Upscaler/upconverter op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik wilde wel eens weten of er upscaler/upconverter mogelijkheden zijn voor DVD naar HD stream. Zoiets als de Faroudja DCDi technologie zeg maar. Is er software die dit zelfs met een grafische kaart kan laten werken? Of bestaat dit hele zaakje alleen maar voor > E200,- dvd spelers?

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon PC via DVI aansluiten op je LCD/Plasma, juiste reso instellen, en klaar :) GFX hardware + software doen de rest.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ppotter10
Ik kijk alleen op mijn Dell 20" breedbeeld. Maar als dat alles is, dan maakt zo'n upconverter voor de pc dus geen kont uit? Ik bedoel als ik HD content 720p bekijk op mn pc ziet dat er echt heel goed uit. Maar een dvdtje afspelen kan ik dan beter doen op gewone (breedbeeld) tv? Want de kwaliteit is niet echt om naar huis te schrijven.

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:00
Laatste paar dagen ook mee bezig geweest. Je zou ffdshow kunnen gebruiken hiervoor.

Het is een hoop werk om uit te zoeken wat de beste instellingen zijn (zal je zelf moeten doen, aangezien iedereen andere hardware en andere voorkeuren heeft).

Hier een linkje: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=246752
137 pagina's over het instellen 8)7 .

Good luck

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ppotter10 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:29:Maar een dvdtje afspelen kan ik dan beter doen op gewone (breedbeeld) tv? Want de kwaliteit is niet echt om naar huis te schrijven.
Waarom niet? Wat is het probleem dan?

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Het zou op zich wel handig zijn als er een softwarematige variant van DCDi zou zijn. Ik wil nog wel eens op m'n PC beelden capturen van m'n TV/PS2/whatever, en dat moet uiteraard gedeinterlaced worden. Er zijn dan wel meerdere zogenaamde 'smart' deinterlacers, maar die halen bij lange na niet de kwaliteit van DCDi. In de meeste gevallen val maar ik terug op 't droppen van één van beide fields, omdat dat veel sneller is en kwalitatief bijna niks uitmaakt (en 't is scherper dan de fields blenden). Op die manier gaat echter wel de helft van de resolutie verloren.

Een softwarematige DCDi-achtige deinterlace filter zou dus verrekte handig zijn, maar ik ben bang dat die er niet zijn. En ik verwacht ook niet zo snel dat Faroudja hiermee op de proppen zal komen, zij verdienen natuurlijk goudgeld aan de licenties van hun technologie.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Devil N schreef op maandag 26 juni 2006 @ 16:04:
Een softwarematige DCDi-achtige deinterlace filter zou dus verrekte handig zijn, maar ik ben bang dat die er niet zijn. En ik verwacht ook niet zo snel dat Faroudja hiermee op de proppen zal komen, zij verdienen natuurlijk goudgeld aan de licenties van hun technologie.
Is er gewoon: www.dscaler.org Het zal het echter (nog) niet halen bij een goede hardware deinterlacer denk ik.

Ondertussen maar hopen dat ze die inerlace onzin afschaffen!

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 26-06-2006 16:19 ]

• ppotter10
Erik070 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:36:
Laatste paar dagen ook mee bezig geweest. Je zou ffdshow kunnen gebruiken hiervoor.

Het is een hoop werk om uit te zoeken wat de beste instellingen zijn (zal je zelf moeten doen, aangezien iedereen andere hardware en andere voorkeuren heeft).

Hier een linkje: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=246752
137 pagina's over het instellen 8)7 .

Good luck
Thnx voor dit linkje. Zal het eens proberen! Zal alleen ff duren omdat ik dramatische problemen heb met m'n pc (rook e.d. 8)7
Wat is het probleem dan?
Heb je ooit wel eens een DVD op een lcd bekeken bij een resolutie van 1650x1024? = bagger (bij mij dan, zonder enig filter)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ppotter10 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 16:18:Heb je ooit wel eens een DVD op een lcd bekeken bij een resolutie van 1650x1024? = bagger (bij mij dan, zonder enig filter)
Ik kijk altijd DVD's op mijn 21" CRT op 1600x1200. Ik heb eigenlijk zelden te klagen... Daarom vraag ik ook: WAT is er precies bagger?

• ppotter10
deepspace schreef op maandag 26 juni 2006 @ 16:21:
[...]

Ik kijk altijd DVD's op mijn 21" CRT op 1600x1200. Ik heb eigenlijk zelden te klagen... Daarom vraag ik ook: WAT is er precies bagger?
Bagger is bij mij het kunnen onderscheiden van de pixels. Trouwens, DScaler heeft wel leuke filters maar geen DCDi.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ppotter10 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 16:26:
Bagger is bij mij het kunnen onderscheiden van de pixels.
Knap als jij vanuit je luie stoel, 3 tot 4 meter van je scherm de pixels kunt tellen ;)
Trouwens, DScaler heeft wel leuke filters maar geen DCDi.
Who cares, 90% van de DVD's zijn progressive, die worden van DCDi ook niet beter. Gewone filters leveren dan prima resultaat. Je moet niet verwachten dat je van je DVD de zelfde scherpte en detail krijgt als van een 720p beeld. Als dat zo was, dan hadden we geen HD nodig.

• ppotter10
De nieuwe HD DVD en Blu Ray spelers hebben zo'n upscaling optie al ingebouwd. Jammer dat die dingen nog zo duur zijn, maar dat komt nog wel. Misschien komt er later zo'n schaal optie als de spelers voor de pc komen, maar goed dan zijn er ook al HD-DVD's etc... :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ppotter10 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 16:53:
De nieuwe HD DVD en Blu Ray spelers hebben zo'n upscaling optie al ingebouwd. Jammer dat die dingen nog zo duur zijn,
Laat staan dat je ze ueberhaupt al kunt komen hier in europa...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zijn er inmiddels al mensen die gebruik maken van het upscalen van dvd`s via de PC?

Zo ja, welke software/gebruikerservaringen? :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Michael Knight schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:12:
Zo ja, welke software/gebruikerservaringen? :)
Daar heb je toch helemaal geen speciale software voor nodig?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Hoe zou het anders gedaan moeten worden? Dvd`s worden niet spontaan mooier dan ze zijn..

Ik zou graag wat mooier beeld met mijn dvd`s krijgen. Upscalen via de pc zou dan een mooie oplossing zijn..echter zie ik geen verschil tussen mijn dvd speler van €200 via componentkabels en mijn pc via een HQ-VGA theatre-kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 05-08-2007 00:47 ]

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 12:14
Doet oversampling eigenlijk veel aan de beeldqualiteit? Ik herinner me dat ergens gelezen te hebben.
In KMplayer heb ik ingesteld dat beelden met lage resolutie worden oversampled (lanczos) naar de resolutie van m'n scherm.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Michael Knight schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:47:
Hoe zou het anders gedaan moeten worden? .
Als je een gewone DVD afspeelt met een output resolutie van bijv. 1280*720, zorgt de PC gewoon voor upscaling. Daar heb je volgens mij geen speciale software voor nodig.

Upscaling: Definition: Upscaling is a process that mathematically matches the pixel count of the output of a standard or non-hi-def signal (such as standard DVD) to the physical pixel count on an HDTV, which is typically 1280x720 (720p) or 1920x1080 (1080i).

zodra je Windows Media player dus op full screen zet, doet ie aan upscaling.

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 05-08-2007 10:06 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

ppotter10 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:29:
een dvdtje afspelen kan ik dan beter doen op gewone (breedbeeld) tv? Want de kwaliteit is niet echt om naar huis te schrijven.
wat is er mis?

Verwijderd

ffdshow bied een hele hoop instelling om mee up te scalen, kan je best leuke resultaten mee halen :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Philflow schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 09:32:
[...]

Als je een gewone DVD afspeelt met een output resolutie van bijv. 1280*720, zorgt de PC gewoon voor upscaling. Daar heb je volgens mij geen speciale software voor nodig.

Upscaling: Definition: Upscaling is a process that mathematically matches the pixel count of the output of a standard or non-hi-def signal (such as standard DVD) to the physical pixel count on an HDTV, which is typically 1280x720 (720p) or 1920x1080 (1080i).

zodra je Windows Media player dus op full screen zet, doet ie aan upscaling.
Dan ga ik dat eens proberen, dank! :)

• ppotter10
Ik gebruik nu ffdshow i.c.m. Zoomplayer. Erg handig en het ziet er echt prima uit!
-edit- Ik heb wel een probleem. Als ik een dvd bekijk met losse ondertitels, staan de ondertitels compleet verkeerd. Echter staan de subtitle options uit bij ffdshow. Met een andere videodecoder staan de ondertitels wel juist. Iemand een idee?

[ Voor 59% gewijzigd door ppotter10 op 05-08-2007 16:44 ]

Verwijderd

Michael Knight schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:10:
[...]

Dan ga ik dat eens proberen, dank! :)
Dan scale je zonder post processing of slimme algoritmes = slechtere kwaliteit.
ppotter10 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:31:
Ik gebruik nu ffdshow i.c.m. Zoomplayer. Erg handig en het ziet er echt prima uit!
-edit- Ik heb wel een probleem. Als ik een dvd bekijk met losse ondertitels, staan de ondertitels compleet verkeerd. Echter staan de subtitle options uit bij ffdshow. Met een andere videodecoder staan de ondertitels wel juist. Iemand een idee?
Kan je bij zoomplayer de positie niet bepalen? Met MPC kan ik gewoon de positie in MPC instellen.
Pagina: 1