Toon posts:

Grafische pc

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ben ik aan een nieuwe pc toe.
Voornamelijk voor Photoshop gebruik, en af en toe een spelletje.

Nu ben ik alleen totaal de weg kwijt in het oerwoud van videokaarten/processoren.

Wat me nodig lijkt is een 4 GB werkgeheugen, en verder het liefst een nvidia kaart ( slechte
ervaringen met ATI gehad )
Maar voor de rest... ik heb geen idee.

Mijn budget is zo rond de 2000 euro

Hebben jullie misschien een idee ? :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat moet ik nemen, is dit systeem goed?
CSL FAQ
Verplichte leesvoer voor dit soort topics hoor :) Een beetje eigen inzet kan absoluut geen kwaad.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 25-06-2006 11:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

begin eens met hier te kijken: [rml][ BBG Juli] Workstation[/rml]

Daarnaast, welk OS wil je draaien om 4GB geheugen te gebruiken?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Voor 2000 euro kan je een aardige pc samenstellen...

Moet het scherm daarbij of heb je al een goed scherm, dat scheelt namelijk een pak...

Als je nog een maandje wacht, zou je een core2 kunnen kopen en een nVidia 7600GS zal wel voldoen voor Photoshop denk ik...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Inderdaad, 4 GB is wel erg overdreven lijkt me, op dit moment.
Plus, zoals Terw_Dan al aandraagt, niet alle OS'en kunnen met 4GB overweg.
De 32-bit versie van XP kan max. 3,2 GB adresseren. Je zult dan op XP64 moeten overstappen, maar draait nog lang niet alle software lekker onder. Misschien dat volgend jaar 4GB interessant gaat worden, als Vista uit is. De vraag is alleen of alle software wel weer compatible gaat zijn met Vista.

Ik zou voorlopig iets in de volgende trend nemen (uit mijn hoofd, geen Pricewatch bij de hand):
Asus P5ND2-SLi
Intel Pentium 4 D930 (2 x 3,0GHz)
2 x 1024 MB DDR2 (hoe sneller hoe beter, maar ook duurder)
2 x WD Raptor 74GB RAID0
300GB SATA2 schijf voor de opslag.
NVidia GF 7900GT
Kastje ligt er maar net aan wat je mooi vind. Bovengenoemde config past in de meeste reguliere kastjes wel.
Bezuinig absoluut niet op je voeding, die zijn echt van essentieel belang voor een stabiele PC.
Antec behuizing doen het erg goed geloof ik. Ook Coolermasters zijn wel OK, en zien er wel leuk uit.
Mijn eigen voorkeur: Lian Li, met een degelijke voeding van bijv. Coolermaster, Antec o.i.d.

@ Haan:
Het is inderdaad een beetje overkill, maar aan de andere kant, met een budget van 2000 euro, kun je naast dit lijstje nog een monitor kopen ook binnen het budget.
Net even op een willekeurige shop gekeken (Graficall in dit geval, niet echt de goedkoopste), en daar kom ik met bovenstaande lijstje in een Aopen H600 kastje, excl. assemblage en software, uit op ongeveer 1600 euro. Dan kan er nog een dikke monitor bij ook als de TS zou willen. Vandaar de keuze voor de 7900GT, is gewoon prijstechnisch een van de krachtigste kaarten op de markt.

[ Voor 21% gewijzigd door Brede P op 25-06-2006 11:32 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Ik sluit me aan bij BredeP, met als enige twijfel de videokaart, dat is een hoop geld als de TS slechts af en toe een spelletje doet, een 7600GT zou dan beter zijn denk ik.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor de tips!
Ik heb natuurlijk zelf ook veel rondgekeken.
Waar ik voornamelijk op vast liep was de keuze van processoren ( Xeon/Core duo/Opteron/X2 )
Maar als ik zo zie, voornamelijk Intel Core 2 Duo.

Ik heb al monitoren :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Als je nog even een paar maandjes kan wachten is de Core 2 Duo inderdaad de beste keuze denk ik :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Misschien kijken naar Matrox kaartje?
Bij photoshop zit er niet zoveel verschil tussen 7600gt en 7900gt, dan zou ik gaan voor een passieve 7600gt.
Trouwens, dat je negatieve ervaringen hebt gehad met Ati, wil niet zeggen dat alle Ati kaarten slecht zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat klopt. Ik heb nu een 9600XT, prima kaartje.
Alleen heb ik al eeuwig gezeur met de drivers. Bovendien lijkt het erop dat mijn moederboard m niet lief vind :P
Dus in m'n huidige opstelling is het wat minder.

Is een X1900XT misschien een optie ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:21:
Misschien kijken naar Matrox kaartje?
Bij photoshop zit er niet zoveel verschil tussen 7600gt en 7900gt, dan zou ik gaan voor een passieve 7600gt.
Trouwens, dat je negatieve ervaringen hebt gehad met Ati, wil niet zeggen dat alle Ati kaarten slecht zijn.
Waarom Matrox? ok, het zijn prima kaarten maar iedere kaart met DVI geeft ook perfect beeld, daar heb je nu geen matrox meer voor nodig.
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:41:
nee, dat klopt. Ik heb nu een 9600XT, prima kaartje.
Alleen heb ik al eeuwig gezeur met de drivers. Bovendien lijkt het erop dat mijn moederboard m niet lief vind :P
gezeur met drivers?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, vaak tijdens huidige spelletjes knalt ie eruit om de 10 min. en herstart ie de drivers. Het schijnt iets te maken te hebben met ATI in combinatie met bepaalde moederboarden.
De 9600 en de 9800 hebben hier last van.
Een oplossing heb ik nog niet gevonden. Maar om heel eerlijk te zijn, ben ik ook niet uitgebreid gaan zoeken. Nieuwe pc komt er binnenkort aan :-P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 21:27

Thandor

SilverStreak

Microkid schreef op zondag 25 juni 2006 @ 11:18:
Wat moet ik nemen, is dit systeem goed?
CSL FAQ
Verplichte leesvoer voor dit soort topics hoor :) Een beetje eigen inzet kan absoluut geen kwaad.
Alvorens ik dit topic op slot gooi heb ik daar nog een aantal dingen aan toe te voegen:
Lees zelf eens wat benchmarks. Zie bv. de Tom's Hardware CPU en VGA charts.
Zo zijn er meerdere benchmarks te vinden over hardware.

Overigens heb ik er niets op tegen als je persé nVidia wilt hebben maar bekijk wel waarom je geen ATi wil. Wellicht door een slechte ervaring en wellicht is het verstandig om te kijken of die slechte ervaring niet door een slechte combinatie hardware is ontstaan of dat het simpelweg om een rotte appel ging ;)

Er zijn namelijk genoeg mensen die een ATi kaart draaien en geen problemen hebben. Zelf vind ik het min of meer onzin dat men een merk gaat ontwijken wegens slechte ervaringen. Op den duur krijg je overal een slechte ervaring mee en kun je in principe uiteindelijk niets meer kopen :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.