software spanning (JBOD) verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
Hoi,

ik heb in windows softwarematig een JBOD partitie bestaande uit 4 hd's, alleen nou zijn er 2 hd's aan het overlijden, dus ik heb tijdelijk een groot deel gebackupped op een andere pc, maar er staat nog wel een deel van de data op de 1e hd , de andere 3 zijn leeg.

Is het nou mogelijk om de laatste 3 hd's eraf te halen maar dat nog wel die data op de 1e hd behouden blijft?

• tabakje
niemand?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
Wat denk je zelf en wat heb je zelf al uitgezocht ? Zonder aparte recovery tools zou ik er maar niet op rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 26-06-2006 08:17 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Zover ik weet is dat helaas niet mogelijk. Als je in Windows aan harde schijf aan een JBOD array toevoegd, dan kun je die er niet meer uithalen. Je zult al de data van die array moeten backuppen ben ik bang :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

tabakje schreef op zondag 25 juni 2006 @ 21:19:
maar er staat nog wel een deel van de data op de 1e hd , de andere 3 zijn leeg.
Dit is het hem juist, dat weet je niet. Het kan best zijn dat dat beetje data wat er nog op staat toch verdeeld staat over die schijven. Daarom biedt windows ook niet de optie aan om een JBOD te verbreken.

M.a.w. toch dat laatste stukje backuppen en vervolgens de JBOD verbreken. Ennuh kies in de toekomst voor een andere oplossing dan JBOD...want dit is dus typisch een probleem van deze opstelling (een schijf kapot, alle data weg).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Djoekie schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:18:
[...]

M.a.w. toch dat laatste stukje backuppen en vervolgens de JBOD verbreken. Ennuh kies in de toekomst voor een andere oplossing dan JBOD...want dit is dus typisch een probleem van deze opstelling (een schijf kapot, alle data weg).
Niet alleen 1 disk kapot alles weg, ook nog eens dat het totaal geen enkel voordeel heeft (performance bijvoorbeeld). Als het nog iets van raid0 was, okee, maarja je hebt sowieso een backup achter de hand, raid of niet.

• tabakje
nou, ik was altijd in de veronderstelling dat met JBOD alleen de data die op de kapotte HD staat verloren gaat, daarom heb ik ook JBOD ipv RAID 0.
Maar dit gaat dus verschijnlijk niet werken volgens jullie, dat wordt de rest ook nog backuppen dan :( iig bedankt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

tabakje schreef op maandag 26 juni 2006 @ 18:08:
nou, ik was altijd in de veronderstelling dat met JBOD alleen de data die op de kapotte HD staat verloren gaat, daarom heb ik ook JBOD ipv RAID 0.
Maar dit gaat dus verschijnlijk niet werken volgens jullie, dat wordt de rest ook nog backuppen dan :( iig bedankt.
jbod heb je niks aan, als disk 1 kapot is, is je index weg en kun je het vergeten. Maar al zou je single disk draaien, dan nog. ALTIJD een backup hebben.

Ikzelf draai met 2 raptors als OS, die mogen me stuk gaan boeit niet. Data staat op een DM10 van 300 GB en daarvan maak ik een backup naar een identieke DM10 300GB schijf. Foto's backup ik nog eens extra op een externe 250GB disk, dus die heb ik 3x.

• tabakje
Ik ga denk ik maar eens ga overstappen op raid 5, ik kan alleen zo snel niet vinden of zo'n array later nog uitbreidbaar is zonder verlies van data.

[ Voor 9% gewijzigd door tabakje op 27-06-2006 01:01 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dit eens door: OM FAQ / Beleid » RAID FAQ

• tabakje
Ik had de raid faq al gelezen, maar het staat er idd toch wel in. :Y)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

tabakje schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 01:01:
Ik ga denk ik maar eens ga overstappen op raid 5, ik kan alleen zo snel niet vinden of zo'n array later nog uitbreidbaar is zonder verlies van data.
Ik heb sinds kort een HighPoint RocketRAID 2320, die ondersteunt in ieder geval online expansion. Het wel of niet kunnen uitbreiden van de array ligt aan de controller.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1