Externe harddisk vol, maar toch niet

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gijsch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-02 14:39
Ik heb de search gebruikt maar vond niet echt een oplossing.

Ik heb een 250 gig externe harddisk gekocht voor mijn muziek, video's etc. Werkt tot nu toe prima. Echter, met nog 116 gig over geeft windows nu al aan dat hij vol is als ik er iets op wil kopieren. Klik ik gewoon op de drive, dan staat er bij eigenschappen nog steeds dat er 116 gig beschikbaar is? :?

Enig idee wat er aan de hand is en wat ik moet doen?

"Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel."

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-02 13:54
gijsch schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:15:
Ik heb de search gebruikt maar vond niet echt een oplossing.

Ik heb een 250 gig externe harddisk gekocht voor mijn muziek, video's etc. Werkt tot nu toe prima. Echter, met nog 116 gig over geeft windows nu al aan dat hij vol is als ik er iets op wil kopieren. Klik ik gewoon op de drive, dan staat er bij eigenschappen nog steeds dat er 116 gig beschikbaar is? :?

Enig idee wat er aan de hand is en wat ik moet doen?
Kun je schatten of hij misschien echt 250 Gig heeft volstaan maar dat Windows het verkeerd heeft, of weet je zeker dat je die 250 Gig nog niet vol hebt?
Geef anders ff aan welke schijf het betreft en probeer van software/drivers/firmware de nieuwste te installeren. :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je wel een XP met alle service packs ? ( Ik ga er maar even vanuit dat het hier om XP gaat )

• gijsch
G-SuPRuuB schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:17:
[...]
Kun je schatten of hij misschien echt 250 Gig heeft volstaan maar dat Windows het verkeerd heeft, of weet je zeker dat je die 250 Gig nog niet vol hebt?
Geef anders ff aan welke schijf het betreft en probeer van software/drivers/firmware de nieuwste te installeren. :)
Het is de zg Medion "hddrive2go" van de Aldi :o Als ik bij eigenschappen kijk, staat hij precies, maar dan ook precies op de helft van het gebruikte gig's. Ik heb verder geen driver gebruikt, gewoon de standaard externe hd herkenning van XP. Ik weet zeker dat er inderdaad pas 116 gig gebruikt is. Vreemd, nietwaar?

• gijsch
PilatuS schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:21:
Heb je wel een XP met alle service packs ? ( Ik ga er maar even vanuit dat het hier om XP gaat )
Jep, gewoon alle available updates etc geïnstalleerd.

• PilatuS
  • Niet online
Kijk eens bij -> Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management.

Even kijken of de schijf daar wel helemaal goed word gezien.

• gijsch
PilatuS schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:33:
Kijk eens bij -> Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management.

Even kijken of de schijf daar wel helemaal goed word gezien.
Ja, daar ziet ie 'm gewoon als 232 gig harddisk en er staat bij "in orde". Ook daar staat netjes dat er 116 gig in gebruik is, en nog 116 gig over...

• gijsch
Hij is trouwens wel gewoon fat32. Misschien moet ik 'm naar NTFS converteren om de juiste grootte te kunnen benaderen?

• PilatuS
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het allemaal met FAT32 en NTFS zit maar de kans is groot dat daar het probleem zit.

Zeker met grote bestanden is FAT32 niet goed.

Ben er vrij zeker van dat je met NTFS geen problemen hebt.

• gijsch
PilatuS schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:42:
Ik weet niet precies hoe het allemaal met FAT32 en NTFS zit maar de kans is groot dat daar het probleem zit.

Zeker met grote bestanden is FAT32 niet goed.

Ben er vrij zeker van dat je met NTFS geen problemen hebt.
Ok, ga ik 'm converteren naar NTFS. Bedankt tot zover, ik laat even weten of het geholpen heeft.

• PilatuS
  • Niet online
Als er belangrijke data op staat zou ik die voor de zekerheid ff op een andere schijf zetten want het converteren zou fout kunnen gaan.

• gijsch
PilatuS schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:44:
Als er belangrijke data op staat zou ik die voor de zekerheid ff op een andere schijf zetten want het converteren zou fout kunnen gaan.
Doe ik, thx

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:07
laat ons ff weten hoe het afgelopen is
:D

• gijsch
Zo, dat converteren ging sneller dan ik dacht. Heb het gokje genomen en geen backups gemaakt, maar... het schijnt gelukt te zijn! Ga nu verder met het kopieren van grote bestanden en zit nu op 110 gig vrij, dus over de "magische" 116 gig heen. En geen melding meer dat ie vol is.

Enige nadeel is nu wel dat ik de hd niet meer aan macs kan hangen. Maar goed, je kunt niet alles hebben ;)

Edit: bedankt voor de hulp iedereen!

[ Voor 7% gewijzigd door gijsch op 25-06-2006 15:11 ]

• PilatuS
  • Niet online
Misschien is het een idee om 1 kleine FAT32 partitie te maken speciaal voor de MAC.

Mooi dat het probleem verder opgelost is.

• gijsch
PilatuS schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:22:
Misschien is het een idee om 1 kleine FAT32 partitie te maken speciaal voor de MAC.
Goed idee, ik heb Partition Magic, dus dat ga ik even regelen :D

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
WinXp ondersteund wel grote fat32 patities (>32 GB) maar kan ze niet aanmaken. Als je je schijf toch in fat32 wil hebben (vanwege je Mac, een goede reden dus) zal je een andere formatter nodig hebben. Met een Win98 startdiskette kan je wel grote partities aan maar dan zit je weer met de 48bits LBA beperking waardoor 137GB de grens is. Een betere optie is hier te vinden maar er zullen er vast wel meer zijn.

http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm
Pagina: 1