[XP]NTFS op OS partitie

Pagina: 1
Acties:

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 09:28
Na aankoop van mijn laptop bleken beide toegankelijke partities te zijn geformatteerd met FAT32. De tweede (D) partitie kan ik natuurlijk zonder problemen herformatteren naar NTFS maar de partitie met het OS niet.

Ik heb de restore partitie (E) op DVD gebrand en met een Windows bootcd die ik nog had alle partities verwijderd en een nieuwe NTFS partitie gemaakt. Echter, bij het gebruiken van de restore DVD word de partitie waar het OS op komt weer hergeformatteerd naar FAT32.

Op deze manier kan ik dus nooit alle partities in NTFS formatteren met de meegeleverde restore (en dus legale windows en software).

Is er een mogelijkheid om mijn OS partitie toch NTFS te formatteren? De restore image bevat XP Home Edition, een 'échte' windows cd heb ik niet.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 14:54

Gerco

Professional Newbie

Probeer de tool convert.exe eens:
C:\Documents and Settings\Beheerder>convert /?
FAT-volumes converteren naar NTFS.

CONVERT volume: /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:bestandsnaam] [/NoSecurity] [/X]

volume Bepaalt de stationsletter (gevolgd door een dubbele punt), het
koppelpunt of de volumenaam.
/FS:NTFS Bepaalt of het volume moet worden geconverteerd naar NTFS.
/V Bepaalt of Convert in de modus met uitleg moet worden
uitgevoerd.
/CvtArea:bestandsnaam
Bepaalt een aaneengesloten bestand in de hoofdmap om als
tijdelijke plaatsaanduiding voor NFTS-systeembestanden te
dienen.
/NoSecurity Bepaalt of de veiligheidsinstellingen van de geconverteerde
bestanden voor iedereen toegankelijk zijn.
/X Bepaalt of het volume zo nodig ontkoppeld dient te worden.
Alle geopende volume-ingangen worden hierdoor ongeldig.
Zo dus:
C:\> convert C: /FS:NTFS
Overigens zorgt dit voor bijna geen extra veiligheid, aangezien er dan nog steeds heel erg losse permissies aan alle bestanden hangen (denk ik). Om dat recht te trekken zou je ook alle bestanden en mappen van de bijhorende beveiliging moeten voorzien.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerco op 25-06-2006 21:08 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Westerterp
Thanks voor de snelle reply, is deze methode 100% betrouwbaar? NTFS wil ik niet om de veiligheid maar om grote bestanden (>4GB) te kunnen gebruiken.

Btw, is dit puur een convert waarbij alles blijft staan of is het een format?

[ Voor 23% gewijzigd door Westerterp op 25-06-2006 21:12 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 14:54

Gerco

Professional Newbie

Zo betrouwbaar als het gaat worden. Convert.exe zit standaard bij Windows en is dus van Microsoft. Als er iemand weet hoe NTFS werkt zijn zij het.

Zorg overigens wel voor een sloot vrije ruimte op de te converteren schijf. Minimaal 20%, maar liever veeeel meer (zo veel als je kan krijgen). Het proces duurt dan minder lang en de schijf zal ook niet halverwege vollopen en dan corrupt raken (al zal dat waarschijnlijk toch wel niet gebeuren, dan doet de tool ws gewoon niets).

[ Voor 54% gewijzigd door Gerco op 25-06-2006 21:14 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Westerterp
Ok, geprobeerd en geslaagd. Was nog geen 2 minuten voordat het klaar was.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:58
Meestal leveren software fabrikanten deze tool er standaard bij. Zoals bij een asus laptop waren de partities ook FAT32 maar dat tooltje stond al op het bureaublad
Pagina: 1