Toon posts:

Uitsluitend een laptop en niet langer meer een desktop

Pagina: 1
Acties:

• Heronymus
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-08-2009
Ik ben van plan om zeer binnenkort een nieuw systeem aan te schaffen en nu zit ik er aan te denken om te gaan voor een laptop en om vervolgens enkel daarvan gebruik te maken. Ik wil dus geen desktop systeem meer. De huidige laptops zijn voor mijn eigen doeleinden meer dan voldoende en het is eenvoudig verplaatsen en meenemen in tegenstelling tot een desktop systeem.

Wie van jullie gebruikt ook uitsluitend een laptop (al dan niet met aanvullende randapparatuur, zoals een externe monitor en toetsenbord)? En wat zijn jullie ervaringen?

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een jaar geen desktop meer. Alleen mijn 1e laptop had onboard video en dus kon je er niet echt spellen op spelen en dat was wel jammer. Dus tip: let op de videokaart.

Zijn jullie nou zo slim of ben ik nou zo dom?

• Heronymus
Jaaap schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:11:
Ik heb sinds een jaar geen desktop meer. Alleen mijn 1e laptop had onboard video en dus kon je er niet echt spellen op spelen en dat was wel jammer. Dus tip: let op de videokaart.
Ik ben absoluut gèèn gamer, dus aan de videokaart stel ik niet zulke hoge eisen :).

Maar verder bevalt het je wel prima, begrijp ik?

• robbert
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:32
Geluid, let erop dat de geluidskwaliteit van de meeste laptops erg brak is en dat er vaak geen digitale uitgang op te vinden is. Vooral als je veel muziek/films vanuit je computer afspeelt en een goede set hebt zul je het erg merken. (een usb of pcmcia geluidskaart zou dan een oplossing zijn, maar dat is weer zo lastig als je je laptop mee wilt nemen)

[Voor 21% gewijzigd door robbert op 26-06-2006 14:19]

• 26779
  • Registratie: november 2021
  • Niet online
Ik gebruik voor mijn werk een laptop. Mijn ervaring hiermee: om de laptop hanteerbaar te houden: GEEN 17" versjouwbaar exemplaar nemen!! Als het draagbare belangrijk voor je is zou ik adviseren om voor een 12" -14" ultra portable te gaan. Goed, ze zijn vrij aan de prijs maar het scheelt een hoop frustratie bij vervoer.

Om snel randapperatuur aan te sluiten kan je 2 dingen doen: OF een dockingstation/portreplicator OF (en dat doe ik) eenvoudig een 4poorts USB hub gebruiken. Met een USB hub hoef je maar 1 stekker extra aan te sluiten voor muis, toetsenbord, usbstick en eventueel printer.

Als je toch wil gaan voor een "iets" groter beeldscherm (15,4") dan zou ik een asus a6kt aanraden. Prima specs voor een redelijke prijs (+/- E 1300,=)

[Voor 3% gewijzigd door 26779 op 26-06-2006 14:22]

• Heronymus
robbertkrebbers schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:17:
Geluid, let erop dat de geluidskwaliteit van de meeste laptops erg brak is en dat er vaak geen digitale uitgang op te vinden is. Vooral als je veel muziek/films vanuit je computer afspeelt en een goede set hebt zul je het erg merken. (een usb of pcmcia geluidskaart zou dan een oplossing zijn, maar dat is weer zo lastig als je je laptop mee wilt nemen)
Oke, maar dan gaat het er dus om dat je een digitale uitgang hebt? Of biedt dat ook geen garantie op goede geluidskwaliteit?

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 16:12
heb sinds kort een laptop van de zaak gekregen, moet eerlijk zeggen dat ik m'n desktop eigenlijk nooit meer aan heb, alleen soms om wat gegevens af te halen.

Heb een Compaq NC6120, niet zo heel duur apparaat, heb er 2 gb geheugen in gedaan en hij draait als een tiet.

Geluid is best redelijk, zeker als je hem op de headphone aansluiting aan je stereo aansluit.

film kijken doe ik er niet op, daar heb ik een tv voor, spelletjes speel ik er ook niet op, hoeveel halflife2 wel aardig draaide, als je de opties wat omlaag zet.

in het vervolg geen desktop meer voor mij, dit is veel praktischer.

• Janoz
  • Laatst online: 15:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je alsnog randapparatuur neemt zou ik sowieso een docking station gebruiken. Je kunt dan jke werkplek inrichten als bij een desktop. Je laptop zet je op het dockingstation (Wat gewoon ergens in de hoek kan zijn) en je werkt gewoon op je losse toetsenbord en scherm. Als je vervolgens je laptop mee wilt haal je hem gewoon van het docking station af en klaar.

Je bent dan niet bezig om telkens alle kabels te pluggen en unpluggen. Deze zitten immers allemaal aan het dockingstation. Hierdoor kun je de kabels ook mooi wegwerken zodat je bureau ook netjes blijft. Daarnaast zitten er op een dockingstation ook vaak meer aansluitingen (digitale audio, naast vga ook dvi, enz enz)

--
edit:

Geluid van een laptop is vaak ruk omdat er ruk speakertjes in zitten. Zodra je externe speakers aansluit heb je daar al geen last meer van.

[Voor 20% gewijzigd door Janoz op 26-06-2006 14:24]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• robbert
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:32
Heronymus schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:21:
[...]

Oke, maar dan gaat het er dus om dat je een digitale uitgang hebt? Of biedt dat ook geen garantie op goede geluidskwaliteit?
Dat een digitale uitgang aanwezig is geeft geen garantie dat de analoge geluidskwaliteit goed is. Maar als die er wel is en je sluit het digitaal aan (als je dat uberhaupt kan) dan heb je weinig last van de slechte analoge kwaliteit.

• Perconte
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 10:23
Ik zou liever een desktop houden. Meer om het feit dat je deze makkelijker kunt updaten met hardware dan een laptop. Voor de mobiliteit heb ik er gewoon een 2ehands laptopje bij want als ik weg van huis ben doe ik toch geen zware dingen op men laptop.

• stTK421
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 30-01-2007

stTK421

SWR Master

Perkontje, dat is natuurlijk niet echt een duidelijk antwoord. De TS wil graag een laptop, en dat is prima als vervanger. Zelf heb ik ook een laptop (maar als tweede PC) en die zit lekker in een docking station, ver weg van het bureau, dus enkel scherm, toetsenbord, muis en speakers op tafel. Printer kan er ook op, en ander USB spul

Laptop: P1 233 - 96 MB RAM - Windows XP Pro | Double crossing, no good swindler

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

via de TU/e heb ik ook een laptop, met standaard erbij (Bakker Elkhuizen ofzoiets), zo'n standaard is echt fijn! Het brengt het scherm toch een heel stuk omhoog, waardoor je nek niet de hele tijdomlaag kijkt.

Life is not about specs, it is about joy!

• iglesiasdelsol
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07-11 22:35
Sinds een jaar werk ik ook alleen nog maar met mijn nieuwe laptop. Ik heb m'n desktop nog wel, maar gebruik het amper meer. Ik zal nooit meer een desktop kopen!
Wel heb ik opgelet in ieder geval geen onboard grafics te nemen, maar een redelijke grafische kaart ingebouwd. Ik ben hiermee in ieder geval uiterst tevreden.

• endless
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ikzelf gebruik ook meer mijn laptop als mijn desktop, de desptop is enkel voor downloaden, dataopslag & games.

Als je een laptop als desktopvervanger gaat gebruiken moet je wel met enkele zaken rekening houden.
Je laptopscherm moet - net als je desktopscherm - op goede hoogte staan vanwege rug, nek en andere klachten. Dat betekent dus snel dat je een los toetsenbord & muis moet aanschaffen omdat op een schuinstaande laptop niet te typen is. Zoals al eerder gezegd is is een dockingstation een must-have. Erg makelijk. De laptop wordt meteen gevoed en heeft een hoopje extra aansluitingen.

Daarbij is 12"(zoals hierboven ergens gezegd wordt.) volgens mij niet groot genoeg als desktopvervaning. Neem een 15"/15,4" inch scherm en je wilt niet meer anders na een tijdje.

Hou ook rekening met diefstal-gevoeligheid, ruim de laptop 's avonds op of koop een slot voor je laptop. (Niet dat die veel helpen.) Mocht je je laptop ook nog willen vervoeren koop dan een stevige (niet goedkope) tas.

Succes. :)

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-11 22:52

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb sinds kort ook een laptop (Dell Inspiron 9100), en als ik daar een extra toetsenbord en muisje aanhang voelt het gewoon net zo aan als mijn desktop. Het is dus prima mogelijk om van een moderne laptop een volwaardige PC te maken.

Goud is geen geld

• lux
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13-09 11:15
Een laptop is niet goed als je urenlang werkt aan de pc...
Eerst en vooral is het scherm te klein icm een te hoge resolutie. Dit zal je ogen kapot maken ...
Geloof mij want ik heb dit na 3 jaar gemerkt.
Ten tweede zit je voortudurend in een ongezonde houding. Je nek wordt teveel belast doordat het scherm zo laag staat. Je zou zeker een "laptopstand" moeten kopen als je van plan bent om lang aan één stuk te werken. Maar daarmee is het probleem van het scherm nie opgelost.
Je zou een extern scherm kunnen kopen natuurlijk. Bij dell zijn die soms heel goedkoop.

Ik wou ook geen desktop meer 3 jaar geleden. Ik had de mijne verkocht en een laptop aangeschaft, maar de euforie is rap over na een paar jaar :)
Ik ben nu weer een blije desktopgebruiker. Een toetsenbord dat veel ergonomischer is een groot scherm met een verantwoorde resolutie en voila.

Moraal van het verhaal: een tweaker moet ook denken aan zijn gezondheid B)

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

• bartvl
  • Laatst online: 21:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

lux schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:55:
Een laptop is niet goed als je urenlang werkt aan de pc...
Eerst en vooral is het scherm te klein icm een te hoge resolutie. Dit zal je ogen kapot maken ...
Geloof mij want ik heb dit na 3 jaar gemerkt.
Ten tweede zit je voortudurend in een ongezonde houding. Je nek wordt teveel belast doordat het scherm zo laag staat. Je zou zeker een "laptopstand" moeten kopen als je van plan bent om lang aan één stuk te werken. Maar daarmee is het probleem van het scherm nie opgelost.
Je zou een extern scherm kunnen kopen natuurlijk. Bij dell zijn die soms heel goedkoop.

Ik wou ook geen desktop meer 3 jaar geleden. Ik had de mijne verkocht en een laptop aangeschaft, maar de euforie is rap over na een paar jaar :)
Ik ben nu weer een blije desktopgebruiker. Een toetsenbord dat veel ergonomischer is een groot scherm met een verantwoorde resolutie en voila.

Moraal van het verhaal: een tweaker moet ook denken aan zijn gezondheid B)
Moraal van het verhaal: om je gezondheid op orde te houden, zul je zeker een aaantal investeringen moeten doen om met een laptop te kunnen werken.

Life is not about specs, it is about joy!

• Heronymus
Wat bedoel je met dat het je ogen kapot maakt? Op welke manier?

• djluc
  • Laatst online: 08:47
Ik werk ook altijd met mijn laptop (IBM X40) en dat bevalt enorm goed. Wat beteft toetsenborden: Een goed laptop toetsenbord is echt 100x fijner dan een normaal ergonomisch toetsenbord o.i.d. Er zijn echter ook toetsenborden waar ik niet op kan werken: Compaq 6200 serie enzo, echt te klein die toetsen, dat is dus een kwestie van smaak!

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:20

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Heb al 3 jaar uitsluitend een laptop, en sinds kort een inspiron 9400 (draagbare desktop). Dat ding is _behoorlijk_ groot maar met een goede tas neem je hem overal mee naartoe, en het grote scherm werkt stukken prettiger dan zo'n miezerig 14" ding (die had ik ervoor).

Gebruik alleen een muis als randapparaat, laptop toetsenbord werkt prima.

Samengevat:
- Groot scherm is erg belangrijk, klein ga je je aan ergeren
- Liever een grote laptop dan een kleine
- Ze zijn lastig te pimpen met nieuwe hardware dus koop gewoon gelijk een goede (HD/ram vervangen kan meestal nog wel maar dan nog)

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

• lux
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13-09 11:15
Je zit automatisch te dicht aan een laptop doordat het toetsenbord en scherm aaneen zit. Wanner je dan zoals in mijn geval een 15" scherm koopt met een resolutie van 1400x1050, dan kan je je ogen kapot kijken. Je hebt wel meer overzicht door een hoge res, maar het is zeker niet goed voor je ogen. Ik zit nu aan een 20" widescreen 1680x1050 en dit werkt veel aangenamer. Zeker ook omdat ik deze TFT aan het einde van mijn bureau kan zetten.
Ik had nooit last van mijn ogen, maar na 3 jaar ICT te studeren en meer dan 8 uur per dag een deze laptop te werken zijn mijn ogen verslecht. Ik moet nu een bril dragen. Als ik geen bril draag krijg ik koppijn na een uurtje ofzo ...

Dus een te hoge resolutie op een klein scherm betekent dat je ogen te belast worden. Dit leidt vroeg of laat tot een bril.

[Voor 10% gewijzigd door lux op 26-06-2006 15:08]

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

• Red
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-11 14:51

Red

Blue

Wat lux en bartvl hierboven schrijven ben ik het totaal mee eens. Ik ben zelf ook al 2 jaar desktoploos en het bevalt me prima. Had ik voorheen een P4 laptop (van 7,5 Kg ofzo), deze heb ik 5 maand terug ingeruild voor een MacBook Pro. Vooral het gewicht vond ik erg irritant, heb ik nu geen last meer van.

En inderdaad een extern toetsenbord en muis is een must. Scherm bij deze laptop nog niet eens zo heel erg, terwijl ik daar wel de mogelijkheid voor heb.

http://www.redhead.nl/leon/macbook/DSCN4348_small.jpg
toetsenbord ontbreekt, lag ergens anders in mijn kamer
Het gemak is wel erg groot, altijd overal je eigen 'setup' te hebben, niet gebonden aan andermans pc's etc. etc.

Ik kan het je zeker aanraden.

[Voor 7% gewijzigd door Red op 26-06-2006 15:07]

| Léon Logt

• Heronymus
Toch stellen alle deskundigen (waaronder de ARBO) dat een beeldscherm nooit leidt tot oogafwijkingen, enkel tot oogklachten gedurende het veelvuldig beeldschermgebruik. Maar in ieder geval geen permanente oogafwijkingen.

• Janoz
  • Laatst online: 15:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

TS geeft in zijn startpost aan dat hij (evt) een externe monitor gaat gebruiken. TIjdens het werken op de vaste plek wordt het laptopscherm dus helemaal niet gebruikt. Laptop kan dus, op het dock, gewoon dichtgeklapt blijven liggen. De werkplek blijft exact zo zoals hij nu ook is met de desktop.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• HarryI
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01-07-2006
Toen ik mijn eerste laptop kreeg vond ik de stilte een verademing. Als hij aan staat hoor je d'r bijna niks van (bij reader/powerpoint e.d.). Dat was een behoorlijk verschil met de boxed P4 en radeon in mijn desktop. Maar naar verloop van tijd (misschien wat stof, misschien gewoon eerder niet gehoord) blijkt de laptop toch duidelijk geluid uit te stoten. Een nauwelijks hoorbare hoge piep, en als je die eenmaal ontdekt hebt... Op mijn P4 2400 een zalman 7700 en een ZM-80D op de videokaart en de desktop blijkt toch een rustigere variant (en dit was een investering van niks, het kan waarschijnlijk nog veel beter).

Ik werk met een apparte muis/TB (Mx3000) en een laptop standaard. Het scherm is 15" 1400x1050. Aangezien ik de laptop al langer portable gebruikte ben ik altijd erg enthoudsiast geweest over dit scherm (inkijkhoek, contrast, resolutie). Maar nu ik toch weer eens achter de 19" CRT op 1600x1200 heb gezeten dacht ik toevallig deze week, eigenlijk is dat ook veel mooier. Hier wordt al gezegt: de TS gaat toch een apart scherm gebruiken, maar reken dan wel dat je daarvoor ook betaald. Je betaald voor een scherm op je laptop, die je niet gebruikt, en voor een scherm op je bureau (o.i.d.). Dus hierbij speelt de mate waarin je je systeem ergens anders wil gebruiken een grote rol, is het de investering waard. Als ik 90% thuis zou zitten kocht ik een desktop. Bij 70% ook, misschien een goedkope 2e hands laptop ernaast? Pas bij 50% zou ik een laptop de investering waard vinden.

Nog een laatste zin over de videokaart. Welliswaar speel je geen spelletjes, maar ik denk dat toekomstige microsoft spul steeds meer belasting op je videokaart gaat zetten. Ik hoor verhalen over Vista met in schuivende, fadende en weet ik al niet wat voor grapjes. Als je laptop ouder wordt, maar voor jou verder voldoet kan een goede videokaart wel eens gemakkelijk zijn (denk ik)

• stTK421
  • Laatst online: 30-01-2007

stTK421

SWR Master

En dan zou je kunnen kiezen voor een kleine barebone!

Laptop: P1 233 - 96 MB RAM - Windows XP Pro | Double crossing, no good swindler

• djluc
  • Laatst online: 08:47
Sowieso is het handig je laptopscherm ook te gebruiken om bijvoorbeeld Outlook in open te zetten zodat je de rest van je scherm gewoon kan gebruiken voor de applicatie waar je mee werkt!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:38

Gé Brander

MS SQL Server

Sa1 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:21:
Heb een Compaq NC6120, niet zo heel duur apparaat, heb er 2 gb geheugen in gedaan en hij draait als een tiet.
Hoe doe je in godsnaam 2Gb in die laptop? Ik zie alleen op de achterkant een klepje wat open kan, waar een 1Gb module in kan, maar waar vervang ik die andere 512Mb voor een 1Gb exemplaar? Ik kan dat niet echt vinden...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Karel2001
  • Laatst online: 12-12-2018
onder het keyboard zit het 2e S0DIMM slot

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:22
Ik zal zeggen doen.
http://img115.imageshack.us/img115/3610/img16946km.jpg
Het is een Centrino Dou + 512MB Dual DDR2 + Ati x1400, Dual screen, en heerlijk zuinig. Koste maar € 875,-. Nadeel, de trage hardeschijf. Om het wat de compeseren heb ik er nu 1GB SD flash kaart ingestopt die ik als tweede hardeschijf gebruikt.

Let trouwens er op dat 99% van de laptops een TN scherm heeft :r Voor thuis gebruik is een goede externe scherm zeker geen luxe. Koop ook meteen een USB hub zodat je steeds maar één kabel hoeft los te halen wanneer je laptop wilt meenemen.

Veder heb ik nog een desktop pc is ik uitsluitend gebruik om mee te game en voor opslag, hij verbruikt ook 10x zo veel.

[Voor 21% gewijzigd door JKen op 27-06-2006 12:49]

• McRubz
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
HarryI schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:37:
Nog een laatste zin over de videokaart. Welliswaar speel je geen spelletjes, maar ik denk dat toekomstige microsoft spul steeds meer belasting op je videokaart gaat zetten. Ik hoor verhalen over Vista met in schuivende, fadende en weet ik al niet wat voor grapjes. Als je laptop ouder wordt, maar voor jou verder voldoet kan een goede videokaart wel eens gemakkelijk zijn (denk ik)
Op dit laatste stukje wil ik toch even reageren. De grafische kaart Intel® Integrated GMA950 is volledig Vista-compatible en kan alle effecten van Aero vloeiend weergeven. De huidige geintegreerde kaarten zijn helemaal zo slecht nog niet als je geen spelletjes speelt maar wel de effecten van Aero wilt kunnen zien. Voor mij was de meerwaarde van een extra videokaart in mn laptop ten op zichte van een geintegreerde te weinig om daar zo veel extra geld aan uit te geven.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:22
En je accu gaat laner mee met zo onboard :z

• hevling
  • Laatst online: 21:15
Ik heb sinds een jaartje ook enkel maar een laptop, dit is mijn enigste computer.
Ik heb er een externe hd als dataopslag, en nog een tobo + muis erbij gekocht.
Mijn laptop zelf heb ik op een verhoogje op mijn bureau geplaatst zodat het scherm op mooie ooghoogte komt en ik kan door middel van dat extra toetsenbord en muis relaxt computeren.

Ben wel aan het denken of ik mijn laptop niet ga upgraden (een 7200 rpm hd, 2 gig ram).

Ik ben ook niet zo een gamer maar hier steekt een ati x700 in en dat is zeker genoeg voor mij.

*

Ik ga deze zomer wel een conroe 'desktop' setup kopen. Dit gewoon omdat ik met een desktop meer kan experimenteren (server,oc,...).

[Voor 12% gewijzigd door hevling op 27-06-2006 13:48]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee