Hulp bij keuze Laptop of Apple Book

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dschrk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 14:32
Beste mensen,

Ik ben voor plan om een laptop aan te gaan schaffen. Nu ben ik niet zo enthousiast geweest in het verleden over laptops omdat je simpel maar 2 punten op aan laptop kan upgraden.
( Geheugen en HD, correct me if I'm wrong ) ;)

Nu moet het een laptop gaan worden die zeker niet groot is, eigenlijk hoe kleiner hoe beter.
Ik heb nu op verschillende websites wat research gedaan maar eigenlijk vind ik alleen maar laptops vanaf 14 inch.

Ik werk altijd met Microsoft systemen maar ik moet toegeven dat de laptop van Apple de MacBook 13-Inch precies is wat ik zoek qua formaat en natuurlijk het design. Nu weet ik dat je natuurlijk gewoon WinXP kan installeren op een Apple MacBook maar ik heb hier geen ervaring mee, werkt dit goed, zijn er plus- en minpunten bij het gebruik van Winxp op een Apple ?

Zoals ik net al aangaf is een 13-inch laptop een goed formaat voor mijn wensen.
Zijn er verder nog sterke merken die maximaal 13.3 inch laptops op de markt verkoopt ?

Wat is dus een goede keuze ?
Want ik zou puur voor de Apple gaan om het design en het formaat, ik kan geen laptop vinden die geselecteerd is voor het Windows XP platform met zo'n design en grootte.

Eventuele aanmerkingen of tips zijn welkom !

• Kamikaza
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 11:24
Naar ik weet werkt windowsXP op alle macs met intels native, alleen doet je ISight(webcam) het dan niet. Ik heb zelf geen Apple Macbook, maar als je zo alles doorleest werkt alles gewoon native. :)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 16:58

scorpie

Supra Addict

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Als je dan toch een Apple gaat kopen kan je sowieso OSx eens uitproberen wat ook super schijnt te zijn...

Verwijderd

Wat vind je van een Sony VAIO SZ?
Prachtige laptop met goede prestaties, de afmeting van het scherm is 13.3''
Heb zelf ook een Sony VAIO kwalitatief zeer goed! Zeker aan te raden!

+ Werk perfect met Windows
+ Zeer mooi design
+ Goede Kwaliteit, Zeer Licht
- Erg duur (maarja dat is een apple ook)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2006 15:20 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Bootcamp software waarmee je Windows XP op je Apple draait is nog steeds beta, er zijn dus hier en daar ook nog issues. Een Macbook koop je in de eerste plaats om Mac OS X te draaien. Als je voornamelijk Windows gaat gebruiken kun je beter een Sony oid kopen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pluspunt: Je kunt al je windows apps draaien omdat je gewoon windows draait
Minpunt: Je kunt al je windows apps draaien omdat je gewoon windows draait.

Verder werkt (op dit moment) idd de iSight nog niet in windows (hoewel ik er van overtuigd ben dat dat nog wel komt). Maar tenzij je ermee wilt gamen zou ik geen windows erop installeren met BootCamp (native windows draaien) maar windows in Parallels installeren (virtualised). Is exact even snel (want op zich nog steeds native) maar draait in een venstertje in OSX. (Alleen de grafische performance is dus minder, vandaar niet gamen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

De Sony VAIO SZ heeft tevens nadelen:
  • Een her installatie van het OS is bijna een vereiste (de image die erop staat komt met veel bloatware erop)
  • Slechte Driver support (dit ivm her installatie OS)
  • Het toetsenbord is nogal kwalitatief slecht (spatiebalk registreert toetsaanslagen alleen als je echt in het midden typt, de uiteinde registreert hij niet)
Dit neemt niet weg dat hij er uitstekend uitziet.

Wellicht intresant om de volgende review te lezen:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2862

Verwijderd

Een her installatie van het OS is niet bijna een vereiste er zit inderdaad veel bloatware op maar ook heel veel goede software die ik voor geen goud zou willen missen zoals photoshop, vaio zone, vaio media sonic stage enz. En de slechte software die is meegeleverd is ook gewoon te verwijderen via het configuratie menu zoals norton anti virus ;)

Verwijderd

Misschien dat ik zelf wat te kritisch ben hierin, maar ik had liever een driver cd gezien en de bloatware op een aparte cd. Dan blijft tenminste de keuze voor jezelf. Voor de prijs die je betaalt verwacht je toch wat meer gebruikersvriendelijkheid.

Verwijderd

www.ahtec.nl

zoek op het forum naar ahtec of x30 !

wellicht is de asus a8 serie en s62 ook interessant voor je
www.laptops4u.nl heeft er een boel!

Verwijderd

IBM Thinkpad X60 niks voor jou?

http://www5.pc.ibm.com/eu...&series=ThinkPad+X+Series

1.22kg
2.1cm dik
12.1 inch

Intel® Core Duo processor L2400 1.66GHz 2MB
80GB (Serial ATA)
etc

Gaat erg lang mee met de batterij. Hij is licht, zeer duurzaam en voldoet verder denk ik wel aardig aan je eisen. De kwaliteit is te vergelijken met die van Apple en zou zo maar beter kunnen zijn. Alleen of het disign je aanspreekt betwijfel ik, je moet er van houden.

Owja inprinciepe kan je heel veel upgraden aan je laptop:
Geheugen, processor, hardeschijf, scherm, dvd drive en accu

• dschrk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 14:32
Ik heb even alle links bekeken, en ik kom toch uit op de volgende van Ahtec :

http://servicios.ahtec.org/ahtec_nl/notestylex30nl.htm

Nu is dit voor mij een geheel onbekend merk, nu vind ik persoonlijk dat het merk helemaal niets verteld over de kwaliteiten omdat er toch altijd Inter of AMD processors inzitten, evenals de moederborden en geheugen, HD, etc. etc.

Wat ik mij wel afvraag is de Inter Dual Core, is het zo bij deze laptop dat er 2 processoren van Inter Core Solo T1300 (1.66Ghz) inzitten ?

Jammer dat de videokaart niet zo heel erg veel geheugen heeft maargoed daar kan ik wel mee leven. En weet iemand of de processor de Mobile processor is, kan ik nergens vinden op de site en denk ik toch ook wel belangrijk.

Bedankt !

Verwijderd

Ik zit dus op dit moment ongeveer met hetzelfde probleem.
Thuis heb ik al een foldertje gekregen van de lokale Dynabite waarin de A8Jc van Asus in staat. Wanneer deze bij hun in de winkel staat ga ik deze eens bezichtigen.

Verder ben ik ook geinterreseerd in de Macbook, alleen vraag ik me af of ik later misschien niet spijt ervan krijg, gezien dat ik mij verveel wel eens een spelletje speel. Verder heb ik ook ergens gelezen dat je voor Apple veel moet betalen in tegen stelling tot Windows laptops. Maar goed, aanstaande donderdag ga ik zo wie zo even langs de Apple center in Groningen om te kijken / voelen hoe de kwaliteit van Apple is.

Ps: Beetje off topic, Weet iemand toevallig of er ook laptops zijn voor rond 1300 euro, waarbij de behuizing niet van standaard kunststof is? en nog een beetje goede videokaart heeft... of bestaan deze laptops nog niet? Ik kan namelijk er geen een vinden. De Asus V6 is supers mooii maar ook zo duur!!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De MacBook gaat voor een euro of 200 minder dan 1300 over de toonbank, en is gemaakt van een of ander supersterk soort kunststof. De precieze soort ontgaat me, maar 't is ook de basis voor kogelvrij glas. Ik heb iig nog nooit iemand gezien met een iBook waarvan de case kapot was (zelfde materiaal.)

Videokaart, tsja. Dat is allemaal relatief. De ingebouwde intel doet nu een stuk meer in minder tijd dan een ueberl33te 3dfx voodoo 3 een paar jaar geleden. En over drie maanden is zelfs de X1600 in de macbook pro's alweer obsolete. Dat gaat zo snel dat je je daar imo niet echt zorgen over moet maken, want dan blijf je bezig.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:10:
De MacBook gaat voor een euro of 200 minder dan 1300 over de toonbank, en is gemaakt van een of ander supersterk soort kunststof. De precieze soort ontgaat me, maar 't is ook de basis voor kogelvrij glas. Ik heb iig nog nooit iemand gezien met een iBook waarvan de case kapot was (zelfde materiaal.)
Polycarbonaat :)

En dat Apples duur zijn is wel waar, maar juist met de nieuwe generatie, de Intel Macs, blijkt dat prijsverschil met 'gewone' Windows laptops wel mee te vallen. Ik zie het als een vooroordeel dat maar ten dele waar is, maar vooral berust op overtrokken mond-tot-mond anti-reclame.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:50
Ik zit de laatste tijd enorm te twijfelen tussen een Macbook of Windows laptop.
Tevens twijfel ik of ik wel of geen laptop wil. Het is een hoop geld (voor mij).

Ik wil hem gebruiken voor/op school (doe de opleiding Communicatie en Multimedia Design). Ik ga naar het vierde jaar, waarvan een halfjaar afstudeerstage. Ik heb het drie jaar zonder laptop overleefd. Soms heb ik wel het gevoel dat ik graag een laptop zou willen hebben op school, maar anderzijds zit ik qua uren weinig op school en veel thuis. Ik heb thuis een prima pc op mijn kamer staan.
Het voordeel van een laptop is dat ik mobiel ben en thuis ook in de tuin zou kunnen werken, maar dan is het de vraag hoeveel ik dat doe of ga doen.

Ik werk veel met Photoshop en Dreamweaver en draai op een pc Apache (wil ook op de laptop dus als eigen webserver kunnen dienen, wat volgens mij ook met de Apple mogelijk is). Ben dus veel bezig met websites maken/beheren.
Daarnaast wordt ook Office geregeld gebruikt en ga ik wellicht (weer) Illustrator, Flash en Première gebruiken. Mogelijk komt ook 3D Max nog te pas.
Hierbij vraag ik me af of de graphische chip van de Macbook dit wel trekt?

Wanneer ik een Windows-laptop neem, wil ik zo nu en dan wel eens een gamepie spelen. Ben geen die-hard pc gamer (meer console gamer), maar af en toe een demo (of complete, red. resente game op med settings) uitproberen op de pc (of laptop) lijkt me wel prettig.
Een macbook is niet om te gamen en het er niet op kunnen gamen is ook niet het ergste.

Omdat ik zowel op school als thuis aan opdrachten werk, moet ik bestanden dus eenvoudig via het netwerk op mijn pc of laptop kunnen zetten. Met een Windows-laptop is dit geen probleem, maar weet niet of het ook snel en gemakkelijk met de Macbook gaat?

Mijn eisen zijn dat de laptop red. goede specs moet hebben om de genoemde software soepel te kunnen draaien (wil dan toch 1gig ram hebben). Verder moet de laptop niet te zwaar zijn, lekker compact (max 15,4") en niet al te warm worden (wil heb wel op mijn schoot kunnen houden, mocht het nodig zijn).

De Macbook is erg mooi, maar als ik de gewenste software via Windows moet draaien, ben ik bang dat ik weinig op MacOsX zit. Ik weet niet goed hoe het nou zit met Macromedia en Adobe pakketten voor de Intel Macs.
Nadeel van de Macbook is de prijs, hoorde veel over warmte en wellicht de software.
Voordeel is het uiterlijk, compact en ik wil toch wel eens een Mac proberen (heb er wat mee gewerkt op stage, maar te weinig om een goed oordeel te kunnen (al miste ik de rechtermuisknop wel).

Er zijn ook wat mooie Sony Vaio's, maar die zijn ook prijzig en anders kom je bij de casual laptops, om ze zo maar even te noemen. Tevens hoor ik veel wisselvallige verhalen. Sommigen vinden Acer geweldig, maar anderen hebben er alleen maar problemen mee (mijn broer en een paar vrienden). Maar goed, dat heb je in feite met elk merk, de een treft het, de ander niet.

Op een of andere manier heb ik voor een Windows laptop minder over dan voor een Macbook.
Wil hem eind van de zomer een laptop aanschaffen (tenzij ik er toch van afzie) voor max 1200/1300 euro (Macbook en anders wat minder, 1000/1100, zodat ik nog wat overhou voor andere dingen).

Misschien dat het ook het beste is om eens langs een Machouse te gaan en een Macbook zelf aan de tand te voelen, maar advies van anderen kan nooit kwaad.

edit: Qua processor ben ik geen guru. De batterij moet niet met 2 uur op zijn bijv.
Verder zie ik dat Windows laptops voor een lagere prijs vaak specs hebben die red. overeenkomen met die van de (duurdere) Macbook (of Vaio). Wellicht dat dit de reden is dat ik voor een Windows laptop minder over heb.

[ Voor 5% gewijzigd door VincentG op 28-06-2006 00:19 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 23:09
VincentG schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:07:
Verder moet de laptop niet te zwaar zijn, lekker compact (max 15,4") en niet al te warm worden (wil heb wel op mijn schoot kunnen houden, mocht het nodig zijn).
De Macbook is erg mooi, maar ...
...wordt nogal warm. Zie ook topic [rml][ MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3[/rml] en de voorgaande delen.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:50
Dat vermoeden had ik al. Vraag me nu af hoeveel ik hem op schoot zou houden. In de tuin of op school ed zou ik hem gewoon op tafel kunnen zetten. Alleen als ik beneden op de bank zit, dat ik hem wellicht wel op mijn schoot moet kunnen houden, maar dat zal weinig voorkomen en vaak kort zijn.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die warmteproblemen zijn ook wel een beetje overtrokken hoor. De MacBook wordt idd flink warmer dan z'n voorloper, de iBook, maar wat de klagers over het hoofd zien is dat daar weinig aan te doen valt. De Core Duo wordt nu eenmaal warm bij gebruik. Daar hebben andere laptops met Core Duo's er in dus ook last van. Maar daar is 't opeens geen probleem.

Verwijderd

Ik zit ook ernstig na te denken over de aanschaf van een 13" notebook. De machientjes van Apple zijn prachtig, maar ik werk toch vooral met Windows, dus ik denk dat het een Sony Vaio uit de SZ serie gaat worden. Acer Travelmate 3010 heb ik ook nog over nagedacht, maar die heeft voor zover ik weet nogal een matig scherm en dan vind ik de meerprijs voor de Vaio toch de moeite waard.

Toch even een vraagje, inhakend op dit:
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:35:
Misschien dat ik zelf wat te kritisch ben hierin, maar ik had liever een driver cd gezien en de bloatware op een aparte cd. Dan blijft tenminste de keuze voor jezelf. Voor de prijs die je betaalt verwacht je toch wat meer gebruikersvriendelijkheid.
Ik hou er ook niet echt van als fabrikanten voor mij beslissen wat voor extra software ze installeren; dat doe ik ook liever zelf. Vraagje: levert Sony wel de originele installatie CD's/DVD's erbij, of houden ze het bij een recovery-CD? Ik heb ooit een Compaq PC gehad die werd geleverd met enkel een recovery-schijf: een image van een voorgeïnstalleerde Windows met ont!zet!tend! veel overbodige rotzooi... Heb er trauma's aan overgehouden. :)

\edit: hm, ik lees net deze review en het ziet er naar uit dat het dus toch enkel een recovery-DVD is. :(
Zou dat ook voor de Premium modellen (met WinXP Pro) gelden?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 18:10 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Yep.. alle VAIOs hebben complete recovery DVD's voor zover ik weet. Zoiezo weet ik eigenlijk geen laptop merk dat nog met echte Windows CD's werkt. Zal wel iets met voorkomen van piraterij van OEM software te maken hebben ofzo.

Verwijderd

Ja, dat zou goed kunnen. Op zich is er niks mis met een recovery DVD, maar wel erg jammer dat echt 'kaal' installeren nu zoveel lastiger wordt. ;(

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Bigs schreef op zondag 23 juli 2006 @ 18:27:
Yep.. alle VAIOs hebben complete recovery DVD's voor zover ik weet. Zoiezo weet ik eigenlijk geen laptop merk dat nog met echte Windows CD's werkt. Zal wel iets met voorkomen van piraterij van OEM software te maken hebben ofzo.
Sony levert er absoluut geen Recovery DVD's bij.
Als je je notebook voor het eerst aanzet vraagt ie wat voor taal je wilt gebruiken (kan je maar 1 keer kiezen) dan gaat ie de installatieprocedure doorlopen en als ie eenmaal is opgestart krijg je gelijk de melding dat je Recovery DVD moet maken. (Sooft image van je windows inclusief bloatware dus).
Er staat ook bij mits je dit niet doet zijn er geen herinstallatie's mogelijk.
De taal wijzigen kan ook maar 1 keer aangezien je OS in die taal geinstalleerd en daar doe je het maar mee.

Btw ik heb de MSI 12.1 Inch notebook met de Intel Core Duo. En ik moet zeggen wat een machientje! Erg licht, gaat lekker lang op de accu (8-cells heb ik) Windows speert erover, en gamen doe ik toch al niet op me notebook. En een nadeel aan de IBM die paar posts hierboven genoemd werd is de resolutie van het scherm (1024x768 itt 1280x800 van mijn MSI )

[ Voor 29% gewijzigd door ModmaN op 23-07-2006 20:23 ]

get rich or die try'in

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Sony levert er geen enkele CD bij. Die maak je zelf na updaten en installen (naja, als je wilt). Ik heb net vers een Sony SZ2XP, de carbon variant. Ik wilde namelijk een lichte laptop en dan valt de Macbook meteen af, die is loodzwaar voor 13.3".

Wat betreft de bloatware van de Sony, er staat inderdaad nogal wat op. Sommige dingen zijn handig, anderen heb ik gewoon gedeinstalleerd. Moet zeggen dat ik het allemaal niet zo'n probleem wil, wat ik niet zie in het startmenu dat is er niet ;)

Zwaar duur overigens, 1969 excl BTW was ie. Maar goed, enorm fijn dingetje verder. Klopt overigens dat de spatiebalk wat gevoelig is maar moet zeggen dat mijn duim daar nu alweer automatisch rekening mee houdt :) Qua looks was mijn Powerbook mooier, naja, beter afgewerkt. Maar deze is qua snelheid, gewicht en warmteontwikkeling een verademing. En een Powerbook als Presse Papier heeft ook wel wat ;)

Edit op mijn voorganger, ik kan XP gewoon switchen van NL naar UK en weer terug. Dus dat klopt niet helemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door OzBoz op 24-07-2006 15:38 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 09:38:
Die warmteproblemen zijn ook wel een beetje overtrokken hoor. De MacBook wordt idd flink warmer dan z'n voorloper, de iBook, maar wat de klagers over het hoofd zien is dat daar weinig aan te doen valt. De Core Duo wordt nu eenmaal warm bij gebruik. Daar hebben andere laptops met Core Duo's er in dus ook last van. Maar daar is 't opeens geen probleem.
Klopt helemaal. Ik had voor m'n MacBook een Windows laptop met Core Duo processor en die werd net zo warm.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1