Toon posts:

BIOS probleempje...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het normaal dat als ik een moederboard voor het eerst erin heb geplaatst dat hij alleen de floppy kan zien en nog niet mijn andere HDD DVD etc.?
Ik moet namelijk mijn BIOS gaan flashen met een bootable floppy.
Alleen geeft hij elke keer de melding BOOT DISK FAILURE.

Verwijderd

Is dit voor of na het flashen? Ik begrijp je vraag niet helemaal goed...
Je wil je bios flashen maar hij geeft een Boot Disk Failure... Hoe staat je 'boot order' dan ingesteld? Alleen op een floppy of juist op je hd's? Of gewoon alle drie (Floppy, HD, CD) Wanneer geeft hij precies een boot disk failure?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2006 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn bios flashen
Dat moet met een floppy disk omdat mijn CD/DVD rom niet werken.
Als ik mijn comp opstart met mijn bootable floppy krijg ik de foutmelding BOOTDISK FAILURE.
En ja mijn floppy staat op boot device

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over wat voor moederbord heb je het hier?
Kun je nog wel in de bios komen? Zo ja, kun je daar de bootorder aanpassen? Als je je pc boot met een bootable floppy en je krijgt een diskboot failure dan staat of je bios niet goed ingesteld, of je bootdisk of bootdevice is gewoon gaar.

Waarom wil je per se je bios flashen trouwens?

Verwijderd

En je floppydrive doet het in windows wel gewoon? Is het wel een goede bootable floppy? Heb je er alleen de bestanden opgezet van de bios-update of ook 'boot-bestanden'? kan ook best zijn dat bij de bios-update bestanden al boot-bestanden zaten natuurlijk. Maar misschien is dit nu niet het geval en moet je er zelf een bootable floppy van maken...

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je hebt net een nieuw moederbord en je wil nu al gaan flashen? Mag ik vragen waarom :?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is mijn grootste probleem dat mijn DVD HDD niet gevonden worden in mijn BIOS.
Als ik mijn DVD aangesloten zal krijgen kan ik via CD flashen om mijn bios up-te-daten.
Volgens mij ligt het aan de Master/Slave pinnetjes achter op mijn HDD.
Ik heb er alleen niet veel verstand van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:46:
Dan zou ik maar eerst eens er meer over lezen als ik jou was. Hier heb je alvast linkjes om je op weg te helpen:
OM FAQ / Beleid
PMG FAQ

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:13

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:46:
Dan zou ik flashen al helemaal uit m'n hoofd laten.......

:X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Je bedoeld de 'jumpers' om hem op master of slave 'mode' te zetten. Hoe deze jumpers moeten staan zul je echt in de handleiding moeten zoeken. Vaak is de handleiding ook online beschikbaar van de website van de fabrikant...

Wat je ook nog even kunt checken is of de IDE-1 en/of IDE-2 Controller toch niet uitgeschakeld staan (in je BIOS ;) )

Maar je floppy zou in principe ook gewoon moeten werken hé...
Als hij niet boot van je floppy is het misschien geen goede boot-disk (niet de juiste bestanden aanwezig om van te booten)
Of misschien is je floppy-drive of floppy-controller gaar. Dit laatste geeft volgens mij alleen een andere foutmelding... maar niet 100% zeker hiervan :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2006 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf ook helemaal niet flashen.
Maar zo staat het in de handleiding.
Ik wil gewoon dat die DVD en HDD geherkend worden zodat ik kan formatteren en windows erop kan installen.
Maar wat ik ook probeer in mijn BIOS staat IDE MASTER en IDE SLAVE allemaal op None.

Verwijderd

Ok ze staan op none... en je kunt ze niet op 'automatic' zetten? En wanneer je op enter drukt? (als je op 'none' staat) Normaal gesproken detecteert hij ze dan zelf en komt er 'cdrom' of 'Maxtor Diamondmax 10' o.i.d. te staan...

Als dit niet zo is, en de IDE-Controllers staan beiden wel aan dan zitten ze waarschijnlijk niet goed aangesloten. Heb je al een (paar ;) ) keer extra gecheckt of ze er echt helemaal goed inzitten? IDE-Kabels niet omgedraait, voedingskabels zitten stevig etc.?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 20:06:
Ok ze staan op none... en je kunt ze niet op 'automatic' zetten? En wanneer je op enter drukt? (als je op 'none' staat) Normaal gesproken detecteert hij ze dan zelf en komt er 'cdrom' of 'Maxtor Diamondmax 10' o.i.d. te staan...

Als dit niet zo is, en de IDE-Controllers staan beiden wel aan dan zitten ze waarschijnlijk niet goed aangesloten. Heb je al een (paar ;) ) keer extra gecheckt of ze er echt helemaal goed inzitten? IDE-Kabels niet omgedraait, voedingskabels zitten stevig etc.?
ik zal nog even een paar checks uitvoeren of die kabels goed vast zitten :)
Alles staat in de bios op Auto dus hij zal ze automatisch moeten detecten.
Ik denk dat de kabels er verkeerd inzitten maar ik heb bijna alle mogelijkheden al gehad

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
In bios staan(meestal 1 blad) 4 ide apparaten, deze op auto zetten(dmv + en -)
Verder moet je in de bios kontroleren of je ide kontroller aan staat, deze kan ook uit staan in de bios.
Flashen bios niet doen dit kan ook mis gaan, dan is het mogelijk dat de moederbord nooit meer werkt.

verder kontroleer de boot volgorde 1 cdrom 2 floppy 3 hd

Verwijderd

Topicstarter
Ok het probleem is verholpen.
Ik heb alles eropnieuw ingeplugd en mijn HDD werd direct gevonden.
Mijn DVD blijkt kapot te zijn.
1 pinnetje is missend dus heb ik die met mijn oude DVD-rom geruild en werkt nu ook.
Ik kan dus nu gewoon vanaf mijn Windows CD booten.
iig bedankt voor de hulp allemaal!

gr Melvin

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 20:29:
Ok het probleem is verholpen.
Ik heb alles eropnieuw ingeplugd en mijn HDD werd direct gevonden.
Mijn DVD blijkt kapot te zijn.
1 pinnetje is missend dus heb ik die met mijn oude DVD-rom geruild en werkt nu ook.
Ik kan dus nu gewoon vanaf mijn Windows CD booten.
iig bedankt voor de hulp allemaal!

gr Melvin
1 pinnetje is missend?
Middelste onderaan? Dat is standaard :)
Pagina: 1