XP installatie herkent RAID niet

Pagina: 1
Acties:

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 12:19

Yucko

One clown to rule them all !

Topicstarter
oke,

na het overlijden van mijn vorige MB heb ik een P4V800D-X bordje gekocht. Daaraan hing tot op heden een SATA schijfje wat op zich goed werkte.

Vandaag heb ik dus een zelfde schijf erbij gehaald met de intentie om in RAID 1 config te gaan werken.

In de bios de startvolgorde op: "A:, CDROM, VIA-RAID" gezet. Middels de RAID bios een RAID 1 config aangemaakt en deze op BOOT gezet.

Daarna de windows xp cdrom in de drive gedaan, opgestart, F6 gedrukt, drivers geladen (geen foutmeldingen), maar toch krijg ik daarna de melding dat het systeem geen HDD's vind om het OS op te installeren.

Nu ben ik helemaal nieuw in RAID enzo, maar van wat ik van het VIA forum kan lezen zou het zo toch moeten werken.

Ik kan natuurlijk ook Windows XP installeren op 1 disk (non-raid in bios) en dan via de windows util van VIA een RAID 1 aanmaken, maar eerlijk gezegd lijkt me dit een mindere oplossing.

Wellicht dat 1 van jullie weet waarom de installatie die schrijven niet ziet :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Weet je zeker dat je de RAID drivers te pakken hebt gehad en niet toevallig de normale S-ATA drivers? Meestal kun je kiezen tussen "normale" S-ATA drivers voor nonRAID en voor de RAID drivers wanneer je een RAID config. wilt gaan gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door _Dune_ op 24-06-2006 23:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Yucko

Yucko

Topicstarter
Nou, hij maakt melding van het laden van de VIAMRAID drivers wanneer ik op F6 ram tijdens installatie dus ik zou zeggen dat ik toch de goede drivers heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.jajoah.nl/images/viaraiddrivers.jpg

Alles in het mapje DrvDisk (dus incl. mappen structuur) is naar de floppy gekopieerd.
Als ik hetzelfde probeer met het mapje VIARaid dan werkt het iig niet (ik zie geen melding tijdens de installatie dat ook maar iets lijkt op het laden van raid drivers voor mijn controller, en ook hier krijg ik de melding dat er geen HDD gevonden wordt)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En wat staat er in de map NT5; volgens mij heb je alleen dat nodig maar weet niet of daar een aparte txtsetup in staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je nog andere HD's naast je raid setup? Koppel die los en probeer het nog eens!

Instagram / YouTube

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik verwacht eerder dat de driver in het mapje VIARAID staat. Misschien zou je eens naar een driver update moeten kijken. Ik wilde dit al even voor je doen, maar volgens mij heeft Asus de site er uit liggen voor groot onderhoud.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Yucko

Yucko

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 23:25:
En wat staat er in de map NT5; volgens mij heb je alleen dat nodig maar weet niet of daar een aparte txtsetup in staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.jajoah.nl/images/viaraiddrivers2.jpg

• Yucko

Yucko

Topicstarter
aramdin schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 23:26:
Heb je nog andere HD's naast je raid setup? Koppel die los en probeer het nog eens!
Nee, want anders zou ik iig nog de mogelijkheid krijgen tijdens de installatie om op een eventuele andere HDD te installeren :'(
_Dune_ schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 23:27:
Ik verwacht eerder dat de driver in het mapje VIARAID staat. Misschien zou je eens naar een driver update moeten kijken. Ik wilde dit al even voor je doen, maar volgens mij heeft Asus de site er uit liggen voor groot onderhoud.
In het mapje VIARAID staat een mapje WinXP en daarin staan precies dezelfde
G:\>comp g:\drivers\chipset\drvdisk\i386\nt5\viamraid.sys g:\drivers\chipset\via
raid\driver\winxp\viamraid.sys
Comparing G:\drivers\chipset\drvdisk\i386\nt5\viamraid.sys and G:\drivers\chipse
t\viaraid\driver\winxp\viamraid.sys...
Files compare OK

Compare more files (Y/N) ? n

G:\>comp g:\drivers\chipset\drvdisk\i386\nt5\viamraid.cat g:\drivers\chipset\via
raid\driver\winxp\viamraid.cat
Comparing G:\drivers\chipset\drvdisk\i386\nt5\viamraid.cat and G:\drivers\chipse
t\viaraid\driver\winxp\viamraid.cat...
Files compare OK

G:\>comp g:\drivers\chipset\drvdisk\i386\nt5\viamraid.inf g:\drivers\chipset\via
raid\driver\winxp\viamraid.inf
Comparing G:\drivers\chipset\drvdisk\i386\nt5\viamraid.inf and G:\drivers\chipse
t\viaraid\driver\winxp\viamraid.inf...
Files compare OK

G:\>

Verwijderd

vraagje.. ik gebruik ook sinds vandaag raid 0 maar everest laat maar 1 hdd zien, is dit normaal?

• Yucko

Yucko

Topicstarter
Nou, ik heb iig vanalles geprobeerd.

Op een gegeven moment dan toch maar in non-RAID modus Windows XP geinstalleerd en daarna het VIA RAID programma (zoals ook de allereerste keer toen ik het moederbord geinstalleerd heb), met het verschil dat het VIA RAID programma dus niet werkt.

Toen maar de BIOS teruggezet naar defaults en toen weer de nodige aanpassingen gedaan (aantal USB poorten, Onboard audio uitgezet) en nu werkt 't wel :?

En ik weet zeker dat de opties qua opstarten (flop, cdrom, VIA-RAID 1) en de opties in de RAID bios precies hetzelfde staan 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 02:24:
vraagje.. ik gebruik ook sinds vandaag raid 0 maar everest laat maar 1 hdd zien, is dit normaal?
Everest kijkt waarschijnlijk naar de logische volumes en niet de fysieke hdds. Als je in de bios een spanned volume maakt dan zal je OS dit als 1 disk zien.
Daarom moet je everest niet teveel vertrouwen op de gegevens die hij uitspuugt.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zie op de CD-ROM ook een mapje MAKEDISK staan. Vaak kun je daarmee een keurige driverdiskette maken, waar alle benodigde RAID drivers op staan voor dat mainboard.
Misschien de volgende keer die gebruiken, weet je nagenoeg zeker dat het niet aan je diskette kan liggen...
Pagina: 1