If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.
Verwijderd
Ja, dat bedoelde ik, komt geen bas uit, maar hoge tonen moet kunnen, dus daarom is die misschien geschikt als center. Beter is het natuurlijk om de center speaker van je set te gebruiken, maar de TV staat ook af en toe uit, en dan wil het oog ook wat, reden om dit te doen zou dan ook een esthetische zijn...maar er hadden dus al mensen en fabrikanten over nagedacht. Ben niet heel erg aan het kijken in het topsegment, en had in de verschillende handleidingen deze optie nog niet gezien.. de LG 37LC2R heeft de optie iig niet, of ze moeten hem in de scart aansluiting verstopt hebben..Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:31:
Dat er geen bas uitkomt betekent niet dat er geen lage tonen uitkomen. Mijn philips lcd heeft een speciale aansluiting om de speakers als center te gebruiken. Geen idee hoe dit klinkt want hij is zeker inferieur aan mij center. Misschien zit zoiets ook bij jouw lcd?
If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.
Ik heb zelf een samsung LCD tv
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
In de volgende 8 stappen:
1. Een kabel met aan allebei kanten een rode en een witte tulpstekker en 1 kabel met aan allebei kanten een gele tulpstekker.
2. Sluit deze kabel aan op de centerspeaker aansluiting van je homecinemaset.
3. Koop 2x een scartconnector (SC) (zie hieronder). Deze kosten haast niks

4. Sluit 1 SC aan op je LCD-TV. Stop hier de rode en de witte tulpstekkers in.
5. Nu heb je in principe dus gezorgt dat het centerspeaker geluid op de LCD TV komt. Je moet nu alleen nog er voor zorgen dat het DVD/Digitale TV signaal nog wel op je scherm komt (anders zie je niks
6. Je plaats nu de 2de SC op je DVD-speler of op je Decoder en verbind de kabel met de gele tulpstekkers.
7. Je zorgt ervoor dat je dolbysurround signaal via een COAX of Fibre kabel naar je homecinemaset loopt.
8. Volgens mij moet je nu DVD/Digitale TV kijken via de SCART aansluiting met het centergeluid door de LCDTV boxjes heen.
Voor de duidelijkheid hieronder nog een tekening van het geheel.
http://img90.imageshack.us/my.php?image=centerdoorlcd3cw.jpg
[ Voor 1% gewijzigd door Falcon op 26-06-2006 11:59 . Reden: 10 - 2 = 8 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Alleen mis je dan RGB signaal... Wat voor een LCD wel fijn is...The Real Falcon schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:57:
Eigenlijk heb ik precies het zelfde gehad...en het simpel op gelost. Maar dit is dan niet de oplossing voor de mensen die tv kijken via analoog.
In de volgende 10 stappen:
1. Een kabel met aan allebei kanten een rode en een witte tulpstekker en 1 kabel met aan allebei kanten een gele tulpstekker.
[afbeelding]
5. Nu heb je in principe dus gezorgt dat het centerspeaker geluid op de LCD TV komt. Je moet nu alleen nog er voor zorgen dat het DVD/Digitale TV signaal nog wel op je scherm komt (anders zie je niks).
6. Je plaats nu de 2de SC op je DVD-speler of op je Decoder en verbind de kabel met de gele tulpstekkers.
7. Je zorgt ervoor dat je dolbysurround signaal via een COAX of Fibre kabel naar je homecinemaset loopt.
8. Volgens mij moet je nu DVD/Digitale TV kijken via de SCART aansluiting met het centergeluid door de LCDTV boxjes heen.
Ik zou zelf dus ook gewoon de scartkabel openmaken, en daar een paar tulpjes aan solderen voor het geluid...
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2006 12:00 ]
Kun je me dit uitleggen Mikey? ... Ik doe toch niks anders dan wat eigenlijk de scartkabel doet?MikeyMan schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:59:
[...]
Alleen mis je dan RGB signaal... Wat voor een LCD wel fijn is...
Ik zou zelf dus ook gewoon de scartkabel openmaken, en daar een paar tulpjes aan solderen voor het geluid...
Ja, leuk idee, doen we nietThe Real Falcon schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:57:
Eigenlijk heb ik precies het zelfde gehad...en het simpel op gelost. Maar dit is dan niet de oplossing voor de mensen die tv kijken via analoog.
In de volgende 8 stappen:
[afbeelding]
5. Nu heb je in principe dus gezorgt dat het centerspeaker geluid op de LCD TV komt. Je moet nu alleen nog er voor zorgen dat het DVD/Digitale TV signaal nog wel op je scherm komt (anders zie je niks).
mijn homecineme set bestaat uit een paar JBL SCS140 boxen en een Sony-DG500 versterker.. niet het allergoedkoopste seroundsetje, maar een echte diepte investering kunnen we het ook niet noemen
Lijkt mij raar dat als je het apparaat via hdmi aansluit, je gelijk de mogelijkheid tot geluid via de tv verspeelt...
[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2006 12:21 ]
Als je het center signaal over de fronts mixed klinkt het alleen echt uit het midden als je er recht voor zit. zit je ook maar een beetje scheef, dan klopt het al niet meer. En als je dan met meer mensen een filmpie kijkt ofzow, zal er max maar 1 persoon van echt goed geluid kunnen genieten en de rest zal allermaal verneukt center geluid hebben.
Ik zou idd gewoon een center speaker gebruiken en die op de grond zetten onder je TV ofzow, of verstoppen tussen de apparatuur die je onder je TV heb staan, of iets dergelijks.
Er word wel altijd gezegt dat het het beste is om je center boven de TV te plaatsen, maar heb het eens uitgeprobeert door em eronder te zetten en vond het beslist niet minder klinken, mischien zelfs wel beter, maar dat is natuurljik maar net afhankelijk van je set, de opname die je afspeelt en waar je zelf van houd.
veel succes
Maar ergens moet er toch een mogelijkheid zijn om geluid op dat ding te krijgen...
jawel, dan kan wel….. maar dan moet je ergens een punt vinden waar je het originele geluid bij het beeld verwijdert en zorgt dat alleen het centerspeaker geluid als mono track wordt toegevoegd aan het beeld...MikeyMan schreef op maandag 26 juni 2006 @ 12:20:
Kan over hdmi ook geen geluid gestuurd worden?
naast het gebrek aan een audio encoder voor HD-signaal kom je met een hoop timing problemen...
Het video beeld gaat rechtsreeks van de decoder naar de Tv en het audio signaal gaat dan eerst naar een versterker die er een analoog audio center speaker geluid van maakt en dan moet dan weer gedigitaliseerd worden en toegevoegd worden aan het digitale beeldsignaal... ik zie hier wat theoretische en praktische bezwaren.. dan kan ik nog beter 2 draadjes vast solderen aan de speaker aansluitingen in mijn tv....
Is die timing niet in te stellen bij je versterker dan?jobvr schreef op maandag 26 juni 2006 @ 12:25:
[...]
jawel, dan kan wel….. maar dan moet je ergens een punt vinden waar je het originele geluid bij het beeld verwijdert en zorgt dat alleen het centerspeaker geluid als mono track wordt toegevoegd aan het beeld...
naast het gebrek aan een audio encoder voor HD-signaal kom je met een hoop timing problemen...
Het video beeld gaat rechtsreeks van de decoder naar de Tv en het audio signaal gaat dan eerst naar een versterker die er een analoog audio center speaker geluid van maakt en dan moet dan weer gedigitaliseerd worden en toegevoegd worden aan het digitale beeldsignaal... ik zie hier wat theoretische en praktische bezwaren.. dan kan ik nog beter 2 draadjes vast solderen aan de speaker aansluitingen in mijn tv....
Vraag me ook af of je een lijnsignaal danwel een versterkt signaal zomaar op die speakers kan monteren... Misschien is het zelfs beter daar een aparte koptelefoonversterker voor te gebruiken... Waarbij je overigens met hetzelfde timing-probleem zit...
ja, die timing is wel intestellen (lipsync), maar niet verschillend voor verschillende speakers..MikeyMan schreef op maandag 26 juni 2006 @ 12:28:
[...]
Is die timing niet in te stellen bij je versterker dan?
Vraag me ook af of je een lijnsignaal danwel een versterkt signaal zomaar op die speakers kan monteren... Misschien is het zelfs beter daar een aparte koptelefoonversterker voor te gebruiken... Waarbij je overigens met hetzelfde timing-probleem zit...
weet iemand misschien of de mogenlijkheid er is als je je tv via een HDMi kabel hebt aanhesloten en er een 5.1 signaal overheen komt, of je kan selecteren dat de TV alleen het center speaker geluid daarvan uitzend ??
Verwijderd
Je kunt kiezen uit bepaalde kwaden. Of een degelijke jongen eronder hangen en een dermate model uitkiezen die bij je interieur past of wat meer investeren en een oplossing nemen, zoals eerder vermeld, als de Yamaha speaker, welke je ook voor alleen center kunt gebruiken.jobvr schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:26:
De speakers van een lcd tv zijn meestal wat aan de brakke kant, en zijn zeker de zwakke schakel in het kijk en luister genot bij een mooie film..
Daarom sluit je natuurlijk een mooie home cinema set aan voor het geluid. Op mijn mooie kale muur komt nu een LCD tv te hangen, waarschijnlijk de LG 37LC2R, maar ik vind het wat jammer om daar een losse center speaker onder te hangen.
Is het mogelijk om zonder in de TV te gaan solderen de speakers van de TV te gebruiken als center speakers van je home cinema set ?? De TV-speakers zou je goed als center speaker kunnen gebruiken, want uit de center speaker komen geen bassen, dus merk je het gebrek aan klankkast niet.
LVD tv speakers zijn gewoon 3 keer niets en zullen denk ik nog heel lang 3 keer niks blijven, zeker gezien de prijskaartjes die je neer legt voor zo een toestel, daar kan en mag je geen goed geluid uit verwachten.
http://www.yamaha-uk.com/sound_projectors/
De YSP-1000 is een mooie oplossing qua design en geluid, maar een dure, 1000 euro.
Ook dit is een kwalitatief mooi setje :
http://www.kefinstanttheatre.com/kit200/intro.htm
Of dit, maarjah, het zijn en blijven lompe bakken, maar wel een goed geluid :
http://www.kef.com/products/XQ/xq5.asp
De markt voorziet in een hoop oplossingen, maar het blijft afwegen. De perfecte center speaker is er nog echt, kwaliteit/prijsverhouding.
Maar das misschien een beetje uit verhouding met de rest van de set...
uuuhhmmm ja... verdubbel de waarde van mijn set zo'n beetjeMikeyMan schreef op maandag 26 juni 2006 @ 13:00:
Die ysp1000 kost ongeveer 800 euro... En de 800 ongeveer 500...
Maar das misschien een beetje uit verhouding met de rest van de set...