en graka 31, vind ik niet dat het nou zo heel warm is bij je :). Mijn ventilator staat uit overigens. En dat op schoot houden lukt prima :P

Verwijderd

nou mijn HD werd ook constant te heet (60 graden) en ik dacht zolang die het maar blijft doen vink het wel goed, maar gisteravond zij die *pang* windows blijft hangen pc opnieuw opstarten kan de hd niet vinden, uurtje later wel maar er missen allerlij bestanden uit windows (vorige week ook al gebeurd) dus ik ga zometeen eve naar Salland bellen vor garantie van dat ding want ik heb niet zin om elke week windows opnieuw te installeeren :(
dus als ik jou was zou ik wel eve goed kijke of het geen kwaad kan.

• MoiZie
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:04:
nou mijn HD werd ook constant te heet (60 graden) en ik dacht zolang die het maar blijft doen vink het wel goed, maar gisteravond zij die *pang* windows blijft hangen pc opnieuw opstarten kan de hd niet vinden, uurtje later wel maar er missen allerlij bestanden uit windows (vorige week ook al gebeurd) dus ik ga zometeen eve naar Salland bellen vor garantie van dat ding want ik heb niet zin om elke week windows opnieuw te installeeren :(
dus als ik jou was zou ik wel eve goed kijke of het geen kwaad kan.
Die hele reply is 1 zin :P. Overigens is het gewoon een kwestie van goed je systeem in de gaten houden, waaronder SMART info. Zolang daar niets mis gaat, vind ik het allemaal wel prima :P. Besides, elke goede tweaker maakt backups van zijn bestanden ;).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
In de bios is iets om de fan aan te sturen, dit uitzetten(deze verlaagt de snelheid).
bij amd cpu is ook een programma voor windows deze verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee echt alles aan en uit gehad in m'n bios, niets helpt. toch moet het te oplossen zijn. Met dezelfde bios versie en met windows 98se geinstalleerd zijn er geen problemen. nogmaals het betreft een pentium II 300mhz. overigens zit er in mijn hp bios (versie 7.09) geen enkele instelling die direct de fan aanstuurd.
jan99999 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:35:
In de bios is iets om de fan aan te sturen, dit uitzetten(deze verlaagt de snelheid).
bij amd cpu is ook een programma voor windows deze verwijderen.
Pagina: 1