[Dell Inspiron 9100] CPU presteert onder de maat

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een paar dagen terug een mooie 2e hands Inspiron 9100 laptop gekocht. Eerst de specificaties:

Hardware:
CPU: Intel P4 3.4GHz (S478, 1MB cache, 800FSB)
Mobo: Dell moederbord met i865 northbridge / ICH5 southbridge
Geheugen: 2x512MB DDR400 in Dual Channel
Videokaart: ATI Mobility 9800 met 256MB dedicated DDR2 geheugen
HDD: 60GB @7200 rpm
DVD: NEC Duallayer 8x DVD/RW
Scherm: 15.4 inch widescreen @1920x1200

Software:
- Windows XP Home SP2 + alle updates
- ATi Catalyst 6.5 voor Mobility series, Driver date: 3-5-2006
- Een stuk of 5 games
- Office 2003

Het probleem:
De laptop functioneert naar behoren. Alle drivers zijn voorzover ik weet geupdate naar de laatste versie en alles werkt mooi stabiel zoals het hoort. Alleen de CPU vertoont nogal vreemd gedrag. Het is een heuse 3.4GHz Prescott. Deze processor zou op zijn minst even snel moeten zijn als de 3.2 GHz Northwood Intel in mijn desktop, maar dat is ie niet! Ik heb er een aantal synthetische benchmarks op los gelaten die het probleem met de CPU pijnlijk aan het licht brengen:

PC Mark 05 - CPU:
Laptop (3.4GHz) - 900 PC Marks
Desktop (3.2GHz) - 4000 PC Marks

Superpi 1M
Laptop (3.4GHz) = 64 sec
Desktop (3.2GHz) = 50 sec

SiSoft 2007 - Dhrystone/Whetstone
Laptop (3.4GHz): 4624 / 4151
Desktop (3.2GHz): 8024 / 9717

De scores in SiSoft Sandra en in PCMark zijn maar 1/3 tot 1/2 van wat het zou moeten zijn. De CPU werkt dus gewoon langzamer dan wat ie zou moeten doen. Ik merk het verschil ook in sommige games. Waar de videokaart het nog redelijk goed trekt zie ik de CPU echt veel moeite hebben om alles bij te houden. Hyperthreading staat aan en volgens CPU-Z draait de CPU ook gewoon op volle snelheid. Toch is de CPU traag bij bepaalde games en benchmarks. Soldier of Fortune 2 zou ik gewoon op 1600x1200 moeten kunnen draaien met deze laptop, maar het voelt toch schokkerig aan, zeker als het druk wordt in beeld.

In MTA SA merk ik ook vertraging in FPS zodra er veel dingen in beeld zijn (voertuigen en bomen vooral). Dit is duidelijk CPU related als je het mij vraagt.

Ik heb al geprobeerd om de chipset drivers te updaten (Intel 865), maar dit maakt geen verschil. Ik heb ook al geprobeerd om speleln op 1 core te laten draaien, maar daar wordt het al helemaal niet sneller van.

Ik weet echt niet waar ik de oplossing van dit vreemde probleem moet zoeken, aangezien het systeem wel uitermate stabiel functioneert. GTA3 werkt gek genoeg ook vlekkeloos, zelfs op 1920x1200!

Misschien dat het probleem aan de temepratuur ligt, maar deze heb ik met diverse progjes nog niet kunnen uitlezen. Ik weet alleen de temperatuur van de HDD, deze ligt tussen de 37 en 40 graden bij intensief gebruik van de laptop.

Het probleem met de traag aanvoelende CPU doet zich zowel voor op netstroom als op de accu, beide even traag. Ik heb in windows en in de Dell tootljes al aangegeven dat ik met de 'max. performance'' settings wil werken, dus er worden geen energiebesparende functies gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 24-06-2006 21:47 ]

Goud is geen geld

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Frank_Knopers schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 21:33:
Superpi 1M
Laptop (3.4GHz) = 50 sec
Desktop (3.2GHz) = 64 sec
Bij je processor zal het probleem dus denk ik niet liggen aan de rekenkracht ;)

Een Prescott laptop, hoe verzinnen ze het :/

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 21:38:
[...]

Bij je processor zal het probleem dus denk ik niet liggen aan de rekenkracht ;)

Een Prescott laptop, hoe verzinnen ze het :/
Helaas wel, het was een typfoutje. De snelste tijd is voor de 3.2GHz hardloper uit mijn desktop. Je was er snel bij dat je de fout nog hebt kunnen quoten. :P

Goud is geen geld

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Zegt CPUz het zelfde als de specs op de doos? Het wil nog wel eens verschillen. Misschien dat je memory bandwidth beperkt wordt, of de CPU wordt underclocked.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
tHe_BiNk schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 21:56:
Zegt CPUz het zelfde als de specs op de doos? Het wil nog wel eens verschillen. Misschien dat je memory bandwidth beperkt wordt, of de CPU wordt underclocked.
Zowel SiSoft als CPU-Z geven aan dat zowel het geheugen als de CPU op 200mhz draaien, synchroon 1:1 dus.

Edit: Ik heb een progje gevonden in een oude Dell Inspiron 9100 ervaringen topic! Deze kan wel verschillende temperaturen en fanspeeds uitlezen! _/-\o_

Ik heb het programma net opgestart en ik zie wat merkwaardiger dingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/Inspiron9100_monitoring.PNG

De CPU temp bedraagt nu 66 graden! (prescott.. :X ) Ik heb hem gewoon op mijn schoot en ik zit een beetje te internetten, dus nog geen zware CPU-belasting en de CPU loopt al bijna tegen de treshold aan... Misschien dat de CPU boven de treshold temp omlaag geklokt wordt? Ik vind de temp wel erg hoog..

Oook raar dat de CPU in de grafiek aangegeven wordt als 40..
Maar 40 wat? 40% van de max kloksnelheid?

[ Voor 50% gewijzigd door frankknopers op 24-06-2006 22:16 ]

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Nou, ik heb even zitten googlen op 'Dell Inspiron 9100 heat'. Je wilt niet weten hoe erg het is als je verder leest bij de eerste hit.

Ik quote even wat bizarre situaties:
Ran some tests (Passmark PerformanceTest v6)

My DELL Inspiron 9100 P4 3.4 Ghz Prescott with 2Gb RAM WAS running slower than a P3 !!!

It really was going slower than my wifes PC - measurably.

Installed SpeedFan - http://www.almico.com/speedfan.php

It showed my CPU was running at 79 degrees C

Oh dear. Ate humble pie from the hardware people. Borrowed the cleaner's vacuum cleaner. Took the fans out as per the "service and maintenance" guide.

Sucked out all the dust and crud that was completely blocking all the vanes of the heatsink, and a great big fur-ball from each fan assembly. Gave the whole laptop a good blast. Put it back together.

Hooray - CPU operating temp now 53 degrees stable. Benchmark is equivalent to a DELL Precision 370 P4 desktop of a similar spec.
Misschien toch maar eens de laptop opendraaien en de fans cleanen. Het beestje is 18 maanden oud en de vorige eigenaar heeft hem nog nooit opengehad (dus niet schoongemaakt).. Lekker is dat. :P

Nu snap ik ook wel waarom ik er een laptopcooler bij kreeg toen ik deze laptop kocht, even SuperPi 1M draaien en dat ding vliegt naar 76 graden, begint te throttlen, en zet een baggertijd neer... 8)7
If you have a 9100 and it is noisey or going slowly - go to the DELL site, put in your model number and get user guides - then choose Service Manual. Go to the "Fans" section. Undo 5 screws, remove the fans, vacuum the heatsinks and fans, put it back together. Of course it doesnt hurt updating drivers and bios etc.

Thanks to all the people who took the time to tell me time and again that there was a problem with the fans - I wish I had listened to you all sooner.
Leuk klusje voor morgen dus... :P
Why is it, that out of all the processes that DELL install on the laptop, nothing says to the user "Oh by the way, your CPU is about to catch fire because your fan is full of dust - so I have cranked up the Fans to Warp 9, lit the afterburners and stepped down the perfomance of your PC massively to prevent damaging it"
Dat verklaart dan ook gelijk de bagger performance zodra de laptop een half uurtje aan heeft gestaan. Gek dat ik er op Tweakers.net niets over dit hitteprobleem terug kon vinden.
I bought an Inspiron 9100 1,5 years ago and now it is continuously overheating at a point where even the plastic parts on the top seem to slowly deform. After 30 min the performance is so bad that the last version of Word takes about half a minute to load. Why then buy a pentium 4 3,2GHz and 1024mb memory? Weight is an other funny thing. You know how my friends call the Inspiron 9100 adapter? - Ah, your back with your 'nuclear plant '- When I bought the Inspiron, I believed that I would buy a supercomputer, a sort of "Lamborghini", massive, but powerful. Well, after 1 year and a half, I'm convinced that I bought a WW I tank, just massive, but nothing else.

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 25-06-2006 10:20 ]

Goud is geen geld

• TheZeroorez
  • Niet online
Wat hierboven gezegd wordt is allemaal heel goed, maar... je zegt dat je die laptop 'gewoon' op je schoot hebt.. dat is killing, al helemaal bij een Prescott laptop. Ik zou hem gewoon op tafel zetten oid.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 25 juni 2006 @ 09:59:
Wat hierboven gezegd wordt is allemaal heel goed, maar... je zegt dat je die laptop 'gewoon' op je schoot hebt.. dat is killing, al helemaal bij een Prescott laptop. Ik zou hem gewoon op tafel zetten oid.
Nee, dat valt reuze mee. Ik heb de laptop zojuist maar even opgestart (op mijn bureau), nadat deze de hele nacht lekker heeft zitten afkoelen. Ik start hem op en zodra ik in windows zit met alle programma's ingeladen is de CPU al 60 graden. Dan moet er toch echt iets mis zijn met de airflow, want zowel de heatsink- als de omgevingstemperatuur liggen laag.

En dat de temperatuur de problemen veroorzaakt is nu wel helemaal duidelijk, ik heb na het opstarten meteen SiSoft 2007 gedraait. Nu de volgende resultaten gescoord:

Sisoft 2007 - Dhrystone / Whetstone
Laptop (3.4GHz): 7541 / 8658 8)

CPU: 64 graden

SuperPi 1M
Laptop (3.4GHz): 45 sec

CPU: 75 graden

Probleem is dus toch de hitte. Ik ga straks even de fans en de heatsink ontstoffen en dan nogmaals een meting verrichten.

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 25-06-2006 10:33 ]

Goud is geen geld

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:25

IQM

Tja, hitte blijft een probleem met desktop processoren in laptops.

De mobiles hebben hier stukken minder last van.

• TheZeroorez
  • Niet online
Is het een s775 of een s478?

Anders zou je als niets helpt er misschien wel een mobile processor in kunnen zetten, of gewoon je Northwood uit je PC kunnen verwisselen, dat zal wel helpen qua hitte :*)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Gebruik ook meteen goede koelpasta. Toen ik een keer een laptop openmaakte (Asus M-nogwat serie) zat er gewoon _GEEN_ koelpasta tussen cpu en heatsink, je hoorde de fan steeds lange tijd voluit draaien. Toen ik wat Arctic silver 5 er tussen deed, draaide de fan nog wel eens voluit, maar stukken minder lang.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• TheZeroorez
  • Niet online
Of er zit teveel tussen.. (Macbook Pro :X )

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hehe, bedankt voor de suggesties. Ik ga eerst maar eens beginnen met een minder ingrijpende maatregel: De fans en heatsink schoonmaken. Mocht dat niet afdoende zijn om throttling van de CPU te voorkomen, dan kan ik nog overwegen om - inderdaad - de CPU van mijn laptop te ruilen met die uit mijn desktop. Dat zou de temperatuur makkelijk 10 graden omlaag kunnen brengen wat het werken op schoot ook comfortabeler maakt. Daarnaast heb ik door het lagere energieverbruik van de Northwood waarschijnlijk een langere accuduur! :D

Ik ga nu even de fans losschroeven, post straks wel de resultaten van de schoonmaakbeurt. :P

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 25-06-2006 11:03 ]

Goud is geen geld

• TheZeroorez
  • Niet online
Én een snellere desktop :o

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Schoonmaken afgerond, maar ik heb nog geen tijd gehad om de resultaten hier neer te zetten. Laten we beginnen met de foto's. :)

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/laptopcooler_voor_thumb.jpg

Tijdens
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/laptopcooler_tijdens_thumb.jpg

Na
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/laptopcooler_na_thumb.jpg

Er zat dus _heel_ veel stof in. Dat heb ik er allemaal uitgepeuterd met een sateprikker, pincet en toiletpapiertje. daarna nog even flink blazen en het is weer schoon. :D Natuurlijk ben ik ook de fans zelf niet vergeten, alle fanbladen zijn nu van het stof ontdaan.

Resultaat:
Temperatuur ligt nu 10 graden lager, laptop is ook wat stiller geworden. En dat voor een half uurtje werk. ;) Gelijk even SuperPi 1M gedaan en een score gehaald van 40 sec!! Dat is nog weer 5 sec sneller dan de situatie voor het schoonmaken van de koeling.

Straks ga ik even een game spelen om te kijken of hij nog gaat throttlen. Ik ben iig zeer tevreden met het behaalde resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 25-06-2006 17:21 ]

Goud is geen geld

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik zou sowiezo die processoren omdraaien..
  • Batterij gaat langer mee
  • Hij zal koeler zijn
  • En bovendien komen ze beiden denk ik beter tot hun recht, want je hebt dus inderdaad nog kans dat die Prescott nu gaat throttlen, en ik denk toch dat je je dektop over het algemeen meer voor zware applicaties gebruikt, en je laptop voor 'even snel wat doen' of gewoon onderweg wat kloten.. :)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:39:
Ik zou sowiezo die processoren omdraaien..
  • Batterij gaat langer mee
  • Hij zal koeler zijn
  • En bovendien komen ze beiden denk ik beter tot hun recht, want je hebt dus inderdaad nog kans dat die Prescott nu gaat throttlen, en ik denk toch dat je je dektop over het algemeen meer voor zware applicaties gebruikt, en je laptop voor 'even snel wat doen' of gewoon onderweg wat kloten.. :)
Dat is inderdaad nog een leuk ideetje voor de lange termijn. Voorlopig laat ik het zo. Zolang ik het systeem op schoot houd wordt de max temp 80 graden, waardoor de CPU dus vertraagt. Zet ik hem op tafel, dan blijft ie stressed ongeveer 75 graden. Zet ik mijn laptopcooler eronder, dan gaat de maximale temp naar 70-75 graden. Al met al net binnen de marges, dus een Northwood erin gooien kan oplossing bieden, want ik heb geen zin om overal die laptopcooler mee naartoe te nemen als ik series wil gamen..

De Northwood is dacht ik iets van 25 - 30 % zuiniger, dus dat is de moeite wel waard.

Goud is geen geld

Pagina: 1