[dslr] 30D of 5D? En nu of volgende maand?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 20:07

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Hi,

Momenteel ben ik met mijn fietsje onderweg en ontdek de wereld. Natuurlijk lekker veel foto's maken, maar ik merk nu, bijna een jaar onderweg, dat ik een grote fout heb gemaakt; ik had voor vertrek een digitale SLR moeten kopen. Een compact Canon A510 in mijn zak en een ouderwetse EOS 5 met film, plaatjes zijn leuk, maar mijn grote oude cam gebruik ik weinig, omdat digitaal gewoon zoveel makkelijker is, en ik af en toe te bang ben dure film te verspillen aan mislukte foto's die ik pas over heel lang ga zien. Dan liever digitaal, keertje checken, en overdoen als het niet naar wens is. Nooit verwacht dat het zover zou komen, want voordat ik ooit mijn digitale compact in mijn zak stopte schoot ik onderweg makkelijk drie rollen per week vol, maar tsja, het is dus niet anders.

Daarnaast merk ik ook heel sterk dat ik steeds liever al die prachtige gezichten hier op de gevoelige plaat wil vangen. En ook daar weer, met film, ik voel het risico op mislukken te groot, en maak daardoor allerlei foto's niet, die ik eigenlijk wel zou willen maken.

Tijd om die fout te herstellen dus. Ik ga (zeer binnenkort) digitaal.

Sta echter voor een (misschien rare) keuze. Full-frame of crop, ofwel 30D of 5D?

5D kijk ik al tijden naar uit, prachtige cam, schiet heerlijk (paar keer mogen proberen :)), full-frame, dus lenzen kan ik eerste tijd houden op wat ik al heb (28-105mm f/3.5-4.5 en 50mm f/1.8) en als ik weer wat gespaard heb uitbreiden. Daarnaast houdt ik van landschap, zou ik liefst nog wat wijder gaan, en scheelt het me, itt tot een cropping lens, in dat geval de aanschaf van een (dure) nieuwe lens.

30D is natuurlijk een stuk goedkoper; en voor dat verschil kan je weer een lens aanschaffen. Investering de andere kant op dus, en als ik zo reken dan zou een 30D met goede lenzen voor wide-angle wel eens duurder kunnen worden dan een 5D en mijn huidige glas. Hoeft natuurlijk niet, en kan ik ook mee wachten, maar dan mis een paar weken/maanden mijn wide-angle lens (geloof dat de tweedehands markt in Japan vrij scherp is, dus dan zou ik daar over een aantal weken een extra stuk glas op de kop kunnen tikken). Daarnaast is ook de 30D heerlijk (tenminste, de 20D voelt prima, de 30 kan niet veel slechter zijn)

Het enige waar ik me enigszins zorgen om maak is het volgende: Hoe zit het met de upgrade-plannen en price-policies van Canon? Gezien de trend in het verleden lijkt het er op dat het steeds voor de zomer kortingsactie, na de zomer nieuw model en lage prijzen is. Zie nu een beetje hetzelfde gebeuren, 5D in de aanbieiding dus nieuw model op komst? 30D is nog niet al te oud, dus zal wel blijven doen wat hij doet.

5D kost hier in China nu rond de 2200 euro, en dan nog een 200 euro voor gehuegen en batterij, de 30D was 1500 als ik me niet vergis.

Vraag is veelzijdig: Gezien mijn situatie beter 5D of 30D? En een paar weken wachten met aanschaf in anticipatie voor een prijsverlaging of niet? Zijn de prijzen in Korea/Japan scherper (als iemand daar toevallig enig idee van heeft; die kant ga ik over ong een maandje uit) en moet ik wachten? Of hier gewoon aanschaffen bij de fotoboer om de hoek?

Graag jullie input!

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Verwijderd

Je geeft de keuze prima aan. Ga je voor de superieure 5D en sparen voor meer/ beter glas of ga je voor de Eos30D en kun je gelijk een stukje glas meepikken. Die vraag kun jij als enige beantwoorden. Het enige dat ik kan zeggen bekijk goed welk type fotografie je beoefent. Ben je veel binnen dan kun je kiezen voor de betere signaal/ ruisverhouding van de 5D, fotografeer je met name buiten dan gebruik je dermate lage iso waarden dat het niet veel uitmaakt. Fotografeer je veel in het standaardbereik, dan ben je waarschijnlijk beter af met de 5D, maar als je veel tele werk doet dan is een 30D makkelijker. Zo zijn de verschillen makkelijk inzichtelijk te maken.

Mijn tip met betrekking tot het tijdstip van aanschaf van de camera: zorg dat je de prijzen weet in beide landen en als het weinig uitmaakt, koop hem dan in China. Je merkt nu al dat je veel digitaal fotografeert, dus je mist foto's als je je aankoop uitstelt. Fijne trip!

• Het Draakje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07-2021
Ik heb na zeer lang dralen de grote stap gemaakt naar digitale SLR. Mijn vorige SLR is een canon F1-new (Man Focus) / Bronica / en voor compact een digitale Ixus400.
Een van de dingen waar ik tegenaan gelopen ben is dat ik erg moest wennen aan de handling van de camera, als ook de (kleur)balans van de camera. Ik denk ook dat het hierom niet verstandig is om tijdens je vakantie van camera te wisselen (hoewel de overstap voor je wat kleiner zal zijn).

Verder denk ik dat als je de 5D koopt, je (op korte termijn) daar een bijpassend mooi objectief moet uitzoeken.

Wat ik begrepen heb is dat electronica in Korea duur is, maar heb hier geen persoonlijke ervaring mee.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, een keuze die jij alleen zelf kunt maken. Overigens, heb je al een externe flitser? Misschien is het handig om te weten dat een 5D geen flitser aan boord heeft.

Ik persoonlijk zou voor de 5D gaan, maar dat is aan je zelf.

Verwijderd

de 28-105 f/3.5 4.5 usm is helemaal geen verkeerde lens, en sowieso een erg lekker bereik en niet te zwaar. volgens veel reviews op fredmiranda.com zo'n beetje de beste lens die je voor dat bedrag kan kopen. http://www.fredmiranda.co...=206&sort=7&cat=27&page=3
In combinatie met de 5D zal dit nog best goed gaan... waarschijnlijk is een bijvoorbeeld 24-105 L nog wel wat scherper en beter, maar ook meteen een stuk zwaarder en duurder.
wanneer je voor een 30D gaat moet je (eigelijk) ook andere lenzen aanschaffen omdat het bereik ineens heel anders is, je zal dan waarschijnlijk de groothoek echt missen. een lens in het 17-50 of 17-85 bereik is dan een eventuele oplossing.

ik zou de 5D kopen, dat je 28-105 niet het maximale resultaat behaalt wat zo'n 5d aankan lijkt me niet zo'n ramp. Het wordt zeker niet slechter dan op je analoge 5. Niet dat die slecht is, maar een lens die op je 5 goed werkt, wordt niet meteen een slechte lens wanneer je deze op een 5d (die meer rendament uit betere lenzen kan halen) gebruikt.

edit:
ohja, van die signaal/ruis verhouding... dat verschil is marginaal tussen de 30d (heel goed) en de 5d (nog iets beter, eigelijk het beste wat nu te koop is op dat gebied) en altijd een stuk beter dan bijvoorbeeld iso 3200 film gebruiken in je 5!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 11:10 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:07:
de 28-105 f/3.5 4.5 usm is helemaal geen verkeerde lens, en sowieso een erg lekker bereik en niet te zwaar. volgens veel reviews op fredmiranda.com zo'n beetje de beste lens die je voor dat bedrag kan kopen. http://www.fredmiranda.co...=206&sort=7&cat=27&page=3
In combinatie met de 5D zal dit nog best goed gaan... waarschijnlijk is een bijvoorbeeld 24-105 L nog wel wat scherper en beter, maar ook meteen een stuk zwaarder en duurder.
wanneer je voor een 30D gaat moet je (eigelijk) ook andere lenzen aanschaffen omdat het bereik ineens heel anders is, je zal dan waarschijnlijk de groothoek echt missen. een lens in het 17-50 of 17-85 bereik is dan een eventuele oplossing.

ik zou de 5D kopen, dat je 28-105 niet het maximale resultaat behaalt wat zo'n 5d aankan lijkt me niet zo'n ramp. Het wordt zeker niet slechter dan op je analoge 5. Niet dat die slecht is, maar een lens die op je 5 goed werkt, wordt niet meteen een slechte lens wanneer je deze op een 5d (die meer rendament uit betere lenzen kan halen) gebruikt.

edit:
ohja, van die signaal/ruis verhouding... dat verschil is marginaal tussen de 30d (heel goed) en de 5d (nog iets beter, eigelijk het beste wat nu te koop is op dat gebied) en altijd een stuk beter dan bijvoorbeeld iso 3200 film gebruiken in je 5!
De 24-105L is niet zwaar hoor. De 24-70 wel, de 24-105 hebben ze het gewicht enorm teruggebracht.

Wat de 28-105 weegt durf ik niet te zeggen daar ik deze niet ken.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:43

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

375g voor de 28-105 vs 670g voor de 24-105L. Hij's dus een stuk zwaarder in verhouding.

Praat toch eens niet zoveel poep zonder een beetje research te doen. :X

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnGizmo op 26-06-2006 12:07 ]

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:44:
[...]

De 24-105L is niet zwaar hoor. De 24-70 wel, de 24-105 hebben ze het gewicht enorm teruggebracht.

wat jij zwaar vindt is relatief, maar de 24-105L weegt ongeveer 2x zoveel dan de 28-105 (ik zei dat ie zwaarder is ;) ).
Of dit de doorslag geeft voor de topicstarter mag ie zelf uitmaken, er zijn nog meer factoren die meespelen waarschijnlijk.

edit: martijn was me voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 12:22 ]

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
...
Mijn tip met betrekking tot het tijdstip van aanschaf van de camera: zorg dat je de prijzen weet in beide landen en als het weinig uitmaakt, koop hem dan in China. Je merkt nu al dat je veel digitaal fotografeert, dus je mist foto's als je je aankoop uitstelt. Fijne trip!
Als je deze tip ter harte neemt en de camera in China aanschaft, bekijk dan wel heel goed of je garantie ook in Nederland geldt. De camera die ik in de VS had gekocht bleek ook alleen daar garantie te hebben, dus bij problemen had ik hem daarheen moeten sturen. Als je dat niet erg vindt, maakt dit natuurlijk niets uit.

Verwijderd

Peppi78 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 12:31:

Als je deze tip ter harte neemt en de camera in China aanschaft, bekijk dan wel heel goed of je garantie ook in Nederland geldt. De camera die ik in de VS had gekocht bleek ook alleen daar garantie te hebben, dus bij problemen had ik hem daarheen moeten sturen. Als je dat niet erg vindt, maakt dit natuurlijk niets uit.
Het repareren van een Eos20D heeft een vaste prijs van 200 euro. Ik neem aan dat dat voor de 30D en de 5D vergelijkbaar is. Neem dit dan mee in je berekening.
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 11:07:

edit:
Dat laatste is zeker waar, maar van gebruikers van zowel de 30D als de 5D hoor ik toch dat de grotere pixels toch leiden tot een hogere kleurverzadiging, contrast, dynamisch bereik en ruis. Dit is overeenkomstig met de ervaringen in videocamera's (waar de chipgrootte nog veel meer varieert). Naar mijn mening dient hier in een review meer aandacht aan te worden besteed.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-03 08:49
bedenk, met beide camera's kun je even veel, je kunt met beide prachtige foto's maken, en FF? zo overrated.. serieus, de vignetting, enorm, je hebt opeens lenzen nodig die veel beter in de hoeken presteren. En er zijn goede groothoek lenzen voor crop. Een 5D zomaar kopen terwijl je nog weinig dSLR ervaring hebt? Ik zou m'n geld ergens anders aan uitgeven.

|>

Verwijderd

Een Eos5 staat overigens niet bekend als een slechte camera.... Ik denk niet dat we dit topic verder moeten gebruiken om de voor en nadelen van FF weer op te rakelen.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Simon schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:39:
bedenk, met beide camera's kun je even veel, je kunt met beide prachtige foto's maken, en FF? zo overrated.. serieus, de vignetting, enorm, je hebt opeens lenzen nodig die veel beter in de hoeken presteren.
De TopicStarter zou bij een eventuele aankoop van een 5D overstappen van analoog, wat dus al 'Full Frame' is :). Nu hebben analoog en digitaal, bij het gebruik van dezelfde lens, evenveel vignetting. zie: http://forums.dpreview.co...orum=1032&thread=18801683

De TS is dus al op de hoogte van het gehalte van vignetting van bijv. zijn 28-105 op een full frame sensor, en kan vanuit zijn eerder gemaakt foto's dus al oordelen of hij dit hinderlijk vind of niet.

Als het wel hinderlijk is, dan kan ik de TS vertellen dat vignetting heel gemakkelijk weg is te halen met photoshop. Je verlicht dan wel wat schaduwen, wat iets meer ruis oplevert, maar de 5D staat juist bekend om het heel netjes ruisvrij ophalen van schaduwen (één van de voordelen van een grotere pixel). Het gebruik van een 17-55/2.8 op een 30D verschilt qua vignetting niet veel van een 24-105 op een 5D trouwens, dus de TS moet niet meteen denken dat je op 1.6 crop nooit meer vignetting zal krijgen.

Ook kan ik de TS vertellen dat Canon meestal een cyclus hanteert van 1.5 jaar om een model te vernieuwen. 300D-->1.5 jaar later-->350D. 20D-->1.5 jaar later-->30D, etc. Zo denk ik dat de kans erg klein is dat er na deze zomer een 40D of een 5D mkII op de markt gebracht zal worden.

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 26-06-2006 15:53 ]

Verwijderd

Waarbij wel gold dat na afloop van een cash-back actie het betreffende product (lenzen uitgezonderd) goedkoper werd.

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 20:07

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
bedankt voor de feedback!

groothoek is mijn ding, dus schuif meer en meer naar de 5d toen. ik zal me eens gaan orienteren op de prijzen in korea en japan, in china weet ik nu wel zon beetje te vinden. beetje lastig dat ze hier geen credit cards doen, maar daar kom ik vast wel uit :)

garantie, tsja, wat doe je daar mee? ben nog wel een jaartje onderweg, en vanuit bv australie terugsturen naar nederland omdat je daar garantie hebt schiet natuurlijk ook niet op. iets waar ik me dus niet heel erg druk ga maken.

chinese handleiding is natuurlijk wel wat lastiger, maar ook daar zijn mouwen aan te knopen. menu zetten ze in de winkel wel om in engels dus dat maakt niet uit.

ik ga even mijn achterhoofd laten malen en fondsen zoeken, en lukt dat niet, dan kan ik natuurlijk in japan altijd even bij canon aanbellen..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op maandag 26 juni 2006 @ 12:07:
375g voor de 28-105 vs 670g voor de 24-105L. Hij's dus een stuk zwaarder in verhouding.

Praat toch eens niet zoveel poep zonder een beetje research te doen. :X
Lieve schat lees even mee:

Het gewicht van de 24-105 is in vergelijking met de 24-70 een stuk minder.

2e regel, de 28-105 kan ik niet over oordelen en dat geef ik ook eerlijk aan. Dus om meteen te zeggen dat ik onzin uitkraam zonder research te doen vind ik niet helemaal fair om te zeggen.
[Hetero modus] :P
Pagina: 1