[ADSL] Welke modem? speedtouch houden of nieuwe linksys

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Topicstarter
Goede dag mede Tweakers.

ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende:

Ik heb hier thuis een analoge (annex A) ADSL verbinding.
De modem is een Speedtouch 510 deze draait al jaren netjes (wel al een keer een paar condensators moeten vervangen in de voeding)
Deze modem heb ik volledig open gegooid (NAT etz) naar mijn router een Linksys WTR54G V2.2
en aan deze router zitten nog 2 switches en in totaal 8 pc’s en 2 webservers

data verkeer is een 80GB per week schat ik.

Nu ben ik alleen uitgekeken op mijn modem en wil eigenlijk een andere hebben omdat ik verwacht dat de verbinding sneller kan met een snellere throughput.

Ik heb een planet 6Mb/780Kb verbinding
met speedtest.nl haal ik:
download 5.1Mb
upload 607 Kb
connection 1293 conn/min
Ping 9 ms
(op een zondag middag he anders is i een stuk minder snel)

Ik heb er denk ik niet veel aan om de 510 te tweaken naar een pro hij staat al gewoon helemaal open etz. Dus dat valt af.
Het liefst heb ik een Linksys bijv. de:
AG241 adsl2 gateway

of de

BEFSR41

ik ben een beetje een controlfreak dus wat het ook wordt het moet veel kunnen ;)

Mijn vraag is dus: wat moet ik doen
gewoon door blijven gaan met mijn Speedtouch geval (dan maar geen spielerai :Z ) of toch voor een nieuwe gaan, en welke dan??

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 11:55

BHQ

Waarom zou je een nieuwe willen? Je synct heus niet hoger met een nieuw modem als dat je doel is.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Topicstarter
ik wil gewoon meer zeg maar,
maar ik weet niet of dat kan.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 11:55

BHQ

Winst zal je er niet echt op hebben. Je kan je modem dichterbij het ISRA zetten voor 6kbit meer upload ;)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Die AG241 van Linksys is een prima ding, leuk routertje.

Kan bijv. ook content filtering, QoS, VPN.
VPN Pass Through bedoel ik dan.
Ook kan de ingebouwde Firewall Java filteren, proxies, cookies en ActiveX
Het ding kan tijden bepalen waarop er geinternet mag worden op bepaalde pc's, services blocken (bijv. IRC, MSN, FTP e.d.) en doet het ding ook bijv. DDNS updates.

Veel opties en hij is hier redelijk stabiel :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-04 04:25
Hey da's toevallig, ik heb precies dezelfde verbinding als jij, 6000/768kbit. 8)

Ik heb zelf een Speedtouch 570 modem/router, zelfde als 510 maar ook draadloos. Ik zit 350 meter van de centrale en de koperlijnen hier zijn een paar jaar geleden vervangen, super signaal dus.

Ik heb diverse modems getest, ook ADLS2+ modems maar de snelheid bleef bij alle modems hetzelfde. Kortom, het zijn onze abonnementen die de bottleneck zijn, want de 510 en 570 kunnen nog sneller.

Wat je wel kunt doen is, is de Speedtouch in DHCP Spoofing modem zetten. Op deze manier wordt ie volledig transparant (enkel modem) en laat je de Linksys al het routeerwerk doen. Je externe IP adres kom ook op de WAN van de Linksys.

[ Voor 24% gewijzigd door chim0 op 26-06-2006 09:46 ]

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:11

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Een speedtouch 510 tweaken naar een pro :?
Een speedtouch Home kon je upgraden naar een pro ja.. Omdat de ST Home geen router functie had wat de ST510 wel al heeft (en de Pro dus ook, maar die wordt niet meer verkocht).

Sowieso zul je zoals de bovenstaande reacties geen hogere snelheid halen anders dan je modem dichter bij je ISRA te plaatsen en dan nog zal je snelheidswinst marginaal zijn. ADSL heeft nu eenmaal veel overhead en daarom kun je het beste de snelheid wat de ISP opgeeft delen door 9,5 en dan heb je de snelheid die je in praktijk ongeveer haalt.
Het 6Mbit abo van Planet is eigenlijk 6144kbit/9,5 = 646KB/s wat je zou kunnen halen. Zit je hier aan dan kun je wel een nieuw modem gaan aanschaffen, je snelheid zal niet omhoog gaan.
Daarnaast is speedtest.nl niet echt een goede test. Het ene moment haal ik volgens dat ding 650KB/s en 3sec later zit ie aan 600KB/s.
Wat een betere test is voor de snelheid te meten is een 100MB bin bestand downloaden van een goede server. Als ik de snelheid wil testen gebruik ik meestal deze link: ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin

[ Voor 3% gewijzigd door FlipFluitketel op 26-06-2006 09:49 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Pagina: 1