Toon posts:

Suggesties voor low-power PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

naar aanleiding van een stroomstoring woensdag (5 uur zonder stroom, Eneco bedankt) ben ik aan het nadenken over een nieuwe, low-power desktop PC.

Het feit wilde namelijk dat mijn VIA Epia servertje nog een uur door wist te draaien op zijn UPS. Mijn desktop pc echter op dezelfde type UPS hield het maar krap 8 minuten vol! Ik heb daarom deze week eens de wattages gemeten. Mijn desktop (Pentium D 2.67GHz) blijkt idle een verspillende 120 watt te gebruiken, en onder 100% CPU-load (zippen grote files) maar liefst een walgelijke 190 watt!

120 watt vind ik belachelijk voor een PC die feitelijk niets doet. 190 watt vind ik ook overdreven voor een PC die wel gebruikt wordt. De Pentium D is niet veel sneller dan mijn oude Athlon XP en die draaide ietsje zuiniger: rond de 100 watt idle, met speedsteppen 90 watt idle. Maar ook 90 watt zou misschien nog wel beter kunnen want de Athlon is ook niet bepaald zuinig. Mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met zuinigere PC's van vandaag de dag?

Waar ik naar op zoek ben is een zo "low power" mogelijke desktop met de performance die nodig is voor gangbare taken zoals veel apps tegelijk open houden, Office, af en toe compilen, mailer met grote mailfolders. Ik heb 1 grote IDE disk en wil er 1 GB in hebben (met liefst zo goed mogelijke geheugenbandbreedte), meer niet.

Ik heb een VIA Epia die ik al een paar jaar servertje gebruik, en deze trekt (inclusief 2 IDE disks) om e.o.a wonderbaarlijke reden idle maar 42 Watt! Deze is helaas voor Windows XP te mager (heb het wel geprobeerd). Ik heb gehoord dat de Pentium M heel goed moet zijn en ook zuinig, maar de shops die ik ken kunnen geen ATX mainboards leveren die hierop gebaseerd zijn.

Naar zo'n soort mainboard+CPU combinatie ben ik dus op zoek, maar dan goed bruikbaar onder Windows XP. Wie weet meer over goede ideeen die in Nederland verkrijgbaar zijn?

Groet!
youniverse

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Asus heeft zo'n Mobile on Desktop bordje: pricewatch: Asus N4L-VM DH, 945GM (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a, VGA)

Maar iig de Core 2's schijnen een TDP van 65 watt te krijgen, er zijn als het goed is ook 45 watt varianten.

Anders is de Mobile versie daarvan vast erg zuinig :) (de Merom passen ook gewoon op Core Duo mobos zoals die Asus daar)

[ Voor 15% gewijzigd door Dutch_Razor op 26-06-2006 00:31 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zonder heel veel te willen opdringen: denk eens goed na of een laptop (met evt externe HD) niet een beter idee is. Qua performance-per-euro zit je niet zo heel veel naast een mini-ITX systeem, het aanbod is groter en je hebt ook nog het voordeel dat je m ook mobiel kan gebruiken.

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
dreamvoid schreef op maandag 26 juni 2006 @ 01:19:
Zonder heel veel te willen opdringen: denk eens goed na of een laptop (met evt externe HD) niet een beter idee is. Qua performance-per-euro zit je niet zo heel veel naast een mini-ITX systeem, het aanbod is groter en je hebt ook nog het voordeel dat je m ook mobiel kan gebruiken.
true , true, en je kan m in de vriezer zetten :) (geen zin om link te zoeken)

dingen zijn gemaakt voor laag stromverbruik, mn bro heeft net een nieuwe die de gpu etc onderklokt alsie geen netspanning heeft :) ideaal :)

http://specs.tweak.to/12504

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Neem een Asus p4p800 met een Asus CT479 adapter en je hebt een combo waar je Pentium M's op kan draaien ;)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
http://www.computerstunt....md-geode-nx1750-tray.html moet toch zuinig functioneren met een all in one microatx board?

http://forums.2cpu.com/sh...p?t=71060&highlight=geode, onderaan, hmm valt best tegen zeg, nu is het wel een uitgebreid systeem. kan er ook niet uit opmaken of powernow! gebruikt is.

[ Voor 56% gewijzigd door Dnc1n op 26-06-2006 10:13 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verder voordeel van een laptop:
- scherm verbruikt minder dan een losse
- geen UPS nodig (>4 uur werktijd als de stroom uitvalt)
- hogere restwaarde
- als je overdag op de accu werkt en 's nachts oplaadt heb je ook nog eens voordeel van nachtstroomtarief

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 26-06-2006 14:01 ]

Verwijderd

Accu levensduur van laptops gaan niet zo lang mee. En als je de laptop constant op de netstroom hebt en je gebruikt je accu bijna nooit, gaat je accu levensduur minder lang mee (eigen ervaring: anderhalf jaar laptop en na 1 jaar bijna constant op netstroom is de accu al dood maar dit kan zeker per merk verschillen!)

Edit: zoals dreamvoid hierboven zegt kan je het ook doen (accu smiddags gebruiken savonds netstroom)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yo yo,

rlx replies, waarvoor dank...

Ik heb werken op een laptop wel geprobeerd hoor! Het heeft zeker veel voordelen. Ik vond echter de kwaliteit van de VGA-out altijd zo slecht dat ik er niet lang op kan werken achter mijn bureau. Puur op het laptopje zelf werken houd ik ook niet lang vol (RSI-achtige meuk..) dus ik kom altijd wel uit op een desktop PC denk ik.

De Geode processor kende ik, maar komt op mij over als iets te mager voor desktop/Windows XP gebruik...

Die Core Duo klinkt wel erg interessant moet ik zeggen! Een boardje daarmee zou denk ik heel toepasselijk kunnen zijn. Dat Asus bordje klinkt goed.

Over die Core dingen heb ik ff wat gegoogled. Stel dat ik voor zo'n Core ding ga, kan ik dan niet beter wachten op bijvoorbeeld Merom, de opvolger? Volgens Intel zou deze eind zomer komen, en meer performance moeten geven bij hetzelfde vermogen.

grtz!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 14:56 ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
AMD Athlon 64 X2 3800+ Windsor 35Watt
Verbuikt slechts 35 Watt
Asrock AM2NF4G-SATA2, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
Niet duur, maar wel met een onboard 6100, die ook nog vrij goed blijkt te presteren.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik nog eens twee systeempjes in elkaar gezet om ultra zuinig te zijn. Zeker met de links in die post denk ik dat je wel wat kan :).
[rml]wwillem in "[ Ervaringen]Ethernet harddisks"[/rml]

Over wachten op de Meron: Er waren eerst mensen die wachtte op de am2, daarna op de Conroe en nu wil jij dus wachten op de Meron. Er blijft beter spul uitkomen, dus je kan altijd wel wachten. Lijkt mij niet de bedoeling :).

Als je ook nog wil gamen, dan is een laptop zuiniger dan een desktop in zowel idle stand als volledig belast. Een laptop is alleen wat duurder en heeft ook weer zo zijn nadelen.

[ Voor 52% gewijzigd door dr snuggles op 26-06-2006 16:24 ]

• thrust15
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 15:59
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:18:
Accu levensduur van laptops gaan niet zo lang mee. En als je de laptop constant op de netstroom hebt en je gebruikt je accu bijna nooit, gaat je accu levensduur minder lang mee (eigen ervaring: anderhalf jaar laptop en na 1 jaar bijna constant op netstroom is de accu al dood maar dit kan zeker per merk verschillen!)

Edit: zoals dreamvoid hierboven zegt kan je het ook doen (accu smiddags gebruiken savonds netstroom)
asus laptops hebben goede accus (Eigen ervaring)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dreamvoid schreef op maandag 26 juni 2006 @ 13:57:
- als je overdag op de accu werkt en 's nachts oplaadt heb je ook nog eens voordeel van nachtstroomtarief
Zou het? Volgens mij gaat er tijdens het opladen redelijk wat energie verloren.

Verder hangt het af van hoeveel CPU 'power' je wilt hebben. Anders lijkt een goedkope AMD Athlon/Sempron 64 nu een redelijke optie.

[ Voor 20% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-06-2006 18:00 ]

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 00:54
Het probleem ligt hem niet alleen in de CPU: desktop chipsets/mobo's vreten ook stroom, das meestal het punt... je hebt echter ook bordjes met mobile chipsets B)
Maar niet echt een goedkope optie... Mijn persoonlijke favoriet:

http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LV-677.HTM
i945GM chipset
Core Duo
PCIe x16
2x mini-PCI

:Y)

Mooi klein kastje eromheen, want het is mini-ITX :+

Love Hardware!

Verwijderd

heb zelf een asus pundit met een sempron 64bit CPU. zou volgens onderstaande review (zeer) zuinig moeten zijn, en goedkoop!

http://www.sfftech.com/in...sus_pundit_p2_ae2_review/

en als je hem als desktop wil gebruiken zou ik dit verhaal eens rustig lezen:

http://smallandquiet.blog...p2-ae2-slim-barebone.html

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 14:04 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

een voeding gebruiken met een zeer hoog rendement want sommige voedingen zetten meer stroom om in warmte dan dat er doorgaat naar je moederbord en processor, ook floppydrives zijn stroom vreters ookal gebruik je ze niet heb ik eens gehoord ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
Dit is net op de frontpage gepost:

de U2500 Intel dualcore, de chip heeft een TDP van niet meer dan 9 watt

nieuws: Yonah op herhaling: twee nieuwe Core Duo's verschenen

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Ook gebruik maken van 1 RAMlatje, scheelt weer 5 watt volgens die calculator die ik eens op google vond.

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1