Ik heb sinds vanmiddag een Linksys SD216 en ben erachter gekomen dat er een Realtek chipset in zit. Voor PC's is de 8139 een niet echt geweldige chip, maar hoe doen Realteks het in switches? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het spul een beetje snel blijft als er een boel pc's op aangesloten is. Wat mag ik verwachten?
Niks mis mee hoor. En de Realtek 8139 is ook n prima chip imo.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
Waarom zou de 8139 chip niet goed zijn, die dingen hebben het bij mij altijd perfect gewerkt? Natuurlijk is het niet topspul als 3Com, maar ik neem aan dat ze genoeg kwaliteit hebben voor een stabiel netwerk.
Wauw, een sig!
Die 8139 is hier op meerdere pc's hopeloos traag (vooral duplex) en CPU hoggend. Gezien ik al een keer een 8P switchje heb gehad met Realtek chip die met 2 leechende pc's hopeloos traag werd vraag ik het me af hoe het met die 16Port gevallen is, vooral omdat NetCPS naar 1 richting gewoon netjes 10MBps doet maar zet ik het op beide aan dan wordt de snelheid beperkt tot ongeveer 7MBps (14 totaal dus). Lijkt me niet dat dat aan de gebruikte Intel en Marvell NICs ligt.
Gebruik je wel de laatste drivers ervoor?
Ik haal moeiteloos 11.5 MB/s met Realtek 8139 kaartjes.
Ik haal moeiteloos 11.5 MB/s met Realtek 8139 kaartjes.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
Via wat? Windows file sharing of een andere manier en wat voor switch?
Zowel via FTP als windows filesharing.
Ook met diverse switches. De meeste switches halen met gemak de maximum snelheid, ook de meest goedkope.
Ook met diverse switches. De meeste switches halen met gemak de maximum snelheid, ook de meest goedkope.
Wat haal jij met een RTL8139 met een Realtek-based switch met NetCPS naar beide kanten toe? Als je dan 10MB/sec up en down haalt weet ik iig. dat het -niet- aan mn switch ligt
Met aan één kant n realtek 8139 haal ik in ieder geval 11.5 MB/s. Met 2 stuks zal dat ook wel gaan
Het grote verschil is natuurlijk dat een realtek chip in je pc je cpu vertraagt die nog bergen andere dingen moet doen. En daarin zijn het imho verschrikkelijke dingen. Maar in je switchje is alles gericht op netwerkverbindignen doorgooien, dus zou ik me niet echt druk gaan maken.
Mweh, net ff de adapters op autonegotiate for 100mbit en netwerkerformace ipv. systeemresources als optie gezet, en duplex haal ik ca. 10MBps down / 8MBps up. Zonder switch is dat 11MBps 'symmetrisch' zegmaar.
-edit- met een Dell / Sweex
switch ook.. vervelend
-edit- met een Dell / Sweex
[ Voor 23% gewijzigd door BHQ op 25-06-2006 17:08 ]
Enige (kleine) nadeel van die 8139-gebaseerde pci-kaartjes vind ik is dat ze misschien wat meer cpu-kracht eten dan sommige dure kaarten. Maar de chip zit hier in een switch, dus die heeft geen enkele invloed op je cpu. Lekker laten zo dus
Sinds ik mijn 8139 heb ingewisseld voor een Intel Pro 1000/GT gaat het allemaal een stuk strakker en soepeler. Vooral de verbinding met mijn DVD is een stuk sbneller geworden. Voor intern netwerk raad ik aan altijdf 3Com of Intel te gebruiken. Als je router QoS ondersteunt is dat echt een aanrader.
QoS heeft niks te maken met een device wat enkel op laag 2 werkt zoals een netwerkkaartEdgarz schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:14:
Sinds ik mijn 8139 heb ingewisseld voor een Intel Pro 1000/GT gaat het allemaal een stuk strakker en soepeler. Vooral de verbinding met mijn DVD is een stuk sbneller geworden. Voor intern netwerk raad ik aan altijdf 3Com of Intel te gebruiken. Als je router QoS ondersteunt is dat echt een aanrader.
Pagina: 1