Toon posts:

Expertise gevraagd bij aankoop van laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Over twee en een halve maand ga ik naar Hong Kong om een half jaartje te studeren. Hoewel ik daar familie heb, is het erg handig om een eigen computer te hebben. Omdat ik een desktop niet mee kan nemen naar Nederland, is een laptop misschien meer geschikt.

Hoewel ik een beetje verstand heb van computers, heb ik totaal geen ervaring met laptops. Natuurlijk is het verschil tussen een laptop en een pc niet erg groot. Maar vooral het feit dat je zelf een pc in elkaar kan schroeven kan dit niet echt voor een laptop. Daarom ben je afhankelijk van de verschillende merken die op de markt rondzwerven. Hier heb ik totaal geen ervaring mee, hoewel ik de meeste merken wel ken, weet ik totaal niet welke nou goed is.

Wat ik vooral op mijn laptop ga doen is gewoon tekstverwerken voor mijn studie. Op zich heb je daar niet zo'n goede laptop voor nodig. Maar toch wil ik er bijv. ook films op kijken en games op spelen. Je bent toch in het buitenland en de kans dat je daar soms verveelt is ook erg groot :). Ik weet nog niet wat mijn budget is, want mijn ouders betalen mijn laptop. Stel dat de laptop die ik wil gaan halen iets duurder is dan mijn budget dan leg ik zelf wat geld bij.

Geef tips zoals welke laptops mijn behoeftes kan vervullen, welke merken goed zijn, waar ik op moet letten enzovoort enzovoort.

Op het moment heb ik de Toshiba Satellite P100-204 op het oog. Vooral omdat ik vrij onder indruk van de specificaties ben. Het is inderdaad een soort game-pc, met een 17 inch scherm en een goede videokaart. Al heb ik mijn twijfels over of het een goede laptop is en of er nog andere goede kandidaten zijn.

Ik ga de laptop ook in Hong Kong kopen, niet alleen vanwege het feit dat het daar waarschijnlijk goedkoper is, maar vooral omdat ik dan meteen een chinese windows met chinese toetsenbord bij heb.

Ow ja, op zich bestaan er veel van zulke topics. Maar vooral vanwege het feit dat ik er niks van af weet heb ik een topic van gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 10:22 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je hebt je eigen vraag min of meer al beantwoord. Koop een willekeurige laptop van een A-merk en je kan prima tekstverwerken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
17" is leuk voor gamen, maar is erg lomp om vaak heen en weer te sjouwen.
Gamen is leuk op een laptop maar als vast gamestation vind ik het niet geschikt, vooral omdat de tft's van laptops snel laggen en van slechte kwaliteit zijn voor gamen.
Dus als je geen spijt wilt hebben van iedere dag een zware tas mee te nemen, zou ik een kleinere laptop nemen :P

• .Memphis.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:55
volgens mij zijn er heel wat laptops die langs hier verkocht worden, niet te vinden in Hong Kong en omgekeerd zijn er daar waarschijnlijk veel meer laptops te vinden die langs hier nog helemaal niet te koop zijn dus denk niet dat je veel zal geholpen worden door zo'n dingen hier te vragen.

Budget inschatten lijkt mij ook al heel moeilijk, denk niet dat veel tweakers op de hoogte zijn van de gangbare laptop-prijzen in Hong Kong :P

Verwijderd

.Memphis. schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:37:
volgens mij zijn er heel wat laptops die langs hier verkocht worden, niet te vinden in Hong Kong en omgekeerd zijn er daar waarschijnlijk veel meer laptops te vinden die langs hier nog helemaal niet te koop zijn dus denk niet dat je veel zal geholpen worden door zo'n dingen hier te vragen.

Budget inschatten lijkt mij ook al heel moeilijk, denk niet dat veel tweakers op de hoogte zijn van de gangbare laptop-prijzen in Hong Kong :P
Voor films is je processor van groot belang, en voor games toch meer je grafische kaart.
Bedenk wel dat je dus als eis stelt: textverwerken (kan op de meest oude laptops), games, films.
Dat betekend dat het al snel een goeie machine zal moeten worden.
Ik zou minimaal gaan van een 2ghz machine, met 1024 mb ram en een gafische kaart van minimaal een Ati x800 - x1300/x1600 of nvidia 6600/6800

Succes

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit is wel een aardige, speciaal omdat hij 15.4' is en dus makkelijk draagbaar.

http://www.laptops4u.nl/info/hel80-02-993.html

Er zit wel een prijskaartje aan maar dan zit er ook wel heel wat in. Hou alleen rekening mee dat er geen OS op zit en je die dus zelf moet instaleren.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:42
Laptops-4-u zit ook niet in Hong Kong geloof ik! In principe is elk A-merk geschikt, als je alleen even let op de duurzaamheid van sommige modellen. Ik zou geen zin hebben in een garantieafhandeling als je in Hong Kong bent. Zoek dus eentje die een beetje stevig gebouwd is. Gieg RAM, Duo Core, allemaal overbodig. Zoek iets in de Pentium -M (Centrino dus) of mobile Sempron. Beide zijn goed betaalbaar en hebben geen moeite met een DVD'tje draaien, terwijl een game spelen ook nog wel redelijk moet lukken (als je niet te hoge eisen hebt). 256MB intern zou kunnen maar is een beetje krap, dus daar liever 512MB. Op grafisch gebied zou ik het zoeken in de richting van de X700. Die kan nog best het een en ander en is daarnaast niet duur.

[ Voor 52% gewijzigd door Z-Dragon op 26-06-2006 11:57 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
.Memphis. schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:37:

op zich heb je wel gelijk in, zoals de toshiba die ik hier noemde heet in de rest van de wereld Toshiba Satellite P105-S921. Op zich gaat het er niet echt om de prijzen, maar vooral welke merken nou beter is of miss hebben jullie zelf een goede tip.

Verwijderd

Lukin schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:46:
Dit is wel een aardige, speciaal omdat hij 15.4' is en dus makkelijk draagbaar.

http://www.laptops4u.nl/info/hel80-02-993.html

Er zit wel een prijskaartje aan maar dan zit er ook wel heel wat in. Hou alleen rekening mee dat er geen OS op zit en je die dus zelf moet instaleren.
dat is inderdaad een mooie machine, maarja of het te duur is voor hem...1600 is niet mis voor een laptop

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat is waar deze is wat goedkoper en moet denk ik ook wel in HK verkrijgbaar zijn:

http://www.bestelfujitsus.../LKN%25253aNDL-101100-002

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:31

Thandor

SilverStreak

Gunner schreef op maandag 26 juni 2006 @ 10:24:
Je hebt je eigen vraag min of meer al beantwoord. Koop een willekeurige laptop van een A-merk en je kan prima tekstverwerken.
Eigenlijk kan ik daar niet veel aan toe voegen maar ik doe het stiekem toch.
Kijk eens rond naar het aanbod notebook in Hong Kong. Maak een keuze uit die notebooks en je bent klaar. Mocht je twijfelen tussen een paar laptops (prestatieverschillen bv.) dan kun je deze verschillen meestal vrij vlot zichtbaar maken a.d.v. benchmarks :)

Zie bv. mijn sluitmessage in dit topic waarin de prestaties van de Intel Core Duo T2500 (en diegene van een stapje hoger/lager (klein verschil)) duidelijk worden. Ook staat er een link naar een site met een kleine prestatieanalyse van grafische chipsets :)

Over het verschil in merken: De meeste A-Merken zullen over het algemeen wel goed zijn. Het kan natuurlijk zo zijn dat er een model tussen zit dat hier en daar z'n gebreken kent. Om je daar op voor te bereiden kun je beter voordat je het notebook daadwerkelijk aanschaft even zoeken (op zowel Google, Tweakers.net - Productsurveys als de GoT Search.
Het vermelden of een merk goed is in een topic als dit heeft uiteindelijk niet zo veel effect. Een merk kan compleet worden afgebrandt omdat een bepaald notebook faalde. Dit wil niet zeggen dat alle andere modellen van de merk ook per definitie slecht zijn. Trouwens, waarom zou de fabrikant altijd de schuldige zijn. 'User Abuse' komt hier en daar ook voor :o

Overigens zal tekstverwerken geen probleem zijn voor de huidige notebooks. Voor films is een modale processor al meer dan genoeg. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een Intel Core Duo T2300 (1,66GHz dual-core) problemen zal krijgen met videoweergave of modale games.
Voor dat laatste, de games zal de videokaart zich moeten bewijzen. Bekijk o.a. deze site eens voor wat interessante scores van mobiele grafische chipsets :)

Wellicht kun je ook de Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding eens raadplegen. Deze is wel ietwat outdated maar dat neemt niet weg dat het geen kwaad kan om 'm eens door te bladeren. Immers worden er wel wat punten aangehaald waarover je bij hedendaagse notebook ook na moet denken.

Dit topic gaat dus op slot omdat er uiteindelijk best veel te vinden is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.