[Netwerk] Trunk-Interface gaat onregelmatig en weer up

Pagina: 1
Acties:

• Aragornwj
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 12:29
Bij mij op het werk wordt er gebruik gemaakt van meerdere netwerken. Zo heb ik laatste een aantal switches vervangen voor het private-netwerk (Over dit netwerk gaan de heartbeats van de nodes(servers) die in cluster hangen). We maken gebruik van 3 verschillende panden, gem 3 km. van elkaar verwijderd en ons eigen glas-netwerk tussen de locaties in. De switches zijn van het type Cisco Catalyst 3560 en zijn via single-mode glasvezel met elkaar verbonden.

Het probleem wat zich nu voordoet is dat heel onregelmatig er inputerrors tussen 2 locaties optreden, op de glas-interface. Soms draait het netwerk 2 dagen zonder errors, soms verschijnen er errors en blijft de interface up. Dit is op zich geen probleem, maar wat wel zeer vervelend is dat de interface wel plat gaat als er meer errors komen. Regelmatig gaat de interface dan wel weer vanzelf up, maar het private netwerk ligt op zo'n moment wel plat. Ik kan de verbinding omleggen via de 3e locatie (in de toekomst moet het een ringnetwerkje worden), maar dat is niet de bedoeling.

De dingen die ik heb getest of bekeken zijn het volgende:
  • Configuraties naast elkaar gezet om te vergelijken (met de 3e switch, geen verschillen)
  • De gbic-modules heb ik in andere poorten gestopt en geconfigureerd.
  • Glaskabels van switch naar patchpaneel vervangen en omgeruild met andere kabels
  • Gbic-poortjes schoongeblazen met (pers)-lucht
  • Extra gbic-module besteld en getest om problemen met de module uit te sluiten.
De dingen die ik nog ga testen:
  • Er is een afspraak gemaakt om de glasverbinding tussen de panden te testen. Er zijn toevallig de laatste paar dagen 'langs de route van de kabel' werkzaamheden geweest en ik wil uitsluiten dat het probleem onder de grond ligt.
Heeft iemand nog een tip waar ik naar kan kijken, wat ik over het hoofd zie? Ik kan niet plaatsen waarom het probleem zo onregelmatig voorkomt. Misschien dat 1 van jullie dit eerder gezien heeft?

MEEHH!!!!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Je zou kunnen overwegen om het verkeer dat over die glasvezelpoort gaat te kopieren naar een andere poort (SPAN) en dit bijvoorbeeld op te nemen met Ethereal.
Op het moment dat de interface plat gaat kan je dan bekijken wat voor een verkeer er over heen ging en of dit misschien er iets mee te maken heeft.
Verder zou je syslogging aan kunnen zetten zodat je op het moment dat de interface down gaat een notificatie krijgt.

• Aragornwj
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 12:29
Tweakertje schreef op maandag 26 juni 2006 @ 10:41:
Je zou kunnen overwegen om het verkeer dat over die glasvezelpoort gaat te kopieren naar een andere poort (SPAN) en dit bijvoorbeeld op te nemen met Ethereal.
Op het moment dat de interface plat gaat kan je dan bekijken wat voor een verkeer er over heen ging en of dit misschien er iets mee te maken heeft.
Verder zou je syslogging aan kunnen zetten zodat je op het moment dat de interface down gaat een notificatie krijgt.
Ik zal het eens gaan proberen vandaag, bedankt!

MEEHH!!!!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04 10:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

first mooie topicstart voor iemand die pas 11 posts op tweakers heeft.
Het lijkt mij dat je al het meeste hebt gedaan wat in jouw bereik ligt om het probleem op te lossen. Ik denk dat het inderdaad het beste is om de leverancier langs te laten komen met hun testspul. Zij hebben hopelijk de goede apparatuur om alles door te meten. Kan best een rotte kabel zijn en grondwater bijvoorbeeld hoewel ik bij glas altijd verwacht dat het kapot is of werkt.
Het nadeel van dit soort problemen is altijd dat het niet altijd speelt. Het is net als kiespijn ben je bij de tandarts dan is het weg.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > PNS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Aragornwj schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 07:13:
[...]
Ik zal het eens gaan proberen vandaag, bedankt!
Het jammere is dat de fouten expliciet niet mee gekopieerd worden naar een SPAN port!!

Wat voor GBICS gebruik je en wat is de demping van de glasvezel? (ik denk een Lx SFP...)
Misschien moet je er wel een dempertje tussen zetten. Ik denk dat het met je GBIC te maken heeft als ie warm wordt. (dat de GBIC te hard gaat sturen omdat ie warm wordt)

Je zegt dat je interface vanzelf weer up komt... Is dat omdat de link spontaan weer opkomt of omdat error recovery cause all draait op je Cisco...
Je zou kunnen overwegen om 1 voor 1 de opties af te gaan zodat je poort niet dichtklapt vanwege een error.

Hoe staat de config van ports? gebruik je auto of gebruik je een fixed instelling? (Fixed is beter!)

[ Voor 4% gewijzigd door Kabouterplop01 op 27-06-2006 17:04 ]

Pagina: 1