Acer Aspire E300 vragen

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik moet voor iemand een Acer Aspire E300 PC formateren.
Allemaal goed en wel, maar heb tijdens de setup een BSOD, omdat ik de SATA drivers (nog) niet kan laden, met behulp van F6.

Enige wat ik weet, is dat de PC een Acer Aspire E300 PC is, deze heeft een nForce chipset welke weet ik niet en kan dat momenteel niet achterhalen ook, PC komt niet in Windows en kan alleen in de setup van Windows komen. Even booten met een OS op CD ala Knoppix heeft geen zin, mijn Linux kennis is daar te laag voor...

De HDD zit dus op SATA aangesloten, heb de nForce drivers gedownload en vraag me af of ik die IDE drivers kan gebruiken van de drivers van nVidia zelf. Deze drivers heb ik namelijk geextract uit de zip die ik bij Acer vandaan haalde (kan ook wel de nieuwste downloaden van nVidia.com, maar doe ik dan later wel denk ik... ;))

Ik weet dat dit eigenlijk een (uit)zoekertje is, maar ik heb op Google gekeken en het moederbord zelf, maar kan nergens info vinden over de gebruikte SATA-chip.

Enige wat ik dus weten wil, is of ik de drivers van nVidia zelf kan gebruiken hiervoor...

EDIT:
Kleine toevoeging, ik kan de CD's van de PC zelf niet vinden, geen driver CD en ook geen recovery CD's oid... Ik weet ook niet zeker of die CD's hier zijn... Anders had ik wel die CD('s) gebruikt... ;)

Heb tevens ook op de support page gekeken, maar zie hier geen speciale SATA drivers... ;)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2006 18:31 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je die Nvidia drivers van 35 MB ofzo download dan zie je in dat zipje ook een mapje genaamd IDE, waar o.a. ook een bestandje 'txtsetup.oem' in staat. Ik zou als ik jou was gewoon de inhoud van dat mapje eens op een diskette zetten en kijken of hij daar mee uit de voeten kan, het lijkt er sterk op iig.

[ Voor 5% gewijzigd door smvs op 26-06-2006 13:15 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
smvs schreef op maandag 26 juni 2006 @ 13:15:
Als je die Nvidia drivers van 35 MB ofzo download dan zie je in dat zipje ook een mapje genaamd IDE, waar o.a. ook een bestandje 'txtsetup.oem' in staat. Ik zou als ik jou was gewoon de inhoud van dat mapje eens op een diskette zetten en kijken of hij daar mee uit de voeten kan, het lijkt er sterk op iig.
Ja dat was dus al precies hetgeen ik wilde gaan proberen... :)

Alleen die naam IDE gaf mij twijfels, vandaar dat ik het eigenlijk eerst zeker wil weten... ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
* kleine onschuldige schop *

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom een schop, werkte mijn suggestie niet dan?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
smvs schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:38:
Waarom een schop, werkte mijn suggestie niet dan?
Het liefste wil ik zekerheid hebben of het werken zal ja of nee, die ik nu helaas nog niet heb... ;)

Klopt het trouwens, dat je alleen de .inf, .dll en .sys bestanden moet kopieeren naar de flop?
Anders passen de drivers niet eens op de floppydisk :(

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2006 20:09 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Heb nu zo'n 2 uur geklooid om de floppy drive werkend te krijgen, niets lijkt te lukken...
In de BIOS staat de floppy drive op 1.44MB 3.25inch
Die brede kabel heb ik gechecked en op alle (mogelijke) manieren aangesloten...
En nog steeds doet de floppy drive het niet...

Snap niet waarom hij het niet doet... :(

Opeens doet de floppy drive het, waarom is mij geheel onduidelijk, maar ik weet wel, dat hij de setup geen drivers kan vinden... :(

Iemand die toevallig weet welke SATA chip er op de Acer Aspire E300 zit? :?
Het kan overigens ook zijn, dat ik gewoon te weinig drivers op de floppy drive heb gezet...
Maar lijkt mij, dat als ik de .inf, .sys en .dll bestanden op de flop heb, dat ik dan genoeg heb toch?

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2006 22:23 ]

• natnek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:17
Je hoeft tijdens de setup niet op F6 te drukken om de sata drivers te laden.
Het is als ik het goed heb een nforce 4 chipset (had namelijk zelf de E300)
Na de install gewoon de nforce drivers installeren van nvidia.

Er zit namelijk ook nog een verborgen partitie op met de backup van het syteem, die je ook met Norton ghost op een dvd kan branden.

ps, er zitten geen cdroms of een recovery dvd bij, moet je zelf maken na de allereerste setup na aankoop.

[ Voor 15% gewijzigd door natnek op 27-06-2006 22:45 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
natnek schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:39:
Na de install gewoon de nforce drivers installeren van nvidia.
Ik moet nu (helaas) wel de drivers bij de setup laden, omdat ik met geen enkele mogelijkheid in Windows kom... ;)
Er zit namelijk ook nog een verborgen partitie op met de backup van het syteem, die je ook met Norton ghost op een dvd kan branden.
Dankjewel voor de tip, ik ga zeker die verborgen partitie opzoeken (als die er nog is, denk het wel) en hem op DVD branden, dan heb ik in ieder geval wat voor in de toekomst! :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:07
F6 heeft echt geen zin, Nforce-based borden vereisen alleen F6 bij een RAID-array. Je zou eens een programma als NTFSCHK gebruiken of chkdsk binnen recovery-console van de Windows setup om het bestands-systeem eens te checken en te repareren, blauwe scherem kunnen namelijk ook worden veroorzaakt door een gaar file-system

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:50:
F6 heeft echt geen zin, Nforce-based borden vereisen alleen F6 bij een RAID-array. Je zou eens een programma als NTFSCHK gebruiken of chkdsk binnen recovery-console van de Windows setup om het bestands-systeem eens te checken en te repareren, blauwe scherem kunnen namelijk ook worden veroorzaakt door een gaar file-system
Hoe moet ik dan de schijf formateren? :? Het is een SATA schijf op de SATA controller, dus voor zover ik weet, moet ik dan toch echt F6 gebruiken om third party drivers te laden voor de SATA controller.

Dat moest ik namelijk ook op mijn nForce 2 bordje van Abit (NF7s rev 2)... :)
En ik kreeg toen ook dezelfde BSOD als die ik nu krijg, als ik de SATA drivers niet laad voor / tijdens de setup... :)

Plus dat ik een topic heb gevonden op het internet, met iemand die het ook had gedaan... (Zij het voor XP64)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Heb zojuist eindelijk de drivers werkend gekregen.
Ik had een pakketje van planetamd64 gedownload, die getest, deden de .sys bestanden het niet meer, die van de drivers die ik nog had op de flop gezet en de drivers werkten! :)

Volgende stap is het tacklen van de BSOD tijdens de installatie, maar dat hoort hier niet thuis natuurlijk... :) En ben nog niet klaar met mijn research... :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:07
GJ-tje schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:24:
[...]
Hoe moet ik dan de schijf formateren? :? Het is een SATA schijf op de SATA controller, dus voor zover ik weet, moet ik dan toch echt F6 gebruiken om third party drivers te laden voor de SATA controller.

Dat moest ik namelijk ook op mijn nForce 2 bordje van Abit (NF7s rev 2)... :)
En ik kreeg toen ook dezelfde BSOD als die ik nu krijg, als ik de SATA drivers niet laad voor / tijdens de setup... :)

Plus dat ik een topic heb gevonden op het internet, met iemand die het ook had gedaan... (Zij het voor XP64)
Omdat een NF7-S geen NVIDIA SATA controller gebruikt, maar 1 van Silicon Image (Sil3112).

Maar goed, doe maar eigenwijs :Z
Pagina: 1