Uploadsnelheid probleem

Pagina: 1
Acties:

• wietse.cc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo,

Op dit moment ben ik in het Easynet Datacenter waar ik toch wel een heel raar probleem heb met mijn nieuw geplaatste server. Misschien dat een van jullie het al eens bij de hand heeft gehad en mij een duwtje in de goede richting kan geven. Ik heb inmiddels (zie tijdstip) alles geprobeerd en ik kom er dus écht niet uit.

Als volgt:

Ik heb een W2K server hangen, die voornamelijk gaat webserveren. Deze server hangt aan een 100mbit uplink. Als ik vanuit het datacenter met een andere colocating bak download van mijn server dan komt het bestand met een dikke 9 megabyte per seconde binnenfietsen. Hetzelfde is het resultaat van de download- en uploadtest naar het XS4ALL netwerk.

Als ik echter van buitenaf via het internet een willekeurig bestand download van mijn server komt het bestand met een snelheid van 250kilobyte per seconde binnen, dit terwijl van andere servers gewoon te downloaden is met 20mbit (ADSL2).

Ik heb uiteraard de firewall's al uit gehad, een nieuwe netwerkkaart geprobeerd, de virusscanner uit gehad, het hele internet als trusted entry in de firewall gezet... Niets helpt! En ik zit met mijn handen in het haar, alles dat ik kon bedenken heb ik geprobeerd en werkt dus niet.

Op een of andere manier is het verkeer RAZENDSNEL, zolang het maar binnen het datacenter blijft. Als ik een test draai op www.speedtest.nl vanaf mijn server haal ik ook prima resultaten. Als ik zelf thuis download van mijn server is het zoals ik zei bagger. Dit geldt niet alleen voor bij mij thuis maar ook bij anderen...

Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt,
Wietse

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:48
Je zou kunnen kijken of ze de zelfde route nemen (gebruik trace ofzo) het zou een mogelijkheid kunnen zijn. De kans is niet erg groot, maar het proberen waard.

edit, op beide plekken natuurlijk, naar de server toe en van de server naar jou toe

[ Voor 24% gewijzigd door cossy nl op 26-06-2006 04:19 . Reden: typo en edit ]

• wietse.cc
cossy nl schreef op maandag 26 juni 2006 @ 04:17:
Je zou kunnen kijken of ze de zelfde route nemen (gebruik trace ofzo) het zou een mogelijkheid kunnen zijn. De kans is niet erg groot, maar het proberen waard.

edit, op beide plekken natuurlijk, naar de server toe en van de server naar jou toe
Ik heb naar de 2 verschillende servers in het rack (aan dezelfde switch daar) een tracert gedaan en de route is precies hetzelfde.

Inmiddels heb ik wat mensen gevraagd of ze voor mij even een 100mb.bin binnen wilden slepen en de resultaten zijn echt maf...

Van mijn bak:
- Naar een andere bak in Easynet: 8megabyte/sec
- Naar mijn neef (school): 2.5megabyte/sec
- Naar mij thuis: 270kilobyte/sec
- Naar een vriend van me thuis: 270kilobyte/sec

En dat met dezelfde route :S

Een nieuwe NIC heb ik ook al geprobeerd, driverupdate, niets helpt. Tevens heb ik elk topic uit de search doorgenomen, echter werkt geen enkele eerdere oplossing...

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 17:22
Overleg eens met Easynet :?

• wietse.cc
Een andere server op dezelfde switch als mijn server doet het wel prima, en trekt de volle upload.

Als mijn server fysiek het netwerkkabeltje en IP krijgt van die bak, doet mijn server nogsteeds hetzelfde.

Dat zou dus betekenen dat het _niet_ aan het netwerk ligt. Immers: Kabel, switch en IP waar de andere bak mee werkt erop en het probleem is nog altijd hetzelfde.

Toch gaat downloaden van mijn webserver wél snel met een andere server in Easynet, en gaat het totaal NIET snel over het internet.

De netwerkkaart is al vervangen, heb ik handmatig op 100M Full Duplex gezet en Flow control uit.
Het is ook geen firewall, want ik heb gister de Firewall's er compleet af gehaald, en dan toch hetzelfde gedoe...

Kan het zijn dat er toch ergens iets aangepast moet worden in de config van mijn W2K bak?

[ Voor 8% gewijzigd door wietse.cc op 26-06-2006 18:18 ]

• wietse.cc
Ik heb zojuist 20 mensen aan het downloaden gezet tegelijk met een 100mb testfile, en het ding kan wél 20 mensen op +/- 300kbps data toesturen, maar hij kan niet 1 client 6000 toeschrijven. Het lijkt dus wel een connectiesnelheid-cap binnen Windows :S

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijkt me een TCP Window settings probleem. De standaardinstellingen van het gemiddelde OS zijn compleet niet geschikt voor high-bandwidth, high-latency verbindingen zoals je die in de colo vindt. (Wel voor high-bandwidth low-latency zoals op een LAN). Stel een grotere transmit en receive window in op zowel je server als je client (hoewel alleen 't eerste ook al moet helpen) en je komt ws. een stuk hoger uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wietse.cc schreef op maandag 26 juni 2006 @ 20:44:
Ik heb zojuist 20 mensen aan het downloaden gezet tegelijk met een 100mb testfile, en het ding kan wél 20 mensen op +/- 300kbps data toesturen, maar hij kan niet 1 client 6000 toeschrijven. Het lijkt dus wel een connectiesnelheid-cap binnen Windows :S
Zou het niet zo zijn dat je provider de snelheid per connectie afkapt om overbelasting en bereikbaarheid van je server te garanderen. Anders als jij geconnect bent is je server niet meer te bereiken. Je hebt te maken met het feit dat je dedicated lijn hebt zonder overboekingsfactor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• wietse.cc
Frogmen schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:39:
[...]

Zou het niet zo zijn dat je provider de snelheid per connectie afkapt om overbelasting en bereikbaarheid van je server te garanderen. Anders als jij geconnect bent is je server niet meer te bereiken. Je hebt te maken met het feit dat je dedicated lijn hebt zonder overboekingsfactor.
Nop, want de bak die boven me hangt, zelfde switch en IP range, gaat wel als een speer..

• lier
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

wietse.cc schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:56:
[...]
Nop, want de bak die boven me hangt, zelfde switch en IP range, gaat wel als een speer..
Dat zet natuurlijk niet zo heel veel, want het kan op een heel ander niveau (ergens op router niveau) gecapped worden.

Probeer (toch) met de mensen van het datacenter te overleggen en laat hen eventueel een test uitvoeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• wietse.cc
CyBeR schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:34:
Lijkt me een TCP Window settings probleem. De standaardinstellingen van het gemiddelde OS zijn compleet niet geschikt voor high-bandwidth, high-latency verbindingen zoals je die in de colo vindt. (Wel voor high-bandwidth low-latency zoals op een LAN). Stel een grotere transmit en receive window in op zowel je server als je client (hoewel alleen 't eerste ook al moet helpen) en je komt ws. een stuk hoger uit.
Dat was het! Ik heb het een en ander in het register zitten aanpassen en nu gaat het wel op volle snelheid!

Iedereen bedankt! :D

• lier
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

Laat ons ook nog even weten wat je gedaan hebt, dan hebben wij er ook nog wat aan !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 23:15

BHQ

Indeed, ben ik ook wel benieuwd naar. Wat gebeurt er als je dit in een LAN toepast? Kan het ook nadelig zijn?

• wietse.cc
Absoluut handig :) Net in al m'n enthousiasme vergeten te posten wat het was =P

Er zijn een stuk of 15 register-fixes die max. TCP Window sizes omhoog zetten en nog veel meer van die dingen. Ik heb het programma "Win2k Performance Enhancer 2.2" gedownload en die doet in 1x al die register fixes.

Hoppakee! En m'n server verstampt nu zonder piepen 8 megabyte per seconde :)

Binnen een LAN heb je er maar heel beperkt wat aan, zoals al werd gezegd, Low-latency werkt wel. Dit programma'tje past weet ik wat allemaal in het register aan zodat overal de snelheid gewoon optimaal is voor snelle verbindingen, zoals LAN, maar ook naar 't internet.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mag ik vragen waar je dat programmaatje gevonden hebt? Want de site van de maker ervan is neer, en voor de rest krijg ik allemaal sterk verouderde pagina's. :) Dit lijkt mij toch ook wel interessant om toe te passen. Ookal zijn er meer van soortgelijke programma's trouwens. Heb er vroeger ook wel een gebruikt voor de MTU o.a.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 23:15

BHQ

• wietse.cc
wolkje schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:19:
Mag ik vragen waar je dat programmaatje gevonden hebt? Want de site van de maker ervan is neer, en voor de rest krijg ik allemaal sterk verouderde pagina's. :) Dit lijkt mij toch ook wel interessant om toe te passen. Ookal zijn er meer van soortgelijke programma's trouwens. Heb er vroeger ook wel een gebruikt voor de MTU o.a.
Ik mirror het wel, het is toch gratis software en echt TOF spul!

Bij deze:
http://www.ipublications.net/files/speed2k.exe

(Gevonden via Google op een of andere Chinese downloadsite)

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:34:
TCP window is toch een soort "buffer" op de ontvangende computer?
Zodra het window vol is dan krijgt de verzendende computer een bericht dat hij moet wachten tot het window leeg is (verwerkt)??

Of ben ik met iets anders in de war?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:11:
[...]

TCP window is toch een soort "buffer" op de ontvangende computer?
Zodra het window vol is dan krijgt de verzendende computer een bericht dat hij moet wachten tot het window leeg is (verwerkt)??

Of ben ik met iets anders in de war?
Nee. De window size is hoeveel bytes je verstuurt in een keer, alvorens op een antwoord te wachten dat die packets allemaal binnen zijn. Die window size spreken verzender en ontvanger met elkaar af.

Op high-latency verbindingen wil je dat die window size wat groter is, omdat je anders je bytes verstuurt (heel snel) en vervolgens zit te wachten op 't antwoord (dat vanwege die latency op zich laat wachten). Terwijl jij zit te wachten op dat antwoord kun je niet meer bytes versturen.

Aan de andere kant op verbindingen met veel packetloss wil je weer niet dat de window size te groot is: hoe groter de window size, hoe meer je opnieuw moet versturen als er een packet uit die 'batch' kwijtgeraakt is. Maar als je window size weer te klein staat moeten er weer enorm veel ACKs terug naar de verstuurder.

That said, op de meeste fatsoenlijke internetverbindingen op dit moment is 't goed om de instelling wat op te schroeven. Zeker als je vanaf een colodoos iets internationaal wilt versturen, kan 't snel enkele megabytes/sec schelen. Beste improvement voor mij was een IPv6 single stream vanaf mijn colo naar iemand bij de RuG. Voordat hij (bij mij was 't al goed) de window sizes veranderde ging dat met 3MB/sec, daarna 11MB/sec.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Oke, thanks voor de uitleg!
Pagina: 1