Mac laptop even snel als een Win laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173733

Topicstarter
Beste got,

Ik heb voor mijn volgende opleiding een laptop nodig.
Nu zit ik te twijvelen tussen een Mac laptop of een Win laptop.
(macos is zoo giel)

Voor school moet ik een laptop hebben waar windows XP op draait. Prive wil ik liever mac draaien.
Nu weet ik dat je via bootcamp of via visiualatie software, windows kan draaien. Dus het is mogelijk. :)

Ik moet voor school minimaal een notebook hebben met de volgende systeem eisen:
P4 1,6 Ghz of hoger
512 MB of meer
80GB harde schijf
Nu zit ik te denken aan een
Macbook:
Breedbeeldscherm van 13,3 inch
Resolutie van 1280 x 800 pixels
2,0-GHz Intel Core Duo
512 MB (2 SO-DIMM’s van 256 MB)
60-GB seriële ATA harde schijf, 5400 rpm
SuperDrive (dvd±rw, cd-rw)
Kan ik de 60GB hdd voor een 100GB vervangen en een extra reepje van 512 makkelijk toevoegen? (ik ga niet bij mac bestellen..)

En als ik Windows instaleer op deze laptop, is de snelhied dan ook het zelfde als op mac? of is het sloomer dan een normale windows laptop? en doen alle funties het gewoon in windows (pakt ie alle hardware) ?

Samengevat: Kan je met een Macbook met windows, het zelfde doen als een 'normale' laptop met windows.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 173733 op 24-06-2006 23:58 . Reden: Pentium 4 info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja. Het is gewoon standaard intel-hardware.
Bij sommige dingen zal Windows zelfs veel sneller zijn, omdat veel OS X software voor de intelmacs via de Rosetta emulator gaat.
Dit zijn bijvoorbeeld de verschillen in PS:
Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/dpz/div/01-photoshop.jpg

Vind het wel vage systeemeisen trouwens. Een 1.6 Ghz processor, welke bedoelen ze dan? Een P4, celeron, pentium -m, core solo, core duo, AMD sempron? Als ze gewoon de traagste 1.6 Ghz bedoelen zeggen ze eigenlijk dat het dus niet zoveel uitmaakt wat voor processor je hebt, want elke moderne laptop is wel sneller dan dat.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 24-06-2006 23:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Elke nieuwe Apple notebook veegt de vloer aan met een P4 1.6. en 512MB zit er al standaard in. Windows draait net zo snel als op een Windows laptop, het kan er gewoon native op draaien. Kijk maar eens rond in Apple Bootcamp Beta en [rml][ 13" MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ[/rml] en de andere delen voor de antwoorden op je vragen daarover.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173733

Topicstarter
Okeey bedankt voor die informatie :)

Ik weet inprincipe voldoende, ik denk dat ik voor een Mac ga. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
512 MB (2 SO-DIMM’s van 256 MB)
Dan lijkt het me niet dat je er nog een van 512MB bij kan zetten. Of je moet 'em met 1x512MB kunnen krijgen. :)
Samengevat: Kan je met een Macbook met windows, het zelfde doen als een 'normale' laptop met windows.
Ja, het draait gewoon native. Je kan dus alle software gewoon gebruiken op volle snelheid.

[ Voor 40% gewijzigd door Frietsaus op 25-06-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136845

ik denk dat je beter voor deze kan gaan:
Gegevens
intel core duo 1,83 ghz
1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs
Serial ATA-schijf van 80 GB
Toetsenbord & Mac OS
13,3-inch TFT-beeldscherm
Combo Drive (dvd-rom/cd-rw
AirPort Extreme
Bluetooth 2.0
Lichtnetadapter
Batterij
zit er gelijk 1 gb in want de video kaart neemt wat geheugen weg dus zou je minder dan 512 mb hebben met jouw configuratie, en ik heb zelf een imac met deze processor en ik kan je vertelen dat ie velen malen sneller is dan mijn ouwe dell bak met P4 2,8 ghz

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 136845 op 25-06-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
de core duo 2ghz is op z'n minst 2x zo snel als een p4 1.6ghz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

De MacBook Pro was een tijdje de snelste laptop ter wereld met Windows erop. De gewone MacBook zal dus ook wel aardig snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38187

Maar op de MacBook draait voor zover ik weet nog geen Windows, wel op de Pro. Er is namelijk nog geen driver CD voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:11
Anoniem: 38187 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 08:25:
Maar op de MacBook draait voor zover ik weet nog geen Windows, wel op de Pro. Er is namelijk nog geen driver CD voor beschikbaar.
Hardware MacBook is een combo van de MacBook Pro en de Mac mini. De huidige Bootcamp driver CD kan je dus gewoon voor windows gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 38187 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 08:25:
De Driver CD die bootcamp maakt heeft drivers voor zowel MacBook, MacBook Pro, iMac en Mac mini aan boord. (Nou zijn die voor een groot deel hetzelfde..)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-01 03:16
Bestel die wel via telefoon of winkel als je zelf nog wilt upgraden. Dan kun je specifieren dat je vb. 1 latje van 512MB wil hebben terwijl dat online (in tegenstelling tot de PowerMac's) niet zomaar kan (denk ik, je kunt het even nakijken). Het RAM is misschien de moeite waard om zelf te doen, je moet ook de verzendkosten van je RAM erbij rekenen en zien dat het compatibel is. Je moet ook zien dat je een enkel latje kunt verkrijgen zowel bij Apple als een andere hardwareleverancier want tegenwoordig (en ook in de MacBook's) kun je ze beter in exacte paren steken voor de beste performance.

In een Mac kun je niet zomaar de schijf eruit halen EN het zijn niet zomaar notebookschijven. Je moet de ultrathin schijfjes hebben en uit ervaring weet ik dat die redelijk duur zijn, moeilijk uit de iBook of PowerBook te halen en moeilijk los te verkrijgen zijn en dus de upgrade bij bestelling waard zijn.

Ikzelf bestel gewoon door bij Apple behalve voor een PowerMac. Het is eenvoudig, je moet niets meer doen en je bent zeker dat het werkt. Een PowerMac heeft plaats voor 8 reepjes en een standaard SATA schijf en dus kun je die 6 andere reepjes zelf opvullen met 2G RAM's en zelf 2x250G kopen. Dan is het de prijsbesparing (ong. $500) wel waard. Voor minder dan $100 zou ik het toch niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Guru Evi op 29-06-2006 18:34 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

P4 1,6 Ghz of hoger
512 MB of meer
80GB harde schijf
Bedoelen ze echt niet Pentium-M? Want dat lijkt mij meer in verhouding met 512 MB+ en 80GB+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Guru Evi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:31:

In een Mac kun je niet zomaar de schijf eruit halen EN het zijn niet zomaar notebookschijven. Je moet de ultrathin schijfjes hebben en uit ervaring weet ik dat die redelijk duur zijn, moeilijk uit de iBook of PowerBook te halen en moeilijk los te verkrijgen zijn en dus de upgrade bij bestelling waard zijn.
Ehm, gedeeltelijk onzin. Bij de iBooks is 't idd een klotewerk om schijven te vervangen. Die dingen zitten redelijk goed dicht :P Bij PowerBooks is 't echter goed te doen. Bij MacBooks is 't _supermakkelijk_. MacBook Pro heb ik nog niet opengeschroeft, maar ik gok dat 't ongeveer hetzelfde gaat als een powerbook.

Enige waar je op moet letten bij de MacBook en MacBook Pro's is dat er een 2.5" SATA schijfje in gaat. In de iBooks en PowerBooks gaan gewoon standaard 2.5" laptopschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 16:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Guru Evi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:31:
In de MacBook heb je ongeveer in 2 minuten je harddisk vervangen. Het is zelfs een user-replacable part. Kwestie van accu eruit, 2 schroefjes los, harddisk eruit schuiven, nieuwe erin, klepje terug, schroefjes vast, accu terug, klaar :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177129

Filmpje daarvan

voor dit, moet je alleen nog even de batterij eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Whieee schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:14:
[...]

In de MacBook heb je ongeveer in 2 minuten je harddisk vervangen. Het is zelfs een user-replacable part. Kwestie van accu eruit, 2 schroefjes los, harddisk eruit schuiven, nieuwe erin, klepje terug, schroefjes vast, accu terug, klaar :)
En hoe zet je dan je data over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 37526 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 23:29:
[...]

En hoe zet je dan je data over?
Daar zijn honderden manieren voor, zoals eerst naar een ander medium backuppen, naar een externe schijf backuppen, mac schijfje in je workstation hangen en backuppen etc. etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Met die SATA schijfjes in de nieuwe macbooks is dat laatste supermakkelijk. In tegenstelling tot PATA 2.5" drives hebben die dingen namelijk gewoon standaard SATA connectors erop zitten. Dus je kunt die heel makkelijk even in je workstation proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ehhmmm....
Men neme een 1 GB usb-stick, zet er 1 GB van de home directory op, HD's omwisselen, standaardinstallatie vanaf DVD, 1 GB van de stick overkopiëren, HD's weer terug wisselen,
volgende GB kopiëren, HD's weer omwisselen, overkopiëren, terugwisselen, kopiëren, omwisselen...

Nee nou ff serieus:
Ik zou zelf vooraf de boel hebben gebackupt op een andere computer, op DVD's of op een externe harde schijf, en vervolgens op de nieuwe schijf een schone installatie hebben uitgevoerd. Bij de schone installatie is er een optie beschikbaar om alle bestanden (en dus ook persoonlijke instellingen) uit je oude gebruikersmap te importeren naar je nieuwe systeem.

Maar stel dat je niet gebackupt hebt, dan zou je je oude HD met een adapter in een desktop PC kunnen hangen. (flatertje van mij, zie de post van CyBeR hierboven: 'Dus je kunt die heel makkelijk even in je workstation proppen.') Als die PC toevallig ook een Apple is kun je je nieuwe MacBook starten in Firewire modus (de T-toets ingedrukt houdend) en vervolgens met een Firewire kabel aan je andere Apple hangen alsof het een externe harde schijf is. Dan kun je dus overkieperen wat je wilt.

Oja, wil je het volledige systeem kopiëren dan kun je dat niet doen door alle mappen over te slepen. Je mist dan de systeembestanden die voor de gebruiker verborgen zijn, en de nieuwe schijf is dan niet geschikt om mee te starten. Voor complete backups zijn Schijfbeheer (standaard in systeem) en CarbonCopyCloner (download) de gebruikelijke tools.

[ Voor 7% gewijzigd door benoni op 30-06-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153621

mijn 2 cents:

1:

Zijn het specifieke windows programma's die je (nog) niet op de Mac hebt dat je een
Windows bak moet hebben?
Immers bijna alles wat op Windows draait is er voor de Mac danwel coverteerbaar middels
progjes.

2:

Over het algemeen, herhaal algemeen is de Mac rapper in opstart en beter dan
welke Windows bak ook. De redenen zijn intussen bekend dus die uitleg hoef ik niet weer
op te dreunen voordat iemand met enkele voorbeelden komt die intussen zo oud als de weg
naar Rome zijn niets eigenlijk toevoegen dan proberen een wig te drijven.

3:

Als je zoals velen vooral wilt gaan gamen en je vindt het GHZ verhaaltje wel lekker en stoer
om te pimpen dan moet je gewoon lekker de Windows bak kopen en Mac links laten liggen. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een schone Windows XP laptop start sneller dan een Mac OSX laptop met vergelijkbare specs.

En met een iRam disk gaat het al helemaal in een paar seconde :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55737

In de laatste c't staat een artikel waarin Intel Apple's worden vergeleken met PC's. Ook wordt er een en ader verteld over Bootcamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117762

Over die 80 GB-harde schijf. Met 60 GB zul je ook zeker toekomen hoor. Ze geven die "80" niet omdat je effectief 80 GB nodig zult hebben. Ze zeggen "80" omdat in de gemiddelde PC met 1.4 GHz Pentium 4 wel een 80GB-harde schijf aanwezig is.

Een 4 GB-harde schijf is dan bijvoorbeeld wel te weinig.
Pagina: 1