Ik ben van plan om thuis een klein servertje te draaien, waar een simpele site op draait, heb thuis nog een P3 800 MHz staan met 128 MB RAM. Is dit voldoende om fatsoenlijk en snel een apache server te draaien? Ik wil hem misschien ook nog gaan gebruiken als fotoserver!
Ik zou er nog wat extra geheugen bij in doen (denk aan nog 1 van 128MB of 256MB) extra ram is nooit verkeerd.
Meer dan genoeg. Die fotootjes zijn ook geen probleem, maar dan zal je vooral op je bandbreedte moeten letten. Er zijn hier genoeg mensen te vinden die gewoon een servertje met een pentium ofzo draaien, dus dit is een redelijke bak voor een huis tuin en keuken server.
OK, maar heb mn site nu draaien bij pcextreme, zal ik nog iets merken van de snelheid van mn site?!
Verwijderd
klopt.. specs zijn hoog genoeg, afgezien van geheugen.
te weinig geheugen kán je netwerk zelfs behoorlijk vertragen (verbinding met internet dus)
te weinig geheugen kán je netwerk zelfs behoorlijk vertragen (verbinding met internet dus)
128 mb erbij stoppen, zo en zo doen als je Win2k of WinXP gaat draaien.
Ik weet niet wat voor internetabbonement je hebt en ik weet niet of je veel bezoekers hebt op je site. Als je hem zelf gaat hosten merk je het iig aan je eigen abbonementsnelheid......
Ik weet niet wat voor internetabbonement je hebt en ik weet niet of je veel bezoekers hebt op je site. Als je hem zelf gaat hosten merk je het iig aan je eigen abbonementsnelheid......
Ik zou er geen m$ spul op gaan draaien. Linux of BSD distro's zijn imho toch geschikter voor zo'n servertje.Wat voor verbinding heb je eigelijk? Als je alleen een site, waar een paar man opkomen, wil hosten, dan is het meestal geen probleem.
Dat zou alleen het geval zijn als je die pc ook als router gaat gebruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 22:34:
offtopic:
edit:
Vage topictitel
edit:
Vage topictitel
[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 25-06-2006 20:54 ]
Wil je een stukje referentie? Ongeveer 6 jaar terug was de doorsnee webserver bij het bedrijf wat toen tweakers.net sponsorde (en waar ik werkte) een P3-450 met 256 of 512Mbyte RAM en een SCSI-schijf. Data van de klanten stond centraal op een NAS, en zo'n webserver hostte ongeveer 250-500 klanten. Uit de meeste machines kwam 10 tot 30Mbit/s verkeer. Dus wat je hebt is genoeg om behoorlijk zware scripts te draaien (dat was de limiet op het uitgaande verkeer) en daarbij je ADSL serieus te verzuipen in verkeer.saimen schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 22:29:
Ik ben van plan om thuis een klein servertje te draaien, waar een simpele site op draait, heb thuis nog een P3 800 MHz staan met 128 MB RAM. Is dit voldoende om fatsoenlijk en snel een apache server te draaien? Ik wil hem misschien ook nog gaan gebruiken als fotoserver!
Dus: 128Mbyte geheugen erbij, Ubuntu 6.06 LTS server erop, en veel plezier ermee.
I don't like facts. They have a liberal bias.
heb een 2048/512 verbinding, en het is een site waar idd maar paar man per dag op komen dus gaat goed komen denk ik! En ik was ook niet van plan MS der op te gaan draaien, zal me nog eens goed gaan oriënteren op OS. iig thnx allen voor de reacties
Waarom wil je weg bij pcextreme? Natuurlijk hoef je dan aan hosting niks meer te betalen, maar je hebt wel een server die 24/7 staat te draaien. Een abonnementje van anderhalve euro per maand bij pcextreme is heel wat minder dan de stroomkosten van je eigen server.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik draai zelf op een P3 600 als servertje (weliswaar met 640MB ram) en dat gaat ook prima. ding staat echt 90% van de tijd uit z'n neus te eten.
enige waar je wel voor moet zorgen wil je geen bottleneck in je systeem is een deugdelijke netwerkkaart. Die brakke realteknetwerkkaartjes zijn leuk voor de buren die alleen een beetje e-mailen en een keer een routeplannertje uitprinten, maar op het moment dat je systeem continu data over aan het gooien is via het netwerk is een deugdelijke 3com of intelkaart wel aan te raden. Deze belast je cpu niet en is over het algemeen een heel stuk sneller. Daarbij is het een investerin van een euro of 5, dus zeker niet iets om te laten.
Ik zou wel kijken of je het geheuen nog wat kunt uitbreiden, want 128MB wordt misschien wat krap (afhankelijk van je OS natuurlijk).
enige waar je wel voor moet zorgen wil je geen bottleneck in je systeem is een deugdelijke netwerkkaart. Die brakke realteknetwerkkaartjes zijn leuk voor de buren die alleen een beetje e-mailen en een keer een routeplannertje uitprinten, maar op het moment dat je systeem continu data over aan het gooien is via het netwerk is een deugdelijke 3com of intelkaart wel aan te raden. Deze belast je cpu niet en is over het algemeen een heel stuk sneller. Daarbij is het een investerin van een euro of 5, dus zeker niet iets om te laten.
Ik zou wel kijken of je het geheuen nog wat kunt uitbreiden, want 128MB wordt misschien wat krap (afhankelijk van je OS natuurlijk).
Over dit onderwerp is best veel te vinden 
Zie bv. de search. Zo zijn er wel meer onderwerpen te vinden.
Overigens heb je de machine thuis staan. Waarom probeer je het niet even uit?
Door het in de praktijk te ervaren leer je prima welke systeem eisen voldoende zijn voor jouw doeleinden. Mocht het systeem te langzaam zijn dan kun je vaak wel een aantal factoren aanwijzen.
In jouw geval kan dat het geheugen zijn. Wil je dit checken dan kun je altijd zoeken maar programma's welke het geheugengebruik weer kunnen geven. Op mijn eigen server draai ik PHPSysInfo en die geeft mij een prima overzichtje over het geheugengebruik
Dit topic gaat dus dicht omdat er best veel over te vinden is én je het prima zelf kunt ervaren
Zie bv. de search. Zo zijn er wel meer onderwerpen te vinden.
Overigens heb je de machine thuis staan. Waarom probeer je het niet even uit?
Door het in de praktijk te ervaren leer je prima welke systeem eisen voldoende zijn voor jouw doeleinden. Mocht het systeem te langzaam zijn dan kun je vaak wel een aantal factoren aanwijzen.
In jouw geval kan dat het geheugen zijn. Wil je dit checken dan kun je altijd zoeken maar programma's welke het geheugengebruik weer kunnen geven. Op mijn eigen server draai ik PHPSysInfo en die geeft mij een prima overzichtje over het geheugengebruik
Dit topic gaat dus dicht omdat er best veel over te vinden is én je het prima zelf kunt ervaren
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()