Probleem met transparency van SVG-graphics (Illustrator)

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12 23:26
Hallo allen,

Ik ben momenteel bezig met het maken van thema's voor mijn Nokia N80. Hiervoor gebruik ik Series 60 v3 theme editor, wat ik al aardig goed onder de knie heb. Nu het signen van thema's dan eindelijk gelukt is ben ik tegen problemen aangelopen bij het maken van mijn icoontjes voor het thema. Ik had al prachtige PNG-bestanden liggen die ik direct zou willen gebruiken, hetzij direct importeren van PNG niet echt mogelijk is. Het is alleen mogelijk om in twee formaten iconen te maken, namelijk als bitmap (BMP) en SVG (Scalable Vector Graphics)

Dankzij de transparency-mogelijkheden en flexibele scaling heb ik voor SVG gekozen in plaats van bitmap. Icoontjes zouden nu namelijk in ieder formaat beter uit moeten komen, tenminste als ik mag geloven wat SVG biedt ;) Met Adobe Illustrator CS2 heb ik een zeer goed programma om ook daadwerkelijk SVG's te maken. Openen van de PNG's lijkt goed te gaan, en omdat ik geen grotere SVG's wil dan het bitmapplaatje zou moeten zijn lijkt het me geen probleem.

Eenmaal opgeslagen, allemaal prima. Bekeken in firefox lijkt het geheel ook goed te zijn. Goed, terug geïmporteerd in de Theme Editor, wat er volgens het preview goed uit zag. Daarna er een SIS file van gecompileerd ter installatie op mijn N80. Maar nu lijkt mijn transparancy geheel verdwenen, er is alleen een zwarte achtergrond zichtbaar. Ook zijn de iconen vrij pixelig. De iconen die wél goed zijn op onderstaand plaatje zijn de originelen :P

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/antalvwijk/Screenshot0107.jpg

Mijn vraag is, hoe kan ik de iconen echt transparant krijgen en van het pixelige effect afkomen? Ik heb al iets over Masks gevonden in illustator met opacity met verschillende kleurovergangen, maar dat is niet echt wat ik wilde.

Note: Mijn probleem staat los van Series 60 v3. theme editor, want ik heb ook SVG's van derden geprobeerd die totaal geen moeilijkheden hadden.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12 13:08
Probeer eens de SVG's in Inkscape (open source) te openen, die gebruikt SVG als native bestand. Hij heeft ook meer opties dan Illustrator voor SVG.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• AvWijk
Savantas schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:06:
Probeer eens de SVG's in Inkscape (open source) te openen, die gebruikt SVG als native bestand. Hij heeft ook meer opties dan Illustrator voor SVG.
SVG's openen inderdaad goed maar transparency opties kan ik niet echt vinden. Een PNG openen en opslaan als SVG in Inktscape heeft niet veel zin want in feite doet hij er niets mee:

<image
xlink:href="C:\Documents and Settings\Antal\Mijn documenten\Icons\OSX_icons\small_f-spot-logo.png"
x="0"
y="0"
width="77"
height="77"

:?

Verwijderd

svg = vector. een png "opslaan als" svg is dus niks anders dan een plaatje embedden, voor goede svg moet je gaan overtrekken, vandaar dat de boel ook pixelig wordt

verder ondersteunt illustrator niet alle svg features. hoe het hier zit met de transparency zou ik eigenlijk niet durven zeggen

• AvWijk
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:16:
svg = vector. een png "opslaan als" svg is dus niks anders dan een plaatje embedden, voor goede svg moet je gaan overtrekken, vandaar dat de boel ook pixelig wordt

verder ondersteunt illustrator niet alle svg features. hoe het hier zit met de transparency zou ik eigenlijk niet durven zeggen
Als afbeeldingen kleiner worden gebeurt het resizen juist prima als ik de SVG in bijv. firefox bekijk. Inkscape doet het ook heel netjes als ik een al eerder gemaakte SVG in illustrator in Inkscape heropen en dan sleep naar een nieuwe, deze weer opslaan. Erg omslachtig, maar ja, ik heb nog geen enkele manier gevonden om PNG naar SVG te krijgen mét transparency opties, dat is in feite wat ik wil.

Hoe verklein ik het tekenvel overigens in Inkscape?

[ Voor 22% gewijzigd door AvWijk op 28-06-2006 19:45 ]