Probleem met instellen DNS voor LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 13:55
Hallo,

Ik heb een Wanadoo Family abo met achter de livebox een Belkin F5D7230-4 router waarop een 3-tal pc's zijn aangesloten ( Wifi en LAN ).

Nu is de internetconnectie goed stabiel, ik kan altijd ftp-en e.d., echter met een veels te hoge regelmaat klapt "het internet", het surfgedeelte, dus de DNS eruit.

Laat ik eerst mijn setup beschrijven:

[LiveBox]
  • Extern Adres 85.194.x.x
  • Intern Adres 192.168.1.1
  • DHCP staat aan
  • Enige connectie naar de LiveBox is de Belkin die 192.168.1.10 toegewezen heeft gekregen.
  • Alle UTP en TCP poorten doorgelust naar Belkin router (1-65355)
[Belkin]
  • Etern ip (toegewezen door Livebox) 192.168.1.10
  • Intern ip 192.168.2.1
  • DHCP staat uit
[PC 1, 2 en 3]
  • Fixed ip 192.168.2.2, 3 etc
  • 5 dns servers geconfigureerd (194.134.5.55; 194.134.5.5; 194,134.0.13; 194.134.0.97; 192.168.1.1)
  • Gateway 192.168.2.1
Vaak draait deze opstelling vlekkeloos, maar dan komt het regelmatig voor dat er opeens niet meer gesurfd kan worden. Als ik ga pingen naar een ip, of met ftp naar mijn website ga lukt dat altijd wel.

De "truuk" die ik vervolgens uithaal is dat ik naar deze pagina ga in de router setup:
Afbeeldingslocatie: http://wedda.eu/dns.jpg
En hier "automatic from ISP" aan of uitvink en op apply druk.

Hierna is meestal normaal surfen weer mogelijk.

Nu ben ik maar een hobbyist die met veel proberen en zoeken hier een oorzaak en oplossing voor heeft proberen te vinden, en ik misschien iets heel erg simpels over het hoofd ziet.

Ik ga er vanuit dat als ik op de desbetreffende pc een primaire en secundaire dns server heb geconfigureerd ( en er zelfs nog wat bij heb geprikt) het eigenlijk niet zou moeten uitmaken hoe mijn router is geconfigureerd.
Maar als ik iets verander in de router dan doet alles het opeens weer. Dus dan zou het eventueel aan de router kunnen liggen..

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit probleem zou moeten aanpakken.

Suggesties?

Avast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:02
ik denk dat na het aplyen op de router, deze opnieuw de dns gegevens van je provider ophaalt, en dan weer werken. het heeft dus te maken met deze dns gegevene in je rouiter, of in de routers/ dns van je provider.

ik heb ook wel eens zoeits met mijn netgearrouter gehad, maar dat is al heeeeel lang niet meer voorgekomen. ds het is blijkbaar opgelost, maar niet door mij, dus ws door de provider.

kun je een andere dns instellen dan die van ej provider? ( ik weet niet of zoiets eigenlijk wel mogelijk is, maar dat terzijde) dan kun je zien of het aan jou router ligt of aan je provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
engelbertus schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:47:
ik denk dat na het aplyen op de router, deze opnieuw de dns gegevens van je provider ophaalt, en dan weer werken. het heeft dus te maken met deze dns gegevene in je rouiter, of in de routers/ dns van je provider.
Het maakt niet uit of hem dus aanvink of uitzet voordat ik apply, in beide gevallen doet het internet het daarna weer. En ik heb dhcp uit staan, en de pc's zelf heb geconfigureerd, dan zou het niet moeten uitmaken.. maar ja, blijkbaar gebeurt er wel iets....

Oh, en nog wat info:
- Ik gebruik geen upnp applicaties
- het gebeurt zowel tijdens voip gesprekken (livebox) als zonder telefoon in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

waarom gebruik je niet de DNS van je Belkin, die heeft toch de functie om DNS gegevens van je provider te halen?
Dan doet je router het werk waar die voor gemaakt is, in plaats van je PC's.
Dan kun je ook gelijk kijken als je internet eruit klapt of het je provider is of je router. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
Kabouterplop01 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:29:
waarom gebruik je niet de DNS van je Belkin, die heeft toch de functie om DNS gegevens van je provider te halen?
Dan doet je router het werk waar die voor gemaakt is, in plaats van je PC's.
Dan kun je ook gelijk kijken als je internet eruit klapt of het je provider is of je router. ;)
Je bedoelt als DNS het ip van de belkin gebruiken?

Zal het proberen.

Txs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gebruik je die Belkin niet gewoon als switch/accesspoint ipv. nog eens een NAT achter een NAT ?

Zo vraag je om onnodige problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26
Even een paar DNS servers omdraaien wil nog weleens helpen. De primaire server wordt door heel veel mensen gebruikt, de 2e en 3e al wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 22:33:
Waarom gebruik je die Belkin niet gewoon als switch/accesspoint ipv. nog eens een NAT achter een NAT ?

Zo vraag je om onnodige problemen...
Ingesteld als gesuggereerd, en so far so good.. enige nadeel is nu dat ik alle portforwards via die k*tte livebox moet doen. Dat was het mooie aandie belkin, makkelijk en overzichtelijk.

Ik ga kijken hoe dit bevalt. bedankt voor de suggestie.
jan-marten schreef op maandag 26 juni 2006 @ 13:27:
Even een paar DNS servers omdraaien wil nog weleens helpen. De primaire server wordt door heel veel mensen gebruikt, de 2e en 3e al wat minder.
Ik ben daar al vaak mee aan het rotzooien geweest. Ik ga eerst kijken hoe het volgens bovenstaande suggestie gaat lopen.

Bedankt voor je antwoord iig.
Pagina: 1