[SpeedTouch 716v5] Speedtouch als backup DHCP

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik vraag me af of het eigenlijk wel mogelijk is om mijn SpeedTouch-716v5 als backup dhcp server in te stellen.

ik heb mijn eigen FreeBSD machine die DHCP en DNS regelt maar als ik dat ding een uit de lucht haal voor het een of het ander wil ik dat de boel gewoon blijft werken via de speedtouch.

Voor DNS is het niet zo'n probleem.. FreeBSD bak als primary dns en de speedtouch als secundary.
Maar met DHCP wordt dat toch een beetje lastiger..............

Ik kan natuurlijk statische ip's gebruiken.. maar dat wil ik niet..

Verwijderd

als backup is niet mogelijk. dhcp zit simpelweg niet zo in elkaar. Je kan wel 2 dhcp servers op 1 netwerk draaien, zolang je maar geen overlappende scope uitdeelt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:31:
als backup is niet mogelijk. dhcp zit simpelweg niet zo in elkaar. Je kan wel 2 dhcp servers op 1 netwerk draaien, zolang je maar geen overlappende scope uitdeelt.
En dan wordt het heel spannend welke server als eerste reageert...
Hier schiet je niet echt veel mee op, of wel !?

Twijfel je aan je FreeBSD bak, of heb je een andere reden voor deze vraag ?

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 26-06-2006 14:34 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Ik dacht ook al dat DHCP zo niet in mekaar zat.....

Maar mijn vriendin werd het een beetje zat dat die freebsd server altijd aan moest staan om een internet verbinding te hebben... Dus dat probeer ik op te lossen..
Op zich is ie wel altijd aan, maarja updates moet je ook bijhouden enzo... Binnenkort een upgrade naar versie 6.1 enzo...... issie toch weer effe down

Ik zou graag ook hebben dat er geinternet kan worden als die bak uit staat..

In die speedtouch kan ik wel een DHCP server opgeven.. En dat dan in de DHCP pool..
Waar idat dan voor?
Dient de DHCP in de speedtouch dan als relay ofzo? Wat heeft het anders voor nut om het op te geven (vooral 'in' de dhcp pool vind ik een beetje vaag)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:03
Waarom laat je de speedtouch dan dhcp altijd niet regelen ?

• xzenor

xzenor

Topicstarter
omdat die beknopter is dan de dhcp van mijn freebsd machine..
Ik krijg dan verschillen tussen de ip's op de speedtouch en de bijbehorende namen op de dns van mijn freebsd machine..

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-03 07:46
misschien 2 gateways?

• xzenor

xzenor

Topicstarter
?
leg uit............... ik snap'm niet...

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

Je kan natuurlijk de scope compleet instellen en inschakelen zodra je de bsd bak down brengt.
Enige verschil is het gateway adres, in de scope op bsd heb je het IP van BSD als Gateway, en Speedtouch laat je de speedtouch meezenden als gateway.

Mocht je te lui zijn om dat iedere keer aan en uit te zetten, kun je ook de speedtouch op een andere netwerk range zetten en een breder subnetmasker gebruiken, zodat beide ranges elkaar wel kunnen benaderen, maar geen conflict creeeren. En op die manier heb je twee gateways, en krijgt een machine z'n IP van de snelste daemon... (Al zou ik de eerste oplossing prefereren)

Still Cripple as Hell

Pagina: 1