Toon posts:

Notebook voor studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik ben sinds een tijd op zoek naar een mooie notebook die ik wil gebruiken voor mijn studie.

Ik ga de studie Bouwkunde volgen, op MBO niveau. Hierbij moet je veel gebruik maken van de computer met programma's zoals Autocad, 3D rendering programma's, powerpoint en office. Ik vond het dus handig om voor mijzelf een notebook te kopen, zodat ik dagelijks alles bij de hand heb.

Als eisen stel ik niet het beste van het beste, omdat dat niet nodig is voor de programma's die daar worden gebruikt. Mijn budget is 600-750 euro. Eronder mag natuurlijk altijd.

Mijn minimale eisen zijn o.a.:
Intel Celeron M processor,
Wireless Lan,
Het liefste een 14,1", maar 15,4" is ook geen probleem,
512 MB geheugen,
TV-out.

Ik hoop dat jullie een paar goede notebooks weten die kloppen aan mijn eisen, ik hoor ze graag!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Weet niet of Celeron M zo slim is, een Centrino wordt veel minder warm en is ook een stuk zuiniger.

Wil je een snelle, eenvoudige keus maken die je niet zal tegenvallen dan moet je kijken bij Asus.
Misschien klinkt het merk je voor laptops niet bekend in de oren, toch zijn ze heel goed.

Hun laptops beginnen zo ongeveer bij 600~650 euro dacht ik, dus er is vast wat leuks te vinden.
Zie Pricewatch dus :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DarthPlastic schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:20:
Weet niet of Celeron M zo slim is, een Centrino wordt veel minder warm en is ook een stuk zuiniger.
Sommige Asus laptops hebben de Centrino-achtige functies bij een Celeron M laptop ingebouwd. Dwz dat de energiebesparende functies bij het werken op accustroom gewoon werken. Het enige grote verschil tussen Pentium M en Celeron M is de 2MB tegen 1MB cache. Qua performance verschilt het zeer weinig en ook qua accuduur. (Enkele procenten)

Het voordeel van Asus is trouwens ook de standaard 2 jaar pick up & return garantie. Bij andere merken is het standaard 1 jaar en kun je voor 100-200 euro een jaartje erbij kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door roan op 25-06-2006 19:28 ]

• robbievanderlee
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-01 22:06
Momenteel zeer goede acties van Toshiba te vinden bij verschillende zaken voor niet al te veel geld. Even rond kijken en je komt veel tegen

Keep It Real!

Verwijderd

@ DarthPlastic

ghehee je bedoelt zeker acer ik heb nog nooit een asus gezien met tv-out voor slechts 650 euro laat staan met een centrino processor!

De enigiste fabrikant met goedkope centrino notebooks is geloof ik BenQ maar zeker niet Asus.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Als ik op dit moment een laptop moest aanschaffen in die prijscategorie, zou ik de Toshiba Satellite L100-130 nemen. Prima laptopje van een goed merk:

Intel Celeron M380 1,6 GHz
1* 512 MD DDR2
ATi Radeon Xpress 200 (shared kaartje, maar wel één van de betere)
60 GB 5400 rpm schijf
DVD-RW station
Wireless LAN
15,4 inch XGA TFT (1024*768)

Bij Alternate kost deze €629.

[ Voor 6% gewijzigd door AntonH op 25-06-2006 19:33 ]

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:28:
@ DarthPlastic

ghehee je bedoelt zeker acer ik heb nog nooit een asus gezien met tv-out voor slechts 650 euro laat staan met een centrino processor!

De enigiste fabrikant met goedkope centrino notebooks is geloof ik BenQ maar zeker niet Asus.
Vrijwel elke laptop heeft TV-out tegenwoordig hoor :o

Maargoed, ik zal zelf ook ns de Pricewatch doorzoeken naar een leuk modelletje voor TS :)

edit 640 euries, Asus (dus kwaliteit :)), TVOut, 60GB, 512MB, en nog wat meuk.
Linkje: Kliekee voes isie :9

[ Voor 23% gewijzigd door DarthPlastic op 25-06-2006 19:38 ]

Verwijderd

Wat vind je van een Lenovo-IBM C300 zeer goede specificaties en prijs voor het merk!

Celeron M380
512MB
80 Gig HD

Prijs 679 euro.

Te koop bij Paradigit

• frankknopers
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Als het 2e hands mag zijn kun je een veel betere laptop krijgen voor je geld. Vooral in de prijsklasse 600-750 is er veel aanbod. Je kunt voor die prijs denk ik wel een Pentium M 1.7GHz met 1GB ram krijgen..

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:28:
@ DarthPlastic

Ik zat ook al te kijken maar kon niets vinden.

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:39:
[...]

Ik zat ook al te kijken maar kon niets vinden.
Zie mijn post hier wat boven :)

Heb er eentje gevonden (niet in Pricewatch, daar staan geen specs) die aan alle eisen voldoet en zelfs een 60G harddisk heeft. Het goedkopere broertje met 40GB was 620 dacht ik.

Acer zou ik vermijden, als je de Asus aan je specificaties vindt voldoen en hem bestelt heb je echt een heel mooie laptop (ook qua uiterlijk best mooi opzich) die ook vrij stevig is.
Ook beschouwen ze je bij Asus niet als domme consument en krijg je dus minder home-easy-rotzooi spul mee. :) (Voor mij is dat alleen al de reden om Asus te kopen eigenlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:37:
Als het 2e hands mag zijn kun je een veel betere laptop krijgen voor je geld. Vooral in de prijsklasse 600-750 is er veel aanbod. Je kunt voor die prijs denk ik wel een Pentium M 1.7GHz met 1GB ram krijgen..
Ik koop het liefst een nieuwe, omdat ik dan in ieder geval weet dat er nog niets mee is gebeurt en dat ik de volle garantie nog heb.

Verwijderd

ik zeg :
go for a HP nx6110, heeft m`n zus gekocht bij mediamarkt utrecht 699,- maar er is ook een forum li welke er 630 voor betaald heeft. voldoet aan al je wensen qua spec`s, heeft een pentium m en is compact en super plat.

succes!

• Edmund
  • Niet online
DarthPlastic schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:42:
Acer zou ik vermijden, als je de Asus aan je specificaties vindt voldoen en hem bestelt heb je echt een heel mooie laptop
Asus-fan dus. Ikzelf ben zeer tevreden over mijn Acer. De Asus-en die ik bij mij op school zie hebben bijna allemaal schade en worden ontzettend warm. Acer doet het op dit gebied beter. Acer heeft ook niet de beste behuizing, maar naar mijn mening nog altijd beter als Asus.

Verwijderd

Edmund schreef op zondag 25 juni 2006 @ 22:32:
[...]
Asus-fan dus. Ikzelf ben zeer tevreden over mijn Acer. De Asus-en die ik bij mij op school zie hebben bijna allemaal schade en worden ontzettend warm. Acer doet het op dit gebied beter. Acer heeft ook niet de beste behuizing, maar naar mijn mening nog altijd beter als Asus.
tja als ik bij mij op school kijk zie ik vele acer's aangezien deze meestal wel leuke specs voor hun prijs hebben, maar of die mensen er blij mee zijn ?
Heb 4 klasgenoten die een (recente maximaal 1 jaar oude) Acer hebben.
2 zijn praktisch continu bij de reparatieboer, waarbij bij 1 alles een keer vervangen is waarbij de scherm getransplanteerd is van de oude naar een nieuwe. De andere heeft een Centrino en die wordt eigenlijk best heet (ik heb zelf een gewone amd xp2200+ dus weet wel wat heet is ;) ).
Blijft 1 klasgenoot over die er dus wel tevreden over is (behalve dan dat de touchpad kuren vertoond)...
Ikzelf zou voor een Asus gaan (3 klasgenoten hebben er 1 en geen enkele heeft tot nu toe zijn garantie moeten gebruiken)....

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je toe komt met een 14,1 inch scherm.
Dat ik weet op mn vorige school hadden ze (op de desktop pc's)
allemaal speciaal voor autocad 21inch crt (toendertijd duur) staan.

Ik heb zelf niet echt veel verstand van het programma maar misschien handig om er rekening mee te houden.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik denk niet dat zozeer de grootte, maar ook de resolutie van belang is, met name voor autocad en overige 3d modellering. Meeste breedbeeldschermen zijn 1280x800 en daar kan je niet zoveel op kwijt.
Misschien is een 15" 1440x1024 oid beter.

"man is not truly one, but truly two,"

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]
Ja, dit soort dingen zijn gewoon heel erg afhankelijk van je eigen ervaringen met een bepaald bedrijf. Ik heb toen ik mijn laptop kocht goed gekeken naar de garantieafhandeling en heb toen voor Asus gekozen , omdat er toen veel negatieve ervaringen met Acer waren en veel positieve met Asus (Acer schijnt overigens wel verbeterd te zijn). Ik had binnen een maand helaas een defect, maar vrijdag werd mijn laptop 's ochtends gehaald en de dinsdag na het weekend had ik hem om 10:00 weer in huis, gerepareerd en wel. Verder heb ik geen eigen ervaring met Acer en beide merken hebben gewoon hun eigen kwaliteiten, zij kunnen ook gewoon maar een keer hun geld uitgeven en voor zo'n budget kun je gewoon niet verwachten dat alles het beste van het beste is. Ik zou zeggen, kijk wat je zelf belangrijk vind en zoek naar wat recentere ervaringen.

Just my 2 cents

Verwijderd

Ik studeer ook bouwkunde en voor die studie heb je zeker geen zware laptop nodig. Daar hoef je je niet zo druk om te maken. Autocad gaat allemaal prima. Af en toe gebruik je nog eens een rekenprogramma voor de constructies die zijn ook helemaal niet zwaar etc. Als je hem regelmatig mee neemt naar school en terug moet je wel een beetje op de bouwkwaliteit letten. Ik zag bij de mediamarkt ook die hp n6110 staat voor een ca 650 euro ofzo weet niet meer precies. Maar die was prima gebouwd. Komt al aardig in de buurt van de thinkpad die ik zelf heb.

Je moet zelf ook eens in de winkel kijken of je een laptop goed vind of niet. Duw eens achterop het scherm wiebel met het scherm. Druk hard op het toetsenbord. Test de scharnieren voel of de dvd drive een beetje stevig is. Dit is allemaal best belangrijk want na 1 jaar smijt en sleep werk van de laptop word het een grote gammelle rammelbak als het slechte kwaliteit is.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:42
Bij de MediaMarkt is momenteel de HP NX6110 PY499ET in de aanbieding (P-M 740, 512MB, 40GB). Leuk ding en ik heb hem zelf ook gehaald, in Rijswijk. (€ 699,-)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Koop gewoon een extra scherm naast je laptop (17/19 inch). Als je thuis bent sluit je je laptop op je externe monitor en voila! Het designen gaat zo een stuk makkelijker. Extra scherm kost je maar 200-250 euro (19 inch) of 160-200 euro (17 inch). Trouwens, ik heb toch echt gehoord dat je voor autocad een goeie grafische kaart moet hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 08:43 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46

Barrycade

Through the...

Ligt aan de soort tekeningen die je moet maken of je een goede Videokaart moet hebben: 3d rendering kan je beter overlaten aan een GPU, maar gewoon 2D (dus de meeste bouwtekeningen) kan door ieder onboardkaartje verwerkt worden hoor.

Geheugen is belangrijker dan. Dus ik zou proberen om minimaal 1 gig intern te nemen.

Verwijderd

littlejoannes schreef op maandag 26 juni 2006 @ 08:53:
Ligt aan de soort tekeningen die je moet maken of je een goede Videokaart moet hebben: 3d rendering kan je beter overlaten aan een GPU, maar gewoon 2D (dus de meeste bouwtekeningen) kan door ieder onboardkaartje verwerkt worden hoor.

Geheugen is belangrijker dan. Dus ik zou proberen om minimaal 1 gig intern te nemen.
Ah vandaar. Ik ga IO doen en daar is het vooral 3d ontwerpen. Dus hiervoor moet je wel een goede gpu hebben.

Verwijderd

littlejoannes schreef op maandag 26 juni 2006 @ 08:53:

3D rendering door dergelijke 3D programma's (dus geen spellen) trekken gewoon op je CPU+RAM. Ik teken zelf redelijk frequent met SolidWorks en Inventor, en als mijn x2 het laat afweten (wat nogal frequent gebeurt :() kan ik zelfs gewoon (mits ietwat meer geduld) voortdoen met mijn P3 800mhz 640mb RAM en een of ander oud videokaartje (uit mijn pentium S), zonder dat ik echt problemen ondervind. Uiteraard kan je de AA niet op laten staan tijdens het tekenen enzo, maar zelfs betrekkelijk grote assembly's worden behoorlijk vlot verwerkt.

Ik zou dus eerder kijken naar genoeg ram geheugen, want aan swappen verlies je meer tijd dan puur aan het wachten tot je cpu klaar is. Renderen hangt héél erg zwaar op je cpu, maar dat moet je wel bijna nooit doen, en dan kan je daarvoor alsnog eventueel je vaste pc nemen/bij een vriend renderen

edit: dikke vga nodig tijdens het renderen is dus gewoon zever, het enige waarop je vga wel een verschil kan maken is de preview van je object, maar tijdens het tekenen ben je meer bezig met een stilstaand object om het daarna even te roteren en dan verder te doen, maar of je tijdens dat roteren 200fps of 10 fps haalt maakt qua mogelijkheden geen verschil. Het is uiteraard leuk, maar zeker geen noodzaak

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 09:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 09:07:
[...]

3D rendering door dergelijke 3D programma's (dus geen spellen) trekken gewoon op je CPU+RAM. Ik teken zelf redelijk frequent met SolidWorks en Inventor, en als mijn x2 het laat afweten (wat nogal frequent gebeurt :() kan ik zelfs gewoon (mits ietwat meer geduld) voortdoen met mijn P3 800mhz 640mb RAM en een of ander oud videokaartje (uit mijn pentium S), zonder dat ik echt problemen ondervind. Uiteraard kan je de AA niet op laten staan tijdens het tekenen enzo, maar zelfs betrekkelijk grote assembly's worden behoorlijk vlot verwerkt.

Ik zou dus eerder kijken naar genoeg ram geheugen, want aan swappen verlies je meer tijd dan puur aan het wachten tot je cpu klaar is. Renderen hangt héél erg zwaar op je cpu, maar dat moet je wel bijna nooit doen, en dan kan je daarvoor alsnog eventueel je vaste pc nemen/bij een vriend renderen

edit: dikke vga nodig tijdens het renderen is dus gewoon zever, het enige waarop je vga wel een verschil kan maken is de preview van je object, maar tijdens het tekenen ben je meer bezig met een stilstaand object om het daarna even te roteren en dan verder te doen, maar of je tijdens dat roteren 200fps of 10 fps haalt maakt qua mogelijkheden geen verschil. Het is uiteraard leuk, maar zeker geen noodzaak
Ik zie dat jij er veel meer van afweet. Ik ben van plan deze laptop te kopen:

T2400
1 GB
x1400

Is dit genoeg voor solidworks/3ds max?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 09:11:
Is dit genoeg voor solidworks/3ds max?
Zeker. SolidWorks op zich stelt niet zo'n grote eisen, wij werken op onze campus nog steeds met P4 2.8 en 3.0 gighz en 512mb ram erin, en die pc's kunnen zelfs de 3D eindwerk-projecten van de studenten aan. Qua videokaart zit daar maar een ati met 32mb in (aantal mb's zeggen niets, klopt, maar het geeft wel een indicatie hoe oud die kaarten zijn).

3DsMax heeft liever meer geheugen, maar met 1024 moet je zeker toe kunnen komen. Op die x2 draai ik ook met 1Gig, en ik heb nog maar 1 keer de melding gehad niet genoeg geheugen te hebben en dat was bij het opzettelijk kijken hoe gedetailleerd ik de renders kon laten gaan met mijn pc. Geen reële situatie dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 09:23:
[...]

Zeker. SolidWorks op zich stelt niet zo'n grote eisen, wij werken op onze campus nog steeds met P4 2.8 en 3.0 gighz en 512mb ram erin, en die pc's kunnen zelfs de 3D eindwerk-projecten van de studenten aan. Qua videokaart zit daar maar een ati met 32mb in (aantal mb's zeggen niets, klopt, maar het geeft wel een indicatie hoe oud die kaarten zijn).

3DsMax heeft liever meer geheugen, maar met 1024 moet je zeker toe kunnen komen. Op die x2 draai ik ook met 1Gig, en ik heb nog maar 1 keer de melding gehad niet genoeg geheugen te hebben en dat was bij het opzettelijk kijken hoe gedetailleerd ik de renders kon laten gaan met mijn pc. Geen reële situatie dus.
Dat is nog eens verhelderend. Bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Ik kan je garanderen dat je op mbo bouwkunde geen tekeningen hoeft te maken die je computer zwaar op de proef stellen. Ik kan het weten want ik studeer hbo bouwkunde en daar hoeven we al geen spectaculaire tekeningen te maken.

Ja als je een gigantische wolkenkrabber tot in de details in 3d in autocad heb staan ok.. Alleen dat komt nooit voor. We tekenen zelden in 3d, simpel weg omdat alles uitgeprint moet worden voor de mensen die het gebouw moeten maken. En die willen plattegronden aanzichten en detail tekeningen met uitgebreide maatvoering. Die mensen hebben dus echt niks aan een gigantische 3d tekening die tot in de puntjes is gedetailleerd is. Op mbo en hbo niveau is het alleen detailtje hier plattegrondje daar. En af en toe een presentatie. En dan draaid autocad zelfs nog op de fiets van mijn oma. En wat het scherm betreft, als je eenmaal met autocad overweg kan zal het je worst wezen wat de resolutie en de grootte van je scherm is. Met 1024x768 op een 15 inch scherm gaat het meer dan prima.

In princiepe heb je helemaal geen pc nodig voor je studie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 12:25 ]

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
[...]
Totale onzin. Op de Hva waar ik op zit gaan alle acers retour wegens defecten. Bij een was het zo erg dat zijn 17'' acer helemaal was afgebrand. Daarin tegen hebben de personen die een asus (of ander merk ja) hebben aangeschaft vrijwel nooit problemen gehad.

Daarbij komt ook dat acer zeer slechte garantie biedt. Je mag bidden dat je uberhaupt je laptop terug krijgt of zelf je eigen laptop :o

Tuurlijk zijn er mensen die een goed werkende acer hebben. Maar zeker nadat het programma Radar een hele uitzending heeft geweid over acer omdat het faalt op meerdere punten, kan niemand meer om het feit heen dat acer ronduit slecht is!

OT:

Diegene boven mij zegt dat je inprincipe geen laptop nodig hebt voor je studie.... klopt voor een klein deel. Voor een MBO opleiding gaat t mij ook net te ver. Maar mijn studie heeft dat wel verplicht gesteld! Met als reden dat zij geen pc's hoeven aan te schaffen. Maar ook dat niemand meer de pc trashed! Nu zorg je goed voor je eigen spullen. Het is een grote invenstering maar je hebt er wel meer plezier aan! :)

[ Voor 23% gewijzigd door low_n_slow op 26-06-2006 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 25 juni 2006 @ 23:29:
Ik denk niet dat zozeer de grootte, maar ook de resolutie van belang is, met name voor autocad en overige 3d modellering. Meeste breedbeeldschermen zijn 1280x800 en daar kan je niet zoveel op kwijt.
Misschien is een 15" 1440x1024 oid beter.
Goede tip!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 08:43:
Koop gewoon een extra scherm naast je laptop (17/19 inch). Als je thuis bent sluit je je laptop op je externe monitor en voila! Het designen gaat zo een stuk makkelijker. Extra scherm kost je maar 200-250 euro (19 inch) of 160-200 euro (17 inch). Trouwens, ik heb toch echt gehoord dat je voor autocad een goeie grafische kaart moet hebben?
Over die grafische kaart, nee hoor. Autocad 2002 trekte het nog op mijn ouwe Pentium 2 350 mhz met 4mb video geheugen.

Ik heb al thuis een 19" Widescreen staan wat zeer relaxt werkt. En daar ga ik hem dan ook op aansluiten als ik thuis ben natuurlijk.

Echter is de TV-out nodig om hem op de beamer op school aan te kunnen sluiten, vanwege presentaties.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:19
Ik studeer Tu bouwkunde, ben nu 1e jaar master

Ik kan je zeggen :

Ik werk met een toshiba sattelite L10 (voorloper van de L100)
1,4 ghz celeron
1gb ram
64 mb onboard shared

En dit is meer dan genoeg voor autocad 2006 / adt 3.3 (vind ik de fijnste) / 3DS Viz (beter dan max in bouwkundige toepassingen) / photoshop cs2

Kijk je moet niet alles tegelijk open hebben staan, maar A0 posters maken in photoshop, of autocad bestanden van 20 Mb gaan nog best goed!

Wat dacht je van :
Satellite A100-534 (680 euro, pricewatch)

Kenmerken:
- Intel® Celeron® M processor 370.
- Windows® XP Home Edition.
- DVD Super Multi (Double Layer).
- Toshiba TruBrite WXGA TFT beeldscherm.
- ATI Radeon® Xpress 200M.
- Gebundelde software.

512 Mb geheugen erbij en je hebt echt een relaxte laptop!
Vooral die brander is ook echt top!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 18:27:
[...]

Echter is de TV-out nodig om hem op de beamer op school aan te kunnen sluiten, vanwege presentaties.
Ik mag toch hopen dat die beamer bij je op school ook gewoon een VGA ingang heeft... Anders worden de presentaties toch lang niet zo scherp denk ik. 1024x768 is wel normaal voor een redelijke beamer.
Pagina: 1