Bij mij op het werk wordt er gebruik gemaakt van meerdere netwerken. Zo heb ik laatste een aantal switches vervangen voor het private-netwerk (Over dit netwerk gaan de heartbeats van de nodes(servers) die in cluster hangen). We maken gebruik van 3 verschillende panden, gem 3 km. van elkaar verwijderd en ons eigen glas-netwerk tussen de locaties in. De switches zijn van het type Cisco Catalyst 3560 en zijn via single-mode glasvezel met elkaar verbonden.
Het probleem wat zich nu voordoet is dat heel onregelmatig er inputerrors tussen 2 locaties optreden, op de glas-interface. Soms draait het netwerk 2 dagen zonder errors, soms verschijnen er errors en blijft de interface up. Dit is op zich geen probleem, maar wat wel zeer vervelend is dat de interface wel plat gaat als er meer errors komen. Regelmatig gaat de interface dan wel weer vanzelf up, maar het private netwerk ligt op zo'n moment wel plat. Ik kan de verbinding omleggen via de 3e locatie (in de toekomst moet het een ringnetwerkje worden), maar dat is niet de bedoeling.
De dingen die ik heb getest of bekeken zijn het volgende:
Het probleem wat zich nu voordoet is dat heel onregelmatig er inputerrors tussen 2 locaties optreden, op de glas-interface. Soms draait het netwerk 2 dagen zonder errors, soms verschijnen er errors en blijft de interface up. Dit is op zich geen probleem, maar wat wel zeer vervelend is dat de interface wel plat gaat als er meer errors komen. Regelmatig gaat de interface dan wel weer vanzelf up, maar het private netwerk ligt op zo'n moment wel plat. Ik kan de verbinding omleggen via de 3e locatie (in de toekomst moet het een ringnetwerkje worden), maar dat is niet de bedoeling.
De dingen die ik heb getest of bekeken zijn het volgende:
- Configuraties naast elkaar gezet om te vergelijken (met de 3e switch, geen verschillen)
- De gbic-modules heb ik in andere poorten gestopt en geconfigureerd.
- Glaskabels van switch naar patchpaneel vervangen en omgeruild met andere kabels
- Gbic-poortjes schoongeblazen met (pers)-lucht
- Extra gbic-module besteld en getest om problemen met de module uit te sluiten.
- Er is een afspraak gemaakt om de glasverbinding tussen de panden te testen. Er zijn toevallig de laatste paar dagen 'langs de route van de kabel' werkzaamheden geweest en ik wil uitsluiten dat het probleem onder de grond ligt.
MEEHH!!!!